Kies maar: LaFerrari FXX K vs McLaren P1 GTR

Auteur: , 84 Reacties

LaFerrari sluit het jaar puik af met een heftig bespoilerde en opgevoerde trackversie van de LaFerrari, die recht tegenover de P1 GTR van McLaren komt te staan. Maar welke van deze twee trackgoden wil je eigenlijk het liefst?

De vergelijking is op basis van alleen specs niet helemaal eerlijk te maken, want aan de P1 GTR hangt nog steeds het conceptlabel. Wie weet wat ze Woking – bij de afdeling McLaren Special Operations, om precies te zijn – nog gaan veranderen aan de definitieve versie nu de FXX K uit z’n kooi is. Wat we voorlopig weten is dat de 3,8 liter V8 met twee turbo’s en elektromotor voortaan 736 kW levert, wat zich vertaalt naar 1002 pk. Een klapje meer dan de 916 paarden in de reguliere P1.

De curbstonelikker van McLaren ziet er aan de buitenkant nog gewelddadiger uit. Aan de voorkant nam de spoorbreedte met 8 cm toe en hij kreeg een bodykit om de luchtstromen nog efficiënter langs de auto te geleiden. Iets dat aan de achterkant tot uiting komt in een absurd grote spoiler met een Drag Reduction System (DRS). De racer werd ontdaan van zijn hoogteverstelling en dichter bij het asfalt gelegd. Ook staat ‘ie op slicks van Pirelli.

Het interieur is een waar carbonfiberfestijn geworden. Echt, álles is ervan gemaakt. Op het sportstuur vinden we een aantal knoppen voor onder meer de DRS, regenmodus, en de flashfunctie (inhaalpret) terug. Eentje kopen? Zorg eerst dat je een reguliere P1 op naam hebt staan, anders kom je niet in aanmerking voor het 2,4 miljoen euro kostende McLaren P1 GTR programma, waarbij je raceles, een op maat gemaakt fitnessprogramma, een meeting met Design Director Frank Stephenson, en exclusieve toegang tot McLarens racesimulator krijgt.

McLaren P1 GTR interieur

Ferrari FXX K

Dan de Italiaan met een naam die op een gecensureerd scheldwoord lijkt. Daarvan weten we al wel alle specs. Het twaalfcilinder-hart is 6262 cc groot en levert 137 pk per liter. Samen met de 140 Kw (190 pk) sterke elektromotor komt het totale vermogen uit op 1050 pk. Een strategische en psychische voorsprong op de iets minder krachtige P1 GTR, zo slim zijn ze wel in Maranello. Verder belangrijk om te weten: de FXX K heeft nieuwe nokkenassen, de hydraulisch klepstoters werden vervangen door mechanische, er zitten nieuwe inlaatspruitstukken op en, veruit het allerbelangrijkste, iedere vorm van demping werd uit de uitlaatlijn gesloopt. Zo horen we het graag.

De gelukkige Ferraristen die met de FXX K aan de slag mogen, krijgen op het sportstuurtje vier standen op de Manettino-knop voorgeschoteld. Qualify, voor maximale prestaties voor een paar ronden; Long Run, om prestaties te optimaliseren; Manual Boost, voor het direct leveren van álle aandrijfkracht; en Fast Charge, voor het snel opnieuw opladen van de accu van de auto.

We weten alleen nog niet hoe snel de bruut bespoilerde Ferrari is [updatenu wel], maar afgaande op de 345 mm brede Pirelli-slicks – die over sensoren beschikken om de acceleratie te meten – en het koppel (“meer dan 900 Nm”) dan al vrij snel beschikbaar is, schatten we de 0-100-sprinttijd ver onder de 3 seconden. De prijs? Ver boven de €2 miljoen.

Nu, met deze info op zak, wordt aan jouw gevraagd een keuze te maken. Je bent namelijk al binnen, hebt zowel de reguliere LaFerrari als de P1 in de verwarmde garage staan, raakt uitgekeken op dat Bilzerian-leventje, en wilt nu maximaal trackdays gaan bezoeken in iets rete-exclusiefs: wat kies je?




