Klassieker: Bitter SC

Auteur: , 33 Reacties

Die Chinezen toch. Schaamteloos kopiëren ze het ene na het andere Europese nichemodel en presenteren die vervolgens stoïcijns als Hang Lul 15i of Fak Joe Hoi op hun eigen, best wel gezellige motorshows, als wereldprimeur. Maar hebben wij in Europa zelf weleens achterom gekeken? Kijk maar eens goed naar de Bitter SC.

Zo goed hoef je niet te kijken trouwens. Erich Bitter was qua styling, geholpen door Giovanni Michelotti, op zijn minst heftig geïnspireerd door Pininfarina’s ontwerp van de Ferrari 400. Je kunt de silhouetten bijna naadloos over elkaar heen leggen. Dat was minder het geval bij zijn voorganger, de Bitter CD. Bij dat ontwerp was weliswaar erg goed naar de Maserati Ghibli gekeken, maar ook met een schuin oog naar de De Tomaso Mangusta en er was zelfs een vleugje Maserati Khamsin in te herkennen. Dus niet praktisch overgetrokken, zoals zijn opvolger. Maar heeft de SC zichzelf daarmee onmiddellijk gediskwalificeerd? Nou nee. Een auto is veel meer dan zijn looks, volgens een minder oude Chinese wijsheid.

Ontsproten aan het brein van coureur/auto-importeur/zakenman Erich Bitter volgde deze SC in 1980 dus de CD op. Ditmaal vormde de nieuwe Opel Senator de basis, SC stond dan ook voor Senator Coupé. Want daar deed Bitter geenszins geheimzinnig over; de basis van zijn creatie was steeds de grootste Opel van die periode. Die keuze was een bewuste: als voormalig importeur van het Italiaanse Intermeccanica ging hij bijna failliet aan de belabberde kwaliteit van de afgeleverde exemplaren, omdat hij dapper probeerde die teleurstellingen rijdend en de klanten tevreden te houden. Maar dat bleek dweilen met de kraan open.

Dat moest echt veel beter, dacht hij, en begon vanaf 1973 met het bouwen van de CD: zijn beoogde combinatie van exclusiviteit en betrouwbaarheid op basis van de Opel Diplomat. Met de opvolging van de Diplomat door de Senator in 1978 kwam Bitter twee jaar later ook met zijn hierop gebaseerde, nieuwe model: deze SC. Weer een über-Opel dus, met hun volledige goedkeuring en zelfs oprechte waardering. Een beetje Lexus of Infiniti avant la lettre. De gebruikte Opel techniek bleef verder vrijwel ongewijzigd, het exclusieve gold voornamelijk de vormgeving en aankleding met materialen van hoge kwaliteit. En in ruime mate aanwezig, want als je een leren interieur bestelde was meteen álles voorzien van runder- of zelfs buffelhuid. Net iets te stug voor zulks gepriegel maar anders waren waarschijnlijk ook de verschillende knoppen en tellerwijzers ermee bekleed. Laat dat maar aan de Italianen over.

Want daar werden veel onderdelen van de SC gefabriceerd, veelal met de hand. De volledige carrosserie en grote delen van het interieur werden gebouwd en bekleed door specialisten in en rond Turijn. Vervolgens ging alles weer op transport en monteerde men in Schwelm de hele zaak vakkundig op het aangepaste Senator onderstel met diens aandrijflijn. Die aandrijflijn bestond uit Opels bekende 3.0 E zescilinder in standaardtrim, met 180 PK, een top van 215 km/u en naar keuze met handgeschakelde Getrag vijfbak of GM’s bulletproof drietraps automaat. Zonder meerprijs. Dat mocht ook wel want de SC kostte destijds bijna evenveel als een Ferrari 308: een slordige 130.000 guldens. Kein Katzenurin.

