• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Delta Evo-e is elektrische Integrale. Eindelijk.

Auteur: willeme, gepost 22 oktober 2021 om 08:06 – 26 Reacties

Delta Evo-e

Die geweldige dubbelnokker in de Delta Evo-e heeft plaats moeten maken voor zoom-zoom en veel kilo’s.

Enkele weken geleden kregen we van Stellantis de bevestiging dat ‘ie er aan zat te komen: een elektrische Lancia Delta. De tijd is er klaar. Lancia is er klaar voor. Autofabrikanten maken gebruik van hun sterkste namen. Logisch, iedereen weet waarvoor het staat. En in de meeste gevallen hebben ze de rechten op de naam nog om te gebruiken. Een win win dus.

Waarschijnlijk voelt iedereen al aankomen wat er gaat gebeuren met de elektrische Lancia Delta. Een crossover-esque dinges-geval met elektromotor. Een Opel Mokka-e met alcantara bekleding en Lancia-badge. Dat terwijl iedereen denkt bij het horen van ‘elektrische Delta’ aan een Integrale zonder uitstoot. Toch?

Delta Evo-e

GCK Exlusive-E Delta Evo-e

Deze GCK Exlusive-E Delta-E is precies die auto. Het is een zogenaamde elektromod. Dus een Delta-restomod waarbij de motor is vervangen door een elektrisch exemplaar. Laten we meteen beginnen met die motor. Het is een elektromotor die goed is voor 200 pk en 350 Nm. Dat is helaas bij overboost, continu is het maximum vermogen 122 pk en 200 Nm. Voor de context, een Delta Integrale Evo heeft 215 pk en 315 Nm wanneer je maar wilt.

  • Delta Evo-e
  • Delta Evo-e

De elektromotor wordt gevoed door een 29,9 kWh-accupakket. Hierdoor kun je 125 km rijden op een volle lading. Er is gekozen voor een kleiner accupakket omdat de auto anders veel te zwaar zou worden. Het apparaat weegt nu al namelijk 1.440 kg, meer dan 100 kg meer dan de originele Integrale. Wel bijzonder, de handgeschakelde vijfbak blijft behouden! Dus je wordt in elk geval nog een beetje betrokken bij het rijden van de elektrische Integrale. Ook leuk, 53 procent van het koppel gaat naar de achterwielen.

  • Delta Evo-e
  • Delta Evo-e

Restomod

Het exterieur is typisch restomod. In grote lijnen is alles voornamelijk opgeknapt. Wel zijn er diverse carbon details. Het staat een beetje vreemd in combinatie met de zichtbare schroeven bij (bijvoorbeeld) de koplampbehuizing. Ook het interieur is helemaal opgeknapt met nieuw alcantara en nieuwe sportstoelen. Van de Lancia Delta Evo-e worden 41 exemplaren gebouwd.

  • Delta Evo-e

Eh, omgebouwd moet dat zijn. Je zult een echte Integrale moeten opofferen. Die auto’s hebben de klassiekerstatus inmiddels bereikt. Om die nu te verminken met een geruisloze motor en een hoop gewicht is wel heel erg veel gevraagd. Zeker omdat restomods lang niet altijd zo mooi zijn uitgevoerd als bij Singer.

Om te zorgen dat ook de meest verstokte petrolhead zijn Delta gaat onteren, is er de Lancia Delta Evo-e Rallye. Deze ‘Rallye’ heeft nog meer carbon, Martini-livery, lichtgewicht Sparco-kuipen en een veel straffer chassis. Daar worden er slechts 11 van gemaakt.

Ook interessant!

  • terug in de rallysport
    Lancia Delta keert terug in rallysport!!
  • Delta Evo Martini Racing
    Delta Evo Martini Racing binnenkort nieuw te bestellen
  • Stellantis maakt meer oude Italianen weer helemaal fris
  • Lancia Delta Safarista is extreem gaaf (en extreem duur)

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

delta, Elektrisch, integrale, Lancia, restomod

Vorig bericht: « GP Amerika 2021: tijden en wat je moet weten
Volgend bericht: Magnesiumtekort bedreigt gehele autoindustrie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    22 oktober 2021 om 08:38

    Huh, 29,9 kWh capaciteit en toch slechts een bereik van 125 km? Ik dacht dat de meeste moderne EV’s zo’n beetje 10 km/ kWh konden halen.

    Login om te reageren
    • alpina007 zegt

      22 oktober 2021 om 09:37

      @RRRobert: nee hoor… i3 verbruikt al 20kwh per 100km. Taycan turbo s 35kwh…ik reken altijd tussen de 25en 30kwh beetje afhankelijk van het model

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 oktober 2021 om 10:06

      De zuinigen doen zo rond de 15 kWh/100km (Tesla Model3) en de zuipers zo rond de 20 kWh/100km (e-tron, Ioniq5). De zuipers doen dus 5 km/kWh, dat maakt deze Delta (1,16 km/kWh) tot een flinke zuipschuit, precies zoals je het verwacht van een sportieve wagen. Maar niet wat je van een lichtgewicht jaren 80 gebakje met een mini accu, blijkbaar zijn de verliezen in die handgeschakelde versnellingsbak zeer aanzienlijk!

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        22 oktober 2021 om 10:30

        Verliezen in de versnellingsbak zullen zeker niet alles zijn.

