Kies maar: klassieke 911 Targa of Alfa Romeo SZ

Auteur: , 52 Reacties

Twee oude en begeerde beestjes die je niet vaak in het wild meer ziet rijden, maar welke heeft jouw voorkeur?

Combospot: Alfa Romeo SZ en Porsche 911E Targa

Je ziet ze niet vaak meer in het wild: de Alfa Romeo SZ werd al niet bepaald in een enorme oplage gebouwd en de exemplaren die gebouwd werden doorstonden niet allemaal de tand des tijds. Toch is en blijft het binnen liefhebberskringen een graag gezien apparaat. Het ontwerp is polariserend, love it or hate it. Onder de kap een 207 pk sterke 3.0 liter grote zescilinder, en daar is meteen een raakvlakje met de Porsche waar we hem tegenover zetten.

Porsche 911E Targa
Alfa Romeo SZ

De Porsche 911 Targa is namelijk ook voorzien van zes cilinders, zij het in een boxerconfiguratie met 155 pk. Het gaat hier om één van de 858 911E Targa’s die in 1969 van de band rolden. Ook deze auto zie je niet vaak meer in het wild rond rijden al is hij iets minder zeldzaam dan de SZ, waarvan er slechts 1036 in totaal gebouwd werden.

Vraag is: welke zou jij kiezen als je één van de twee sleutels van tafel mocht pakken? Ga je voor Italiaanse extremiteit of voor de Duitser die wellicht iets braver oogt maar die wellicht voor de bestuurder een nog grotere uitdaging is om hard te rijden.

Met dank aan esjan voor het spotten!



52 reacties

Simpel: Een SZ. Een 911 zal me nooit iets doen. Zo’n SZ daarentegen, prachtig!
@toyotafortuner: Ja prachtig die kleine gedrongen wieltjes achter die vette bumpers. Mooi ook hoe de heupen extreem dik zonder enige denkbare reden en 6 vierkante lampjes die net tandjes lijken waar iemand de middelste heeft uitgeslagen.
Maar smaak is persoonlijk, dat snap ik.
@911GT2:
geweldig dat fantasievolle 911 dashboard dat stuurtje
en dat fantastische weggedrag
de enorm goede verlichting en die over-berekende remmen onder zo’n oude
911
En dan vergeet ik nog die altijd droge kofferruimte waar mijn bagage never nooit drijfnat uitkwam……………
De meeste Amerikanen rennen hard weg..
@Vinny_93:
Ik heb een amerikaan staan (60s mustang coupe) en ik zou hier niet van weg rennen hoor, beide een 200PK terwijl de ‘stang boven de 300zit en hoe wel de Porsche 200kg minder weegt weegt hij toch slechts even veel als de Alfa. Ook in interieur keuze zit hij ver boven beide Misschien wel bij vermelden dat ik wel niet de originele remmen, ophanging, uitlaat of inlaat heb.
@shiva: Ik doelde eigenlijk op het voorgaande artikel, dat Amerikanen geen van beiden kiezen omdat ze niet met schakelstok overweg kunne.
Wat is dat nou voor vraag? De mooiste Porsche versus de lelijkste Alfa? De Porsche natuurlijk.
-edit: check-

Voor mij de SZ graag.
Nu wordt er gesteld dat 1036 SZ’s zeldzamer zijn dan 858 911E Targa’s.
@Vinny_93: de 911E targa is gemaakt van 1969 t/m 1973, totaal 4642 keer. (911E.org)
Eeeuh 911 natuurlijk. Zeldzaam of niet, zo’n rijdende legosteen van polyester vind ik niks.
echt mooi zo’n klassieke porsche
Beide prachtig, maar doe de Alfa maar.
De klassieke Porsche natuurlijk!
Klassieke 911 über alles!
Doe mij de panda maar lekker zuinig en op het circuit bijna even snel als de andere twee
@qoekje:

+1 .. omdat je een echte autoliefhebber bent ..
De SZ, klinken echt geweldig die dingen. Et design neem ik dan wel voor lief.
IK snap dus niet waarom mensen de Alfa Romeo SZ mooi zouden vinden.. Het is een gedrocht van een auto.
Doe mij dus maar de Targa!
SZ alsjeblieft, waarom? Zeldzamer, stoor design (Porsche is typische Duits, niet extreem durven veranderen..), wegligging, en natuurlijk ipv een naaimachine een prachtige 6-cilinder.
De SZ is één van de weinige Zagato’s die ik kan verdragen eigenlijk.