84 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
FXX K natuurlijk! Meer cilinders is altijd beter!
De fuck voor mij… no brainer
De P1 GTR. Om de simpele reden dat ik niks met Ferrari’s heb, al is deze FXX K toch wel erg dik.
Doet u maar een GTR
@bfvo: Bravo, origineel.
Meest nutteloze auto’s ooit, maar als ik dan toch moet kiezen: De McLaren.
@VantageR: ja, boodschappen ermee doen gaat zo lastig he?
@prootuning: moet je hem naar olsson brengen die leggen er wel een dakkoffer op
@prootuning: Onder andere, ja. Al is het maar, omdat je er uberhaubt de weg niet mee op mag.
De Mclaren P1 GTR natuurlijk!

… Zo, en nu ga ik het artikel lezen.
LaFerrari, Alleen al voor het geluid
Ik ga voor de V12. Looks doen er voor mij niet toe in de deze klasse. Vind ze beide lekker ogen.
Alleen al voor het geluid zou ik voor de Ferrari gaan. Maar denk aan de entourage eromheen bij een Ferrari track day
[X] Pagani Zonda R.
@BmwMPower: heb je geen F**K aan! Is geen trackday speeltje tenzij je een prive circuit hebt
Nu moet ik toch wel voor de P1 gaan…
McLaren: Geen S#x! Ferrari: Wel S#x, it is as simple as that!.
wie keurt goed en af? ik wil een pers. onderhoud met deze club!
de laffe ari. Maar een moeilijke keuze
Geen van beide…
@senne: Welke dan wel als ik vragen mag?
@jessetje: Geen enkele onbereikbare gecomputeriseerde hyper hybride…
Liever een wat oudere, tragere auto die minstens zoveel rijplezier geeft.
Denk aan een Donkervoort D8, 1e type Lotus Elise met Honda K20 motor, e30 M3 met S54 motor, Opel Speedster turbo, Z3 M Coupé etc.
FXX K uiteraard, en ik hoef ‘m niet meteen.Eerst even naar EDO Competition om dat ding straatlegaal te laten maken graag.Dank U.
@sydney: ik dacht dat Edo van een straat versie een (F)XX maakt en niet andersom of klopt dat niet ?
@thierryvth: Ze kunnen een (Enzo)FXX (ZXX) en Maserati MC12 Corsa inderdaad ombouwen tot een straatlegale auto.Zal denk ik dus ook met de LaFerrari FXX K wel gaan gebeuren.
@sydney: ik bedoel, zover ik weet is er 1 edo comp ZXX en dat is een tot XX omgebouwde enzo en niet een FXX die straat legaal is gemaakt
@thierryvth: Ah, die (gele) ZXX is inderdaad een omgebouwe Enzo.Er zijn echter wel degelijke straatlegale FXXen.
@sydney: iig een op engels kenteken.
P1 alstublieft. Schiet me maar af @tdu2zonda en @kets haha
Sowieso de P1 GTR!
Ferrari. Altijd.
P1 sowieso!
Toch maar de Ferrari. Want V12. Hoewel ik de P1 wel mooier vind.
Doe mij maar een ‘oude’ McLaren F1 gtr of een Paganini Zonda R. Veel bruter!
P1: mooier en je mag wèl zelf bepalen op welk circuit je ermee rijdt. Ik wordt soms een beetje moe van die bemoeizucht van Ferrari. Je hebt er toch voor betaald?
@carshotsnl: Je mag ook bij Ferrari doen met je (F)XX wat je wil, hij mag ook mee naar huis, het idee dat Ferrari bepaald waar en wanneer je er mee mag rijden is niet juist,ook wel broodje aap genoemd
@thierryvth: http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/ferrari/23403868/__Ferrari_s_nieuwste_onbereikbare_circuitspeeltje__FXX_K__.html

