• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: Peugeot 205 T16 of Lancia Delta Integrale

Auteur: Author, gepost 16 augustus 2015 om 21:19 – 62 Reacties

Kies maar: Peugeot 205 T16 of Lancia Delta Integrale


Eén van deze twee gaat binnenkort onder de hamer, heet zijn ze allebei.

Om bij het begin te beginnen: de Peugeot 205 Turbo 16 wordt binnenkort geveild. RM Auctions rept met geen woord over estimates, maar bedenk dat er slechts 200 exemplaren van deze bom op wielen zijn gebouwd en het plaatje is wel duidelijk. Onder de kap een opgefokt 1.8 viercilinderblok met een pk of 200.

In de andere hoek vinden we de welbekende Lancia Delta Integrale. Laten we effe een dikke versie van deze Italiaan nemen: de Evoluzione II. Met 16 klepperende klepjes evenveel stuks als de motor van de T16, wel iets krachtiger met 215 pk en tegelijkertijd wat minder zeldzaam dan de Fransoos.

Aan jullie de keuze welke van deze twee kanjers je liever op een fraai dijkje zou loslaten.

Ook interessant!

  • Delta Evo-e is elektrische Integrale. Eindelijk.
  • Stellantis maakt meer oude Italianen weer helemaal fris
  • Lancia Delta Safarista is extreem gaaf (en extreem duur)
  • terug in de rallysport
    Lancia Delta keert terug in rallysport!!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

205, delta, grijs, integrale, kies-maar, Lancia, Peugeot, t16, veiling

Vorig bericht: « Iemand trek in een Audi A3 Active Tourer?
Volgend bericht: Techniek: wat je moet weten over torque steer »

Lees Interacties

Reacties

  1. rb26dett zegt

    16 augustus 2015 om 21:20

    Allebei iconen, en zeer gaaf, maar toch de Lancia voor mij

    Login om te reageren
  2. norge zegt

    16 augustus 2015 om 21:21

    Aangezien ik rijden leuker vind dan sleutelen zou ik voor de de 205 gaan….en met bloedend hart kijken als die Delta het een keer doet en me voorbij komt scheuren…

    Login om te reageren
    • freez65 zegt

      16 augustus 2015 om 22:36

      @norge: Ik dank dat in oorspronkelijke rallye trim de Peugeot de Lancia een ongenadig pak op z’n sodemieter zou geven.

      Login om te reageren
  3. Edge zegt

    16 augustus 2015 om 21:21

    Kom op zeg, dit is toch geen eerlijke strijd. Hoe kun je nou niet voor zo’n maagdelijk witte Delta met Martini-striping kiezen?

    Login om te reageren
    • Orichy zegt

      16 augustus 2015 om 22:59

      @Edge: Vrij gemakkelijk, de Peugeot spreekt meer emotie uit, alleen al qua uiterlijk, niet dat die Delta kinderachtig, of niet mooi is, maar de Peug is net wat aansprekender en oogt zo al van meer lol maken uit te gaan.

      OT: 205 T16 dus voor mij.

      Login om te reageren
      • joost1990_2 zegt

        17 augustus 2015 om 00:08

        @Orichy: denk dat het tijd is voor een opfriscursus “het verschil tussen ‘is’ en ‘ik vind'”

        Login om te reageren
        • suzikubelona zegt

          17 augustus 2015 om 01:07

          Wat vind jij dat het verschil is dan? ;)

          Login om te reageren
          • jpoers zegt

            17 augustus 2015 om 06:24

            @suzikubelona: smaak is subjectief, dus kan je iets “vinden”. Het is geen definitie dus kan het niet “zijn”

            Login om te reageren
        • dikdraak zegt

          17 augustus 2015 om 11:59

          @Joost1990_2: Ik dacht dat het grootste gedeelte van de menselijke populatie intelligent genoeg is om een mening te erkennen zonder dat dat expliciet aangegeven wordt ;)

          Login om te reageren
          • dikdraak zegt

            17 augustus 2015 om 11:59

            @dikdraak: “erkennen” moet natuurlijk “herkennen” zijn. Editknop bitte!

            Login om te reageren
  4. klimz zegt

    16 augustus 2015 om 21:22

    Lancia! Wel een lastige keuze, maar ik zal er denk ik in het echt geen spijt van krijgen.

    Login om te reageren
  5. marussia zegt

    16 augustus 2015 om 21:23

    T16 for sure!

