Klassieker: Audi S8 D2

Auteur: , 78 Reacties

Das Original, de eerste atleet in zijn klasse. En het werd nooit mooier dan deze Audi S8.

In Stuttgart lagen de AMG-badges nog los op de plank toen Audi in 1996 de S8 uitbracht. Niet voor patserige showbinken, deze S8 was aanvankelijk nauwelijks te onderscheiden van de A8. De kenmerkende chromen spiegelkappen kwamen pas in 1998, en voor die tijd zag alleen de kenner dat de grill wat anders en lager was, er een dubbel, gepolijst eindpijpje links middenonder zat en de auto op Avus velgen stond. Voor de geïnteresseerde leek zaten er een paar subtiele S8 badges voor- en achterop deze ingetogen geweldenaar.

Want voordat de Grote Wedstrijd Ver Pissen met PK’s goed van quitte ging was 340 PK nog best aanzienlijk. En omdat de S8 niet zo zwaarlijvig was als de meeste van zijn concurrenten kon hij met die hoeveelheid paardenkrachten prima uit de voeten. Dat afgetrainde gewicht kwam natuurlijk door de unieke constructie van de S8. Net als zijn basis, de A8, was deze überversie gebouwd op Audi’s Space Frame. Het D2 aluminium chassis, met daarop de prachtig gelijnde aluminium koets als monocoque constructie. Het beperkte het gewicht van deze fitte bullebak tot een lousy 1730 kg. Erdnüsse, dat stelt niks voor.

Nu ja, alles is relatief natuurlijk. Een vedergewicht was het nog steeds niet, maar Ferdinand Piëch’s geesteskind, ontwikkeld in samenwerking met Aluminium Company Of America, werd aanzienlijk lichter dan gebruikelijk was in deze corpulente klasse. Al vroeg in de jaren ‘80 begon met deze samenwerking de ontwikkeling van wat de opvolger zou gaan worden van de V8, Audi’s voorzichtige entree in het Dikke Duitser Bolwerk. Met het verschijnen van de A8 in 1994 kregen de blaaskaken uit Stuttgart en München er nu toch echt een serieuze concurrent bij. In de V8 was nog een Audi 100/200 te herkennen, de A8 was een uniek en indrukwekkend ontwerp en fluisterde al zachtjes, maar duidelijk premium. Een term die nog vaak gebezigd zou gaan worden, de lat waar later alles op vier wielen langs gelegd werd. Wel of geen premium, goed en kwaad werden hier gewogen. De auto-sharia.

Audi S8 D2

Maar de S8 was goed. Langs welke lat dan ook en zeker in het perspectief van zijn tijd. De markt van grote en bloedsnelle sedans in dit segment was er eigenlijk nog niet. En dan zag hij er ook nog eens beschaafd, maar onmiskenbaar krachtig uit. Een schitterende sleeper. Want met zijn 4.2 liter V8 en handgeschakelde zesbak katapulteerde deze limousine zichzelf in ruim minder dan zes seconden naar twee maal de toegestane snelheid binnen de bebouwde kom. Dat was voor een belangrijk deel te danken aan de vierwielaandrijving, door het standaard aanwezige quattro-onderstel kon de S zijn kracht en koppel prima kwijt op straat. De topsnelheid was begrensd. Maar wie de gebruikelijke 250 km/u aantikte zag nog steeds wat licht onder het gaspedaal. Daar zat nog ruimte. Pas bij 285 km/u was de koek op. En die hele plons benzine ook zo’n beetje, waarschijnlijk.

Dat werd een fractie beter vanaf 1999: de V8 had voortaan vijf kleppen per cilinder en was marginaal zuiniger. Lekker belangrijk. Hij was vooral krachtiger: het vermogen steeg tot 360 PK. Nog steeds was er de keuze tussen een handgeschakelde zesbak of de vijftraps Tiptronic automaat, hoewel buiten Europa de meeste S8-en standaard met automaat geleverd werden. En ook in Europa bleef een handgeschakelde versie een stuk zeldzamer, waarschijnlijk inherent aan het segment. Hier was men niet zo van het handwerk.

Dat was ook nergens voor nodig. Alles wat niet gefixeerd, verlijmd of anderszins vastgezet of -geschroefd was bewoog elektrisch in de S8. Zoals de standaard sportstoelen, die konden op liefst veertien verschillende manieren versteld of aangepast worden, inclusief de hoofdsteunen en gordels. Een vogelnestje maken kon nu iedereen, mits je bleef zitten en op de juiste knoppen drukte. Maar ook kofferdeksel en rollo’s bewogen op afstand. In Neckarsulm gingen alle kasten en registers open op dat gebied, het mocht de S8 koper aan niets ontbreken. Dat had de beste man of vrouw waarschijnlijk ook niet geaccepteerd, want de S8 was bijna net zo prijzig als een 750i of een S500. Maar veel minder vadsig.