Dat was best veel geld voor slechts 180 PK en zulke concurrentie. Daar kon Bitter ook niet omheen en introduceerde in 1984 de 3.9 liter versie met 210 PK, nog steeds een L6. Aanvankelijk werd deze aangeboden als optie maar vrijwel geen enkele klant bestelde nog de 3.0 liter, zodat de sterkere variant min of meer de standaard werd. Evenals een automaat. Die combinatie maakte de Bitter tot een snelle Autobahncruiser, veel meer een GT dan supercar. Met als grote pluspunten zijn degelijkheid en betrouwbare techniek. Dat onderscheidde hem duidelijk van veel van zijn concurrenten. Vooral van die Italiaanse dandy met die potente en prachtige, maar oh zo wankele techniek. De stevige en zelfverzekerde CD deed gewoon zijn ding: starten en (desgewenst hard) lopen, keer op keer. De hypochondrische 400 moest continu op handen gedragen en vertroeteld worden anders werd-ie nukkig, vervelend en weigerachtig. Met als trap na nog een rekening van de dealer waar je zelf wat koortsig van werd. Of ging steigeren als dat ding op je motorkap.

Dat is vandaag de dag niet anders, maar met de Bitter kun je tegen een redelijk tarief gewoon terecht bij de Opel dealer verderop. En zit je niet die peperdure uren van de doortikkende designklok te kijken terwijl de Ferrari-techneuten veel te langzaam lunchen in de marmeren kantine. Voor het tarief van een uitgebreide 400 beurt met nog wat kleinigheden hier en daar koop je er nog een CD voor onderdelen bij. Dat wordt wel een hele onderneming want er werden maar zo’n 460 SC coupés gebouwd. De cabrio versie, uit 1981, is nog zeldzamer: slechts 20 stuks verlieten Schwelm. Dat zijn er echter nog altijd 10 keer meer dan de vierwielaangedreven SC met hetzelfde Ferguson Formula systeem als in de Jensen FF, daar werden er naar verluidt ooit 2 van gebouwd. Nog exclusiever dan de Ferrari en dat voor een degelijke Duitser. Toll, neh?

Je moet in elk geval geen hekel hebben aan Opel want dat merk is werkelijk overal in de auto terug te vinden in knoppen, hendels en dashboard. Zelfs het stuur en de wielen komen zo van hun topmodel, alleen nu met een Bitter logo erop. Tel dat op bij de “geleende” styling en het is wel duidelijk dat kopiëren en lenen ons Europeanen ook niet geheel vreemd was, alleen had in dit geval de kwaliteit er niet onder te lijden. Integendeel zelfs. En dat moeten we met de nieuwe Foei Lee Luk 130S nog maar even afwachten.



33 reacties

Ondanks dat ik de bovenstaande modellen wel leuk vind, heb ik de Vero toch altijd de mooiste Bitter gevonden. Er is iets aan die auto, misschien wel het feit dat het een langgerekte sedan is, wat ik vanaf het begin al erg mooi vind.
Netjes
Nooit boeiend gevonden…bijzonder ja, mooi neej
Altijd leuk dit soort artikelen.
Infiniti, met ‘i’ op het eind i.p.v. een ‘y’…
@henrie: ik erger me er rot aan haha maar als zelfs AutoBlog het fout gaat schrijven kunnen ze bij Infiniti beter een naamswijziging aankondigen naar Infinity…
@sjoerd95: De link werkt daardoor(?) trouwens ook niet. Niet dat Autoblog moeite doet om het aan te passen…
Soms glipt er iets tussendoor, maar het is aangepast.
@henrie: goed opgemerkt henry…..oeps henrie.
Wel premium want RWD.
Ik had vroeger een paar plaatjes van een Bitter SC. Een coupé, zwarte lak met beige interieur. Mooie auto vond ik toen, en nog steeds. Nooit geweten dat het op basis van een Opel is maar daar wordt het niet minder van, dat waren best goede auto’s toen. Ik zou er best eentje willen hebben.
@lekbak:
Zo héél af en toe kom je er nog wel eens een tegen, maar twee tegelijk vond ik wel de moeite waard om op de gevoelige plaat te zetten. Check het op Autojunk!
Arme man.
Bouwde die prachtige auto’s om te zien.
Die nog degelijk waren ook
En betrouwbaar
Met koeienhuiden interieurs gemaakt door Milanese handwerkers.
Pleurt’ie er zo’n depressief ogend Opel Rekord dashboard in.
Had me gebeld, ik had bij Jaeger van die mooie tellertjes besteld die ook in mijn nederige R8S-je zitten, met zo’n mooi chroom randje en een wijzer die op een horloger lijkt ( ’t is namelijk gelinkt aan Jaeger- Lecoultre van de klokkies) , dan van die mooie chromen tuimelschakelaars als in de eerste serie E-type, allemaal in het midden en de man had 5000 exemplaren meer verkocht.
Twee vingers in zijn Duitse nase !

