Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Vandaag hebben we een tweetal auto’s in de aanbieding die grofweg hetzelfde kosten, maar daar loopt de vergelijking dan ook al aardig spaak. Hoe dit zit?
De fors gelimiteerde Aston Martin doet zonder belastingen zo’n 1,1 miljoen euro, inclusief pretbelasting mag je hier een tonnetje of zeven à acht bij optellen, waardoor het totaal op een slordige 1,8 miljoen euro uitkomt. En laat dat nou net het bedrag zijn dat uiteindelijk is betaald voor de 504 van knuffeldictator Mahmoooood Ahhhhmedinejad.
Van de One-77 worden er slechts 77 gemaakt, en onder de kap ligt een 7,3 liter V12 met 760 pk, goed voor een topsnelheid van ruim over de 300 km/u en een 0-100 tijd van minder dan 4 seconden. Het totaalgewicht ligt rond de 1.500 kg. In de motorkap vinden we veel goud, want dat geleidt zo goed, en in het interieur is het een mengelmoes van luxe (geluidssysteem, elektrische bediening) en soberheid (leren riempjes om je portier mee dicht te trekken).
De 504 moet veel van die luxe ontberen, maar hij is dan ook een stuk lichter dan de Aston, want hij weegt slechts 1.081 kg. Dit helpt hem echter niet zo veel in de acceleratie, want de 1.8 (uitgerust met vierbak) heeft 15,8 seconden nodig om de 100 te bereiken. Rij je volgas, heuvel af Teheran in dan moet de Peug in staat zijn 156 km/u op de teller tevoorschijn te toveren. Hoe lang het de schijven voor en trommels achter kost om je vervolgens weer tot stilstand te brengen durf ik niet te zeggen.
Dus kies maar! Heb je liever een Franse klassieker met stijl en klasse, die bovendien ook nog eens van een beroemdheid is geweest, of ga je voor een nieuwerwets koekblik met een slurp-V12, allemaal opzichtige bling onder de motorkap, gemaakt door een ontwerper die te gierig was om fatsoenlijke portiergrepen te maken aan de binnenkant? Zegt u het maar.
Met dank aan Abdel voor de tip/, en aan de heren van TeamSpeed voor de lekkere foto’s voor in de One-77 gallery.
Alpinaa zegt
De 504 heeft wel karakter en zal altijd meer waard worden… Maar toch liever die heerlijke AM>.
Vanquish zegt
@Alpinaa: Die Aston zal ook wel meer waard worden. Geef het een halve eeuw.
racethesun88 zegt
@Alpinaa: meer waard ? dan 1.8 miljoen ?
dan moet ik snel nog eens naar senegal waar je een 505 zonder deuken op de kop tikt voor n 20 eurie. Laat me niet lachen
C220AMG zegt
Hmm… moeilijke keus!
Toch maar de AM dan, al twijfel ik wel.
NLBUURMAN zegt
gewoon de Aston aub :) alleen @Klassiekerrally zou zo’n beetje de 504 kiezen :P
Klassiekerrally zegt
@NLBUURMAN: Ik twijfel nog… :lol:
GOD zegt
@Klassiekerrally: LOL :lol:
Quintin zegt
Waarom zoveel foto’s van die one-77 en niet eens een mooie galerij van die prachtige 504?
MrSkyline zegt
@Quintin:
Omdat de 504 niet relevant is :p
de AM is zowieso de beste keus.
1 hij is sneller
2 hij is mooier
3 hij is veiliger
4 hij is niet frans
5 hij klinkt veel beter
6 hij heeft een Aston Martin badge
7 ieder tegenargument is niet relevant
Citrofiel zegt
@MrSkyline: 1. Boeiuh
2. Subjectief
3. Boeiuh
4. Is dat niet juist negatief?
5. Vooruit dan. Maar een diesel-504 had gewonnen!
6. Die kan je ook op de Peugeot plakken.
7. Oh shit. Moeite voor niets gedaan.
;)
Truttenschudder zegt
@Citrofiel: 4. Franse auto’s zuigen. HARD. Nee, laat me dat even nuanceren: tweedehands franse auto’s zuigen hard, nieuwe franse auto’s zijn als er achter komen dat de reden dat je vriendin raar loopt is dat ze 15 mannen en 20 F*cksaws heeft versleten in de tijd dat jij op vakantie was.
Citrofiel zegt
@Truttenschudder: Ja hoor. Lul maar lekker raak. Beetje gefrustreerd, jochie?
