Bentley Flying Spur: alle details van de superlimo

Auteur: , 42 Reacties

De beelden lagen al op straat, tijd om de Flying Spur nu in detail te leren kennen.

Na de diverse GT-modellen heeft Bentley nu de limo vernieuwd. Of eigenlijk een nieuwe design aan het oude mode gegeven, samen met tal van technische aanpassingen. Om meer verschil te creëren met de tweedeursjes vervalt de naam ‘continental’ en wil Bentley dat je hem voortaan alleen nog maar Flying Spur noemt.

Meer luxe & meer luxe
Het model waarvoor hij in de plaats komt werd vooral als sportief neergezet, bij de nieuwe Flying Spur gaat het om comfort en extra luxe. De vering is tot 13% zachter en de dikte van de stabilisatorstangen nam met 13 tot 15% af. Tegelijkertijd ging er 50 kg van het totaalgewicht af, waarmee hij overigens nog steeds in de bultrugcategorie valt: 2.475 kg schoon aan de haak.

W12
De motor van dienst is in de eerste plaats de bekende 6.0-liter W12 met twee turbo’s, nu gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF. Goed voor 625 pk bij 4.000 rpm en een maximum koppel van 800 Nm, al vanaf 2.000 rpm. Een comfortabele krachtpatser die in theorie lekker schakellui is, maar zelfs met flippers achter het stuur pielen kan tegenwoordig ook. Hij heeft continue vierwielaandrijving met een 40/60 (voor/achter) verdeling. De topsnelheid is 322 km/u, wat zeer netjes is voor een limo met het gewicht van een kasteel, en naar de 100 km/u zoefsprinten is in 4,6 tellen gepiept. OVerigens drinkt hij gemiddeld 14,7 liter/100 km en stoot hij meer dan drie ons CO2 per kilometer uit (343 gram).

De 5,3 meter lange Flying Spur kan geleverd worden met 19, 20 of 21 inch wielen, te verkrijgen in drie nieuwe designs. Achter het velgspul hangen schijven van 405 en 335 mm doorsnee, maar voor klanten met een grotere stopkrachtwens ligt er een carbon setje van 420 en 256 mm klaar. Om de auto comfortabel op de weg te houden wordt gebruik gemaakt van zelfregelende luchtvering. Verder claimt Bentley het Electronic Stability Control (ESC) te hebben aangepast, hetzelfde geldt voor de stuurbekrachtiging.

Bentley Flying Spur: alle details van de superlimo

Internets
Verder staat er WiFi-connectiviteit op de lijst, twee 10-inch schermen zijn optioneel – naast het standaard 8-inch kleurenscherm – evenals een harddisk van 64 GB. Dit maakt allemaal onderdeel uit van het Multi-Media Specification-pakket. Verder is het optioneel om de Flying Spur met twee losse achterzetels te bestellen, in plaats van een driepersoons bank.

De prijzen zij nog niet bekend, maar ga uit van minimaal drie ton in euro’s. De onthulling is op het Salon van Genève en in juli is de eerste in Nederland. Volgend jaar zal Bentley overigens de nieuwe 4.0 V8 een plekje geven in het motorruim, en zelfs het d-woord komt regelmatig voorbij.

Rijbeelden van de Brits/Duitse kolos op Autojunk.nl.



