Officieel: alles over de Audi e-tron GT concept

Auteur: , 84 Reacties

Het uiterlijk was al geen geheim meer. De technische informatie nog wel.

De volledige persgallery lekte gisteravond uit. Daardoor konden we vroegtijdig kennis maken met de e-tron GT concept en de eerste indruk was not bad. De vraag is echter: wat gaat Audi hiermee doen en wat mogen we verwachten?

De Duitse autofabrikant laat weten dat dit een studiemodel is, wat natuurlijk ook de naam ‘concept’ verklaart. In 2020 moet er echter een productieversie komen. Dat duurt nog meer dan twee jaar, dus Tesla hoeft met de Model S voorlopig nog niets te vrezen. Het zal de derde volledige elektrische Audi worden, na de e-tron SUV en de e-tron Sportback. Voor de cijferfanaten, de e-tron GT concept is 4,96 meter lang, 1,96 meter breed en 1,38 meter hoog. Het concept staat op 22-inch wielen met de bandenmaat 285/30 en heeft een wielbasis van 2,90 meter. Er is in totaal 550 liter bagageruimte. 450 liter achterin de kofferbakruimte en nog eens 100 liter op de plek waar ‘normaal gesproken’ een conventionele motor ligt.

Wat heeft Audi van de aandrijflijn gebakken? De e-tron GT beschikt over twee elektromotoren. Eentje op de vooras en eentje op de achteras. Het systeemvermogen komt uit op 590 pk, wat resulteert in fijne prestaties. 0-100 doet de Audi in 3,5 seconden en in 12 seconden is 200 km/u een feit. De topsnelheid is een begrensde 240 km/u.

De e-tron GT komt met een 90 kWh batterijenpakket. De WLTP-actieradius bedraagt 400 kilometer, wat niet schrikbarend veel is. Tegen de tijd dat de e-tron GT op de markt komt, doet Tesla dit kunstje al bijna 10 jaar (!) met de Model S. In dat opzicht is voorsprong door techniek ver te zoeken bij de Duitsers. De Audi kan opgeladen worden met 11kW Audi Wireless Charging. De elektrische auto beschikt over een 800 Volt systeem. Dit betekent dat de batterij in 20 minuten voor 80 procent geladen kan worden. Dit resulteert in een actieradius van circa 320 kilometer.

Zoals gezegd is de Audi pas in 2020 klaar voor het echte werk. In 2021 begint het merk met het leveren van de elektrische auto aan klanten. Een video van de e-tron GT check je op Autojunk.



84 reacties

Met een 11Kwh interne lader duurt het thuis 8 uur om hem op te laden, als je aansluiting tenminste groot genoeg is.
De meeste huishoudens komen niet verder dan 3,7 Kwh, 16 Ah x 230 V.
In 20 minuten naar 80% vol lukt dus alleen bij een snellader van meer dan 150 Kwh en die hebben de meeste mensen thuis niet.
Tesla kun je met 3 fasen krachtstroom laden dan kun je met 3 x 16 x 230 aan die 11Kwh komen.
Hoe is dat bij Audi geregeld?
@kobus1967: kW*
@crepito: geen antwoord op mijn vraag!
@kobus1967: benzine of diesel kost je maar 5 minuten om te laden, plus je auto ziet er niet uit als een broodrooster
@gove: Je eerste opmerking klopt, een groot voordeel van benzine. Het verhaal over de broodrooster.. tja.. dat wordt steeds minder (of beter, is maar hoe je het bekijkt). Deze auto is een goed voorbeeld, die ziet er gewoon aantrekkelijk uit. Dat heb ik met moderne Audi’s niet vaak.
@kobus1967: lijkt mij dat je die dingen wel met 2 16A groepen kan aansluiten zoals je kookplaat.
Stel je in dat hij na 12 uur gaat laden. Moet geen probleem zijn.
Anders even je aansluiting van je huis 3x25A laten maken. Zit in de zelfde vastrecht categorie als 1x35A
@kappenou: vastrechtaanslutingen wordt wel een groot probleem. Samen met de warmtepomp, elektrisch koken en de stekkerauto moet je al snel aan de 3×35 denken. Dan vliegt je vastrecht met 600 per jaar omhoog.
@jpoers: als je kookt kan het laden en verwarmen wel even wachten. En als je verwarmt kan het laden wel wachten.

