Mercedes-Benz Nederland heeft eindelijk bekend gemaakt wat de 630 pk sterke S65 AMG moet gaan kosten in ons kikkerlandje. Hoog tijd dus om te kijken of het een goede deal is in vergelijking met de Bentley Flying Spur.
Beide limousines beschikken over een twaalfcilinder met een inhoud van zes liter die wordt geholpen door turbo’s. Het belangrijkste verschil is dat de Mercedes alle kracht naar de achterwielen gaat terwijl de Brit zijn pk’s via alle vier de wielen naar het asfalt brengt.
Mercedes is zelf nogal trots op het volgende: de Mercedes-Benz S 65 AMG is de enige high-performance 12-cilinder luxe limousine afkomstig van een Duitse fabrikant van premium auto’s. Een mooie sneer naar Audi en BMW, want hun topmodellen met twaalfcilinder zijn meer gericht op luxe dan op sportiviteit.
Het prijskaartje van de 630 pk/1.000 Nm sterke S65 AMG, standaard met lange wielbasis, is 290.900 euro. Daarvoor krijg je een auto die in 4,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u kan sprinten en een begrensde topsnelheid heeft van 250 km/u. De CO2-uitstoot is ‘slechts’ 279 g/km en het gemiddelde verbruik ligt op 11,9 liter per 100 kilometer.
De Bentley Flying Spur heeft een 6.0-liter W12 met 625 pk/800 Nm onder de kap liggen en volgende maand zal in Genève ook een versie met V8 onthuld worden. De Bentley doet het sprintje van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden en heeft een topsnelheid van 322 km/u. Bentley Flying Spur W12 kost in Nederland 277.225 euro. Qua verbruik is de Bentley wat onzuiniger dan de Mercedes. Het gemiddelde verbruik is 14,7 l/100 km en de CO2-uitstoot is 343 g/km.
66 reacties
Daarom zou ik ook voor de S gaan.
(Mening)
Maar dan met wat meer stijl en flair. Een 300 SEL 6.9
http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=1&t=1178031&d=11899.70383&nmt=
De Merc zal technologisch wel voor liggen op de Bentley en waarschijnlijk ook een stuk sportiever rijden (hoewel dat niet hetgeen is waarvoor je zo’n auto koopt).
Als ik zoveel geld had, zou ik doorsparen voor een Ghost. Dat vind ik pas echt een wagen. Maar als ik tussen deze twee zou moeten kiezen, dan zou het toch ook de Merc worden.
Ik denk dat het de S AMG word, die wint het toch met looks.
Btw @robbie: t klinkt misschien als een stomme vraag, maar hoe kan de Bentley goedkoper zijn, terwijl ie meer uitstoot?
In, mits het bestaat, auberginekleur en ree bruin leder.
Zeg nu zelf. “ik rij met een Mercedes” of “ik rij met een Bentley”…
BMW heeft RR naar een hoger niveau getild en dankzij BMW staat Rolls Royce gewoon op eenzame hoogte mede door de techniek en de onderdelen die de Phantom en de Ghost delen met de 7-serie.
Bentley valt onder de vlag van VAG, maar Bentley is het net niet. De neusje van de zalm kan er maar een zijn en dat is Rolls Royce. Qua status, naam, exclusiviteit en uitstraling verslaat Rolls de Bentley. Maar vanwege mijn grote waardering voor de Audi A8 heb ik wel respect voor de VAG.
S-Klasse kan wel uiterst goed zijn met de laatst mogelijke gadgets en techniek, maar het doet mij niet zo veel. Allebei weten we hoe het project Maybach door Mercedes geleid is afgelopen? Kort gezegd was het een fiasco met een faillissement als gevolg.
Kun je mij dan vertellen waarom jij liever de S-Klasse hebt?
Doe mij de 7-serie of de A8 graag..
De bentley is een zalige wagen dat kan ik je vertellen maar het is ook wel een lelijk opzichtig ding. Ik zou een stuk liever in een oude bentley rond vliegen dan in dit modern ding.
“De Bentley natuurlijk, als ik een Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi”.
Zonder gein, mijn voorkeur gaat tóch naar de Bentley. De nieuwe S is een briljante auto, buiten kijf en in de AMG uitmonstering zal hij nog fijner zijn. Maar de Bentley is veel exclusiever en heeft geen ‘instapper’ van onder de ton-euro’s. Dat is voor auto’s in deze prijsklasse toch wel belangrijk.
Ik heb sympathie voor VAG; de Volkswagen Phaeton, Audi A8 en de Bentley Flying Spur staan zeer hoog op mijn lijst in dit segment. De reden waarom ik zo graag de Audi RS8 wil is ook vanwege dit, als sportieve luxe bak zou ik de Audi RS8 nemen en voor het comfort een Bentley Flying Spur met zijn w12 of een ultraluxe Phaeton.