Kijk, het is de Mercedes-AMG Project One

Auteur: , 17 Reacties

Dit wordt een beest.

Kijk, het is de Mercedes-AMG Project One

Nog niet zo gek lang geleden kreeg de gemiddelde autoliefhebber weke knieën van de holy trinity: de LaFerrari, de McLaren P1 en de Porsche 918 Spyder. Deze auto’s zetten prestaties neer waar vrijwel geen andere in serie geproduceerde supercar aan kon tippen, maar er komt een nieuwe generatie hypercars aan. De Aston Martin Valkyrie is er daar één van, daarnaast wachten we natuurlijk met smart (ha!) op de Mercedes-AMG Project One.

De Project One krijgt de aandrijflijn uit de Formule 1-racer (2015) van Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Reken op zo’n 1.000 pk uit de 1.6 V6 en hybride spulletjes. Geen wonder dat de motor elke 50.000 kilometer een complete rebuild nodig heeft…

In de aanloop naar de beurs in Frankfurt sijpelen meer details over het hyperkanon naar buiten. Mercedes-AMG neemt naar de beurs een prototype van de Project One mee dat vrijwel gelijk is aan de productieversie. Er worden 275 stuks van gebouwd, die voor zover wij weten allemaal verkocht zijn tegen een prijs van 2,8 miljoen euro per stuk. Door deze teaser weten we nu ook iets meer van het front. Het uiterlijk van de bips was al bekend.

Mercedes neemt overigens nog meer geëlektrificeerde auto’s mee naar Frankfurt. Zo presenteert Das Haus de F-Cell EQ Power; een GLC (rijtest) met brandstofcel. Ook komt er een volledig elektrische concept car op de stand te staan.



17 reacties

Ik denk niet dat ook maar één van die 275 auto’s de rebuild nodig gaat hebben.
@ippy: precies, je kunt alleen maar hopen dat er ooit een exemplaar een rebuild nodig heeft. Dan wordt hij tenminste gebruikt. Zelfs bij mijn Caterham, die ik bij elke zonnestraal de weg op stuur, heb ik nog geen 50.000 op de teller.
@JanJansen: dag Jan, mag ik vragen welke Catherham je hebt? Zit er zelf ook naar te kijken, 420r lijkt me wel wat.
@mark997gt3: heb er een zelf in elkaar gezet. Zo kon ik de kosten spreiden over de jaren. Heb een S3 met het nieuwe metric chassis en widetrack suspension. Verder een 2.5 Duratec en een LSD.
Dat is het mooie van zelf bouwen; je kunt hem precies zo maken als je zelf wilt.
Maar nog mooier is de voldoening dat je hem zelf hebt gebouwd.
Mag deze dan of 0,9 of 1,2 liter olie per 100km verbanden?
@harrie: Zolang je 4 motoren gebruikt, mag dat 0,9 liter zijn. Zodra je aan de 5e motor toekomt, krijg je gridstraffen. Je moet dan altijd achteraan staan bij het verkeerslicht.
De voorkant doet mij erg veel denken aan de CLR le mans auto. Wat in mijn ogen absouut geen slecht punt is.
Soort opvolger van de CLK-GTR! Love it
Is er ook al een precieze datum bekend wanneer Mercedes deze wagen gaat onthullen?
Het eerste wat ik zou doen als ik mijn exemplaar in ontvangst mocht nemen, is dat AMG aan de voorkant weg doen, en misschien ook die ster die erboven zit.
@fapfap: Dat wordt wel ff doorgaan met “fappen” LoL
Ik had liever dat Maybach cabrio concept in productie zien gaan. Dit is leuk voor in je garage maar als er 1 over een jaar meer dan 10k op heeft staan krijgt ie van mij een dikke sigaar.
@E34M5Touring: dat is idd een retegoede wens, die ik volledig ondersteun. Wellicht worden we serious genomen door de paarse broeken brigade van “Das Haus”.
Zal vast stomme vraag zijn, maar waarom maak je dan niet van die 2 V6’en 1 V12 en schroef je t vermogen terug tot een wat veiligere marge……
@aquila2003: daarvoor verschilt die motor te veel van een normale V6. Het zit allemaal heel compact bij elkaar gebouwd.
@aquila2003: Een veel voorkomende misvatting is dat dit een 1:1 F1 motor is. Het is een op F1 motor gebaseerde krachbron en wordt door dezelfde fabriek gemaakt die ook Mercedes F1 motoren maakt. Dit project zal minder vermogen van de ICE krijgen en vele grotere batterijen die in F1 niet zijn toegestaan en ook een sterkere elektromotor. Het klinkt stoer dat er een PU uit een F1 auto in ligt maar dan zou de auto ook een stuk duurder zijn.
Laten we dankbaar zijn dat Renault niet met een hypercar met F1-motor komt. Rebuild elke 500 kilometer…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).