Ipv die 600 p/j kan je beter zonnepanelen en een accu nemen om piek gebruik op te vangen.
@flutterby: moet je nadenken wanneer men thuiskomt de lader in de auto propt de gehaktballetjes op t ‘vuur’ zet en je in de wintermaanden de kachel nog ff lekker opstookt. Die paar kW die die paneeltjes leveren is maar een peulenschil. Daarnaast heb je nog zoiets als normen waar gelijktijdigheid van elektrische installaties wordt omschreven en dient te worden gehanteerd.
@jpoers: moet makkelijk lukken met 3x25A. Normale huishoudens hebben geen probleem met 1x35A.
Gewoon lekker vanaf uurtje of 11 laten laden.
@kobus1967: De lader van 11kW is intern een 3-fase 16A lader. Je kan dus thuis met 400V 11kW (krachtstroom) laden, net zoals een Model S/X/3 kan.

3-fase krijgt bijna elk huis (>95%) van de huizen in Nederland, je kan dus eenmalig je meterkast ombouwen en dan gewoon met 11kW thuis laden.
@kobus1967: Volgens mij haal je wat zaken door elkaar. Wat je huis wel of niet kan geldt hetzelfde voor Tesla en Audi. Als je thuis met 11kw kan laden voor je Tesla, dan kan je dat dus ook voor deze Audi. Die is er namelijk ook geschikt voor. Grootste hints van deze Audi ten opzichte van de Tesla is dat deze met 800v overweg kan. Porsche is daar de eerste mee volgend jaar. Dan begint snelladen echt serieus te worden.
@kobus1967: Die aansluiting kan wel gerealiseerd worden.

