• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieke Mercedes 300 SL ‘AMG’ gaat hoge ogen gooien

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 maart 2014 om 10:44 – 40 Reacties

Afbeelding Klassieke Mercedes 300 SL ‘AMG’ gaat hoge ogen gooienAfbeelding Klassieke Mercedes 300 SL ‘AMG’ gaat hoge ogen gooienAfbeelding Klassieke Mercedes 300 SL ‘AMG’ gaat hoge ogen gooienAfbeelding Klassieke Mercedes 300 SL ‘AMG’ gaat hoge ogen gooienAfbeelding Klassieke Mercedes 300 SL ‘AMG’ gaat hoge ogen gooienAfbeelding Klassieke Mercedes 300 SL ‘AMG’ gaat hoge ogen gooienAfbeelding Klassieke Mercedes 300 SL ‘AMG’ gaat hoge ogen gooienAfbeelding Klassieke Mercedes 300 SL ‘AMG’ gaat hoge ogen gooien

1954 Mercedes 300 SL AMG
Deze te veilen Mercedes-Benz 300SL dateert uit 1954, en AMG werd in 1967 opgericht. Betekent dit dat elke auto met vleugeldeuren per definitie een tijdmachine is?

Neen, dit is een zogeheten restomod, een klassieker die later door AMG is aangepast. Op verzoek van de notoire (ex-)megaverzamelaar, de sultan van Brunei, nam AMG 6 van deze klassiekers onder handen (5x gullwing, 1x roadster). Hier bleef het niet bij, in totaal voorzag AMG elf klassieke 300 SL’s (8 gullwings en 3 roadsters) van moderne organen.

Of je het moderniseren van een klassieker heiligschennis vindt of niet is aan jezelf om te oordelen, voor degenen voor wie dit niet het geval is: in mei veilt RM Auctions een gullwing uit 1954 in Monaco (chassisnummer 198040). Gezien het exorbitante originele prijskaartje van 1 miljoen euro en de zeldzaamheid gaat het voor de nieuwe koper sowieso een duur geintje worden.

Onderhuids heeft de 300 SL zijn zes-in-lijn ingeleverd voor een 6.0 liter V8 met 380 pk en 578 Nm. Ook de originele swingarm kreeg een update naar modernere multilink-vering. Schijfremmen en stuurbekrachtiging maken het rijden ook een stukje comfortabeler. Onze eigen Woutert reed vorig jaar nog met een originele 300SL, zijn ervaring leesbekijk je HIER.

Ook interessant!

  • Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
    Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
  • Mercedes SL gaat AMG GT Roadster vervangen
  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Onthulling nieuwe Mercedes SL
    Onthulling nieuwe Mercedes SL uitgesteld

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

300SL, amg, Klassiekers, Mercedes, veiling, Vleugeldeuren

Vorig bericht: « Europese autoverkoop voor 6e maand op rij gestegen
Volgend bericht: Renault Trafic en Opel Vivaro: eeneiige tweelingbusjes »

Lees Interacties

Reacties

  1. harrie zegt

    18 maart 2014 om 10:46

    Die 5-spaaks sjonnie velgen doen meer pijn aan mijn ogen dan die flikkerende balk hiernaast.

    Login om te reageren
    • utr1984 zegt

      18 maart 2014 om 11:09

      -edit: ontopic aub-

      Login om te reageren
    • cargeeksnl zegt

      18 maart 2014 om 11:45

      @harrie: Jammer van die velgen ja. Maar verder ben ik wel Fan van oudjes voorzien van nieuwe ingewanden

      Login om te reageren
  2. sjeppie156 zegt

    18 maart 2014 om 10:46

    Velgen horen er echt totaal niet bij laat ze er aub weer klassiekertjes onder doen dan maar gemod

    Login om te reageren
  3. roberto zegt

    18 maart 2014 om 10:49

    Ik mis alleen nog de neon-verlichting, spoiler en de paars blauwe imitatie Xenon-koplampen..

    Zonde!

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      18 maart 2014 om 16:50

      @roberto: *ledjes in de voorbumper.

      Login om te reageren
  4. bsxc2 zegt

    18 maart 2014 om 10:49

    Mooier dan origineel.