42 reacties

Prachtige auto,hopelijk kan Pon er wat aan de man brengen,want die zou ik graag zien rijden
Heel mooie auto, heeft veel weg van de A8. Ik vind het wel raar dat dit een W12 heeft en de Mulsanne maar een V8.
@kapiteinaudi: echt ook gewoon totaal geen A8 xD
@allroundnoise: Juist wel, de daklijn lijkt er echt veel op en deze auto gebruikt waarschijnlijk hetzelfde platform.
@allroundnoise: dan nog eerder een a7 :p
@kapiteinaudi: waar het hart vol van is? Hij lijkt nog meer op een quattroporte dan op een a8. Trek je conclusie.
@Forza: Mijn hart is ook vol van Maserati hoor. Maar als ie ergens niet op lijkt, is het wel een QP.
@kapiteinaudi: het is inderdaad ook een grote sedan, net als de A8. Maar de A8 is veel strakker dan deze.
@kapiteinaudi: 2500kg leeggewicht. Met driver, dictator en harem zit je dik aan de 3000kg. Voor een sedan……
@E34M5Touring: en dan graag verlengd en met hoogste niveau bepantsering! De Belastingdienst zal je dankbaar zijn.
@HDM: Een voordeel, als dictator ben je vaak de belastingdienst :)
Me beuren hebben de oude (overburen trouwens ook xD) maar vind die nog steeds mooier! Zal vast nog wennen zijn,,
@allroundnoise:
Saai straatje dus…
Bentley heeft nu dus weer een mooie budget limo in het assortiment. Mooi ding hoor! Stijlvoller dan de vorige, tot aan de c-stijl.
@Den: Dan is het wel een prijzig budget model!
@ravi: haha ja dat was de ironie, want voor Bentley begrippen is dit toch budget ;)
@ravi: dat was de ironie, want voor bentley begrippen is dit toch budget ;)
Die achterkant vind ik op een Bristol lijken…… Niet echt mooi, maar ja. Die wordt alleen gezien door degene die je net hebt ingehaald.
Bentley en Lambo zijn echt de enige fatsoenlijke VAG-producten.
Chique bak zeg! Zeer geslaagd wat mij betreft, hou wel van die Ghost-achtige achterkant.
Mooie auto en mooie specs voor deze super limo!
Trek de lichtbak door en je hebt vanachter een Saab 9-5. Vind het een weinig geslaagde facelift, al staat het front wel strakker. De achterkant vind ik er zeker niet knapper op geworden. Liever de Arnage Turbo.
@E34M5Touring:
Maar dan toch niet alleen om die achterkant? Ik denk, dat die van de Arnage, of daarvan afgeleid, op dit model toch minder zou staan. Mooi vind ik die achterkant op het eerste oog ook niet direct, maar het gaat hierbij over een “slagschip” van 5.30 meter en daarom verwacht ik, dat ik mijn mening nog wel eens zou kunnen herzien, als ik hem in het echt zie.
@9000cse: Nee de hele Arnage T vind ik mooier. Een Red Label ofzo. Veel statiger.
Echt een prachtige wagen! Zou er ook een trekhaak op kunnen? Dan kan ik er een trailer met m’n racert achter hangen, hoe baas ben je dan?
@straatpiraat:
Een baas, die gelijk 50% van de waarde van de auto en van zijn imago kan afschrijven. ;-)
Mooie wagen alleen moet ik een beetje wennen aan de achterkant. Bentley had de acterlichten iets fraaier kunnen vorm geven, deze komen rechtstreeks van de Bentley SUV concept. Meer inspiratie was welkom geweest, in tegenstelling tot de uiterst bijzondere binnenkant.
Ik denk nu dat de kleine meerderheid toch voor de Ghost zal gaan, als men twijfelt tussen deze twee.
@agera:
Dat zou ook mijn dilemma zijn, wanneer ik in de markt zou zijn voor een dergelijke auto. Aangezien ik nou eenmaal een comfortfreak ben, maar tevens prijs stel op een goede wegligging, denk ik, dat het uiteindelijk toch de Ghost zou worden.
Best een mooie auto, maar die achterlichten zien er niet uit. Zitten te laag en die ellips ziet er ook beetje raar uit.
In mijn ogen een hele vooruitgang qua design, sowieso een betere daklijn. Alleen die achterkant.. ik word er niet echt warm van. Een beetje van een oude A8, die acterkant. Maar het is qua design zeker beter dan eerst..
Prachtige limousine hoor. Inderdaad is de achterkant de minst sterke kant maar verders een auto om van te likkebaarden. Wel een beetje jammer van die VAG in-slaap-val-kleur…
@lemans96:
“Wel een beetje jammer van die VAG in-slaap-val-kleur…”.
Zou het niet wat objectiever overkomen, wanneer je “VAG” hierbij zou weglaten? Bij mijn weten wordt deze kleur door alle merken aangeboden. Daarnaast is het natuurlijk volkomen legitiem, als je een bepaalde kleur niet mooi vindt. Maar die toevoeging duidt eerder op een antipathie voor alles wat met VAG te maken heeft en niet op de kleur zelf.
@9000cse: Hahaha, geen antipathie hoor maar wel een duidelijk verband tussen VAG(en dan bedoel ik VW, Audi,Skoda) en saaie kleuren.
De markt voor dit soort auto’s zal alleen maar meer blijven groeien, dus ben benieuwd wat voor moois er al wel niet op de markt gaat komen
sjiek apparaat hoor. mocht ik het miljoen winnen en iemand wil mijn chaffeur worden….
@Simpson: Wat dacht je van de ultieme ubersedan de EWB RR Phantom !
Beautifull!!! Echt prachtig!
Mooie jetsers dr onder
Wat is die achterkant lelijk geworden.
Inspiratie is ver te zoeken bij Bentley m.b.t. achterkant en hoezo zijn de koplamp units niet aangepast als de rest?
Jaaa hij lijkt op een een ene hoe tie ook alweer, jaa ik weet ut ineens, een Bentley jaa daar lijkt ie op, en wel op de Continental GT ja daar lijkt ie op alleen dan met 2 deuren extra, jottum dat is het, is stiekum heel blij dat ie absoluut niet op een Audi lijkt, daar wilt toch NIEMAND op lijken op een doordeweekseAudidiejeoveraltegenkomt.
Vergelijk Bentley, Audi, …… Bentley,,,,, welke andere auto…… ? het vergelijk stopt met de 4 wielen en dat die van rubber zijn en waarschijnlijk zijn die van de Bentley gelijk aan gemiddeld modaal inkomen, en ik hoop dan wel per 4, maar ik vrees het ergste…. per stuk… 2500 kg en ruim 300 km/h hele dure bandjes bijna net zo duur als een gemiddelde doordeweekseAudimethoogpetjesgehalte…
@hanzel: wat?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).