Langzaam via inductie laden thuis, op het werk en eventueel vaak bezochte locaties is waar ik op zit te wachten. Dat in combinatie met incidenteel snel laden onderweg op lange reizen en vakanties. Zo wordt het echt een alternatief voor de veelrijder die niet meerdere malen per dag met een kabel aan de slag wil :) Actieradius van 400 km is met bovenstaande meer dan genoeg als je het mij vraagt en grotere batterij is dan helemaal niet nodig.
@jeroen83: idd, en ik denk dat ruimte, hitte ed ook een factor is. De beperkende factor is denk ik niet de auto maar meer de batterij nog. Iedereen loopt te zeuren over actieradius? Denk ik, je hebt nu ook auto’s die maar 500km op een tank kunnen of was er in de jaren 60 ook zoveel discussie toen de eerste echt snelle motoren van de één veel harder, verder, zuiniger waren dan de ander… Waarom altijd vergelijk? Deze Audi gezien hebbende, dan is er denk ik geen hond die als ie mocht kiezen voor zo’n Tesla gaat, als is t maar dat t Amerikaanse rommel is.
@kobus1967: voor die 11 kW van Audi moet je dus ook 3 fase laden
@kobus1967:
En als ieder huishouden zo’n rijdende broodrooster heeft en we gaan allemaal thuiskomend na het werk die dingen opladen en we gaan elektrisch koken & verwarmen, dan hebben we Kentuky Fried Power Grid
Ergens hoop ik dat ze bij de lancering van het productiemodel zeggen: “Grapje! Natuurlijk is bij ons de actieradius 20% hoger dan die bij de concurrenten is!” IJdelen hoop, heet dat geloof ik he?
@geenidee1975: hoop is uitgestelde teleurstelling
@maartenoosterbaan: en hoop doet leven. Dus als we ‘m wiskundig aanvliegen dan doet uitgestelde teleurstelling leven. Fatalistisch waar ;).
Dat wordt mijn volgende 😳 dat kunnen mijn GL buurtjes wel waarderen.
Ik vind het best een fraai ding en hij zal ook zeker beter in elkaar zitten dan die Tesla, maar 400 km actieradius in 2020? Voorsprong door techniek mogen ze wat mij betreft veranderen in achterstand door teveel moeten opladen.
@berlinetta: tuurlijk, het dashboard is aaibaar, dus misschien daarop voortborduren met de nieuwe slogan?
Duidelijk verschil tussen Tesla en andere merken: Tesla heeft eigen fabrieken en wil de beste techniek bouwen. De rest koopt het ergens in en hopen zo min mogelijk te verkopen (want minder winst op EV’s).
@stfu: Jij gelooft ook dat die rode koe echt kan praten?
>minder actieradius dan een Model S
>voorsprong door techniek
nice meme Audi
@toyotafortuner: Dat staat al in het stukje tekst, dank je.
@toyotafortuner: Tesla heeft zelf ook kleinere actie radius dan Tesla zegt te hebben.
Zo veel mooier dan welke Tesla dan ook. En 400km. is een mooi begin. Komt helemaal goed dit!
@skinnybmw: Het is inderdaad een mooi begin, maar we zitten niet meer aan het begin van het EV-tijdperk. Zeker niet in 2020. Zeker van een merk als Audi had ik ook wel iets meer verwacht. En die WLTP-actieradius is ook geen perfecte weergave van de werkelijkheid dus snoep er nog maar wat kilometertjes af. Als je ook nog een beetje van doorrijden houdt (en dat doe je waarschijnlijk ook, anders koop je geen auto met bijna 600 pk), blijft er nog minder over van die 400 km.
@berlinetta: De gemiddelde Model S haalt in de praktijk ook met moeite 400km. En 2020 is al over een jaar. Ik zet liever deze voor de deur dan een nieuwe Model S van 140.000 euro, die met range extender misschien net 500km. haalt.
@skinnybmw: Heb je daar een bron van? Bovendien is die Model S al lang op de markt. De Audi moet nog komen en voegt qua actieradius nu al niks toe.
@berlinetta: Lees de verschillende Tesla fora maar eens qua ervaringen😉
@skinnybmw: ze gaan pas in 2021 leveren aan klanten, dus het duurt nog 2 jaar
@frankvr: Ok, maar de productieversie is er in 2020.
@skinnybmw: de model s100d haalt met gemak de 450km. Als je rustig rijdt zelfs wel 500. Record met een model S staat op1000km (moet je wel langzaam rijden). Tegen de tijd dat deze Audi op de markt is heeft tesla al de Next gen roadster met een 200kwh batterij en een effectieve range van ongeveer 700km. 0-160 in 4.2 seconde
@kevin1989: Dank voor deze inmiddels bekende informatie! Je weet dat het gemiddelde 40 km/u was met die record afstand? Niet realistisch dus. De 100D met gemak 450km? In de zomer is dat goed te doen maar in de winter is gecombineerd 425km haalbaar met normaal gebruik.
@skinnybmw: ook in de winter haal je 450km met een s100d. Je moet alleen zorgen dat de batterij is opgewarmd bij vertrek, daar is een tesla namelijk het meest onzuinig (eerste half uur als de batterij koud is) vandaar dat veel korte ritjes ook niet goed zijn voor de actieradius. Zelfs als je dit niet doet kom je ook nog wel aan die 450km echter moet je niet bij elk stoplicht in 4 seconde naar de 100 sprinten. Verder weet ik dat het record is gezet met een lage snelheid dat gaf ik ook al aan. En poeh wat een verschil 425 of 450km gecombineerd. Die waardes kan je allebei prima halen. Er zit tevens nog een veiligheidsmarge in de batterij als die op “0” km staat.
@skinnybmw: In 2040 misschien bij dit tempo. Maar misschien valt er wat te sjoemelen.
@karaya: meer dan 500 km. in de praktijk met range extender gaat het nooit worden op deze manier. Alleen met kleiner formaat accu’s met even veel capaciteit. We zullen er mee moeten leren leven.
Erg mooi ontwerp en gave stoelen zo met die stoffen bekleding. De temperatuur in Fahrenheit staat alleen een beetje vreemd op zo’n moderne auto. Het wordt tijd dat ze in Amerika ook in de 21e eeuw gaan leven en die onhandige middeleeuwse eenheden (inch, voet, mijl, pound, etc) naar het museum bonjouren.
Ja, dit heeft meer vermogen dan de Soul. Maar die komt wel verder met een kleinere accu.
Vreemd dat het Audi niet lukt om daar meer uit te halen.