        De jaren 80 “aerodynamica” draagt hier zeker niet positief aan bij.
        En ik kan me voorstellen dat voor een dergelijke one-off build geen tijd/geld is om een optimale afstemming van hardware te maken. Een elektromotor kun je op elke straathoek krijgen. Een maximaal efficiente, in jouw formfactor passende, in jouw toerenbereik opererende elektromotor niet. Die zijn duur, zeldzamer en niet zelden op maat gemaakt. Dat kan niet uit voor zo’n project als dit.
        Hetzelfde met motorcontrollers en accu’s. De optimale optie op alle plekken kan alleen uit voor veel geld of grote aantallen. Beide is waarschijnlijk niet gewenst voor zo’n project.

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      22 oktober 2021 om 11:40

      @rrrobert: De niet al te grote EVs zitten denk ik vaak op 16kWh de 100km, erg afhankelijk van het gebruik.
      10km/kWh is mogelijk als jij zo’n platte Ioniq hebt of Tesla model 3 en je gaat als een oma rijden. Dan heb je dit zo te pakken. Vooral de Ioniq (niet die nieuwe) is het beste daarin.

      Dit is echter een vierkant hok, en het zou nog wel eens een gelijkstroom motor kunnen zijn die op de versnellingsbak zit. Dan heb je dus ouderwets aandrijfverliezen en een minder zuinige motor dan je in meeste EVs vindt.

      Login om te reageren
  2. HB zegt

    22 oktober 2021 om 08:39

    Er komt een dag dat we allemaal elektrisch rijden en men zich afvraagt waarom we al die fantastische klassiekers hebben omgebouwd…zo jammer dit

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      22 oktober 2021 om 10:40

      @heinb: ik voorzie een tweedeling. Een categorie originele klassiekers, met ICE, pronkend in een museum, of hooguit uitgelaten op een circuit. En een tweede categorie, gerestomodde klassiekers, zoals de bovenstaande Lancia, waarmee op de openbare weg mag worden gereden.

      Dit zal nog wel enkele jaren duren, maar uiteindelijk onvermijdelijk zijn, vrees ik.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        22 oktober 2021 om 11:43

        @rrrobert: Ja de restomods (ook die met benzine trouwens, maar zeker de elektrische) zouden je in staat moeten stellen de klassieker dagelijks te rijden. Dus meer comfort, goedkoper en schoner te rijden. Maar vooral dat je niet een 30 of 40 jaar oude motor iedere dag gaat rijden, wat minder betrouwbaar is.

        Maar met deze Lancia ben ik minder overtuigd van het nut.

        Login om te reageren
  3. bischero zegt

    22 oktober 2021 om 08:57

    Eh nee. Gewoon nee. Met heel veel uitroeptekens.

    Login om te reageren
  4. Michel-GR zegt

    22 oktober 2021 om 08:59

    Erg gaaf! Waar te bestellen?

    Login om te reageren
    • Le-on wheels zegt

      22 oktober 2021 om 09:33

      Op die eeuwig brandende plek bij die rooie gast met hoorns

      Login om te reageren
  5. herve11f zegt

    22 oktober 2021 om 09:06

    Nog een zielsverkoping

    Login om te reageren
  6. krisp zegt

    22 oktober 2021 om 09:14

    Hoewel ik echt fan ben van goede restomods en van conversies naar BEV, moet je dat bij dit soort auto’s niet willen. De motor is een cruciaal onderdeel van de beleving van deze auto, en die haal je eruit. Doe dit met een DS, Landrover of een VW T1, maar niet met sportauto’s met een mythische status.

    Login om te reageren
  7. sab993s zegt

    22 oktober 2021 om 09:19

    Gelukkig is er geen echte Evo opgeofferd

    Login om te reageren
  8. Corrado16v zegt

    22 oktober 2021 om 09:25

    Dus, hij gaat er in alle opzichten op achteruit. Right.

    Login om te reageren
  9. MarcoM zegt

    22 oktober 2021 om 09:32

    Ik zeg doen, dan worden ze tenminste weer gebruikt, nu staan de meeste onder een kleedje en ziet bijna niemand ze meer.

    Login om te reageren
  10. alpina007 zegt

    22 oktober 2021 om 09:34

    Wat is dit??? Hoezo niet “gewoon” een 80+ kWh accupakket en minimaal 400pk 😓😓😓

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 oktober 2021 om 10:13

      Is de wagen niet veel te klein voor een 80 kWh accupakket?

      Login om te reageren
      • jmeverts zegt

        22 oktober 2021 om 19:56

        @mashell: oke dan doen we 40kWh met 400 pk

        Login om te reageren
  11. RiKe zegt

    22 oktober 2021 om 09:56

    125km bereik? Ja in ideale omstandigheden, in de praktijk dus ongeveer 70/80km, zeker in de winter. Volstrekt idioot dat dit gemaakt wordt

    Login om te reageren
    • AscariGT zegt

      22 oktober 2021 om 20:15

      Erg jammer dit.

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        23 oktober 2021 om 15:46

        @AscariGT: hoezo, nu staan de meeste altijd binnen onder een doekje.

        Login om te reageren
        • AscariGT zegt

          23 oktober 2021 om 23:07

          Dat is niet de reden dat ze binnen staan onder een doekje.

          Login om te reageren
  12. intergrale zegt

    23 oktober 2021 om 11:09

    Eeeh nee gaat niet gebeuren.

    Login om te reageren
  13. flyerbunch zegt

    31 oktober 2021 om 07:23

    Dit is geen EVO, maar een body van een 16V. Dat ze er dan een EVO label op plakken voor marketing redenen is gewoon jammer. Een echte EVO gaan onteren is dus niet bij!

    Login om te reageren
  14. Eduardo Cuvelier zegt

    31 mei 2024 om 22:16

    GCK Exlusive-E Delta Evo-e – Score :
    – ParadymCoast : ‘Photo Booth’
    – https://www.youtube.com/watch?v=zRvXdIeBDVA

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North