• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De eerste nieuwe Morgan sinds 2002 is een feit

Auteur: willeme, gepost 5 maart 2019 om 08:03 – 34 Reacties

Afbeelding De eerste nieuwe Morgan sinds 2002 is een feitAfbeelding De eerste nieuwe Morgan sinds 2002 is een feitAfbeelding De eerste nieuwe Morgan sinds 2002 is een feitAfbeelding De eerste nieuwe Morgan sinds 2002 is een feitAfbeelding De eerste nieuwe Morgan sinds 2002 is een feitAfbeelding De eerste nieuwe Morgan sinds 2002 is een feitAfbeelding De eerste nieuwe Morgan sinds 2002 is een feitAfbeelding De eerste nieuwe Morgan sinds 2002 is een feit

Morgan Plus Six
Tally Ho, Old Chap!

Morgan is een merk dat niet heel erg met zijn tijd mee gaat. De trotse Britten houden heel graag vast aan hun tradities. Dat heeft een voordeel, want zo kan de kleine fabrikant vrij lang doen met een model. Heel soms wordt er een gloednieuwe auto geïntroduceerd en meestal valt het niemand op.

Dat was 19 jaar geleden wel anders met de Morgan Aero 8. Dat was een compleet nieuwe auto, ondanks dat ook die auto (gedeeltelijk) een houten chassis had. De looks van die auto waren niet onomstreden (het ding keek scheler dan Guide Weijers), maar de techniek (een V8 van BMW) kon men wél waarderen.

Uiteindelijk heeft Morgan nu het licht gezien met de Morgan Plus Six. Het recept is zo simpel en zó eenvoudig dat je je afvraagt waarom men er niet eerder mee is gekomen. Het gaat namelijk om een tweezits roadster met een zes-in-lijn motor. De Plus Six heeft de B58 zes-in-lijn van BMW onder de kap, goed voor 340 pk. In feite is deze klassiek ogende Morgan in motorische opzicht net zo modern als de nieuwe Toyota GR Supra.

Schakelen doe je met een achttrapsautomaat van ZF. Naar Morgan-maatstaven is het chassis waanzinnig modern. De Plus Six heeft onafhankelijke dubbele draagarmen aan de voorkant en een multi-link ophanging aan de achterkant. Over prestaties wordt nog geen woord gerept, maar met 1.075 kg aan leeggewicht hoef je je geen zorgen te maken. De eerste 50 worden bomvol afgeleverd voor 90.000 Britse ponden. Daarna zijn de reguliere Plus Six modellen leverbaar.

Ook interessant!

  • Morgan Plus 6 rijtest: raket zonder obesitas
    Morgan Plus 6 rijtest: BMW-power zonder het gewicht
  • Hardcore straatracer met BMW
    Hardcore straatracer met BMW motor op komst
  • Deze roadster met BMW V8 is helaas de laatste in zijn soort
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Cabrio, geneve-2019, Morgan, Plus-Six

Vorig bericht: « Bloedmooie coupé heeft net geen 1.000 pk
Volgend bericht: Kijk eens, dit is de Audi Q4 e-tron »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    5 maart 2019 om 08:11

    Hahah, die pook.

    Login om te reageren
    • schuiftrompet zegt

      5 maart 2019 om 10:09

      @str8six: zou dat een eis van BMW zijn? Tsja je mag natuurlijk onze techniek gebruiken… Maar dan moet je wel onze pook ongewijzigd erin pleuren.(zie supra)

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        5 maart 2019 om 10:11

        @schuiftrompet: denk het niet, Wiesmann had ook een ander pookje destijds als ik het me goed herinner.

        Login om te reageren
        • schuiftrompet zegt

          5 maart 2019 om 10:12

          @str8six: dan is het toch eens stukje gemakzucht geweest. Lijkt me dat ze zelf ook wel zien dat het vloekt met de rest.

          Login om te reageren
    • Gulli zegt

      5 maart 2019 om 11:06

      @str8six: hoort bij het M Competition pakket denk ik

      Login om te reageren
  2. 2wheeler zegt

    5 maart 2019 om 08:14

    Geweldige auto’s! Pook misstaat een beetje..

    Login om te reageren
  3. allesmetturbo zegt

    5 maart 2019 om 08:18

    Jammer van dat stuur en de pook

    Login om te reageren
    • chimaera zegt

      6 maart 2019 om 18:59

      @allesmetturbo: Stuur komt van Mini zo te zien ?

      Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    5 maart 2019 om 08:19

    Het interieur is een beetje vreemd. Met een klassieke bedoeling is de pook wel een beetje misplaatst. En in zo’n auto wil je toch een handbak?

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      5 maart 2019 om 08:59

      @viezefreddyw: dacht ik ook bij t zien van de foto’s…
      Levert BMW dit blok niet ook met een handbak?

      Login om te reageren
  5. posthumus zegt

    5 maart 2019 om 08:19

    Wat een verrassend ontwerp!

    Login om te reageren
  6. posthumus zegt

    5 maart 2019 om 08:21

    Aero 8 was trouwens niet het laatste nieuwe model. In 2011 kwam de 3-wheeler er nog bij.