Deze link vermeldt toch wat anders
@carshotsnl: ja ik kan nog 100 links geven met die onzin, het is nog steeds niet waar. Interview in TopGear magazine met toenmalig Ferrari baas die daar expliciet op in is gegaan en dat verhaal ontkracht heeft. Duitse Auto en Motorsport heeft het ook al eens uitgezocht (by far het beste auto magazine) en dan hebben we nog de foto’s en video’s van FXX’n thuis en op verschillende circuits (alleen zonder ferrari team).
Dat de meeste de FXX bij ferrari laten en gebruik maken van de dagen die ferrari pland dat klopt maar het moet niet, je mag hem ook ophalen en in de fik steken.
@carshotsnl: de Telegraaf? Serieus?
@dunhozzie:
Toch ben ik geneigd zelfs de Televaag serieuzer te nemen dan die snoeshaan die alles af fakkelt waar geen steigerend paardje op staat..
Lees zijn uiterst objectieve reacties eens als het over Koeniggsegg gaat, geloof mij, je rolt van je stoel..
@tupperware: Ok dat je het boven bepaalde andere bronnen stelt kan ik me iets bij voorstellen. Maar de telegraaf serieus nemen kan ik iig niet.
@dunhozzie: http://corseclienti.ferrari.com/2014en/championship-type/xx-programmes/ Citaat: “…The owners can also use their cars in private sessions on various tracks and, if they wish, the cars can be left at Maranello and delivered to each event by Ferrari transportation….”
@dunhozzie:
Qua autonieuws is Televaag Autovisie, ooit een toonaangevend blad in ons landje..
@tupperware: Welke snoeshaan bedoel je? Ik moet zeggen dat ik vanuit wat meer hoeken toch wel wat negatieve dingen gehoord heb over Koenigsegg, er was ook een ‘segg koper die wat pagina’s op een forum heeft volgespamd over de voor hem teleurstellende ervaring met (het kopen van) een Koenigsegg en de afhandeling van de problemen die er waren. Moet wel zeggen het leek me geen sympathieke gozer maar desalniettemin…

Er wordt ook veel gespeculeerd over de financiële situatie van het bedrijf en over of Christian von Koenigsegg nog wel de eigenaar is en of ‘ie wel een toffe peer is.

Ik zou zelf in ieder geval naar Pagani gaan of toch voor de laffe/918 en vooruit, de P1 (hoewel veel mensen die een van die wagens kunnen kopen ze meestal allemaal kunnen kopen). Van de ‘segg vind ik eigenlijk alleen het deurmechanisme echt hip, de rest is wel ok maar kan je elders beter krijgen IMO.
@dunhozzie: ik kan je nog een aantal linkjes geven hoor. Deze bijvoorbeeld: http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/ferrari/23403868/__Ferrari_s_nieuwste_onbereikbare_circuitspeeltje__FXX_K__.html

