Klassieker: Ferrari 456 GT

Auteur: , 63 Reacties

De Ferrari die dat allesbehalve uitschreeuwt, maar zijn afkomst meer dan waardig is: de 456 GT. De stijlvolle telg uit Maranello met klasse en dat lijkt tegenwoordig redelijk zeldzaam te worden, een rasechte oud geld GT voorzien van cavallo’s.

Want laten we terloops ook het heilige maar even krenken, profanatie op persoonlijke titel: niet elke Ferrari is per definitie een absolute schoonheid. Zeker niet. Ik vind bijvoorbeeld de 360 Spider een enorme blaaskaak in foute kleding. Dat mag iedereen hartgrondig met mij oneens zijn, graag zelfs, maar ik zie vooral een schreeuwerig lijnenspel met veel te veel bulten en gaten erop en erin gekunsteld. Herrie op het netvlies, waarschijnlijk precies zoals de luidruchtige nouveau riche dat het liefste ziet. Alleen nog even langs de velgentoko voor een paar gruwelijke jetsers in een surrealistische maat. En uiteraard met het dinnetje naar de boobie-boer voor precies hetzelfde. Twee keer schaamteloos over de top.

Dat kun je niet beweren over deze 456, terecht ook op een sokkel gehesen door collega-met-smaak @mauritsh. Pininfarina’s design is direct herkenbaar als Ferrari, maar de grotendeels aluminium koets is van een tijdloze elegantie zonder ingewikkelde vouwen, lijnen en onbegrijpelijke openingen. De lange neus, het “cab-back” design en de achterzijde werden geïnspireerd door de 365 Daytona. Er bestaat wel slechter DNA. Dit was de laatste Ferrari met klapkoplampen, maar sinds lange tijd weer de eerste die het aantal kubieke centimeters motorinhoud als type aanduiding had: 456 cc per cilinder. Daar heeft hij er 12 van en zo komt de totale motorinhoud van de F116 B/C op een kleine 5,5 liter, goed voor 442 PK. Potente perfectie: V12 voorin, achterwiel aangedreven door een transaxle constructie met een handgeschakelde 6-bak (of een automatische 4-bak in de vanaf 1996 leverbare 456 GTA) en ruimte voor meer dan 2, plus bagage. Celeste!

De introductie vond plaats op de Autosalon van Parijs in oktober 1992. Een maand ervoor had de Belgische importeur echter al bij hoge uitzondering de exclusieve voorpremière van de 456 GT, ter gelegenheid van het 40 jarig bestaan van Garage Francorchamps. Tijdens dit diner in Brussel bleven chateaubriand en kalfszwezerik jammer genoeg onaangeroerd. Menig gast kreeg geen hap meer door de keel na de volgende onthullingen: een top van 308 km/u en een acceleratie van 0-100 in 5,2 seconden. Doe nog maar wat bubbels.

Daarmee was de 456 GT op dat moment de snelste vierzitter ter wereld. Bovendien een van de duurste: halverwege de nineties kostte hij een vorstelijke € 260.000,- , we zullen het maar niet meer terugrekenen naar die 6 ton in guldens. Voor dat geld woonde je lommerrijk in Aerdenhout. Of op Soestdijk, zoals een klant destijds en hij bestelde wederom een groene. Weinigen bestelden de 456 in rosso corsa trouwens, zo’n rode is best bijzonder.

Dat geldt zeker voor zijn rijeigenschappen, die waren bovenmatig goed en ook nu ga je er absoluut niet mee voor schut. Hij laat zich net zo makkelijk in zijn 5e verzet door het drukke stadsgewoel tokkelen als in een angstwekkend tempo over een bochtig bergweggetje jagen. Dat is te danken aan het voortreffelijke chassis, de onafhankelijke wielophanging voor en achter bovendien met hydraulische niveauregeling, de instelbare, elektronische demping en de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Het laat de bijna 1700 kg zware coupé aanvoelen als een volbloed furie, een uiterst comfortabele autobahnstormer of een goedmoedige stadslobbes, net waar je maar zin in hebt en wat voor commando’s je die veelzijdige V12 in het vooronder geeft. Die in de praktijk ook nog best betrouwbaar blijkt te zijn, mede omdat-ie zich zelden volledig hoeft uit te putten. Beter wordt het niet.

