
Koddig, vrolijk, strak op de weg, lekker snel, LIEV! Mooi hoef je een kleine moderne hothatch niet te vinden, het is wel de meest compacte en betaalbare manier om van autorijden te genieten. Misschien wel de twee leukste en nieuwste modellen: de Seat Ibiza Cupra en Peugeot 208 GTi. Nu beiden voorzien van een prijsje.
Duits of iets minder Duits is de keus. Een met Spaanse saus overgoten Polootje of een Peugeot die profiteert van de naweeën van een samenwerking met BMW. Er was sprake van dat PSA het platform van MINI zou gaan gebruiken, dat plan is voor de 208 in ieder geval niet doorgegaan. Daarin heeft Peugeot gewoon de 207-onderdelen flink gepolijst en hergebruikt. Wat ze wel hebben gebruikt: het befaamde en geplaagde 1.6 THP viercilindertje.
Tot zover de zaken waar je achter het stuur van een Ibiza of 208 werkelijk lak aan zal hebben. Wat er toe doet: het toffe kleine stuurtje in de 208, DSG in de Polo en natuurlijk de motorblokjes.

Peugeot gaat écht los. Hatsflats, gewoon een 1.6 THP voorin de 208 GTi en jij krijgt 200 pk en 275 Nm om het rubber van je 205/45 R17 voorbandjes vol-le-dig op te branden. Natuurlijk met een handbak. Zes versnellingen voor- en één achteruit om mee te spelen. En een ‘extra’ pedaal. Want jij hebt deze auto gekocht voor fun. Om mee te hoeken, ieder klaverblad of turbo-rotonde opnieuw.
Waarom dan toch een Seat Ibiza Cupra kiezen? Omdat je niet kan schakelen. Maar misschien ook omdat het dankzij de 7-versnellings bak met dubbele koppeling voor elkaar krijgt om met 180 pk toch vrijwel net zo snel naar 100 km/u te accelereren als Peugeot (6,9 vs 6,8 seconden). Ook houdt de Seat Ibiza Cupra (1.4 TSI) pas bij 228 km/u op met accelereren. Toch 3 km/u méér dan Peugeot opgeeft voor de 208 GTi.
Al met al spreken de cijfers toch redelijk in het voordeel van de ‘Fransen’. De Peugeot weegt 1160 kg, de Seat 1180 kg. Peugeot vraagt €25.690, Seat €25.895,-. Seat geeft 4 jaar garantie, waar Peugeot het na 2 jaar wel welletjes vindt. Welk uiterlijk en interieur beter is mogen jullie dit keer zelf bedenken. 208 of Ibiza? Kies maar!





Peugeot natuurlijk, het moet wel betrouwbaar zijn.
@norge: Doe eens niet zo sarcastisch. Hoewel ik het wel met je eens ben dat Peugeot tegenwoordig de spreekwoordelijke plank volledig misslaat met al hun ecomobielen. En dan vinden ze het gek dat de verkopen zo slecht gaan ten opzichte van de Duitse concurrenten…
@alcantara: De comment-politie is weer in de weer?
@alcantara: hoezo sarcastische?
@norge: natuurlijk de Peugeot, daar zit passie in… Wat een prachtig lijnenspel.
Men word wel een beetje lui, in een GTI hoor je te schakelen en niet te flipperen.
Het is een toppertje die 208gti
@norge:
Dan moet je de seat nemen als je betrouwbaarheid wil en geen peugeot !
Appeltje, eitje.
De 208 GTi, ziet er beter uit en fransen snappen als geen ander hoe je een hothatch moet maken….
@jrk68: Voor mij ook de 208 in dit geval, leuke bak.
Maar ja, helaas totaal niet aan de cijfers te zien.
@jrk68:
Klopt, de peug is de enige optie maar dat is ook wel een beetje spijtig.
Vooral bij peugeot zijn ze nogal slecht in het maken van auto’s die naast goed rijden ook nog eens handig zijn. Als je ooit een peug gehad hebt weet je wel wat ik bedoel.
Ruimte, gebruiksgemak,… dingen die ze helemaal niet meester zijn (als bestuurder heb je daar natuurlijk geen last van).
@Hupke: Peugeot het enige Franse merk die hothatch maakt? Renault Megane RS, Clio RS, Citroën DS3 Racing, DS4 Racing etc.
