
Het is aan bij Nissan. Nog dit jaar mogen we de ultieme versie van de GT-R verwachten, en we hebben beelden van hoe dit NISMO-monster over de Nürburgring racet. Op weg naar de moeder aller records in de categorie productie-auto’s.
Met de revival van NISMO (Nissan Motorsport) in februari dit jaar werd door CEO Carlos Ghosn al openlijk gesproken over een NISMO-variant van de GT-R, destijds aangeduid als een higher performance version. Het is nog even afwachten hoeveel vermogen uit de VR38DETT 3.8-liter V6 wordt gehaald, maar er zoemen getallen van tussen de 575 en 600 pk rond.
Echter, lukraak meer pk’s uit het twinturbo-blok trekken is niet waar het bij deze versie – of elke andere versie- om draait. Gewichtsbesparing en aanpassingen aan de Launch Mode wel. Recentelijk deed Nissan-topman Andy Palmer uitspraken als ‘het overgrote deel van de aanpassingen is downforce-gerelateerd’ en ‘het record voor productieauto’s op de Nürbrugring is de gouden standaard, en wij verwachten dat te verbreken‘. Het was duidelijk, de verwachtingen voor het ultieme GT-R-meesterwerk zijn hooggespannen en de Japanners komen met één doel naar de ‘Ring: de gevestigde supercarorde vernederen.
Op de beelden van het afgeplakt testexemplaar zien we inderdaad een forse, gefixeerde achterspoiler en een voorbumper met gewijzigde luchtinlaten. Onder de nieuwe achterbumper komen we de kenmerkende ronde uitlaatpijpen van het formaat bloempot niet langer tegen, die zijn vervangen door twee ovale eindstukken.
En dan is er nog het gerucht van AutoExpress dat deze Nissan de sprint van nul naar honderd in 2 seconden kan afleggen. Het lijkt een uit de lucht gegrepen getal van oudmediale speculatieprostituees, maar laten we niet vergeten dat een beetje moderne GT-R dit nu al in 2,7 tellen doet. Minimaal een standaard Veyron (2,5 s) naar huis rijden op de sprint zal er dan ook vast wel inzitten.
Hieronder de beelden van een niet al te uitbundig klinkend testexemplaar, maar het gemis aan motorroffels wordt ruimschoots goedgemaakt door de snelheid waarmee hij over de ‘Ring knalt (check ‘m op 2:00). Het ontbreken van andere auto’s op het 22,8 km lange circuit doet overigens vermoeden dat Nissan de boel heeft afgehuurd en hier een rondetijd probeert neer te zetten.
De onthulling van Kazutoshi Mizuno’s meesterwerk is op de Tokyo Motor Show in november.
Lekker hoor. Wat blijft ’t toch een beest van een wagen.
Hele gave bak, ik vind het geluid alleen wat minder.
@felix1989: ajo ff langs akcrapovic
Die is vlotjes :D
knalt hem echt als een malle over de ring!
Kijk ‘m lekker jagen dan. Waiting for a catfish to approach.
Geluid is echt matig.. Maar het blijft een zieke bak
@laulau: http://m.youtube.com/watch?v=9XSywaxYhfo
Blijft een beest van een wagen, zeker gezien zijn prijs!
Tuurlijk zijn er mooiere, luxere, betere auto’s te krijgen maar de prestaties van de GT-R zijn subliem!
Erg benieuwd hoe deze eruit ziet zonder de bestickering en zeker benieuwd naar zijn rondetijd!
Cool, die Delfts blauwe wrap.
Het blijft dus de ultieme daily supercar.
Indrukwekkende prestaties, maar krijg nog steeds geem warm gevoel voor een Nissan.
De beste sportwagen wordt alleen maar beter en sneller.
Erg benieuwd naar de nieuwe prestaties van deze beest. Nissan heeft de gevestigde supercarorde al genoeg vernedert, maar dit keer wordt de klap groter.
