
Leuk, die 1.000 pk uit een hybride aandrijflijn met 1.6 V6, maar het vergt de nodige TLC.
AMG-honcho Tobias Moers heeft namelijk verklaard dat de aankomende Project One, een hypercar met de aandrijflijn uit een F1-racer (2015-spec) en een vét prijskaartje, elke 50.000 kilometer een engine rebuild nodig heeft. Dat valt nog mee, als je bedenkt dat een Formule 1-motor veel minder kilometers hoeft af te leggen in z’n werkzame leven.
Wel wordt zo’n motor door Lewis Hamilton of (destijds) Nico Rosberg natuurlijk wel heel anders belast dan door een pensionado die rustig over de boulevard kruist. Ook wordt de toerenbegrenzer naar verluidt afgesteld op 11.000 rpm, waar de F1-racers 15.000 rpm mogen draaien. Omwille van het gelimiteerde brandstofverbruik halen de pro’s echter vaak niet meer dan 12.000 rpm, dus da’s geen wereld van verschil.
Een Nürburgring-rondetijd als nooit tevoren
Naast minder goed nieuws is er ook nog wat positiefs te melden! Volgens Moers gaat de Project One een rondetijd op de Nordschleife neerzetten waar de concurrentie met geen mogelijkheid aan kan tippen. Een en ander is vooral te danken aan de efficiënte aandrijflijn. Moers meldt dat de motor in een F1-motor een rendement van 47% haalt, tegenover 41% voor de Project One. Daarmee is het één van de of misschien wel de meest efficiënte verbrandingsmotor ooit in een straatauto, waar ook nog eens een stel elektromotoren bijkomen!
Rijke liefhebbers met interesse hebben trouwens pech. De Project One wordt in beperkte oplage gebouwd en als we de geruchten mogen geloven zijn alle beschikbare exemplaren à 2,8 miljoen euro per stuk reeds uitverkocht.
UPDATE 11-09-2017: de hyerpcar is vandaag officieel onthuld, alle info lees je HIER!
Foto: CLK GTR Straßenversion, de laatste bizarre supercar van Mercedes
En dan is het toch een lelijk hok!
@dutchdriftking:
Ik ben wel heel benieuwd hoe je dat weet. Behalve een paar silhouet foto’s is er volgens mij nog niks officieel bekend gemaakt. (https://www.mercedes-benz.com/wp-content/uploads/sites/3/2017/01/00-mercedes-benz-vehicles-mercedes-amg-project-one-hypercar-1280×686-1280×686.jpg)
De online renderingen beloven wat mij betreft juist wel veel goeds:
1. http://icdn-7.motor1.com/images/mgl/b7eWm/s1/mercedes-amg-project-one-rendering.jpg
2. http://www.carbuzz.com/resizeimg/imageshandler.ashx?w=640&h=480&url=http://db.carbuzz.com/images2/620000/2000/0/622032.jpg
@Stylez: begrijpend lezen was niet je sterkste vak?
@foramen: Hoe bedoel je, wat mis ik?
@Stylez: @dutchdriftking zegt niet dat het een lelijk hok is, hij bedoelt te zeggen dat straks na alle ophef, bestellingen en gehype kan blijken dat het een oerlelijk teleurstellend ding is.
Ofwel, we weten nog niets.
ik vind hem stoer !
Ring-taxi! What else…?
@reobnednab: een Uber-Ring-taxi
@reobnednab: Fake Taxi
Elke 50.000km een engine rebuild? Dus net zo vaak als bij een TVR.
@fanboy: de oude Caterham R500 met Rover blok moest elke 20-25.000km gereviseerd worden. Als je bedenkt dat de gemiddelde Caterham elk jaar 6.000km rijdt, is dat eens in de 4 jaar. Dat zal met deze Mercedes garage-queen nog wel langer zijn, als er een het überhaupt haalt.