Wel een mooie auto. Zal alleen daarom al wel goed verkopen denk ik.
@reactief: Is dit trouwens gebaseerd op de Porsche Mission-E? Lijkt er best wel op qua verhoudingen namelijk!
@reactief: ja. De techniek ook. Die is anders dan de E tron SUV van Audi.
@reactief: Ja, zelfde onderstel en aandrijflijn.
Gewone spiegels en geen camera’s op een concept ?
Zo had de Panamera er van in het begin ongeveer moeten uitzien. Dit ziet er achteraan uit als een mooie 911 met 4 deuren.
De auto wordt natuurlijk doorontwikkeld. Dit zijn de waardes die de huidige accu’s aan kunnen. Ook deze techniek blijft niet stilstaan, als er over anderhalf accu’s zijn met een betere capaciteit dan zal Audi deze accu’s echt wel in deze auto gaan gebruiken.
Ik heb helaas niet opgemerkt dat het om een concept ging, maar helaas is alle commotie om niets. Met de E-tron suv zaten ze ook al lang voordat deze te koop was reclame te maken, wat jammer is omdat het een beetke hypocriet is omdat het lijkt alsof ze vooruitstrevend zijn maar helemaal achteraan hobbelen. Nu nog hopen dat deze niet te veel verandering ondergaat want het ziet er tof uit
Een heel mooie elektrische A5 dus. Dit is eigenlijk hoe de A5 er uit had moeten zien. En laten we eerlijk zijn, ze lopen qua techniek dan wat achter de feiten aan (de wet van remmende voorsprong) als dit de toekomst is van Audi, dan worden ze wel vele malen mooier! En met 2 elektro motoren zal de gewicht verdeling mogelijk stukken beter zijn, en hebben we dus ook geen terminaal onderstuur meer!
@dutchdriftking: A7, ding is bijna 5 meter lang!
@dutchdriftking:
Zei je nou wet van de remmende voorsprong???? Dat suggereert dat er ooit sprake was van voorsprong, die heb ik even gemist denk ik? 🤔
@stationcar: Haha, Audi was al bijna 100 jaar met auto’s bezig met een fossiele brandstof motor toen Tesla op de markt kwam. Dat maakt omschakelen naar ‘anders denken’ lastig. Dat noemen we de wet van de remmende voorsprong.
@dutchdriftking:
Ah op die fiets, ik dacht dat je iets elektrisch bedoelde.
Wat een zielig ding, hij ziet er geinig uit, maar de actieradius is gewoon lachwekkend. Over twee jaar pas op de markt hé!! 😂🤣
Bij Hyundai en Kia rollen ze over de grond van het lachen, en bij Tesla helemaal.
Op deze manier kan ik Audi toch niet meer heel serieus nemen.
@stationcar: Het is de vraag of we over 2-5 jaar ook nog zitten te wachten op een actieradius van bijvb 800km. Met een moderne E infrastuctuur en een andere mindset is 400km wellicht meer dan genoeg.
@evdw:
Meer actieradius is altijd beter, al hoef je niet zo ver, je wil niet constant bezig zijn met het opladen van je auto, of je afvragen of je nog wel thuis komt als je geen vrije laadpaal kan vinden bij je werk.
@stationcar: Met 400km actieradius hoef je je in NL echt geen zorgen te maken of je het wel haalt. De gemiddelde NL-er rijdt dat niet eens per week. Ikzelf rij 45000 per jaar en 270 per dag. Kan dus prima.
@skinnybmw:
Mijn collega heeft een e-golf, en dat ding kan theoretisch 300km, iets minder dus, maar voor het idee. In de praktijk haalt hij er echter zo’n 180km mee als hij op de snelweg rond de 110km/h rijdt. Zegt hij.
Al heb je dus een auto die 400km ver komt in theorie kom je in werkelijkheid misschien op 2/3e van die afstand als je rustig aan doet, dat is ruim 250km. Voor veel mensen is dat echt wel krap, al was het alleen maar vanwege de beperkte beschikbaarheid van laadpalen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid altijd overal op te laden, bijvoorbeeld mensen zonder eigen parkeervak thuis.