Als men je in een oude Porsche ziet rijden weet het grootste gros niet dat de jouwe speciaal is. Bij de Alfa ligt dat net even anders.
Geen van beide, ik als 20-jarige ben er niet weg van eigenlijk…
Maar als ik moet kiezen de Porsche :)
@vale46: Ik ben er ook niet weg van, oude auto’s zijn niet mijn ding. Een uitzondering is de mclaren F1 natuurlijk, ook al zal ik die niet kunnen besturen;P
Vraag is: welke zou jij kiezen als je één van de twee sleutels van tafel mocht pakken?

Ik zou de sleutels laten liggen.
Deze auto’s verdienen een liefhebber als eigenaar, en dat zou ik in beide gevallen niet zijn. De Alfa vind ik gewoon lelijk, Porsche heeft mooiere auto’s gemaakt. Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik best eens een stukje mee zou willen rijden.
Tja, het is mijns inziens niet de mooiste Alfa, maar goed een Porsche 911 heeft iedereen al. Dus toch maar de Alfa.
Geen van beide.
Ik kies voor de SZ. Heb er altijd al twee gewild. Nu is mijn kans :)
-edit: check!-

Ik zou zelf gaan voor de SZ!
SZ. Laatst in zo’n klassieke Targa gereden, wat viel dat tegen. 911’s uit die periode hebben echt nog wel een hoog Kever-gevoel. En dat interieur is echt om te huilen: zwart, basic, geen uitstraling.
Als het nou een 911 ST was had ik het wel geweten maar ik vind die targas zo vreselijk lelijk, in dit geval dus de Alfa.
Geef mij maar die exclusieve Alfa, porsches 911 lijken allemaal op elkaar en heb je niet het idee dat je in iets exclusiefs rijdt!
Zet die 911 maar bij mij voor deur, ik heb wel een beetje ervaring met de SZ en ik weet het is misschien een open deur,maar de kwaliteit straalt er nou niet bepaald vanaf. En dan druk me wel heel voorzichtig uit. Super mooie auto, maar typisch een waarvan je wilt dat een van je vrienden er een heeft zodat je af en toe ervan kan genieten maar meer ook niet.
Doe maar het icoon van Porsche. De 911 dus. Wel jammer dat je tegenwoordig elke dag wel 10 x een 911’s kan tegenkomen, dus exclusief is het niet meer. De SZ wel. Maar toch kies ik de 911.
ik zou ze als alfa liefhebber alle twee willen hebben, heb altijd een zwak gehad voor de klassieke 911.
Alfa natuurlijk. Ik vind die targa super lelijk. Porsche 911 was toen ik klein was mijn droom auto tot ik er eens mee gereden had. SZ is technisch erg leuk en klinkt fantastisch. En hoe langer je naar de porsche kijkt hoe lelijker hij wordt. Dat is bij de SZ precies andersom.
no brainer: de SZ. Altijd al een supergave auto gevonden.
Altijd de SZ, een 911 is net zo zeldzaam als een golf ;)
De SZ, leuk voor naast m’n 916. Het front van de SZ vind ik geweldig mooi, en je hebt die prachtige en heerlijk klinkende V6. Tegenover mijn stagebedrijf zit een Porsche specialist, en daar staan altijd van die oudere 911’s, deze op de foto is niet heel veel anders. Zal wel veel zeldzamer zijn maar in mijn ogen is het allemaal één pot nat.
Das toevallig, ik heb net een RZ te koop staan…
@Careltje: link ? Heb altijd al een cabrio gewild. Ik heb dan een SZ (blauw overigens, zeldzame kleur voor deze auto), wil graag een RZ.
@JaxDryke: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=231118364 Wij hebben de auto te koop staan voor een klant. Kom anders gerust eens kijken.
Alfa SZ natuurlijk! Dan rijd je echt iets exclusiefs;) En niet te vergeten Italian Muscle!:D
Duh… de SZ. Waarom? Arese V6, rwd, transaxle
Zo’n 911 Targa is wel een leuke Porsche, maar bezit slechts 0,5% van de coolheid van de SZ. En dan ben ik nog gul met 0,5%
De sz natuurlijk ,vind hem mooier en het is apart
Zo’n gestoorde SZ is natuurlijk ook precies de reden waarom Alfa nooit in de handen van Audi zou mogen vallen… ;-)
@pjotr:
De eerste tekenen van verval bij Ducati worden ook al pijnlijk zichtbaar. Van de ooit zo grote dominantie in het SBK is niets meer over.
Zeker de SZ ondanks dat hij stiekem honds lelijk is (voor aanblik), maar in het echt is het zo’n machtig mooie machine waar ik althans lang naar heb gekeken op een autobeurs.
De Porsche want de Alfa is zum erbrechen…
Ja, de Alfa!
De Porsche 911, ik vind het originele model nog steeds het meest mooie model. Ik vind die Alfa SZ er eerlijk gezegd uitzien als een omgekeerde la met Tupperware.
De Alfa SZ (ES30) natuurlijk. Kevers zijn er genoeg toch!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).