Behalve op motorisch gebied en precies die combinatie onderscheidde de fabuleuze S8 van zijn zelfvoldane concurrenten. Meer kracht in een slanker lijf, daar kan geen ster of propeller tegenop. Er is maar één lord of the rings.

In 2012 maakten we trouwens een trio-test met drie verschillende generaties van de S8, waaronder de D2. Die beelden check je hier. Toch liever even foto’s kijken? Dan kan je terecht in de gallery hieronder.



78 reacties

Een erg goede limousine voor een Audi.
De eerste limousine die ook een beetje mee kon komen met de rest.
Vooral door aluminium gebruik een stap vooruit.
@martinus: de tweede, de V8 was al een geduchte S-Klasse concurrent..
Er reden er een paar mee met de carbagerun afgelopen maand, blijft mooi spul
@papa: word tijd dat ze daar beter op controleren. 500 euro auto’s deden er weinig mee. Het is voor de meeste mensen helemaal geen uitdaging meer.
@gerjan: dat is toch al langer zo, vorig jaar hoorde ik dat onderweg overigens meer als dit jaar.
Ronin.
@TDI-goeroe: wou ik net zeggen. Hoe kan je een artikel over de S8 schrijven zonder Ronin te noemen. Schande….
@hfdude: Zo bijzonder is ie niet, een Citroën XM is net zo snel…
@Senne: Welke dat dan?? de 3.0 V6 op zeker niet.
@senne: Absoluut niet, die heeft nauwelijks 200pk als V6 en haalt de 250 niet.
@frederik: in de film bedoelt hij ;)
@rolov: Aha ;-)
@senne: of The Transporter. Is wel een latere versie.
@hfdude: Het was wel een liefdevol stukje tekst! Chapeau
@hfdude: ik heb AB zojuist een virtuele corrigerende tik verkocht
@TDI-goeroe: Something very fast. Audi S8. Something that can shove a little bit. I’m also gonna need a nitrous system.
@TDI-goeroe: Kijk iemand heeft de moeite genomen alle ‘S8 scenes’ achter elkaar te plakken en op YouTube te plempen:
https://youtu.be/xFO2kxihlqI
Heel leuk model! Ik ben fan, ingetogen maar genoeg power!
maar een proper exemplaar vinden wordt moeilijker met de dag.
@larssb: ik zie dat jij nog even terug naar kantoor moest om dit bericht te posten?
@willeme: Dat las ik eerder vandaag ook in de inleiding van een artikel. Is hij weg? In het laatste artikel wat ik zo snel van Lars zie, over de What To Buy met de gele Opel Speedster, lees ik nergens dat Lars weg gaat. Heb ik iets gemist?
@phaeton: Nee hoor, ik blijf wat mij betreft voorlopig nog. Veel te leuk hier👍!
@larssb: Gezellig!
@willeme: sleutels vergeten…… Je kent het wel. Er zit nog koffie in de pot Willem, ciao!
@larssb: fijn, maar staat het bier ook koud?
@mauritsh: Bovenin de koelkast (achter de bami) staan nog twee blikjes. Buckler. Waarschijnlijk wel over datum…
-edit: ja @willeme en gtwillem is dezelfde-
Hebben!
Echt een icoon deze auto. Het meest grappige vind ik nog hoe nu nog steeds andere merken de zilveren spiegelkappen kopiëren om een model een wat sportievere look te geven. Zelfs op een Megane en op veel Volvo’s te vinden.
@parker: zelfs BMW, dat andere Beierse merk, doet die zilverkleurige spiegelkappen na!
@parker: een ouwe aftandse audi met alu kleurige spiegelkappen maakt hem geen klassieker en zeker geen icoon. Hij was wel trendsetter betreffende onbetrouwbare VAG mobielen.
@deboes: toch wel: in 1995 was ie met z’n alu carrosserie en spaceframe zeer innovatief, de prestaties en rijgedrag icm het relatief lage gewicht, de AWD en het sportieve karakter echt onderscheidende tov de concurrentie. En troost je: hieraan ging lang niet zoveel stuk als aan de latere hightech A8’en, S-Klasses of 7-series. Deze S8 is technisch geen heel erg complexe auto..
Zo’n felrode lijkt me geweldig
Tijdloos!
Het blijft een van mijn favoriete Audi’s. Het was voor Audi toch wel een flinke sprong voorruit.
Ronin!
@c-ad: Ronin? Dan denk ik toch eerder aan een BMW E34 535i…
@e1000bmw523i: Uiteraard.
@e1000bmw523i: E34 M5 3.6 bedoel je ?
@senne: Nope was een 535i met 3.4l grote L6. 😉
@e1000bmw523i: maar wel handgeschakeld 😆
@remcott: yes. Dat wel. Punt is dat ze een 535i gebruikten omdat een M5 te duur was. De wagen had wel het M-pakket namelijk.
@e1000bmw523i: peugeot 406 toch
Mijn stiefvader had er 1 uit 1999, donder blauw, zwart leren interieur en heel erg veel knopjes om als 12 jarig jochie op te drukken
Tijdje terug gereden in dit type S8. Traag was ie absoluut niet, maar zonder arrogant over te willen komen; heel rap vond ik ‘m ook niet… Het viel mij wat tegen. Ik miste echt de “wow” factor een beetje.
@borrelnoot: toen was dit snel hoor! ;) natuurlijk zijn we nu dik 15-16 jaar verder en heb je zulke prestaties in een goede diesel en lijkt dit traag. Maar ik snap je punt wel.
@borrelnoot: het ding weegt ook niet zo veel natuurlijk…
@borrelnoot: dat ligt vooral aan de wat luie automaat en het onderstel wat alles netjes wegfiltert. Daarnaast is de auto zo goed geïsoleerd dat je maar weinig mee krijgt van het geweld wat zich afspeelt onder de motorkap. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant past het ook wel weer bij het type auto. Je rijdt zonder dat je het echt doorhebt op hoogst illegale snelheden, gewoon omdat 180 in een S8 voelt als 100 in een willekeurige andere auto.
Toen Audi nog origineel en sympathiek en men voor Piech nog een beetje respect kon hebben