    Login om te reageren
  6. xiran zegt

    16 augustus 2015 om 21:24

    de peugeot 205 T16 zonder twijfel. Ook al heeft het niks met een peugeot 205 te maken.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      16 augustus 2015 om 22:27

      @xiran:
      – voorruit
      – koplampen
      – achterlichten

      En de 205 koek is op !

      Login om te reageren
      • benzinehoofd zegt

        16 augustus 2015 om 23:39

        @desjonnies:
        + velgen
        + mistlampen
        + zijdeuren

        Login om te reageren
        • awesome zegt

          17 augustus 2015 om 00:10

          @benzinehoofd: – velgen. Dit zijn niet de velgen van de 1.6gti.

          Login om te reageren
          • xiran zegt

            17 augustus 2015 om 08:51

            @awesome: nee dit zijn compleet andere de 1.6 heeft een plat hard bij bouten.

            Login om te reageren
      • xiran zegt

        17 augustus 2015 om 08:50

        @desjonnies: was de 1.8 niet oorspronkelijk het diesel blok? (Met heel veel aanpassingen)

        Login om te reageren
  7. rufctr01 zegt

    16 augustus 2015 om 21:25

    Doe mij de Peugeot maar!

    Login om te reageren
  8. potjak zegt

    16 augustus 2015 om 21:25

    Voor mij de Lancia. Dat blijft voor mij een icoon.

    Login om te reageren
  9. casperfcb zegt

    16 augustus 2015 om 21:25

    Lancia

    Login om te reageren
  10. dwersbongel zegt

    16 augustus 2015 om 21:26

    Poe moeilijke keuze. De Lancia in die livery is wel erg mooi. De Peugeot is zeldzamer. Denk toch maar de Peugeot.

    Login om te reageren
  11. draymond zegt

    16 augustus 2015 om 21:28

    Lancia delta zet maar neer deze uitvoering is super sexy

    Login om te reageren
  12. alfablog zegt

    16 augustus 2015 om 21:28

    De Delta voor het dagelijkse werk, de T16 voor het weekeinde.

    Login om te reageren
  13. s660 zegt

    16 augustus 2015 om 21:28

    Oef, dat is een duivels dilemma, ik ben blij dat ik niet draagkrachtig genoeg ben om die keuze te moeten maken.

    Eigenlijk wil ik ze allebei, en een 037, een 5turbo, een Stratos en, en, en.

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      16 augustus 2015 om 22:22

      @s660: auto’s heb je nooit genoeg. Kijk naar Jay Leno bijvoorbeeld…

      Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    16 augustus 2015 om 21:28

    205 natuurlijk ..

    Ook al ben ik een absolute lancia fanaat ..

    Login om te reageren
  15. KEV9 zegt

    16 augustus 2015 om 21:32

    De 2e, de eerste heb ik al ,samen met de Dedra 4×4 evo

    Login om te reageren
  16. mercedesclk350 zegt

    16 augustus 2015 om 21:32

    Peugeot.

    Login om te reageren
  17. toyotafortuner zegt

    16 augustus 2015 om 21:35

    De Delta.

    Maar wat een verdomd lastige keuze.

    Login om te reageren
  18. benzinehoofd zegt

    16 augustus 2015 om 21:35

    T16

    Login om te reageren
  19. 406_v6 zegt

    16 augustus 2015 om 21:42

    205 T16, is sowieso zeldzamer, je gaat bovendien met geen van beide er door de weeks mee forenzen, dus dan is de Peus meer fun in ’t weekeinde.

    Login om te reageren
  20. mercedesbenz63 zegt

    16 augustus 2015 om 21:43

    De Lancia voor altijd!

    Login om te reageren
  21. racerx zegt

    16 augustus 2015 om 21:46

    De 205, wat een bruut ding!

    Login om te reageren
  22. clarkson zegt

    16 augustus 2015 om 21:54

    De lancia is nogal ‘gewoontjes’ vergeleken bij de t16. Dus de t16 aub! Ze worden ook aardig wat centjes waard trouwens.

    Login om te reageren
  23. freez65 zegt

    16 augustus 2015 om 22:00

    T16 is van oorsprong een Groep B, daarmee valt ie in de buitencategorie. De Lancia is groep A, en daarmee veel meer een standaard Lancia Delta. De Delta werd pas kampioen toen de Groep B (Met ook de Ford RS200, Lancia Delta S4, Audi Quatro S1 en dat soort monsters) werd verboden.