@stationcar: ten eerste gáát het toch helemaal niet om het feit of je nu 200 of 500km met zo’n ding kunt rijden? Feit dat je nu al in file allemaal electrisch zou rijden die korte stukjes, optrekken, stoppen, of in een dorp, dat scheelt al enorm! Moet je eens voorstellen dat in steden als Mumbai, Bangkok ed straks 60% electrisch is… Daarbij komt om op je actieradius terug te komen, hoeveel dagen per jaar rij je meer dan 250km? Is dat antwoord 200 dan moet je voorlopig een hybride nemen maar rij je iedere dag laten we zeggen van Arnhem naar Utrecht, dan is dat toch meer dan zat?
@skinnybmw: Vergeet niet dat deze auto waarschijnlijk dik over de ton zal gaan. Voor dat geld mag je toch wel wat meer verwachten.
@berlinetta: Net als een Model S bedoel je? Persoonlijk denk ik dat deze Audi een stuk fijner in elkaar steekt dan de inmiddels oude Model S (wanneer wordt die eens vernieuwd eigenlijk?) heeft ongeveer hetzelfde bereik maar is voor de rest (denk ik) in alle opzichten beter. De Model S is straks niet meer zo heilig wanneer de grote merken hun elektrische auto’s gaan uitrollen. Een pionier, dat is Tesla wel daarentegen. Wanneer je er in praktijk 400km kan rijden bij normaal gebruik is dat mijns inziens ruim voldoende. Hadden jullie eht verwacht dat Audi met een 800km range EV zou komen in 2020? Dat duurt nog wel even want die ontwikkeling gaat gewoon te langzaam. En dat Audi ‘Vorsprung durch technik’ gebruikt is mij ook al jaren onduidelijk, hoor.
@skinnybmw: Oke, maar ik heb ook nooit vergelijking gemaakt met Tesla. Dat doe jij telkens als reactie op mijn opmerkingen. Het gaat mij erom dat Audi niet beter kan dan in 2020 een veel te dure auto met 400 km range kan presenteren. Dat staat los van wat Tesla doet.
@berlinetta: Lees even jouw eerste bericht in deze post…😉 Zie toch duidelijk het woordje Tesla staan.
@skinnybmw: Ja klopt haha. Ik bedoelde te zeggen, ik heb niet de vergelijking gemaakt met de range van Tesla. Wat betreft afwerking heb ik die vergelijking wel gemaakt en geloof ik ook wel dat deze Audi een stuk beter is dan de Tesla ;) Ik vind 400 km nog vrij weinig. Zeker gezien het feit dat laden nog veel langer duurt dan tanken. Wellicht dat juist daarvoor een oplossing kan worden bedacht tegen die tijd.
@skinnybmw: Is het wel nodig om de Model S te vernieuwen? Het design is behoorlijk tijdloos gebleken en achter de schermen veranderen printplaten mee met de nieuwe functionaliteiten die erin worden gebouwd. Ik ben oprecht benieuwd welke elementen uit 2013 er nu in het design zitten (dan bedoel ik hardware) die niet gewijzigd kunnen worden met een nieuwe modelupdate. Ofwel: welke wijzigingen zijn mogelijk aan het design die op zichzelf zoveel geld kosten om te ontwikkelen dat het een nieuw model rechtvaardigt?
@dare2think: Ik vind hem persoonlijk juist niet tijdloos en denk dat Tesla een nieuwe Model S moet uitbrengen wil het de komende jaren bij blijven bij de ervaren en verwoestende concurrentie. Nu is het allemaal nog ‘bijzonder’ zo’n Tesla maar straks gewoongoed.
@stationcar: Bij jou is de mindset er in ieder geval nog niet hoor ik :)
@evdw:
Ik zou dolgraag een elektrische auto willen, maar met deze actieradius is het voor mij niet interessant. Simpel zat.
