Grote coupés en cabrio’s zijn helaas een beetje uit de mode. Reken daarom dus niet op een Mercedes EQS Coupé of Cabrio.
Gisteren was het eindelijk zo ver: Mercedes trok het doek van de EQS. Deze elektrische limousine nestelt zich meteen aan de bovenkant van de EV-markt. Zowel van binnen als van buiten is het een onconventionele auto, zeker als je het vergelijkt met de redelijk conservatief gelijnde S-klasse.
Het lijkt erop alsof de EQS een relatief lage daklijn heeft, maar dat is vooral gezichtsbedrog. Dat heeft alles te maken met de gestrekte daklijn. In werkelijkheid is de EQS met zijn hoogte van 1.512 mm juist hoger dan een S-klasse.
De EQS zou zich ook wel lenen voor een tweedeurs coupé en cabrio-versie. Dat zou een interessante aanvulling zijn, aangezien elektrische coupés of cabrio’s er eigenlijk nog niet zijn. Zeker niet in dit segment.
Mercedes heeft een lange traditie van grote coupés. Deze linie gaan ze waarschijnlijk niet voortzetten met de nieuwe S-klasse, maar wellicht kunnen ze een elektrisch alternatief bieden op basis van de EQS…?
Autocar sprak met designbaas Gordon Wagener, die daar meteen uitsluitsel over kon geven. Iedereen die hoopte op een EQS Coupé of Cabrio moeten hij helaas teleurstellen. Tenminste, hij zegt niet definitief dat de auto er niet gaat komen, maar hij geeft bijzonder weinig hoop.
Wagener noemt coupés en cabrio’s ‘specialty cars’ die we steeds minder vaak gaan zien. Coupés en cabrio’s in ieder segment (wat Mercedes dus eerst wel deed) gaan ze niet meer doen. Daarnaast verwijst Wagener naar de nieuwe SL, die later dit jaar onthuld wordt.
Conclusie: op een Mercedes EQS Coupé of Cabrio hoeven we dus niet te rekenen. De fraaie W222 S-klasse Coupé en Cabriolet krijgen hoogstwaarschijnlijk evenmin een vervolg. Het lijkt er dus op dat de grote Mercedes coupé daarmee uitgestorven is.
Bron: Autocar
Donstil zegt
Dit als Cabrio zou geniaal zijn. Er is (zover ik weet althans) geen serieuze EV cabrio, dat is een markt die nog aangeboord zou kunnen worden.
arias zegt
Ze moeten gwn de C-Klasse Coupé en Cabrioler uitbrengen. Ik snap niet waarom ze dat niet doen. Die twee waren relatief succesvol, en er is echt wel nog een markt vooral onder jongeren voor deze auto’s.
mashell zegt
@arias: jongeren… De 50ers voelen zich gevleid. Maar het is onbegrijpelijk dat Mercedes van de A-klasse een sedan en een CLA maakt (als er eentje zonder typeplaatjes voorbij rijdt kan ik niet zien welke het is, ik neem aan A sedan want je moet wel gek zijn meer te betalen voor hetzelfde) maar dat ze voor een echte coupé (dus met maar twee portieren en net zo krap achterin als die A sedan en CLA) geen markt meer zien.
negennegenzest zegt
Ik was 39 toen ik mijn c coupé kreeg… ik heb hem nu twee jaar, dus ik denk dat je je vergist in de doelgroep.
faalhaas zegt
@arias: De meeste jongeren krijgen niet eens een huis gekocht. Laat staan een nieuwe auto.
arias zegt
@faalhaas: Het klopt dat voor leeuwendeel van jongeren dat dat het geval is. Maar toch zijn er ook jongere mensen zat die een C Coupé/Cabriolet kunnen veroorloven. En de wereld is groter dan Nederland alleen. In VS & Canada maar ook in Australië heb ik zat jongere mensen gezien in C Coupé/Cabriolets. Ik las ooit ergens in een Franse magazine dat C Coupé/Cabriolet samen goed waren voor ongeveer 30% van de jaarlijkse Franse C klasse verkopen
993carrera4s zegt
@arias: ze hebben gekozen voor de E klasse cabrio. Zat niet veel verschil in afmetingen. Audi en bmw hebben ook geen a6 of 5 serie cabrio’s. Wel kleintjes, MB zou wel de succesvolle A klasse of CLA als cabrio kunnen doen.
Edge zegt
Dat die cabrio er niet komt is ook wel logisch. De EQS is zo revolutionair vanwege z’n lage CW waarde. Dat doe je natuurlijk volledig teniet met een cabrio waar naden in het dak zitten of het dak zelfs enigszins flexibel is wanneer het een stoffen kap wordt.
Toch lijkt me dat wel wat, een elektrische coupé of elektrische cabrio. Buiten de verbouwde Elise waarmee Tesla begon, zijn die er niet geweest volgens mij. En al helemaal geen praktische, comfortabele coupé waarmee je met twee volwassenen en twee kinderen van A naar B rijdt.
wachma zegt
Lelijk hok. Cabrio of coupe zou nog iets goed maken. Ben ik tevreden met mijn v8 amg :d
marcomanta zegt
Mercedes had al veel verder kunnen zijn met EV dan nu het geval is, maar ja, als je blijft hangen aan oude principes, dan mis je helaas de plank helaas. Er wordt jammergenoeg te vaak neerbuigend gedaan naar andere merken, maar die zijn nu fors in opkomst.
negennegenzest zegt
Ze hebben het anders nu wel in een keer veel beter gedaan dan die zooi uit de VS.
smex zegt
Idd, zo min mogelijk versies van dit lelijke hok is alleen maar beter.
negennegenzest zegt
Precies. Als dit de Tesla’s doet verdwijnen wint iedereen.