Truttenschudder zegt
@Citrofiel: Ehm..nee. Alleen een reeks hele slechte ervaringen gehad. Een peugeot, je schampt een hert, en dat hele ding is total loss. Mijn vader vond het toch een fijne auto, en schaft exact zo’n zelfde exemplaar aan, met 40.000 km op teller (benzine). 8.000 km later, gat in het motorblok?!???!!!11!.
Peugeot van mijn moeder was met geen mogelijkheid aan te krijgen als het koud was, en na 80.000 km hield dat hele ding ermee op, blok kon je weg gooien.
Renault Laguna, op LPG….Distributieriem knapt na 100.000 km en 30.000 km later weer.
Citroën Xsara, op LPG…Hetzelfde probleem als de Laguna.
Peugeot weetikveel…fluitende turbo na 60.000 km, kon je weggooien.
Toch maar een Volvo (diesel) gekocht, ruim 4 ton kilometers gehad…nooit één probleem (afgezien van de normale dingetjes). Alleen het display van de boordcomputer spacet ‘m af en toe.
Truttenschudder zegt
@Truttenschudder: Oh en dan vergeet je nog dit: http://www.abhd.nl/video/bloopers-2008-deel-2/
@+- 2.25
Citrofiel zegt
@Truttenschudder: Oké, jammer van die ervaringen, gelukkig zijn er genoeg mensen die wel tevreden zijn over hun Franse auto. Maar praat dat een opmerking over ‘f*cksaws’ goed? :roll:
Truttenschudder zegt
@Citrofiel: Nou vooruit, die geef ik je. Hoewel ik iemand ben die graag (veelvuldig) gebruik maakt van hyperbolen, was deze opmerking niet heel gepast.
Toch deze vraag: Zou zo véél gedonder nou geheel toevallig zijn, of heeft het misschien ook wat te maken met degelijkheid (onderhevig aan materiaalkeuze, bouwkwaliteit en afwerking).
Ik geef overigens toe dat er in het verleden genoeg franse auto’s zijn geweest die wél probleemloos kilometers vraten.
Citrofiel zegt
@Truttenschudder: Ik geloof meer in toeval dan in een lotsbestemming, maar bij oudere (in de zin van 15-5 jaar oud) Franse auto’s kan ik moeilijk ontkennen dat de kans op moeilijkheden groter is.
De modellen van recentere jaren opereren overigens steeds hoger in de betrouwbaarheidsstatistieken, ze lijken de goede weg in te zijn geslagen.
Truttenschudder zegt
@Citrofiel: Daar sla je de spijker op z’n kop ;). Want ik doelde op precies die categorie! En ik zei al (zij het in ongenuanceerde bewoordingen) dat de auto’s beter werden, dus hier kan ik me uitstekend in vinden.
Truttenschudder out.
driftkicker zegt
@MrSkyline: Ik kon het niet beter zeggen!
desjonnies zegt
@MrSkyline:
De 504 is veel beter :
– hij zuipt geen benzine
– hij is veel ruimer
– hij is vele malen comfortabeler
– hij is ontworpen door Pininfarina
– het concept is door en door beproefd en doorontwikkeld
– hij doet het perfect in een woestijn, vaak nog beter dan een 4×4
– hij is niet Engels
– hij heeft GEEN Lucas componenten
– hij is vier deurs
– echte rijken rijden nooit in opvallende auto’s
– hij kan door iedere smid gerepareerd worden
– je kunt hem overal parkeren
– hij heeft een prettig image
– hij rijdt gewoon lekker zo’n 504, stuur er vandaag mee op de weg en je zult verbaasd zijn hoe modern een 504 rijdt.
Pordon zegt
Uhmmmm lastig… Na lang overwegen ga ik toch maar voor de Aston Martin
trigger565 zegt
Das nu eens een originele kies-maar ;) Ik zou het gezicht van die koper van de Peug eens willen zien nadat hij dit heeft gelezen ;)
autobandventieldopgroef zegt
Na serieus wikken en wegen kies ik toch voor de Aston
feboboy zegt
De one-77 , die doorverkopen en héél veel peugeotjes 504 kopen XD
ascari15 zegt
Duidelijk de Peugeot 504 :D
Geen seconde over nagedacht.
LOL nee ik zou echt voor de AM gaan.
MrHyde zegt
De 504, en dan demonstratief midden voor een berg camera’s in de fik steken. Speciaal om de onderdrukte Iraniers een hart onder de riem te steken.
Of toch gwoon die One-77, gwoon heerlijk egoïstisch zelf in een “omdat het kan”-auto lekker knallen en cruisen.
mmm, ik twijfel.