@janjansen: Ik wist dat die blokken in een vrij hoge staat van tuning verkeren, maar dat blijft behoorlijk pittig. Dan zijn de Duratec blokken een hoop betrouwbaarder qua duurzaamheid lijkt me. Misschien kun je hier meer over vertellen? Beetje off-topic misschien, maar meen me te herinneren dat jij ook een Caterham met Dura-blok had.
@svensson:
Hoe hoger de specificaties van de motor, hoe hoger de kosten zullen zijn. In de praktijk stijgt de prijs exponentieel door de kwaliteit van componenten en de tijd die nodig is om de motor te bouwen. Daarnaast, hoe hoger de specificaties, hoe korter de tijd tussen revisie. Bijvoorbeeld een duratec met 270pk heeft veel betaalbaardere componenten dan een met 290pk. Een Duratec met 310pk wordt nog hoger belast door nog hogere nokkenas lift en de nog hogere toerentallen, dus daarvoor heb je onderdelen van nog hogere kwaliteit nodig.
Dit zorg ervoor dat een 310pk Duratec nog meer onderhoud nodig heeft en kortere tijd tussen revisie.
Wat veel mensen doen is kiezen voor componenten van een 310pk duratec en “maar” 270 pk uit het blok halen door lagere toerentallen in te stellen en lagere klephoogtes, waardoor de betrouwbaarheid exponentieel toeneemt.
Bij normaal straat gebruik met af en toe een track-day hoef je daardoor gedurende de levensduur van de Caterham je blok niet te vervangen.
Zelf heb ik mijn Duratec 2.3 vervangen voor een 2.5 ivm het hogere koppel onderin, niet omdat hij versleten was. In tegendeel, bij het uit elkaar halen was er nauwelijks slijtage zichtbaar. Dit 2.3 blok rijdt nu weer rond in een BRL.
@fanboy:
heb wel eens een eigenaar van een raceteam gesproken die met ferraris reed en meen me te herinneren dat het bij ferrari een stuk minder is dan 50k km.
@super: als je met een Ducati op het circuit knalt ben je elke 3000 kilometer aan de beurt.
Knap gedaan van Mercedes :)
@fanboy: aangezien de meeste auto’s van dit kali er maximaal 1000 km rijden is het eigenlijk nog best degelijk. Ik denk niet dat MB veel rebuilds hoeft te doen.
Valt mij nog best mee eerlijk gezegd… Mijn E46 M3 z’n motor was na 55,000 km niet eens meer te reviseren (iets met een drijfstang die de buitenwereld gedag wou komen zeggen). Kan dus altijd erger…
@spykerboy: Je had hem dan ook bij 50.000km moeten reviseren :D
Lelijk? Stoer? Dacht dat het over de one ging en sorry buiten wat teasers hebben we nog altijd niets gezien van het uiterlijk.
Ik ben alvast benieuwd. Vind de nieuwe am-red bull geweldig en verwacht niet minder van Mercedes.
We zijn op een tijd gekomen dat aandrijving van een wagen op zijn limiet zit en dat er op aërodynamica word ingezet. En in vind dit prachtig!!!
Voor een auto die het gros van z’n leven in een garage staat maakt dat geen drol uit. Durf te wedden dat na 10j 95% van de kopers nog met de 1ste unit rondrijdt.
@E34M5Touring: ik denk dat er maar weinig tegen je willen wedden…
@lekbak: 50,- op zetten? :) ;)
@E34M5Touring: ik wed alleen om bier.
Ben benieuwd! En over welke concurrenten hebben we het? Audi of bmw? Or koeningsegg agera one, gumpert Apollo, laferrari?
@reggie-boy_rood: welke hypercar gaan bmw en audi bouwen dan?
@reggie-boy_rood: Aston Martin Valkyrie?
@reggie-boy_rood: aston martin red bull ding, koeningsegg regerra, chiron. dat spul. de bruutste van de bruutste, snelste auto’s ooit op deze planeet.
@gwnbmw: Kijk uit wat je zegt met “snelste auto’s ooit op deze planeet”. Met de huidige technologische ontwikkelingen moet je er absoluut niet van opkijken als er op termijn gewoon een auto komt die de circuits sneller doet dan een Project One of Valkyrie en ook nog het comfort en de topsnelheid van de Chiron heeft.
