Kies maar: Peugeot 205 T16 of Lancia Delta Integrale

Auteur: , 62 Reacties

Eén van deze twee gaat binnenkort onder de hamer, heet zijn ze allebei.

Kies maar: Peugeot 205 T16 of Lancia Delta Integrale

Om bij het begin te beginnen: de Peugeot 205 Turbo 16 wordt binnenkort geveild. RM Auctions rept met geen woord over estimates, maar bedenk dat er slechts 200 exemplaren van deze bom op wielen zijn gebouwd en het plaatje is wel duidelijk. Onder de kap een opgefokt 1.8 viercilinderblok met een pk of 200.

In de andere hoek vinden we de welbekende Lancia Delta Integrale. Laten we effe een dikke versie van deze Italiaan nemen: de Evoluzione II. Met 16 klepperende klepjes evenveel stuks als de motor van de T16, wel iets krachtiger met 215 pk en tegelijkertijd wat minder zeldzaam dan de Fransoos.

Aan jullie de keuze welke van deze twee kanjers je liever op een fraai dijkje zou loslaten.



62 reacties

Allebei iconen, en zeer gaaf, maar toch de Lancia voor mij
Aangezien ik rijden leuker vind dan sleutelen zou ik voor de de 205 gaan….en met bloedend hart kijken als die Delta het een keer doet en me voorbij komt scheuren…
@norge: Ik dank dat in oorspronkelijke rallye trim de Peugeot de Lancia een ongenadig pak op z’n sodemieter zou geven.
Kom op zeg, dit is toch geen eerlijke strijd. Hoe kun je nou niet voor zo’n maagdelijk witte Delta met Martini-striping kiezen?
@Edge: Vrij gemakkelijk, de Peugeot spreekt meer emotie uit, alleen al qua uiterlijk, niet dat die Delta kinderachtig, of niet mooi is, maar de Peug is net wat aansprekender en oogt zo al van meer lol maken uit te gaan.

OT: 205 T16 dus voor mij.
@Orichy: denk dat het tijd is voor een opfriscursus “het verschil tussen ‘is’ en ‘ik vind'”
Wat vind jij dat het verschil is dan? ;)
@suzikubelona: smaak is subjectief, dus kan je iets “vinden”. Het is geen definitie dus kan het niet “zijn”
@Joost1990_2: Ik dacht dat het grootste gedeelte van de menselijke populatie intelligent genoeg is om een mening te erkennen zonder dat dat expliciet aangegeven wordt ;)
@dikdraak: “erkennen” moet natuurlijk “herkennen” zijn. Editknop bitte!
Lancia! Wel een lastige keuze, maar ik zal er denk ik in het echt geen spijt van krijgen.
T16 for sure!
de peugeot 205 T16 zonder twijfel. Ook al heeft het niks met een peugeot 205 te maken.
@xiran:
– voorruit
– koplampen
– achterlichten

En de 205 koek is op !
@desjonnies:
+ velgen
+ mistlampen
+ zijdeuren
@benzinehoofd: – velgen. Dit zijn niet de velgen van de 1.6gti.
@awesome: nee dit zijn compleet andere de 1.6 heeft een plat hard bij bouten.
@desjonnies: was de 1.8 niet oorspronkelijk het diesel blok? (Met heel veel aanpassingen)
Doe mij de Peugeot maar!
Voor mij de Lancia. Dat blijft voor mij een icoon.
Lancia
Poe moeilijke keuze. De Lancia in die livery is wel erg mooi. De Peugeot is zeldzamer. Denk toch maar de Peugeot.
Lancia delta zet maar neer deze uitvoering is super sexy
De Delta voor het dagelijkse werk, de T16 voor het weekeinde.
Oef, dat is een duivels dilemma, ik ben blij dat ik niet draagkrachtig genoeg ben om die keuze te moeten maken.

Eigenlijk wil ik ze allebei, en een 037, een 5turbo, een Stratos en, en, en.
@s660: auto’s heb je nooit genoeg. Kijk naar Jay Leno bijvoorbeeld…
205 natuurlijk ..

Ook al ben ik een absolute lancia fanaat ..
De 2e, de eerste heb ik al ,samen met de Dedra 4×4 evo
Peugeot.
De Delta.

Maar wat een verdomd lastige keuze.
T16
205 T16, is sowieso zeldzamer, je gaat bovendien met geen van beide er door de weeks mee forenzen, dus dan is de Peus meer fun in ’t weekeinde.
De Lancia voor altijd!
De 205, wat een bruut ding!
De lancia is nogal ‘gewoontjes’ vergeleken bij de t16. Dus de t16 aub! Ze worden ook aardig wat centjes waard trouwens.
T16 is van oorsprong een Groep B, daarmee valt ie in de buitencategorie. De Lancia is groep A, en daarmee veel meer een standaard Lancia Delta. De Delta werd pas kampioen toen de Groep B (Met ook de Ford RS200, Lancia Delta S4, Audi Quatro S1 en dat soort monsters) werd verboden.

Voor mij de Peugeot, met hele grote voorsprong.
@freez65: Precies. De Peug is een racewagen voor op de weg. De Lancia is gewoon een personenauto. Elke kenner/techneut/inesteerder/liefhebber kiest natuurlijk voor de T16, dit is geen vergelijking. Til die hele achterkant is om en vergaap je aan de techniek.
205 T16 uiteraard
De Peugeot is absoluut een teleurstelling als straatwagen, de R5Turbo 1 was een veel bruter geval, maar veel ex-straatwagens worden omgebouwd tot Group B replica’s dit omdat Peugeot weinig tot geen auto’s heeft verkocht en de 205’s na het verbieden van Groep B een verder leven hebben gevonden in Dakar tot en met het omkatten naar Citroëns aan toe !