Nu is het slappe kopie op slappe kopie. Zit de hoogste concentratie blaaskaken bij VAG.
Verdient het management nul respect voor Dieselgate en het afhandelen. en is Piech zo sympathiek als Stalin en Himmler tesamen :-)
Deze Audi was nog wel leuk zeker wegens het understatement
M’n pa had de ‘gewone’ V8 4.2 5V. Net de facelift. Fijne auto, topcruiser!
Heel leuk artikel om te lezen dit! Ik heb een S8 uit ’99 en stap iedere dag met een grote grijns in en met nog grotere grijns uit. Het blijft een imposante machine.
Wij hadden in 1998 een 3.7 v8 geen Quatrro .Wat ik nooit begrepen heb is dat hij aan de achterkant geveerd was als een Polo zo hard als je over een drempel ging en mrt standaard vering. Dat had BMW toch beter voor elkaar.
De geborsteld aluminium spiegelkappen zaten er in 96 ook al op. Misschien dat het een optie was maar onze S8 uit 96 had ze er op zitten. Dat was er trouwens eentje met handbak. Ik weet dat mijn vader wel vaak klaagde over de koppeling die slecht om kon gaan met de koppel… Verder een topauto!
Ik sluit me volledig aan bij je tweede zin, Lars.
Een vriend denkt er precies zo over, kocht hem nieuw en rijdt hem nogsteeds.
Fantastisch, een 4.2 V8 met 2 subtiele uitlaatpijpen links. Tegenwoordig krijg je de helft van de motor met dubbel zoveel pijpen….. (Golf 7R)
@jbkleyn: maar wel veel sneller
Wagen is fantastisch in Ronin, zou een leuke youngtimer zijn maar de taksen zijn hoger dan wat de wagen kost.
Fantastische wagen, zijn tijd ver vooruit, heerlijk bescheiden voorkomen met die subtiele 2 pijpjes, tegenwoordig heeft een potente golf al 4 schreeuw uitlaten wat er niet uitziet.
Kwa auto’s zijn de jaren 90 begin 2000 toch echt wel mijn topfavoriet.
Ronin! Droomwagen! Ik wil graag een donkerblauwe van na de facelift.
Dit was mijn vaders laatste auto, eentje van 2002 met solar schuifkanteldak, hout i.p.v carbon, donkerrood leder. Als jong twintiger vaak ingereden, heerlijke cruiser. Laatste echte Audi, klassieke Audi lijnen en interieur.
Wat waren die Audi’s ingetogen in vergelijking met de huidige generatie.

Juist die bescheidenheid kon ik altijd wel waarderen. Een BMW 7-serie uit diezelfde periode heeft, mits in originele staat, ook een dergelijke mooie ingetogen lijn. Beide op hun eigen manier enorm fijne reiswagens die zelfs op leeftijd een hoop moderne auto’s overschaduwen als het op luxe en rij-eigenschappen aankomt.
Vind stiekem de V8 veel leuker zeker de oude beelden van die mastodont tegen m3 en 190 in de dtm prachtige beelden
Ik werd laatst ingehaald door een 6.0, dat ging ook als een raket
handgeschakeld in dat segment, toen het nog aangeboden werd, wauw ik word echt oud. elke keer als ik een s8 zie of erover lees moet ik meteen aan de film Ronin denken, geweldige scenes met de s8 !
Nog altijd de mooiste S8. Hell, het is de enige mooie S8. Net als dat de gewone D2 A8 de enige mooie A8 is.