    Login om te reageren
    • janhenvol zegt

      5 maart 2019 om 08:55

      @posthumus: Dat was toch geen nieuw ontwerp , maar een oud ontwerp wat hergebruikt werd?

      Login om te reageren
      • kobus1967 zegt

        5 maart 2019 om 09:15

        @janhenvol: dit ontwerp komt me ook enigszins bekend voor.

        Login om te reageren
        • janhenvol zegt

          5 maart 2019 om 09:29

          @kobus1967: ik heb even snel op Wikipedia gekeken, Morgan is begonnen met het bouwen van 3 wielers omdat dit volgens het Engelse belastingsysteem toendertijd onder motorfietsen viel en daardoor goedkoper in wegenbelasting was. Ik weet niet of dit zo dan ook verder klopt (Wikipedia) , misschien dat iemand anders dit kan toelichten?

          Login om te reageren
          • reactief zegt

            5 maart 2019 om 09:35

            @janhenvol: klopt helemaal. Maar werd al jaren niet meer gebouwd.
            De nieuwe is ook geheel anders dan de originele oude 3 wielers.
            En schrikbarend duur, zoek maar eens op Autoscout…

            Login om te reageren
            • janhenvol zegt

              5 maart 2019 om 09:37

              @reactief: klopt, ik zit er wel eens naar te koekeloeren. Heb overigens nog nooit een “oude” 3 wheeler te koop zien staan?

              Login om te reageren
              • volvosaab zegt

                5 maart 2019 om 12:27

                @janhenvol: Zoiets: https://www.carandclassic.co.uk/car/C1083089

              • janhenvol zegt

                5 maart 2019 om 13:03

                @volvosaab: Ziet er gaaf uit! Mocht ik ooit de ruimte en kans hebben om een Morgan 3 wheeler in mijn bezit te krijgen ga ik toch voor de moderne versie denk ik, net wat brutaler

      • galverink zegt

        5 maart 2019 om 09:36

        @janhenvol: heeft ook drie wielen en lijkt erop. Maar met een hiaat tussen 1939 en 2011 is het wel een nieuw model.

        Login om te reageren
  7. frank2b zegt

    5 maart 2019 om 08:22

    Zo’n pook is eenvoudig te vervangen door de meer klassieke kolenschop lijkt mij.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 maart 2019 om 17:57

      @frank2b: ik weet wel zeker van niet. Die pook is een onderdeel dat relevant is voor de veiligheid. Die zal dus aan allerlei eisen moeten voldoen en de communicatie van de pook naar de versnellingsbak zal geheel afgezekerd zijn.

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        5 maart 2019 om 18:54

        @mashell: Joh!

        Login om te reageren
  8. boomhauwer zegt

    5 maart 2019 om 08:29

    De aero was ergens mooi, dit is een gruwelijk lelijk ding.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    5 maart 2019 om 08:40

    Aan de ene kant super gaaf, aan de andere kant, kom eens met een volledig nieuw ontwerp! Natuurlijk is het retegaaf, en de eerste keer dat ik er een zag zat ik ook achterstevoren in de auto, maar stilstand is wel achteruitgang.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      5 maart 2019 om 09:10

      @dutchdriftking: Morgan moet lekker Morgan blijven. Volgens mij is dat juist de kracht van het merk.

      Login om te reageren
  10. jeppie zegt

    5 maart 2019 om 08:46

    Hoop er snel een te zien

    Login om te reageren
  11. haaren zegt

    5 maart 2019 om 08:55

    Ik dacht dat de aero een aluminium chassis had, dat dit juist de vernieuwing was of heb ik het mis?

    Verder kan ik hem zeer zeker waarderen, zet maar op de oprit. Ik knutsel zelf wel een mooi stuurtje en pookknop erin samen met een setje spaakwielen ?

    Login om te reageren
  12. toyotafortuner zegt

    5 maart 2019 om 08:59

    Sexy wagen hoor!

    Login om te reageren
  13. marcus1963 zegt

    5 maart 2019 om 08:59

    Prachtig ontwerp..! Tijdloos. Ik vind de hoofdsteunen zo vreemd staan. Te hoog en te ver naar achteren. Waarschijnlijk tevens rolbeugel. Ben benieuwd naar de prijs in Nederland. Als ze rond €90.000 kunnen houden zou het prachtig zijn.

    Login om te reageren
  14. berlinetta zegt

    5 maart 2019 om 09:19

    Morgan vind ik het altijd net niet. Liever een Donkervoort of een Wiesmann.

    En dat stuur en die pook? Hoe kun je zoiets bedenken.

    Login om te reageren
    • emping zegt

      5 maart 2019 om 11:42

      @berlinetta: daar sluit ik me bij aan.

      Login om te reageren
  15. autodrome zegt

    5 maart 2019 om 09:37

    Nieuwe techniek in een oude koets, wordt er niet warm of koud van, dan liever een Donkervoort …

    Login om te reageren
  16. ghost zegt

    5 maart 2019 om 11:30

    Sportief pookje!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North