@ThomasBol:
De keuze is seejat of peug…
De DS3 is eerder de hothatch van citroën dan de DS4 (die te groot is).
Als je dan toch gaat shoppen buiten de categorie, waarom niet de fiat punto abarth?
@Hupke: omdat het een fiat is
@ko3n:
Alsof in die prijs categorie de anderen zoveel beter afgewerkt zijn…
@jrk68:
Opgefokte Franse koekblikjes zijn echt hilarisch!
Elke dag een grijns op je hoofd als je een GTI hebt “img src=”http://forums.civfanatics.com/images/smilies/biggrin.gif” />
@jrk68: na de legendarische 205 heeft Peugeot anders geen hothatch-waardige auto meer gemaakt. Om op basis daarvan voor de 208 te kiezen vind ik voorbarig.
@mrs250: 306 gti?
@mrs250: 106 gti of 206 rc?
@mrs250:
Was de 206 dan zo’n ramp?
Het zou niet de eerste keer zijn maar dat alle petjesvolk zich vergist had toen ze dat als basis kozen voor hun ‘kunstwerk’/’levensproject tot het volgende model uitkwam’ zou me ook wel weer verbazen.
Seat natuurlijk, moet die Franse troep niet. Ben ook zeker geen vag aanhanger maar dat is nog steeds beter dan Franse troep.
Seat natuurlijk, het moet wel betrouwbaar zijn.
@terazino:
Gelijk heb je, betrouwbaarder dan een 1.4tsi gaat het niet worden….(sarcasme modus uit)
@terazino:
Precies én 4 jaar garantie muv de distributieketting…dus lekker voor de peug gaan ;)
Ik ga voor de peug. Heb ik toch wat meer mee dan met de Ibiza. Ik hou wel van die kekke Franse bommetjes.
even denken ik tog echt de Peugeot ziet er het leukst uit en is zelfs nog iets goedkoper nou dan weet ik het wel
Ik sla beiden over, geen boodschappenwagen voor mij.
@alcantara:
Jij houdt het nog even bij je “premium” Gazelle?
@jrk68: Klopt! En voor de langere afstanden een bijpassende Premium wagen, dus geen Franse knakenbak.
@alcantara:
Sinds wanneer is de bus “premium”….
@jrk68: Typisch dat jij dan meteen aan de bus denkt, maar niet iedereen hoeft zich te behelpen met een OV-kaart en de fiets.
@alcantara: padum-tssjjjj
@alcantara:
Gezien het niveau van je reacties schat ik in dat je de rijbewijs gerechtigde leeftijd nog niet hebt bereikt, dus dat leek mij het enige alternatief….
@jrk68: Bedankt je me zo jong inschat, dat kan ik helaas niet van jou zeggen.
@alcantara: nee, zo’n rammelende premium VAG barrel met motorproblemen en premium reparatieprijzen voor goedkope prut onderdelen. VAG fans laten zich het liefst naaien door pon, en waarmee je je laat naaien moet je zelf maar bepalen….
@rufctr01: VAG-rijders hebben echter wel veel minder te doen met opgekropte emoties tegenover andere merken.. heb ik het idee..
@dennisr:
Nu ben ik het vaak met je eens Dennis, maar nu sla je de plank mis.
Het zijn altijd de VAGfans die ongefundeerd alles affakkelen dat niet VAG is.
Kreten als Franse auto’s roesten en Italiaanse rommel heeft onbetrouwbare electronica en meer van dat soort achterhaalde kreten komen uit die hoek. Evenals het gejank over ecomeuk.
Ik mag dan volgens sommige amoebes een VAG hater zijn maar ik herhaal alleen recente feiten en eigen ervaringen van de afgelopen 10 jaar.
Dat Alfa’s en Renaults al roesten in de folder in de 70’s is nu niet relevant meer, al reed mijn ouwe heer daar vroeger mee en kan ik daar dus ook over meepraten.
@jrk68: Mijn reactie sloeg meer op wat je hier op AB.. meer VAG-haat dan andere merken..
Volgens mij is het verder wel redelijk gelijk, ieder heeft zn merk en daarbij zijn eigen reden om welk ander merk dan ook af te kraken..