Verder zeggen Ferrari FXX’en uit het verleden nog niet alles over de huidige FXX K
@carshotsnl: Dat laatste kan ik je alleen maar gelijk geven, ze hoeven de regels van het programma absoluut niet hetzelfde te houden. Dus wat ze met deze doen – wie zal het zeggen. Echter, ik geloof dat de link op het Ferrari domein over het (huidige?) programma een beter indicatie is dan de telegraaf/autovisie, maar ieder zijn eigen mening,
@carshotsnl: hoe verklaar je dat schumi hem thuis Had staan? En er een op Brits kenteken staat? Dunhozzie heeft gelijk. wat jij zegt Was het verhaal maar in praktijk Was het anders.
De Ferrari. Vanwege de hogere pedigree.
Beide auto´s hebben ruimschoots genoeg vermogen om mij naar de eeuwige jachtvelden te helpen.
Daar ik daar graag in stijl wil arriveren, kies ik voor de P1 GTR..
Als ik zover was, zou ik de Ferrari nemen met de trackdays erbij: beiden zullen ene unieke ervaring zijn, maar bij Ferrari zullen interessantere oude bazen met geld rondlopen waar nog lekker mee te netwerken is. Meer een paar opdrachtjes heb je zo die 2 mio weer teurg verdient!
Ferrari natuurlijk!
(hoewel ik ook geen nee tegen de P1 GTR zou zeggen als die me aangeboden zou worden)
FXX K, hoewel ik wel vind dat de relatieve vooruitgang van gewone P1 naar GTR groter is dan die van LaF naar FXX K. Maar ja, ik heb niet zoveel met McLaren en als ik er dan een zou willen dan spreekt die F1 GTR op de plaatjes met atmosferische BMW V12 me veel meer aan dan de P1.
Poooooeeee! Lastige keuze…hmmmm beide zijn goddelijke track speeltjes. De look van de P1 GTR doet het toch voor mij en ik vind die V8 zo bruut klinken. Helaas Ferrari volgende keer beter.
F**K wat een keuze :/ maar ben bang dat m’n keuze niet gemaakt kan worden. Dus dan maar beide
@gieltj: Doe eens normaal, je praat hier alsof je serieus een keuze moet maken.
@BmwMPower: Weten wij veel misschien houdt er iemand van autoblog een pistool tegen zijn kop :)
Laferrari FXX op geel kenteken!
De Ferrari. Bij keuze tussen een reguliere P1 en LaF zou ik de P1 kiezen, maar ik vind de P1 GTR hier toch teveel race ombouw en de LaF is toch meer “out of the box”.
LaFerrari natuurlijk. Vind ik vele malen mooier en V12!!!
Dat we V8 van de P1 nagenoeg exact hetzelfde is als in de mp4-12c en de 650s stoort me toch een beetje. Het voelt bij mij meer aan als een exclusieve mp4-12c. Hij ziet er wel heel goed uit en er zit een elektromotor bij maar dat vind ik niet genoeg voor een auto van +1miljoen.
Atmosferische V12 of Turbo-V8. Makkelijke keus.
mrcarfreak via iPhone app
P1 gtr
Gelukkig staat de Porsche 918 er niet tussen, anders zou het nog moeilijker worden om een keuze te maken.
Met een heel klein verschil zeg ik de P1 GTR, maar dit zijn 3 auto’s die gewoon heel dicht bij elkaar liggen.
Als ik heel eerlijk mag zijn; heb ik liever een Pagani Zonda Cinque Roadster/ Huayra mag ook of een Koenigsegg Agera R :) , maar de Porsche 918 en P1 schurken hier heel dicht tegen aan.
Als je toch echt binnen bent.. Doe ze beide maar. Koop er gelijk een circuit bij. Mogen jullie van AB gelijk een testdagen doen
Ferrari laferrari FXX K zo dik
Ik ga voor de FXX K, de andere is geen Ferrari
Geen van beide ik rijd me dood in zo’n ding
Pagani zonda revolucion ofzo of liever een clk gtr, maar tussen deze 2 de McLaren, ik denk dat die mclaren het er beter vanaf gaat brengen dan de ferrari maar goed mij maakt het eigenlijk geen worst uit.
@henkhupelschoten: of een lotec C1000, mc12 corsa of naar bugatti gaan kijken of je er eentje kunt laten ombouwen tot track only….
Ik zal persoonlijk op zo’n versie van de porsche 918 wachten
Hoewel de LaFerrari is geweldig is,
De P1 zonder twijfel.
doe maar atmosferische v12 voor mij. de LaF dus.
Ik zou een koeningsegg one-1/agera R doen!!
p1 zonder twijfel, ik moet de capsones van ferrari niet…
Ik zeg ook McLaren P1 GTR.
Ik vind de Ferrari 458 (en afgeleiden zoals bijv de SP12 EC) één van de mooiste ontwerpen sinds de 288GTO en eigenlijk kunnen de andere modellen mij qua uiterlijk niet echt bekoren, de Enzo en LaFerrari al helemaal niet. Natuurlijk… functie voor esthetiek, maar dan vind ik de P1 (GTR) vele malen mooier om te zien. De naam Ferrari blijft natuurlijk magisch, maar er zijn veel te veel figuren die de Ferrari alleen maar kiezen omdàt het een Ferrari is en het een ‘no-brainer’ is in welke vergelijking dan ook. Dat vind ik wat kort door de bocht. Wellicht is de FXX K de P1 GTR qua rijden de baas, maar dat haal ik er toch niet uit en het ook wil dan ook wat : )
-=edit: check=-

Verder zou ik voor de Ferrari gaan.
Ik ben echt P1 geil maar in deze zou ik toch echt de Ferrari nemen. Wat een geile bak.
Absoluut de P1 GTR.
Voor mij de P1 GTR deze is heerlijk bruut die Ferrari is ugly.
McLaren P1 GTR
@badboys: 50% F1 GTR 50% FXX K met andere woorden kan ik niet kiezen.
Gewoon heel moeilijk om hieruit te kiezen, bij de normale uitvoering zou ik zeggen de P1 tussen hieruit zeg ik beiden.
Beiden ontwikkeld puur voor het rijden dan zeg ik LaFerrari FXX K.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).