    Voor mij de Peugeot, met hele grote voorsprong.

    Login om te reageren
    • nord zegt

      16 augustus 2015 om 22:14

      @freez65: Precies. De Peug is een racewagen voor op de weg. De Lancia is gewoon een personenauto. Elke kenner/techneut/inesteerder/liefhebber kiest natuurlijk voor de T16, dit is geen vergelijking. Til die hele achterkant is om en vergaap je aan de techniek.

      Login om te reageren
  24. peugeot205 zegt

    16 augustus 2015 om 22:04

    205 T16 uiteraard

    Login om te reageren
  25. desjonnies zegt

    16 augustus 2015 om 22:06

    De Peugeot is absoluut een teleurstelling als straatwagen, de R5Turbo 1 was een veel bruter geval, maar veel ex-straatwagens worden omgebouwd tot Group B replica’s dit omdat Peugeot weinig tot geen auto’s heeft verkocht en de 205’s na het verbieden van Groep B een verder leven hebben gevonden in Dakar tot en met het omkatten naar Citroëns aan toe !

    De Lancia tsja neuroot om mee te rijden, het stuurwiel zit niet recht voor je en eerlijk gezegd wat gammel gebouwd, onderdelen waar de Abarth naam op staat kosten goud geld en aan zo’n ding sleutelen is een crime.
    Voor mezelf eigenlijk geen van de twee, de Integrales beginnen serieus geld te kosten en de tijden dat je zestig mille betaalde (echt waar ik bluf niet) voor een 205 T16 die nog niet weg te kakken was, liggen allemaal ver achter ons.

    Ik heb meer met bijvoorbeeld de Metro 6R4 uit die periode, lelijker en extremer en net zo onhandelbaar, de underdog, mijn lieveling Groep B, samen met de BX 4TC ook zo’n gruwel om te zien.
    Van de Lancia Delta S4 (de wagen die de aanleiding is geworden voor het verdwijnen van Groep B) kan iedere normale sterveling alleen maar dromen.
    Hij is echter wel honderd miljard keer stoerder dan welke pimpelpaars met goud gewrapte Rolls Royce ever !

    Dus als jullie het niet erg vinden, ben ik eigenlijk dolblij en tel ik mijn zegeningen dat ik een Impreza WRX STi heb, -nog- betaalbaar, een schat aan aftermarket spul en een
    enorme community op het interweb

    Login om te reageren
  26. gieltj zegt

    16 augustus 2015 om 22:10

    Onmogelijke opgave dit

    Login om te reageren
  27. johanhummer9 zegt

    16 augustus 2015 om 22:19

    Lancia , ik ben geen peugeot fan

    Login om te reageren
  28. 406_v6 zegt

    16 augustus 2015 om 22:22

    @mauritsh: De Peugeot 205T16 évolution 1 heeft standaard 350 pk’s. De évolution 2 530 pk en de speciale “Pikes Peak” versie 550 pk. er zit dus nog wel wat “ruimte” in het blok mocht je er mee willen gaan rallyrijden.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      16 augustus 2015 om 22:37

      @406_v6:
      probleem zijn gewoon de onderdelen, als je ze al kunt vinden zijn ze een vermogen, zelfde met 206 WRC onderdeeltjes, complete voorwiel ophanging kost door de twintig mille heen en dat is nog leverbaar.

      Peugeot heeft de 205 T16 nooit voor het publiek, de amateur of de privateer in gedachten gebouwd zoals bijvoorbeeld wel met de Renault 5 Turbo het geval is.
      Zelfs de Quattro Groep B was vriendelijker geprijsd voor de goedwillende amateur dan de producten van Peugeot en Lancia, die kut Italianen konden er ook wat van.
      Alles waar Abarth op stond kostte een vermogen en op beurzen zie ik nu ineens weer Abarth meuk voor die Integrales te koop, gewoon nieuw gemaakt voor prijzen waar je broek vanaf zakt !
      Je begrijpt gelijk waarom de boeren Opels zo populair waren de Ascona en Manta 400’s
      Bij Renault Sport in Dieppe waren ze ook veel enthousiaster voor de amateur rijders.

      Login om te reageren
      • nord zegt

        16 augustus 2015 om 22:50

        @desjonnies: Kom op nou, die Peugeot is one a of a kind met alle denkbare rallytechnologie van peugeot uit die tijd (en dat was wel wat!). De Lancia is een people-mover met neerklapbare achterbank en motor ver voor in de neus. Alsof je zegt, die formule1 wagen laten staan want dat familiebusje is je de ding waar je het meeste plezier aan gaat beleven. tssss!