Zo heb ik een hekel aan Fiat, paar keer aan gesleuteld en van mij hoeft het niet meer.. :)
hier op Ab ziet*
@jrk68:
Ik kan je reacties meestal wel waarderen, maar waarom zo vaak ‘kinderachtig’ en lomp reageren. Is jammer, want doet af aan je reacties waarin je wel goed commentaar geeft.
Ze zien er allebei goed uit, maar die Ibiza is toch voor mij wel de winnaar want wat een mooie autootje is het toch.
ik kies de Punto Abarth
@ruudw: Ja dat mag dus niet.
Ik koop liever dan een tragere betrouwbare en deftige auto dan zo’n opgefokte shitbox…
Extreme taal maar zeg nu zelf, ooit al iemand met een beetje smaak of verstand in zo’n ding zien rondrijden? Verkeerde type lui rijden rond met dergelijke auto’s. Ik blijf het rijdende doodskistjes vinden. Herinnert me een beetje aan die oude Honda CRXjes… Was ook een typische petjesauto voor iemand die zich geen ‘deftige’ snelle wagen kon veroorloven.
(Ja mss vooroordelen etc maar boeit niet, een reactie = een mening)
@voytekbe:
Komop, 20 jaar geleden vonden we dit beide leuk….
@jrk68: Prima toch als jij hier wel gelukkig van kan worden? Een dure smaak is niet per definitie beter, integendeel. Wie het kleine niet eert…
@alcantara:
Kan in jouw reactie moet kon zijn….
Dan zou je mijn reactie begrepen hebben. Blijven oefenen op begrijpend lezen.
@jrk68: Om jouw tekst begrijpend te kunnen lezen zul je het toch echt eerst beter moeten formuleren. Want van die eerste zin kan ik geen kaas maken…
@alcantara:
Niveau verschil, ik wens mij niet te verlagen tot BLO niveau om het voor jouw begrijpelijk te maken.
@jrk68: Prima, hoeft ook niet. Praat maar met mensen van je eigen niveau.
@jrk68: Ik kan je met absolute eerlijkheid zeggen, neen. Wie koopt dit? Jonge mensen die net werken en perse een snelle auto willen maar nog niet genoeg gespaard hebben of verdienen om iets deftig te kopen. (Lees: onervaren chauffeurs die zich Schumacher wanen op de weg) Uiteraard vindt iedereen zo’n klassieke 205 GTI of Renault R5 turbo hemels, maar is meer uit nostaligische overwegingen en de rally heritage dan wat anders lijkt me.
In deze tijd richten die kleine raketjes zich imho op een totaal ander publiek.
Vergelijk maar een klassieke 500 Abarth met de huidige Abarth. Is toch wel iets totaal anders, waarmee ik wel niet wil zeggen dat de huidige 500 geen goed karretje is, integendeel, ben er zelfs grote fan van.
Ben geen liefhebber van Peugeot of Seat maar los daarvan, ik vond bv de 208 met hun 3-cilinder dan weer een heel leuk karretje. (om maar te zeggen dat ik niet alles van peugeot bv afbreek) Klinkt best sportief en past perfect bij zo’n karretje. Goed motortje lijkt me. Voor een snelle hothatch? Doe me dan maar iets zoals de Subaru Impreza WRX. Is wel een serieuze klasse hoger maar goed, punt blijft, ik vind die opgefokte sardienblikjes ronduit belachelijk…
@voytekbe:
Dat bedoelde ik ook, we zijn het inmiddels wel ontgroeid, al is het in verschillende richtingen. Jij richting sportieve luxe en ik meer richting spartaans.
@jrk68: Goh het is eerder een compromis dat ik maak. Ik doe makkelijk 3000km per maand en ik wou perse een sportwagen dus dan stel ik uiteraard wel eisen aan het nodige comfort.
Heb wel nog men E90 320D maar die heb ik eigenlijk enkel nog gebruikt als ik iets groots moest vervoeren of om in de sneeuw te rijden. Men andere wagen doet meer dienst als sneeuwruimer dan als transportmiddel hehe.
Moest ik hem niet daily gebruiken zou ik één van de eerste zijn om bij Lotus te gaan winkelen hoor, geloof me. Een Exige lijkt me fantastisch als 2de kar. Evora sprak me enorm aan maar is toch weer een andere pricerange en een Lotus als daily? Met betrekking tot onderhoud & betrouwbaarheid weet ik het zo nog niet… Doe mij dan maar een Porsche.