@stationcar: Dat zou idd heel goed kunnen. Ik ben dan toch wel nieuwsgierig waarom puur die actieradius van meer dan 400 voor jou een must is elke dag?
@evdw:
Voor mij is het elke dag helemaal geen must, maar zoals ik al aangaf, voor niet iedereen is het mogelijk om op dagelijkse basis je auto op te laden.
Als je geen eigen laadpaal hebt ben je aangewezen op de gedeelde laadpaal in de buurt maar die is niet altijd beschikbaar. Daarnaast is het op het werk ook maar de vraag of er laadmogelijkheden zijn. Bij het bedrijf waar ik op dit moment werkzaam ben zijn twee laadpunten beschikbaar op 400 werknemers. Dat kan natuurlijk meer worden, maar de kans dat je achter het net vist is reëel, en ik wil wel in de middag naar huis kunnen komen.
Dus voor mij zou een auto minimaal 500km gegarandeerd moeten kunnen rijden, zodat je probleemloos 2 a 3 dagen kan rijden voor je weer moet laden.
@stationcar: Oke maar dan heb je het dus over een infrastructuur en laadsnelheid die gelijk blijft aan zoals het nu is.
Maar wat ik al zei, stel dat dat over een aantal jaren sterk verbeterd is, dan is 400km wellicht prima.
Ook in jouw situatie, zonder laadpaal aan huis. Je laadt dan bijvb gewoon na het werk onderweg weg naar huis, op 1 van de vele laadstations die je onderweg vindt.
Er waren en zijn nu ook genoeg benzine auto’s met een actieradius van 400km en die mensen hebben ook niet de mogelijkheid om thuis, op het werk of in de straat te tanken.
@stationcar: wat is er lachwekkend aan? Nog niet zo lang geleden was 400km dat wat je met een benzine wagen op een tankvulling reed.
@mashell:
Ja en die tank je in 5 minuten vol, overal. Opladen duurt lang kan kan bijna nergens.
@stationcar: Klopt maar als dat nou eens zou veranderen in de toekomst, dan is 400km misschien wel prima.
You is ugly… Wat een drukke rampzalige vormgeving.
Oh is het een concept. Dan zal het in de portieren doorlopende dashboard niet het productiestadium halen. Ik schrok al van zoveel creatieve vooruitstrevenheid uit Ingolstadt…
@red5: Stap eens in een E-tron en vertel me dan eens welk merk in de buurt komt qua innovatief interieur…ben erg benieuwd!
@skinnybmw: Ik heb het over doorlopende lijnen vanuit het dashboard naar de portieren, om zo één (mooi) geheel te krijgen. Dat heeft de E-tron absoluut niet, zoals geen enkele Audi. Ze geilen op minuscule naden en nauwsluitende overgangen, dat lukt ze niet bij doorlopende lijnen. Innovativiteit is een andere discussie.
@red5: Sorry, verkeerd begrepen!💪🏼 Je hebt helemaal gelijk.
Bla bla tesla dit tesla dat….Laat hun nou maar eerst een keertje een auto behoorlijk in elkaar schroeven voordat jullie Teslemmings de rest allemaal afkraken! Als ik electrisch zou MOETEN rijden dan klopte ik gewoon aan bij die Duitsers. Tesla is echt vreselijk in elk aspect.
@basjaski: Ik weet niet waar je precies op reageert maar dit artikel gaat niet over Tesla en is dus ook geen pro-Tesla artikel.
Best bruut …. de e-tron sportback vond ik maar een rare vogel, deze is best smakelijk …
Off topic: Zal het niet zo zijn dat over een paar jaar, wanneer een serieus aantal auto’s elektrisch zijn. Dat ‘opeens’ de energie significant duurder gaat worden. Waardoor je alsnog op hetzelfde lasten uitkomt als autorijder? De schatkist moet toch op een manier gevuld worden lijkt mij..
@rs18011: uiteraard. Deze auto’s worden toch alleen door milieuridders gekocht…die betalen met liefde

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).