Zou je denken althans, toch komt Ferrari in 1998 na 1548 stuks met de 456M(odificata). Natuurlijk blijft de 65⁰ V12 gehandhaafd en ook het vermogen ervan blijft onveranderd. In het interieur zijn er behalve wat kleine dashboardwijzigingen ook een nieuwe Becker stereo, nieuwe stoelen en een ander stuur gemonteerd, dat nu een airbag bevat. Aan de voorzijde wordt de bumper/grill aangepast en bevinden de mistlampen zich voortaan in de grill. De beweegbare voorspoiler van de 456 is bij de 456M een vaste geworden en de koelopeningen verdwijnen uit de motorkap. Technisch zijn er nog wat aanpassingen aan de koeling en ontsteking, maar verder blijft de 456 de respect afdwingende GT die hij al was, schitterend in al zijn betrekkelijke eenvoud.

Wellicht een beetje té bescheiden volgens sommige, wat minder verlegen types. Er worden namelijk van de 456 een heel aantal bijzondere varianten gebouwd. Om te beginnen een kleine 20 stuks door Ferrari zelf: in zijn laatste productiejaar 2003 kunnen klanten hun 456M helemaal zelf samenstellen wat betreft carrosseriekleuren, techniek-, onderstel- en interieuropties. Van dat Scaglietti-programma maakt ook Michael Schumacher gebruik voor zijn eigen, gepersonaliseerde 456M. Verder bouwt Pininfarina een aantal vierdeurs varianten, onder anderen voor de Sultan van Brunei. Dat zijn broer, die ook niet van de bijstand leeft, 7 exclusieve stationwagens van deze schoonheid bestelt, de inmiddels vaak gespotte 456 GT Venice, maar er maar 6 afrekent is vast geen kwade opzet. Waarschijnlijk is er onderweg naar Italië per abuis 1,5 miljoen dollar (zoveel zou zo’n Venice per stuk gekost hebben) uit de inmiddels wat versleten zak van zijn jurk gevallen. Zo’n broek heb ik ook.

Toch waren er nog wat lege plaatsen in de parkeergarage van eerdergenoemde sultan. Nogal armoedig natuurlijk, en dus bestelde de man met de grootste sleutelkast ter wereld ook nog 2 cabrioletversies van de 456, de Spyder. Ook weer bij Pininfarina, maar hij mag inmiddels Pien zeggen. Nu is een tulband gelukkig geen petje en zo blijft de stijlvolle klasse van de 456 bewaard. Dat image komt nog wel even in gevaar als blijkt dat ook Mike Tyson zich woest voortbeweegt in zo’n 456 Spyder, maar goddank laten de overige boksende, voetballende, rappende of anderszins gefortuneerde brulapen deze magnifieke GT links liggen. En omdat de dichtgeklapte koplampen van de 456 zo’n opvallende combinatie vormen met die dichtgeslagen ogen van Iron Mike zien we het maar door de vingers. Binnenkort weet-ie toch niet meer waar de sleutels liggen.



63 reacties

Mooi!
@bentley1969: Of je leest het artikel even..
@Jochempie: De 456 is mooi! Het artikel is goed!
@bentley1969: Lijkt wel feedback van een scriptiebeoordelaar…
@bentley1969: met het gevaar dat mijn comment ook als feedback van een scriptiebeoordelaar gezien wordt, kan ik het alleen maar met je eens zijn. Schitterende auto, lekker geschreven artikel. Alleen vraag ik me weleens af als er over rijeigenschappen geschreven wordt, of er ook daadwerkelijk door de schrijver mee gereden is of dat dit van horen zeggen is. Is het antwoord a, dan kan ik alleen maar jaloers zijn. Antwoord b, tja, je moet wat he als autojourno van een blog.
Schitterend! Misschien wel de mooiste ooit.
Samen met de F355 Berlinetta een van de mooisten van Ferrari. Wel graag stuur zonder airbag, die is net wat fraaier, maar dat is maar een detail natuurlijk.
Prijzen van de auto schieten ook omhoog laatste tijd. Als ik een timetravel naar 2008-2009 kon maken, wist ik wel wat ik allemaal zou kopen ;)
Toevallig zie ik iedere dag één, in de blauwe kleur zoals afgebeeld. Toch weet ik nog steeds niet goed wat ik er van moet vinden. Echt een beauty vind ik het niet…
Ik heb dit altijd al een hele mooie Ferrari gevonden! Leuk artikel ook, een beetje historie op de zaterdag kan nooit kwaad als het over Ferrari gaat 😉
Doe mij toch maar een 360. Dit komt later wel als ik oud en kaal ben.
@ffreak: mee eensch. De Maserati onder de Ferrari’s. Bij een Ferrari wil ik hardcore sportiviteit dus bijv een 360 CS!
@ffreak: ik zou uhm nu alvast kopen als je er later in wilt rijden. Lijkt me een goede investering en scheelt je uiteindelijk veel geld ;)
“Ik vind bijvoorbeeld de 360 Spider een enorme blaaskaak in foute kleding. Dat mag iedereen hartgrondig met mij oneens zijn, graag zelfs, maar ik zie vooral een schreeuwerig lijnenspel met veel te veel bulten en gaten erop en erin gekunsteld”