    Login om te reageren
  5. Westleah zegt

    18 maart 2014 om 10:51

    Staat wel mooier spul klaar: https://www.rmauctions.com/lots/lot.cfm?lot_id=1066002

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      18 maart 2014 om 11:02

      @Westleah:
      Volgende keer graag ff een NSFW waarschuwing erbij

      Login om te reageren
    • exotic zegt

      18 maart 2014 om 11:16

      @Westleah: Goddomme fuck shit damn whoa!

      Wat ik niet over zou hebben voor die PRACHTIGE Miura!

      Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    18 maart 2014 om 10:52

    Whahaha die wielen!! What the f#ck were you thinking

    Login om te reageren
  7. baasbas zegt

    18 maart 2014 om 10:54

    En dit is door AMG zelf gedaan? Ongelofelijk. Je eigen kind door de mangel halen…
    Alles is te koop

    Login om te reageren
  8. Design_Driven zegt

    18 maart 2014 om 10:57

    Alles prima maar vervang aub de velgen voor iets wat er bij past.

    Login om te reageren
  9. ericc zegt

    18 maart 2014 om 11:12

    Deze ombouw vind ik wel geslaagd behalve de velgen.
    Ik zou een Ferrari 308 GTS met de motor en andere techniek willen voorzien van de F355.
    Maar het uiterlijk moet hetzelfde blijven!

    Login om te reageren
  10. EJS zegt

    18 maart 2014 om 11:13

    Jullie beginnen allemaal over de velgen, maar persoonlijk vind ik dat stuurwiel veel erger. Heb je een dik 50 jaar oude klassieker met het stuurwiel van een jaren ’90 c-klasse, in grijs plastic.

    De technische modificaties zijn leuk, maar alle uiterlijke wijzigingen…..

    Login om te reageren
    • reggie-boy_rood zegt

      18 maart 2014 om 18:42

      @ejs: ja.. Dat stuurwiel ziet er echt niet uit

      Login om te reageren
  11. sturmovik zegt

    18 maart 2014 om 11:21

    Het stuur en de “versnellingsbak” verpesten heel het interieur

    Login om te reageren
  12. reggie-boy_rood zegt

    18 maart 2014 om 11:31

    Minder klassiek.. Maar die wielen staan hem niet gek! Echter als je deze auto wilt rijden moet je wel de klassieke versie hebben vind ik.

    Login om te reageren
  13. yannickvanas zegt

    18 maart 2014 om 11:32

    Er is er ook eentje in het bezit van een Nederlander, best bijzonder!

    Login om te reageren
  14. antoonniels zegt

    18 maart 2014 om 11:39

    Sorry, maar dit vind ik echt niet mooi. Wielen passen voor mij echt niet. Om over het interieur nog maar te zwijgen. Houtafwerking, automaat en stuurwiel kunnen direct terug naar AMG. De stoelen vallen nog mee. En een 6 liter V8 met 380 pk? Geef me dan ook maar het originele blok terug……

    Login om te reageren
  15. mout zegt

    18 maart 2014 om 11:42

    Gelukkig raakt de balans helemaal niet verstoord als je een loodzware 6.0 V8 schroeft ipv een 3.0 l6.
    Vul die kofferbak maar met stoeptegels om dat weer te compenseren.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      18 maart 2014 om 11:49

      @mout:AMG heeft het gedaan dus ze zullen er wel opgelet hebben denk je niet?

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      18 maart 2014 om 12:20

      @mout: Die zes-in-lijns uit die periode waren doorgaans van gietijzer (een enkele raceuitvoering daargelaten), dat zijn geen lichte blokkies. Het zou me zelfs niet verwonderen als de V8 minder weegt dan de I6.

      Login om te reageren
      • reistje zegt

        18 maart 2014 om 12:40

        @dondeboer: Ja het zal niet verbazen als de “moderne” v8 lichter is dan de oudere I6. Bovendien zal de balans wel meevallen lijkt mij omdat de V8 korter is dan de I6.

        Anyways ik vind de 380pk een beetje tegenvallen tegenover de 220pk van de orginele I6.