@voytekbe:
Zeker met die Toyota blokken valt het onderhoud reuze mee, je hoeft hem niet naar de Lotus dealer te brengen voor het onderhoud. Dat kan bij de Toyota om de hoek ook.
En die schrijven niet met een hark.
De S1 was alleen gevoelig wat de koppakking betreft en het flexibele deel van de uitlaat gaat weleens stuk. Daar zit verder niks op dat stuk kan.
S1 Exiges kan je beter met een boog omheen lopen, zelden dat je er daar één van vindt waar de originele K-series motor nog in zit. Die zijn meestal vervangen door Honda’s.
@voytekbe: de 205 gti is ook redelijk gevaarlijk voor net beginnende bestuurders. Veel power geen abs, geen stuurbekrachtiging. Alles is veel zwaarder en voelt mechanische aan in de bediening. Ik vind hem heerlijk alleen ben ik heel blij dat het niet mijn eerste auto is geweest.
@jrk68: Trouwens, 20 jaar geleden? Ik ben wat jonger dan je denkt hoor, ben van maart 1985.
@voytekbe:
Dat doe je dan heel netjes met je Z4, mede daardoor had ik je ouder in geschat. Nu scheel je 3 jaar met mijn zoon.
2 dingen waar ik zo gruwelijk aan erger bij de Peugeot zijn de grille en de op de dashboard gelegde tellers.
Verder heb ik helemaal niks met Seat die wel een mooier voorkant heeft…
Zeer handig om in Italië het verkeer te blokkeren.
seat natuurlijk
Ik zou voor een M135i gaan.
@bartsmit: ik toch voor de RS3, want meer vermogen is ALTIJD beter
@melkkoe: dan neem ik een Lexus LFA, als we toch bezig zijn met appels en peren….
@rufctr01: rijdende computers zijn voor pubers, volgens velen hier.
@melkkoe:
Je leert snel, nu nog even de vertaalslag maken naar daden….
@melkkoe: prijs x4.
Seat heb niks met Peugeot
@rickvandeven: Klopt! Seat is van VW en Peugeot werkt samen met Citroen. Dus ze hebben niks met elkaar te maken.
@kickass: echt wel, bij PSA worden de interieurtjes van VAG gemaakt!
@kickass: ehhhm, ze gaan beiden hard richting de afgrond?
208gti natuurlijk! Vag heeft het cupra merk gedegradeerd tot een saaie vw gti klonen. Want winst gaat voor!
Voor mij de peugeot aub
Dat Ibiza interieur is werkelijk om te gapen. Veel saaier hadden ze het niet kunnen maken. Geen enkel stukje emotie of contrast, zucht: VAG.
Dat is een makkelijke: de Peugeot. Die vind ik gewoon mooier, zowel van binnen als van buiten. Daarnaast durf ik eerder in een auto van PSA te gaan rijden dan in een auto van VAG. Buiten dat is het gewoon top dat de Peugeot nog een handbak heeft en is 200 pk gewoon lekkerder dan 180 pk.
De Peugeot. De Fransen lijken er iets meer van gemaakt te hebben dan seat. Maar dat is meer een gevoel.
Bij seat lijkt het alsof er alleen een sneller blok, dsg en leuke stoelen in zit.
De ketting 1.4-tjes zijn niet de meest geweldige motoren.
Maar de compleet nieuwe EA211 1.4 TFSI met distributieriem zijn top.
Peugeot natuurlijk! Meer peekaa, mooier en een handbak. En hij is ook nog eens sneller dan die saaie VAG creatie.
Peugeot natuurlijk.
Fabia combi rs? Ook 180 pk dsg en voordeliger en ruimer.. strak vormgegeven geen rare tierlantijnen…
de Peugeot natuurlijk, meer vermogen is ALTIJD beter, net zoals een handbak.
Als je graag een sportief VAG-model rijdt, dan spaar je door voor een audi natuurlijk.
@melkkoe: haha, in een Audi doe je je avatarnaam wel eer aan. Zo’n ding zuigt eerder je portemonnee leeg (aan nieuwe motoronderdelen) dan een hoer je ballen leeg kan zuigen.
@rufctr01: volgens die test van de onbetrouwbaarste motoren laatst, heb je met een audi maar 1 : 27 kans op motorfalen. 27 audi’s gaan ik in ieder geval niet bezitten gedurende mijn leven.