Nog meer slapeloze nachten voor Porsche en anderen :D
@agera: Alleen jammer dat de Gtr nog 6 seconden langzamer is op de Ring dan een Porsche ;)
@dahlback:
Oh, dus jij weet de tijd van deze GTR al?
Vertel, dan weten wij het ook.
@dahlback: Tief nou es op met die ring-tijden BS please.
Iedere batmol weet dat die volledig onbetrouwbaar zijn.
@6cylinder: Net zoals de tijd van de huidige Gt-r daar ;) die niet standaard rondreed en daarom geen officieel record heeft gekregen. ( je hoeft mij niets te vertellen over de ring aangezien ik daar meer kom en rijd in 1 jaar dat jij in je leven zal doen )
@dahlback: Precies mijn punt.
@dahlback: kletspraat er bestaat geen officieel register van rondetijden alleen claims of tests van bladen. De tijden van Nissan zijn net zo legit/ net zo officieus/ net zo onbetrouwbaar als die van Porsche, BMW, Audi, Pagani etc.
Als je alleen officiële tijden wil dan mag je alle claims van BMW en Porsche bijvoorbeeld het raam uit gooien en moet je uitgaan van uitsluitend tests van bladen.
Ik zie toch echt een paar keer andere auto’s rond rijden en ik krijg ook niet de indruk dat ze hier echt een rondetijd proberen neer te zetten.
Ik ben heel erg benieuwd naar deze auto. 2 sec naar de 100 is echt bizar. Ondanks dat ik nog altijd niet helemaal weg ben van deze auto, vind ik het wel een van de meest bijzondere sportwagens van het afgelopen decennium.
Dit is een normale testdag voor fabrikanten. Dat het even lekker rustig is, is voor deze testrijder natuurlijk alleen maar mooi meegenomen.
Geniale auto voor het geld. Alleen heb ik toch liever een Porsche, ik vind de Nissan te klinisch.
Het neemt niet weg dat het een schitterende auto is.
En daarom was de ring gisteren en vandaag gesloten voor de “toeristische vaartochten”? (Nja vandaag van 16u30 tot 19u open)
Met dat soort sprinttijden kom je in de buurt van dragsters! Gaat echt helemaal nergens meer over. Dit ding gaat alle concurrentie het snot voor de ogen rijden. Bizar apparaat.
Als hij records wil verbreken moet hij 6:58 halen om de Porsche 918 te verslaan die afgelopen dinsdag dat heeft gereden. Kan nog iets sneller volgens ingenieurs dus succes Nismo :)
@Barnato:
Een 918 is een Hypercar, geen supercar. iets met appels en peren.
@Barnato: ik geloof niet dat de 918 dat in straatlegale vorm kan. De verwachting is ook niet dat die onder de 7:10 kan tijden dus… Lijkt me een sprookje
@w0o0dy: volgens vlnvideo Twitter feed 6:59! Afgelopen woensdag gezet. Op straat banden en weissach pakket volgens motortrend forum
Die 2 seconden zou volgens mij de tijd voor 0-60mph zijn. In feite verwacht je dat het niet kan… Maar met een nieuwe versnellingsbak 7/8? en/of een hybride hulpje zouden ze wellicht een langere 1ste versnelling kunnen gebruiken om 96/100 km/u in de eerste versnelling te halen… Dan is een paar tienden zo gevonden zonder dat je op zoek moet naar meer grip (die bij de GT-R al goed is).
600pk is zo goed als zeker tenzij ze vooral focussen op meer koppel (zeker niet class-leading maar wel goed gespreid)
@w0o0dy:
Volgens Röhrl is de doelstelling om in standaard (legale) vorm een tijd tussen de 6:55 en 7:05 te realiseren. Ik zie geen enkele reden om aan de uitspraken van de man met staat van dienst te twijfelen.
@macready: behalve dat hij door Porsche (goed) betaald wordt EN Porsche NOG NOOIT hard bewijs heeft getoond voor z’n/haar claims. Verder hebben we dus geen enkele reden om eraan te twijfelen.