De Lancia tsja neuroot om mee te rijden, het stuurwiel zit niet recht voor je en eerlijk gezegd wat gammel gebouwd, onderdelen waar de Abarth naam op staat kosten goud geld en aan zo’n ding sleutelen is een crime.
Voor mezelf eigenlijk geen van de twee, de Integrales beginnen serieus geld te kosten en de tijden dat je zestig mille betaalde (echt waar ik bluf niet) voor een 205 T16 die nog niet weg te kakken was, liggen allemaal ver achter ons.

Ik heb meer met bijvoorbeeld de Metro 6R4 uit die periode, lelijker en extremer en net zo onhandelbaar, de underdog, mijn lieveling Groep B, samen met de BX 4TC ook zo’n gruwel om te zien.
Van de Lancia Delta S4 (de wagen die de aanleiding is geworden voor het verdwijnen van Groep B) kan iedere normale sterveling alleen maar dromen.
Hij is echter wel honderd miljard keer stoerder dan welke pimpelpaars met goud gewrapte Rolls Royce ever !

Dus als jullie het niet erg vinden, ben ik eigenlijk dolblij en tel ik mijn zegeningen dat ik een Impreza WRX STi heb, -nog- betaalbaar, een schat aan aftermarket spul en een
enorme community op het interweb
Onmogelijke opgave dit
Lancia , ik ben geen peugeot fan
@mauritsh: De Peugeot 205T16 évolution 1 heeft standaard 350 pk’s. De évolution 2 530 pk en de speciale “Pikes Peak” versie 550 pk. er zit dus nog wel wat “ruimte” in het blok mocht je er mee willen gaan rallyrijden.
@406_v6:
probleem zijn gewoon de onderdelen, als je ze al kunt vinden zijn ze een vermogen, zelfde met 206 WRC onderdeeltjes, complete voorwiel ophanging kost door de twintig mille heen en dat is nog leverbaar.

Peugeot heeft de 205 T16 nooit voor het publiek, de amateur of de privateer in gedachten gebouwd zoals bijvoorbeeld wel met de Renault 5 Turbo het geval is.
Zelfs de Quattro Groep B was vriendelijker geprijsd voor de goedwillende amateur dan de producten van Peugeot en Lancia, die kut Italianen konden er ook wat van.
Alles waar Abarth op stond kostte een vermogen en op beurzen zie ik nu ineens weer Abarth meuk voor die Integrales te koop, gewoon nieuw gemaakt voor prijzen waar je broek vanaf zakt !
Je begrijpt gelijk waarom de boeren Opels zo populair waren de Ascona en Manta 400’s
Bij Renault Sport in Dieppe waren ze ook veel enthousiaster voor de amateur rijders.
@desjonnies: Kom op nou, die Peugeot is one a of a kind met alle denkbare rallytechnologie van peugeot uit die tijd (en dat was wel wat!). De Lancia is een people-mover met neerklapbare achterbank en motor ver voor in de neus. Alsof je zegt, die formule1 wagen laten staan want dat familiebusje is je de ding waar je het meeste plezier aan gaat beleven. tssss!
Lancia, alleen de naam al!
De T16 en dan het blok in Pikes Peak spec om het hele weekend mee te blazen!
Welke het minste gaat kosten, keuze zou al helemaal lastig worden met zo’n Audi quattro s1..
LDI.
De Delta graag. Precies zo als hij hier boven staat. Heerlijk! Maar mijn voorkeur in dit segment gaat uit naar de Sportquattro.
Ik vind ondanks de leeftijd en het feit dat het behoorlijk primitief is een normale 205 heerlijk rijden. Ik rij dagelijks in een nieuwe golf, maar zo nu en dan in een 205, en om een of andere reden vind ik dat toch een stuk leuker rijden. En je hebt het idee dat je 200 gaat als je 120 doet. Doe mij de T16 maar.
Niet echt eerlijk, 205 T16 vs Integrale EVO. ;)
Eigenlijk was het eerlijker geweest om de T16 tegenover de Delta S4 “Stradale” te zetten. ;)

http://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/8a/0c/d1/8a0cd1ba91b119a9ec60ec0f3f941c18.jpg
T16, geen twijfel. Amen, haha!
Delta!
Bij mij in de buurt staat ook een integrale in martini uitvoering, staat naast en alfa rz spider en nog een hoop andere bijzondere alfa romeo’s. Maar doe mij toch die peugeot maar, de 205 heeft me altijd al aangesproken en dan is deze natuurlijk helemaal dik
De Lancia Delta 4ever!

Ondanks dat de 205 een epic auto is is het natuurlijk nog geen keus
De keuze is reuze, maar ik ga voor de 205, lijkt me heerlijk!
T16 met afstand !
@mauritsh, beide Martini uitvoeringen (Martini 5, zoals afgebeeld in het artikel, en Martini 6) zijn Evo 1.
De Evo 2 is nooit mee gerallyed (Fiat trok opeens de stekker er uit).

Makkelijkste manier om een Evo 1 en 2 uit elkaar te houden is de zwarte strip die omhoog loopt langs de raamstijl (bij Evo 2 in kleur gespoten). Ook indien origineel te herkennen aan 15″ (Evo 1) en 16″ (Evo 2) velgen, maar de meeste Integrale eigenaren hebben toch al grotere velgen onder hun Evo 1s gezet.
Integrale
De peug mag dan wel zeldzaam en “hot” zijn maar de delta integrale werkt voor mij veel beter…
Alles aan dat ding is geniaal , de passie spat er nog net niet vanaf.
Belangrijkste ; de lancia maakt me hebberig , de peug totaal niet..
Allebei!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).