Esprit_de_Flandre zegt
@MrHyde: In brand steken, dat doe je niet! :evil: Dat arme Peugje heeft ook z’n eigenaar niet gekozen…
Steek dan gewoon Ahmadinges in brand, als je toch pyromaantje wil spelen…
BaRa zegt
504 – zonder twijfel.
Esprit_de_Flandre zegt
Een 504 zie ik wel zitten, maar dan niet voor 1.8 mio. Ahmadinges of niet, dat is gewoonweg belachelijk. Dus ja, dan maar de ‘Ei Imm Wan-SivventieSivven’…
The360box zegt
Natuurlijk de 1-77, ik zou voor geen GOUD in die 504 van die vieze hond willen rijden.
Edge zegt
Doe mij toch maar die Aston. Hopelijk zijn er minder dan 76 reaguurders boven mij geweest die hetzelfde claimden, anders ben ik ook nog te laat
spykerboy zegt
tjesus wat een vraag alsof ik peugeot zou kiezen? dat zou ik al nooit doen en dan al helemaal niet tegen over een AM
Ferdinand1 zegt
I think we need a poll…
vali1992nl zegt
Ik zou de Aston nemen, en dan heel de dag met de motorkap open rijden, net als dat die Jappen met lambo’s deden bij de deuren :P Maar ff serieus, wat is die Aston toch lekker hè!
blogger zegt
De AM. Met de portiergrepen van de 504.
janklaassen zegt
Waar slaat dit op? Prima hoor, maar de keus is nu wel makkelijk, Aston (oh, echt?)
Lan_Evo zegt
Toch maar de Aston dan, ook al is die duurder qua wegenbelasting…
mariodv zegt
Volgende vergelijking; de mercedes van Hitler of de Daihatsu van Gandhi…
ukbob zegt
Waar is de 504 gallery?? ;)
bmw_tuning zegt
ASTONMARTIN zonder twijfels, waarom zou ik een Aston laten staan voor zo een oud misbaksel..?
Jokkebrok zegt
@bmw_tuning: Deze vergelijking is ook heel serieus bedoelt hoor :?
FredT zegt
Welke gek met zoveel geld betaald nu zo veel te veel voor zo’n ouwe Peugeot? :S Als mijn budget voor een wagen zo groot was zou ik toch voor de Aston kiezen.
Phoenix zegt
zeker weten de Aston Martin.
Ben zowiezo een AM-Gek
Tommy2 zegt
Dit is wel by far de kromste vergelijking tot nu toe! :P Ook nog een dikke One-77 gallery er bij. Spreekt voor zich zou ik zeggen. ;)
Apache zegt
AM One-77 is een van de mooiste auto’s van het moment. Peugeot 504 is het antwoord van een krankzinnige of iemand met een heeele flauwe humor….
911GT2 zegt
Doe mij die 504 maar. Ik hoef niet zo nodig een AM met schisis!
dropheadcoupe zegt
als trotse Iraniër ga ik toch voor de 504. lekker zuinig geen boze/jaloerze blikken van mensen als langs rijdt, en aangezien ik denk dat mijn debiele president binnen een paar jaar vermoord word of verjaagd denk ik datie nog best wel een paar knaken waard wordt.
Megakix zegt
Beiden niet begerenswaardig….doe maar de AM voor de direkte doorverkoop ;-)
ErikkNL zegt
Het wordt de 504 want alle aston martins zijn hierboven al verkocht….
Arnoud zegt
De 504, gewoon omdat die koel is. Een Aston is cool, dat is de reden dat ik die níet wil..
Maar ik vind deze Franse diesel Peus nóg koeler:
StijnB zegt
504 no doubt!
killioq zegt
ik Neem de 504, die verkoop ik Dan en loop er een mooie s600 pullmann van. fuschia paars met goude 21″ velgjes
pieterveer zegt
De 504 was mijn eerste auto, dus die heb ik al gehad. Ik houd van variatie, dus laat ik nu de Aston maar eens een kans geven.
Bennink zegt
Weet je wat? Ik ruil mijn 504 tegen jouw Aston…
SimonMc zegt
Die 504 is immens populair in Egypte bv.Daar zie je niets anders rijden!
mrlaguna74 zegt
Doe mij die 504 maar.
Dimglor zegt
Heb toch even moeten nadenken en zal toch voor de Aston Martin gaan…
Is net iets meer mijn smaak qua auto.. ;-)
cesarestevao zegt
Doe mij en Aston Martin One-77!!!
Cantago zegt
Stomme vraag: de One-77 natuurlijk! Wat is dat Franse barrel dan? Waarom zou ik dat liever willen? Ik snap hem niet hoor…