Ben nog altijd verliefd op een donkergrone S8 D2 op de Willem de Zwijgerlaan in Amsterdam… <3

S8 D2: droomwagen!
Toen Audi’s nog echt mooi waren…nu zien ze er allemaal hetzelfde uit…zeg ik als oude Audi rijder (A4 en A6’en)
@haroldv: toen zagen de A4 (b5), A6 en A8 er ook hetzelfde uit. Zeker van voren. De A8 was wel duidelijk breder als de A4 maar het smoeltje was het zelfde.

Laten we eerlijk zijn. BMW en Audi zijn de laatste 20 jaar erg van de copy-paste. Jammer.
Wat een geweldige machine blijft het ook!
Ronin uiteraard een heerlijke film en niet alleen de Audi, ook de BMW en Mercedes die aanwezig zijn in de film.
@michaelcorleone: Een Mercedes-Benz W116 en een oude 5 serie toch?
@henkhupelschoten: Ja klopt een Mercedes W116 en een BMW 5-serie E34
Die ouwe van mij heeft zo’n type A8 gehad. Zijn eerste Audi. Met V8 en Quattro. Met een soort donkerblauwe/paarse lak. Best deftig ding. En oja, en een Philips Carin navigatie systeem: de meest afschuwelijk navigatie stem ooit!

Wel een heerlijke reiswagen. Ding was echter na vier jaar en met twee ton op de teller al compleet op. Helemaal gaar. Elektronica was compleet van het padje, interieur was van alle kanten versleten en kreeg steeds meer kuren.

Uiteindelijk nog voor een appel en ei kunnen verkopen. Scheelde niet veel of hij was op de sloop beland….. Let op hè; vier jaar oud, slechts twee ton op de teller, omgerekend naar euro’s kostte ie rond de 85k…. Je zou het haast een schande noemen…..
(maar dat deerde die ouwe niet om weer een A8 te kopen. En daarna nog één….)
Vind de generatie die daarop volgt tog mooist
@gtwillem, ik zie je helemaal niet meer. Ik had toch wel een reactie verwacht op dit apparaat.
@dutchdriftking: die is met pensioen maar ik geloof dat zijn zwager willeme weet waar hij is..
Leuk artikel! Ik kan onderschrijven wat een fijne auto’s het zijn. Ik heb de mijne destijds bijna nieuw gekocht en altijd zorgvuldig onderhouden. Tot op de dag van vandaag staat hij hier nog steeds te glimmen in de garage, en elke rit is weer een genoegen. Aan flauwekul als stoplichtsprintjes heb ik geen behoefte. Hoewel de auto het natuurlijk best kan is dat iets wat me echt niet boeit (en zoiets doe je gewoon niet met een S8). Op de snelweg en slingerende N-wegen is hij volkomen thuis. Ook nu nog laat hij 95% van het verkeer met gemak achter zich. Belangrijker, je kunt er lekker vlot mee uit de voeten zonder dat het enige merkbare inspanning kost. Even inhalen of ergens tussendoor zonder je ooit te hoeven afvragen of hij het wel redt. En natuurlijk zijn alle ‘creature comforts’ ook niet te versmaden. De perfecte clima, fantastische stoelen, een prettig Bose soundsystem, en een schuifdak met zonnepaneel om de geparkeerde auto ’s zomers automatisch te koelen, om maar wat te noemen. Op lange reizen door Europa kunnen echt alle koffers mee in die enorme kofferruimte, en dan kan de vriendin onderweg ook nog lekker shoppen. Probeer dat maar ’s met een GT. Ik heb indertijd van de dealer ook wel een S3 meegekregen als leenauto tijdens een beurt. Prachtig hoor, maar het wegcontact met de luchtvering vond ik minder fijn dan bij mijn S8 (met licht aangepast onderstel). Bij de D2 zit je ook lager, echt in de auto. Bij de D3 zit je hoger, meer klassiek ‘op chique’ ipv sportief. En ik vind het dashboard ook geweldig, vooral ’s avonds en ’s nachts. Doe mij maar old school knoppen en meters ipv dat steriele gedoe met een knop en eindeloze menu opties. Da’s puur persoonlijk natuurlijk, maar daarom is het ook mijn auto. (De buren met hun Prius denken er vast weer anders over).
Mij past hij als gegoten, en daar gaat het om. Ooit kocht ik elk jaar een andere auto omdat het meestal na een tijdje weer begon te vervelen. Deze S8 verveelt me na al die jaren nog steeds niet, en waarschijnlijk gaat hij ook nooit meer weg.
PS: waar ‘S3’ staat moet (S8) D3 staan. Bemoeizuchtige spellingcorrectie weer…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).