@w0o0dy:
Heb je Röhrl ooit op een onwaarheid betrapt als het gaat om rondetijd claims? Zou nogal een PR blunder zijn om claims neer te leggen die vervolgens niet waargemaakt kunnen worden.
Laat je niet teveel leiden door je onderbuik.
@macready: Hoe moetie dat checken dan? Zonder de onderbuik denk ik?
@6cylinder:
Wachten tot de tijd netjes en geverifieerd in de boeken staat.
@macready: met de vorige gt3 kwam ik niet eens in de buurt van de claim dus…..;-)
Bewijs voor bestaat niet net zo min als bewijs tegen….
Supervet! Dikke bak op een geweldig circuit!
Het lijkt me wel dat ze voor een rondetijd gingen ja als je het einde ziet. (Zeker de bocht bij 1:55)
Ik ben benieuwd wat Nissan (Nismo) ons nu weer voor ongeloofelijks laat zien.
2 seconden op ….slicks misschien.
Bij de Veyron is de beperking ook hoofdzakelijk grip op straatrubber. 0-60mph doet hij in de eerste versnelling, desnoods met 4 spinnende wielen…
Ter illustriatie, de purpose built Focus van ene K. Block weegt ruim 600 (zes-honderd) kilo minder dan de huidige GT-R, heeft 650 pk i.c.m 4 aangedreven wielen en doet er op slicks minimaal 1.9 seconden over om 60mph te bereiken.
@macready: laag gewicht is slecht voor tractie.
@w0o0dy:
Laag gewicht is ook goed voor snelle acceleratie. Bij tractie speelt de gewichtsbalans tussen voor en achteras veel meer een rol. Ik moet de eerste auto nog tegenkomen waarbij het lage gewicht an sich de acceleratie beperkt op een droge ondergrond, ceteris paribus.
Maar ik ook best de Sesto Elemento aanhalen waarbij de balans duidelijk naar achteren ligt, een veel gunstigere pk/gewichtverhouding dan de gestelde GT-R dankzij z’n relatief zeer lage gewicht en nog steeds 2,5 seconden opgave om 100 aan te tikken.
Vraag jezelf eens af waarom de snellere 125cc karts met hun vlieggewicht het elke superauto moeilijk kunnen maken op de eerste meters. Ik had in een grijs verleden een bestuurbare auto op brandstof die rond de <2,3 seconden nodig had om de 100 aan te tikken. Ondanks z'n <10 kilo rijklare massa.
@macready:
Die Fiesta is “purpose build” voor spektakel, niet noodzakelijkerwijs voor optimale acceleratie.
@smartass:
Gebouwd door hetzelfde team dat ook z’n WR auto bouwde. In feite een aangepaste en extremer (zelfs gedetuned van 850 naar 650 WHP middels restrictor) opgevoerde WR auto. Dus meer dan alleen visueel spektakel.
@macready:
Waar heb ik het over “visueel spektakel”?
Ik zei dat hij gebouwd is voor spektakel, dus lekker los zodat je er lekker gek mee kunt doen.
Dat vergt een andere benadering dan een launch control systeem afstellen op een optimale acceleratie.
@smartass:
Showauto, kortom al het spektakel is uiteindelijk voor de kijker.
Doet er verder ook niet toe, de auto heeft in alle gevallen vele punten voor op de hier aangehaalde GT-R. Van banden, gewicht tot overbrengingsverhoudingen waar de GT-R niet in de buurt komt. Daar gaat een “losse setup” niets aan veranderen.
@macready: jij bedoelt een Fiesta. Maar leuke stelling, wanneer wordt het gewicht zodanig laag dat het ten nadele van de tractie gaat werken…
@davelepeef:
Klopt, is inderdaad een Fiësta, geen idee waarom ik nog aan ’n Focus zat te denken.
De rallycross auto van Jean Luc Pallier deed 0-100in 2,5sec op onverhard. Het kan dus wel.