Tot nog toe heb ik met 3 auto’s motorfalen gehad: peugeot 1.6 , Volkswagen 2.3 v5 en een Toyota 2.2 d4d d-kut.
@melkkoe: 1:27 is hele hoge score!!!
@rufctr01: Weet ik het goed gemaakt.. bouw jij maar eens motoren.. met beter test resultaat dan 1:27 uiteraard..
@dennisr: Top 10: Automerken met de meeste motorproblemen: http://www.autoblog.nl/top-10-automerken-met-de-meeste-motorproblemen
Moet ik nog meer uitleggen? Audi staat eigenlijk op nr 1 met meest onbetrouwbare motoren. MG bestaat niet meer….
@rufctr01: Heb spijtig genoeg ook die ervaring, men vriendin heeft een A4 B6 1.9Tdi en het is a neverending story of misery. Heb er nachtmerries van. Ondanks die ervaring heb ik ook leuke ervaringen gehad met Audi (RS6, R8 :) ) maar de eigenaren waren ook niet zo blij met de hoge rekeningen die regelmatig de kop op staken.
Wat oogt het dashboard van de Seat goedkoop!
De Peug… Omdat ‘ie er leuker uitziet, iets meer paarden heeft en vooral omdat ik niks heb met Seat
Voor mij de 205GTI. Rij zelf een 205 (geen GTI ) en heb onlangs met de 208 gereden voelt gelijk een bestelwagen aan in vergelijking. Binnenruimte is een stuk kleiner je zit hoog zelf in de laagste stand, zicht naar buiten is nihil in vergelijking met een 205. Rijdt helemaal niet zo plezant, mede door het hogere gewicht en de servo die niet zo prettig aanvoelt. Wel heel stil vanbinnen, verrassend veel opties en hoogstwaarschijnlijk veiliger, maar dat zijn niet de dingen die mij bekoren.
Vind de wagens weinig gemeen hebben met elkaar.
De 205 tovert telkens een smile op men gezicht ook en dat mis ik bij veel andere auto’s. Gewoon een fun wagentje, is zoals een speelkameraad die altijd klaarstaat en tot nu toe me nog niet in de steek heeft gelaten. Vooral heel erg onderschat ook.
Ondertussen verder dromen van een echte nieuwe 205. Laag gewicht, praktisch in gebruik voor de alledaagse dingen te doen, atmosferische motor met handbak, goed regelbaar onderstel en remmen, comfortabel, sterker dan een blik sardienen, onverwoestbaar, een blije snuit en gemakkelijk om zelf aan te werken. of het een goede businesscase zou zijn laat ik aan de experts over.
@eqaulo: waarschijnlijk niet, het lage gewicht icm 5-ncap sterren wordt nogal lastig.
Verder zul je met een atmosferische motor van pakweg 1.9->2.4 liter, tegenwoordig alleen nog hoog scoren in het bijtellingspercentage.
Als ik jou was, zou ik over een aantal jaren mooi een tweedehands 205, 306 of 106 gti aanschaffen.
@melkkoe: Denk dat je daar tot men spijt helemaal gelijk in hebt. De kans is wel groot dat er een 205GTI bijkomt in de toekomst gezien de positieve ervaringen met de 205.
Absoluut de Peugeot, lijkt me de leukere auto om te rijden en is de mooiere om te zien (zowel interieur als exterieur).
De Peugeot uiteraard. De 208 is een kek ding, zeker als GTi. Seat vind ik een nietszeggend merk en daar heb ik dan ook helemaal niets mee.
Hoef ze beide niet.. zeker niet voor zoveel geld, dan komt er een E46 M3 :D
@dennisr: Me gusta :)
Ik zou voor de Seat gaan dit is gewoon weer iets moois. Hiermee bedoel ik eens in de zoveel tijd komt er een hele mooie auto uit en dit is er daar een van net als de adventador
@timmyaudifreak:
Wat is een “adventador” , een soort rijdende advertentie?
@jrk68: serieus krijg eens een leven trol
208GTI. Hoewel de THP nou niet echt betrouwbaar is. Mag een Punto Abarth SS ook?
@Benjamin1:
Een trol leeft van dit soort reacties ;-)
@Benjamin1:
Veel beter zo’n Abarth, zit qua vermogen wel wat lager op de ladder maar nog steeds ruim voldoende om plezier te hebben.