        Login om te reageren
  16. sandniggah zegt

    18 maart 2014 om 12:12

    Dit kan beter en mooier

    http://www.mechatronik.de/

    Login om te reageren
  17. sacha zegt

    18 maart 2014 om 12:18

    Volgens mij is dit een R129 met de bovenkant van een 300SL. Klinkt misschien eenvoudiger dan het is, maar ipv een 300SL met nieuwe ingewanden is het dus eigenlijk een R129 500 SL met een andere koets.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      18 maart 2014 om 13:53

      @sacha: Hier beelden van een andere uit die collectie.
      http://www.benzworld.org/forums/r129-sl-class/1520359-r129-parts-1954-gullwing.html
      http://blog.caranddriver.com/amg-engined-1954-mercedes-benz-300sl-gullwing-eight-were-built-ones-up-for-auction/

      Lijkt toch dat ze de (nog) moeilijkere weg gekozen hebben en niet een R129 platform gepakt hebben….

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      18 maart 2014 om 16:57

      @sacha:

      Het zou kunnen, maar een perfect fit zal het wel niet geweest zijn want de wielbasis (12cm verschil) en het spoor (…) komen toch niet echt overeen.

      Login om te reageren
    • theghost zegt

      18 maart 2014 om 21:13

      @sacha: nope: “This car, originaly delivered in New York, 21th December 1954 is 1 of 70 cars produced with color code 608, ivory and an interior in leather red code 1079. Fitted with Rudge Wheels, this car is in ownership of K. B. PEARCE in the 80′ and will have this trouble history.
      When located in Germany the car disappears and is for sale in a workshop in Germany. Famous MB 300 SL collector and enthusiast Manfred JANSSEN bought it and discover that this car still is in ownership of K.B.PEARCE. Manfred gets his money back and the car returns to the owner K.B. PEARCE before sold in 1999 to AMG for a ground up modification, fitted with a modern engine and all the comfort and specifications of a modern car.
      This car with his VIN number 4500125 is still in the history of the 1400 MB 300 SL Coupé produced.” zie: https://www.facebook.com/mercedes300slregister

      Login om te reageren
  18. gertjano zegt

    18 maart 2014 om 12:29

    Origineel stuur terugplaatsen, klassieke spaakvelgen eronder, wachten tot de 10e van de maand, een dosis geluk en dan mag er wat mij betreft een strik om :)

    Login om te reageren
  19. poursuivant zegt

    18 maart 2014 om 12:48

    -edit: daar hebben we een apart topic voor-

    Login om te reageren
  20. ptothem zegt

    18 maart 2014 om 12:54

    Doodzonde van zo’n klassieke schoonheid… @autoblog: top dat er nu op de app meer dan 8 foto’s bekeken kunnen worden!

    Login om te reageren
  21. thierryvth zegt

    18 maart 2014 om 13:11

    ik zou beginnen met de velgen te vervangen

    Login om te reageren
  22. schellekens006 zegt

    18 maart 2014 om 13:14

    Hahaha die wielen dit kan echt niet AMG E50 wielen…

    Login om te reageren
  23. 406_v6 zegt

    18 maart 2014 om 13:25

    Wat een gedrochten…. geef mij de originele maar.

    Login om te reageren
  24. tk97 zegt

    18 maart 2014 om 16:09

    Ik heb liever deze https://www.rmauctions.com/lots/lot.cfm?lot_id=1065985 ook gewoon puur om deze mooie wagen op Nederlandse platen te houden, zou jammer zijn als deze naar het buitenland verdwijnt

    Login om te reageren
  25. karim_setta zegt

    18 maart 2014 om 16:47

    De velgen zijn misschien wel erg fout, maar het is en blijft een van de mooiste auto’s ooit gemaakt!

    Login om te reageren
  26. norge zegt

    18 maart 2014 om 16:48

    Iemand die velgen al gezien?

    Login om te reageren
    • schellekens006 zegt

      18 maart 2014 om 17:52

      @norge: nee .. Wel dat fraaie stuurwiel kuch kuch

      Login om te reageren
  27. airisforballoons zegt

    18 maart 2014 om 21:38

    Haha neee joh…. Kijk dat stuur die automaatbak of die electrische ramen. Echt geen porum dit! Ik ben fan van een nieuwe motor in een oude auto. Bijvoorbeeld een t5 in een amazon. Maar niet in een auto waar zo’n vette motor in ligt!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North