        Login om te reageren
  29. sanderm3 zegt

    16 augustus 2015 om 22:24

    Lancia, alleen de naam al!

    Login om te reageren
  30. erwh zegt

    16 augustus 2015 om 22:24

    De T16 en dan het blok in Pikes Peak spec om het hele weekend mee te blazen!

    Login om te reageren
  31. henkhupelschoten zegt

    16 augustus 2015 om 22:36

    Welke het minste gaat kosten, keuze zou al helemaal lastig worden met zo’n Audi quattro s1..

    Login om te reageren
  32. HZW zegt

    16 augustus 2015 om 22:38

    LDI.

    Login om te reageren
  33. Dutchdriftking zegt

    16 augustus 2015 om 23:09

    De Delta graag. Precies zo als hij hier boven staat. Heerlijk! Maar mijn voorkeur in dit segment gaat uit naar de Sportquattro.

    Login om te reageren
  34. MrSkyline zegt

    16 augustus 2015 om 23:54

    Ik vind ondanks de leeftijd en het feit dat het behoorlijk primitief is een normale 205 heerlijk rijden. Ik rij dagelijks in een nieuwe golf, maar zo nu en dan in een 205, en om een of andere reden vind ik dat toch een stuk leuker rijden. En je hebt het idee dat je 200 gaat als je 120 doet. Doe mij de T16 maar.

    Login om te reageren
  35. adriano33 zegt

    16 augustus 2015 om 23:59

    Niet echt eerlijk, 205 T16 vs Integrale EVO. ;)
    Eigenlijk was het eerlijker geweest om de T16 tegenover de Delta S4 “Stradale” te zetten. ;)

    http://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/8a/0c/d1/8a0cd1ba91b119a9ec60ec0f3f941c18.jpg

    Login om te reageren
  36. suzikubelona zegt

    17 augustus 2015 om 01:15

    T16, geen twijfel. Amen, haha!

    Login om te reageren
  37. autodrome zegt

    17 augustus 2015 om 01:26

    Delta!

    Login om te reageren
  38. carfreakjim zegt

    17 augustus 2015 om 07:22

    Bij mij in de buurt staat ook een integrale in martini uitvoering, staat naast en alfa rz spider en nog een hoop andere bijzondere alfa romeo’s. Maar doe mij toch die peugeot maar, de 205 heeft me altijd al aangesproken en dan is deze natuurlijk helemaal dik

    Login om te reageren
  39. azuli zegt

    17 augustus 2015 om 09:41

    De Lancia Delta 4ever!

    Login om te reageren
  40. thierryvth zegt

    17 augustus 2015 om 10:25

    Ondanks dat de 205 een epic auto is is het natuurlijk nog geen keus

    Login om te reageren
  41. Tonnie zegt

    17 augustus 2015 om 10:32

    De keuze is reuze, maar ik ga voor de 205, lijkt me heerlijk!

    Login om te reageren
  42. turbobrick zegt

    17 augustus 2015 om 11:06

    T16 met afstand !

    Login om te reageren
  43. Jimmie zegt

    17 augustus 2015 om 13:07

    @mauritsh, beide Martini uitvoeringen (Martini 5, zoals afgebeeld in het artikel, en Martini 6) zijn Evo 1.
    De Evo 2 is nooit mee gerallyed (Fiat trok opeens de stekker er uit).

    Makkelijkste manier om een Evo 1 en 2 uit elkaar te houden is de zwarte strip die omhoog loopt langs de raamstijl (bij Evo 2 in kleur gespoten). Ook indien origineel te herkennen aan 15″ (Evo 1) en 16″ (Evo 2) velgen, maar de meeste Integrale eigenaren hebben toch al grotere velgen onder hun Evo 1s gezet.

    Login om te reageren
  44. wauzz zegt

    17 augustus 2015 om 13:42

    Integrale

    Login om te reageren
  45. shicomm zegt

    17 augustus 2015 om 14:15

    De peug mag dan wel zeldzaam en “hot” zijn maar de delta integrale werkt voor mij veel beter…
    Alles aan dat ding is geniaal , de passie spat er nog net niet vanaf.
    Belangrijkste ; de lancia maakt me hebberig , de peug totaal niet..

    Login om te reageren
  46. philipf zegt

    17 augustus 2015 om 15:22

    Allebei!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North