@jrk68: ja kpn heeft deze ook groen gemaakt voor hun 4g sponsoring. Sorry voor het foutje btw moet ik nu de bak in?
@timmyaudifreak: “Adventador” …………………………HAHAHAHAHAHAHA
Peugeot natuurlijk en het is verre weg van rommel,ik denk dat het kwa betrouwbaarheid,volkswagen voor bij streeft.
De hoeveelheid pk’s boeit mij (in dit segment) niet zo heel veel. Belangrijker is hoe strak de gebakjes op de weg liggen. Op dat gebied presteert de Peugeot toch beter denk ik. En daarbij, een handbak past uit historisch oogpunt beter bij een snelle hatchback.
Als ik uit deze twee moet kiezen de 208 dus.
Maar 25k neerleggen voor een klein keutel wagentje?? Ik ben gekke Henkie niet. Gelieve bouwen ze een sportief bommetje met prijskaartje van max. 15k. Moet toch kunnen? Gewoon de basismotorisatie nemen, flink strippen, sportief onderstel eronder schroeven, in een lekker felle maar foute kleur spuiten en klaar is Kees ;-)
Zonder enige twijfel de Peugeot 208 GTI, Ziet er naar mijn mening leuker uit en zal ook leuker rijden zijn met handbak. Zeg nou zelf, als je een auto in deze klasse wilt, wil je toch zelf schakelen en koppelen. Ook nog ff langs de chipboer met de Peu en je komt op een vermogen van 240pk uit.
Wat is een siet?
Peug is de enige mogelijkheid denk ik.
Doe mij maar die lekkere Peugeot, heerlijk ding alleen al om te zien en als die net zo rijd als ie eruit ziet is die alles wat je kan willen in een auto lijkt mij!
Doe maar een 205 GTI 1.9 en een Leon Cupra V6
Kwa looks de ibiza en motorisch ook.Tsi gezeik moet maar eens afgelopen zijn want het is verleden tijd.De Thp’s zijn ook niet echt betrouwbaar en lusten een flinke slok olie waar de dealer niets aan doet.Looks van een 208 vind ik er ook niet uitzien maar eigen bij alle Peugeots.
Beide niet… Doe mij maar de Clio RS
Doe mij de 208 maar vind het een leuk wagentje om te zien
Mini cooper SD met bmw chip.
Gek is dat: de oude slogan van Seat was Auto Emoçion. En op emotie laat ik die Seat nu links liggen en ga ik voor die Peugeot.
*zie nickname*
208!
De skoda fabia RS combi, zelfde 180pk, DSG, voordeliger en nog ruimer ook.. bovendien wat strakker ontworpen zonder allerlei overbodige vouwen en knikken.
Zo leuk al die discussies… Vag dit vag dat franse troep… Zolang je een auto onderhoudt zoals die onderhouden moet worden doet ie het gwn zoals die het moet doen!
@karsvdtuin: zo kun je de mankementen idd ook verpakken :D
Komt er ook nog een 1.9i van de 208. :-) dan wil ik die…
208. Meer stijl
DS3 Racing simply the best
@jopk1992: Helemaal met je eens maar dan zonder die rare stickers die je erop kan krijgen.
@jopk1992: DS3 Racing, simply 10.000 euro duurder
@baasbas: Wel met echte Carbon en limited edition. Still, boatload of money, en de Peug heeft in feite dezelfde specs.
Als ik echt hieruit moest kiezen, dan de peugeot. Maar als ik 25k aan een auto uit zo geven, dan een hele mooie e39 530i, en dan houd ik nog 15k over. En ik heb een veel betere auto.
Seat natuurlijk! Heerlijke auto met een fijn soepel blok aan boord. En tegen een DSG-7 kan niemand op!
De Peug is veel mooier! En rijdt beter.
De Pug!
Dit lijkt weer een schot in de roos.
Hoewel ik het dsg systeem erg verleidelijk vind gaat mijn passie voor franse gti’s voor.
En dat voor iemand die momenteel al 1.5 jaar in een ibiza rijdt.
Ik zou hem graag wegdoen, maar buiten dat hij ontzettend saai is kan ik er weinig op aanmerken.
Het is niet wat je van een VAG verwacht, maar de Seat prijs maakt dat wel goed.