Kijk eens, dit is de Audi Q4 e-tron

Auteur: , 30 Reacties

Een SUV van Audi. Ja, weer een nieuwe.

Het nieuwe hoofdstuk van Audi in de Q-reeks is deze Q4 e-tron. Nu nog een conceptcar, maar straks moet deze volledige elektrische SUV in productie gaan. Kijkend naar de e-tron die nu op de markt komt, kunnen we concluderen dat het uiteindelijke productiemodel niet veel zal afwijken van de concept in deze gallery.

De conceptcar is 4,59 meter lang, 1,90 meter breed, 1,61 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,77 meter. De Q4 e-tron concept staat op het inmiddels welbekende MEB-platform van Volkswagen. Twee elektromotoren zijn goed voor een vermogen van 306 pk. De elektrische SUV sprint daarmee in 6,3 seconden naar 100 km/u. Met een 82 kWh sterke batterij spreekt Audi over een actieradius van 450 kilometer voor de Q4 e-tron Concept. Dat vermogen van 306 pk wordt niet altijd benut. Volgens Audi gebruikt de concept vooral de 204 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Wanneer nodig spreekt de auto de elektromotor op de vooras aan, waardoor het volledige vermogen beschikbaar komt in combinatie met Quattro vierwielaandrijving. Met een 50/50 gewichtsverdeling zou het ook een leuk sturende auto moeten zijn.

Het uiterlijk van de Q4 e-tron Concept heeft diverse overeenkomsten met de e-tron. Kijk bijvoorbeeld naar de dichte grille en de achterbumper, die overigens veel randjes en frutsels heeft. Audi wil met deze Q4 e-tron Concept duidelijk het sportieve elektrische broertje van de e-tron presenteren. En ja, het feit dat de volledige elektrische SUV Q4 e-tron gaat heten en dat de eerste volledige elektrische Audi SUV alleen ‘e-tron’ heet is vreselijk verwarrend.

In het interieur zien we een modern voorkomen dat we van Audi gewend zijn. Weinig knoppen en veel scherm. Het 12.3-inch grote touchscreen is richting de bestuurder geplaatst, wat de ergonomie ten goede komt. Al die schermen zijn leuk, maar je wil je ogen zo veel mogelijk op de weg houden tijdens het bedienen.

De komende jaren bombardeert Audi onder de e-tron benaming een reek SUV’s. De e-tron en deze Q4 e-tron zullen daar onderdeel van zijn, maar ook een e-tron Sportback, de e-tron GT, Avant- en andere carrosserievarianten komen aan bod.



30 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Die grille, is dat een Weber?
@jeebee: Zou kunnen, maar ik zie sluikreclame door Heras hekwerken ook als serieuze mogelijkheid.
Welke zal er eerder zijn; deze of de model Y?
@sjonniedeluxe: productie start ‘straks’
Ik snap er geen 💩 meer van van alle benamingen 🤨
Wel fijn te zien een nieuwe vormgeving in het interieur
De eerste front foto lijkt wel dat het logo 3 nullen is! Wat ik ook eigenlijk van dit model vind. Is deze nu kleiner als de e tron? Of gewoon ander variant?
Gaaf interieur
Dat Audi ervoor heeft gekozen om een Hyundai Kona te rebadgen blijft ongelofelijk!
De grill is net een raps, om koekjes te rapsen en kaas
Tja, ik snap het nog altijd niet. Als de range zo bepalend is voor het succes, waarom dan voor het type auto gaan wat juist het meest beroerd is voor de range? Wat mij betreft hier de stekker uit, en doorgaan met de E-tron GT.
@dutchdriftking: Als je de E-tron neemt, is dat gewoon samengesteld uit onderdelen die ze nog hebben. Stukje A8 hier, stukje Q7 daar, stoelen van de A6 etc. Ik vermoed dat de elektrische aandrijflijn makkelijker is in te passen in het chassis van een sufje.
@crepito: Mogelijk, het klinkt in ieder geval niet vreemd.
@dutchdriftking: Wat mij betreft mag de EU dit type auto’s verbieden. Ze zijn toch zo begaan met het milieu? Dan mogen ze hier ook iets aan doen.
@berlinetta: SUV tax en station voordeel? Ik ben voor!
@dutchdriftking: als gezin met drie kinderen en een hond is de SUV een van de weinige auto’s die geschikt zijn. Alle stations hebben geen vlakke bodem bij de achterbank en met drie kinderen wel prettiger. Ik zou graag een station rijden, want ik vind het comfortabeler veren. Vroegah hadden voorwiel aangedreven auto’s wel een vlakken bodem, maar nu dus helaas niet meer.
@fiscaal: Hoe bedoel je vlakke bodem? De laadvloer is gewoon vlak, en vaak heb je nog een luik voor wat extra bagage. De achterbank van een station is voor kinderen net zo prima als de achterbank van een SUV.
@dutchdriftking: sorry, ik bedoelde de vloer waar de voeten vd achterpassagiers staan. De middelste persoon kan bij een station de voeten niet in het midden zetten. Maw drie personen achterin een station is niet (goed) te doen. Wel bij een grote SUV of bus. Voorheen had een voorwiel aangedreven auto meestal ook een vlakkere vloer bij de achterpassagiers, maar sinds een jaar of 15/20 ook niet meer. Daarom “moet” ik dus helaas wel een SUV of bus hebben (maar geen goede ervaring met de Espace IV).
@fiscaal: Ooit achterin een Superb gezeten? Gaat prima met drie man van 1,90 plus.
En nu gebruiken ze de ‘Q4’ naam wel in hun electro modellen. Doet me alleen maar meer vermoeden dat de huidige e-tron een soort van ‘tussen-model’ is. Zoethoudertje voor de klanten om niet te lang zonder EV in hun gamma te zitten. Jaguar en MB zijn van hetzelfde bedje ziek.
@w0ut: de e-tron is natuurlijk gewoon de Q6. Die kan zomaar ook opeens zo genoemd gaan worden.
Koplampen bij Mazda in gekocht?
Wat een boze auto. Sad.
Een Audi die op een Peugeot begint te lijken, moet niet gekker worden …
@autodrome: nu weet ik, het is de lovebaby tussen een Kia, Peug en Citroen. Beetje van Maggie en een beetje van Audi AG
Die lijntjes op de flank en het ontbreken van deurklinken maken dit visueel best wel pijnlijk.
En maar zeuren. Audi doet tenminste IETS . Waar is BMW? Natuurlijk lijkt het op andere merken ,dat is bij elk model zo.
@dijan: Hele dunne naadjes en achterhaalde specs.
Heeft deze wel cilinderuitschakeling?
Bah weer een SUV, saaie auto’s.
Heel goed, gewoon spiegels… met van dat spiegelend aluminiumspul achter glas!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).