Ik bedoel, je komt, als geslaagd man iets exclusiefs kopen, omdat de BMW en Benz je niet meer kunnen bekoren, ga je niet in een hok rijden met een Opel dashboard !
Tenminste, zo denk ik erover, zo’n dashboard zit je heel de tijd naar te koekeloeren als je rijdt en moet íets’ hebben .
@desjonnies: zo wordt er over 10 jaar ook over Victor Muller geschreven ..
“Hang Lul 15i”,whoehahah
Omgebouwde Opels zijn nooit een succes op 1 of andere manier .. Omgebouwde Fords daarentegen !!
@lincoln: Zo is het maar net. Omgebouwde Fords zijn een succes….

En de specialist waar mijn tot S-type verbouwde Ford Taurus in onderhoud is profiteert volop mee van dat succes….

Desondanks ben ik in korte tijd helemaal verknocht geraakt aan de Jag. Want de keren dat al die Ford technologie besluit om eendrachtig samen te werken en geen steken te laten vallen rijdt het toch wel fantastisch.
@moveyourmind: leukemeuk .. Zo een omgebouwde Lincoln ls .. Ben nog geen bezitter tegengekomen die heeeeel snel geld nodig heeft .. Maar ben wel naarstig opzoek .. Kan geen 2 maanden meer duren iig ..
@lincoln:

Zijn die S-types niet spotgoedkoop in het algemeen? Die 3.0 v6 en de V8 kom je tegen voor een paar K euros dankzij de wegentax en brandstof prijzen.
@Hupke: 1200 euro voor een V8 met volle tank en probleemloze automaat in een knappe kleurstelling .. Kmstand is niet belangrijk .. Dat is de doelstelling ..
@lincoln:

Dat is een strakke prijs. Is die V8 zo slijtvast dat de km’s niet meespelen? Zit een supercharger op, zou denken dat die wel een zwaar leven heeft.
@Hupke: een gezond blok is een gezond blok .. Punt uit ..
@lincoln: Heb ‘m even op moeten zoeken die Lincoln LS, wel een gave bak, zeker met een V8. Heb er nog nooit één in Nederland rond zien rijden. Maakt het maakt het natuurlijk wel extra bijzonder om er één te bezitten.
Hij heeft ook wel iets weg van een AM Lagonda.
Ik heb er een keer een in Duitsland bij een museum gezien.
Lijkt aan de buitenkant wel een beetje op die vierdeurs ferrari van prins Claus.
Heeft héél lang 1 bij Stoutjesdijk gestaan wat nu de Grootcars is. Een zwarte Bitter SC. Net als een rode Delorean, ook apart
Leuk artikel larssb! Heb het doorgestuurd naar een goede kennis die zowel een CD als SC heeft. Heb de 4-deurs nog op de Techno Classica gezien, wist geeneens dat die bestond!
“Voor het tarief van een uitgebreide 400 beurt met nog wat kleinigheden hier en daar koop je er nog een CD voor onderdelen bij.”

Laatste keer dat ik er eentje tegenkwam was het goedkope van een 400 te kopen dan van de CD te kopen.
@Hupke: hallo Hupke ik denk dat ik begrijp wat je wil zeggen, maar het blijft “crap” Nederlands en ik ben geen taal nazi (cq wil het niet zijn).
@spidermann:
Hupke schrijft Algemeen Beschaafd Vlaams, geen crappy Nederlands….
Ik vind het een prachtige auto!
euh …. had zo’n ding geen kachel ofzo? Waar zaten die knoppen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).