@Edge: daar zal ik zeker niet verbaasd van zijn, en ik denk dat het al mogelijk is met hedendaagse technologie. het risico, de kosten, het niet te slijten van die apparaten, en het enorme gevaar om in een 500 kmp/u 5 minuten ring auto te rijden is simpelweg te groot.
Ah joh, de klanten kunnen het niets boeien dat ‘ie om de 50.000 kilometer een revisie nodig heeft. De auto’s komen niet eens tot die stand.
F1 techniek in een straatauto is toch iets om naar huis te schrijven. Hoeveel van deze auto’s zullen daadwerkelijk de straat opgaan: showen en circuitrijden. Wie zo’n auto kan betalen kijkt niet om voor een eurootje meer of minder.
Verzamelaars rijden hier toch niet eens 10.000km per 10 jaar mee.
Dus na 50 jaar een rebuild valt wel mee. De gemiddelde golf heeft al na 30 jaar een rebuild nodig
Als je bang bent voor onderhoud moet je helemaal geen auto kopen, maar lekker met het OV
Interesseert die koers echt niet hoor. Betalen ze lachend
Ik zou het gezicht van die AMG-man wel willen zien als je dan na een jaar je auto bij ‘m op de stoep zet met 50.000 op de teller.
Wassen jullie ‘m dan ook meteen even voor me?
@escort77: Zou je dan ook meteen een nieuw schildje op je motorblok krijgen? Gebouwd door Dieter, gereviseerd door Helmut, nog een keer gereviseerd door Berndt, Heinz was here, etc…
@escort77: zoals die f12 tdf uit het Nederlandse filmpje, 56000 km in 12 maanden. Nomnom
50000 km? Dat halen de meeste niet. De meeste worden door hun eigenaars gestald voor 364 dagen per jaar om dan stof te happen in de garage. Tenzij de kuisvrouw hem elke dag poetst.
Word in de meeste gevallen toch alleen maar als belegging gekocht, helemaal jammer.
In België zijn er bv 2 SLR Sterling Moss direct in een privéverzaling terechtgekomen, zonder op kenteken gezet te worden. Dus daar word niet mee gereden. En dat zal met deze helaas ook wel gebeuren.
Volgens mijn moer gaat niemand zijn Project One op de Nordschleife neerzetten.
Wie koopt er nu ook een Merc Hypercar?
@hacker: je kan er van vinden wat je wilt… maar bij Mercedes zijn ze niet bang om de handen uit de mouwen te steken voor een ambitieus projectje.
@hacker: als ik het geld had, ik. Ik kijk niet vaak uit naar nieuwe auto’s maar van deze wordt ik heel hebberig. Ben echt benieuwd of het weer zo’n genot zal zijn voor het oog net als de clk gtr. Daar kan ik 20 jaar na dato nog watertandend naar kijken.
Ik vind het nogal een gewaagde claim om te roepen dat de Project One een Nordschleife tijd gaat neerzetten waar de concurrentie met geen mogelijkheid aan kan tippen. Vooral omdat we nog niet weten hoe goed de Project One precies gaat worden en Red Bull Racing en Aston Martin samen werken aan de Valkyrie. Die wagen krijgt dan wellicht geen F1 blok met thermische efficiëntie van 41%, maar wellicht kan die auto dankzij zijn aerodynamica de bochten juist veel sneller nemen.
Hoe dan ook, er komen twee absurde (in de meest positieve manier mogelijk) hypercars aan van twee fabrikanten waarvan je het eigenlijk niet direct zou verwachten. Ik ben erg benieuwd of bijvoorbeeld Porsche (aan de hand van hun Le Mans ervaring) of Ferrari (op basis van het feit dat het trotse Italianen zijn en ze ook F1 kennis in huis hebben) nog met een antwoord gaan komen.
Heeft salomondrin er niet 1 in order staan ?
Je zal hem maar gezien hebben?