Is dit niet de test met een hybride GT-R. Er zou sprake zijn dat Nissan een GT-R met een speciaal KERS-systeem uit zou brengen. Met de kennis die ze hebben opgedaan met de Leaf en Infiniti M35 Hybrid lijkt het mij wel logisch dat Nissan met zijn paradepaardje de hybride kant op gaat. Hebben ze ook niet aangekondigd dat ze in 2014 met een hybride auto mee gaan doen aan de 24H Le Mans?
Er zijn een paar zaken die de GT-R anders doet dan andere sportwagens waardoor extreme acceleratie een specialiteit is van het ding. 4wd met een relatief hoge wieldruk, intelligent tractie management waardoor alle grip en vermogen optimaal verspreid worden en een relatief zware neus helpt ook. Bij acceleratie vanaf stilstand wordt de optimale gewichtsverdeling van 50/50 een handicap omdat de voorkant weinig grip overhoudt doordat de neus lift dankzij veel grip achter en een rear wheel biased basis set-up. De GT-R gebruikt bij launchcontrol de voorwielen/banden beter dan de meeste sportwagens.
@w0o0dy:
Nee, een zware neus heeft voordeel bij de tractie op de voorwielen maar nadeel bij de achterwielen. En de wieldruk op de achterwielen blijft het belangrijkste bij accelereren, daar is de meeste winst te behalen door het verschuiven van de dynamische balans, net zoals bij remmen je juist altijd meer hebt aan je remkracht op de voorwielen.
Reden waarom 911jes relatief veel tractie hebben de eerste meters, zelfs met 2WD. Die kunnen mijns inziens dan ook nog meer winst boeken als ze de aandrijving en software nog verder optimaliseren voor sprintjes vanuit stilstand.
@macready: leg maar eens uit hoe het komt dat de 1740kg wegende GT-R met 64% van het gewicht op de vooras met minder vermogen per kg en smallere achterbanden dan de 997 turbo S toch sneller is van 0-100.
Mizuno weet meer van vehicle Dynamics dan jij (en ik) ooit zullen weten. Zijn theorie is bewezen in de praktijk door de GT-R die traditionele theorieën over wat het beste werkt op de kop zet of voor gek zet zelfs.
We don’t defy physics we simply apply them properly.
@w0o0dy:
De 997 Turbo is ook al op 2.8(s) geklokt. Redelijk vergelijkbaar dus.Nog los van het feit dat bij acceleratie er nogal wat extra factoren meespelen. Leg mij eens uit waarom een 911 niet sneller remt dan een GT-R. Exact dezelfde redenering maar dan omgekeerd (krachten in tegengestelde richting), aangezien de 911 hier volgens dezelfde theorie voordeel zou moeten hebben.
Leg mij eens uit waarom geen enkele GT-R in de buurt kan komen van 26-27m remafstand vanaf 100km/u. Omdat de fysieke grip van de banden de grootste beperking is bij deceleratie en dus ook bij acceleratie. Bij deceleratie heb je zelfs nog voordeel in plaats van nadeel van de luchtweerstand, hoe beperkt ook onder de 100 km/u. En remmen zijn altijd beter te doseren tegen de gripgrens aan dan zelfs de motor met de meest linaire vermogensopbouw. Toch komt een GT-R dus niet in de buurt van 2 seconden als het gaat om deceleratie (zie 26-27m), maar wel mogelijk bij acceleratie?
Grappig dat je zoveel moeite neemt om de Porsche tijden in twijfel te trekken en dit soort anonieme en aantoonbare nonsens al bijna voor zoete koek hebt ingeslikt. ;)
Fap fap fap…
zoeken ze nog testrijders?
DO WANT! GT-R’s maken me toch altijd zo hebberig! Ik word alleen maar nog hebberiger van de Nismo!
Geweldige auto maar het geluid blijft toch een minpunt
Nou… Geweldig… NEXT!
Mooi dat NISMO zich met steeds meer modellen gaat bemoeien. Zelfs de nieuwe (2014) Qashqai schijnt er in een NISMO-uitvoering te komen. http://www.youtube.com/watch?v=aONQXNAA5Vg