Ben ook geen fan van de 360 maar niet om de redenen die jij aanhaalt. In tegenstelling tot jouw mening ben ik van mening dat het allemaal te glad is en te ingetogen. En daar bovenop snap ik sommige elementen in het design niet zoals bijvoorbeeld de koplampen. Die ik vind ik totaal niet bij de auto passen. Daarbij krijg ik altijd het gevoel dat de designers het ontwerp niet goed vanuit elke hoek hebben bekeken. Hierdoor krijg ik altijd het gevoel, als ik een 360 zie, dat de carrosserie op het verkeerde onderstel zit. Vooral van achter lijkt het allemaal niet te kloppen.

Maar goed, we hadden het over de 456… :)
Ook daar ben ik niet echt fan van. Het straalt wel een bepaalde klasse uit maar echt mooi heb ik het nooit gevonden.
De Ferrari voor de welgestelde 60 plusser. Mooi is anders, beetje saai en gezichtsloos als je het mij vraagt. Het model met dezelfde aandrijflijn, de 550, daarentegen vind ik helemaal goed.
@gash: idd voor de welgestelde zwaarlijvige kalende man. De 360 vind ik schitterend, strakker dan de 430, juist niet druk.
@gash: onzin, vind het echt schitterend en ben 30+. Dat schreeuwerige van andere Ferraris hoeft voor mij niet zo.
@thomasthomas: Helemaal mee eens. Ik heb dit van het begin af aan al een mooie auto gevonden. En ik was toen een jaar of 10. De 550 daarentegen heb ik nooit mooi gevonden…
Ik ben een absolute Ferrari liefhebber en de kont van de 456 is een van de mooiste ooit in mijn ogen. Echter nadat ik een keer met dat ding heb gereden was alle magie eraf voor mij. Gewoon geen sportwagengevoel en voor een GT mist hij raffinement.
@RudyV: klopt, dit model hoort bij Maserati thuis. De mooiste Ferrari’s hebben een middenmotor, zijn compromisloos en lichtvoetig. Liever een 360 dus.
@rudyv: vind die achterkant ook zo mooi , schrik ervan dat je zegt dat het niet zo goed rijd. Het is voor mijn nog een droom om er 1tje te bezitten en die dag komt zeker.
@thomasthomas: Ferrari’s rijden niet zo spannend als ze eruit zien is mijn ervaring. Anders moet je iets kopen van mijn nickname, is alles daarna veel minder leuk om te rijden als je van écht rijden houdt.
@lotus: Zo dan heb je nog niet in de laatste generatie Ferrari’s gereden. De F12 en de FF zijn het meest intense wat ik ooit heb meegemaakt.
@RudyV: Goede toevoeging.
Als Ferrari enthousiast die van de 456 houdt, wat is dan wel de oplossing voor een Ferrari die niet te schreeuwerig eruit ziet en ook goed genoeg is voor het GT werk? De 612?
Leuk stuk, @larssb!!!

Een paar kleine aanvullingen (van twee weken oud ;-)):

De 456 is in 5 verschillende oplages gebouwd, onder vier verschillende namen.

456 GT: 1.548
456 GTA: 403
456M GT: 640
456M GTA: 631

Dus na 1.951 stuks kwam de 456M pas ;-)

Paar kleine aanvullingen:

1. Er zijn geen modeljaar ‘1996’ 456GT’s. De eerste serie verkocht verreweg het beste, maar was ook behoorlijk slecht. Veel betrouwbaarheidsissues, lekken, roesten en elektronische drama’s: he hoorde er nog bij als je een Italiaanse sportwagen kocht in de vroege jaren ’90.

2. In 1997 kwam de verbeterde versie en later in 1998 de 456M. Er zijn dus goede 456’s met het oude uiterlijk.

3. De M kun je herkennen aan de gewelfde motorkap, welke strak is bij de gewone 456.

4. De GTA automaat is een echte automaat met koppelvormer, en niet zo’n vreselijk sequentiële transmissie. De automaat is wat slomer vanwege de langere overbrengingen, maar het past op zich wel bij de 456.

5. Mocht je wat langer zijn, houder er rekening mee dat de 456M minder geschikt is voor lange mensen dan de GT. Diverse specialisten kunnen dit verhelpen met andere stoelrails.

6. Ondanks dat de 456 en 456M beide 442pk hebben, verschilt het karakter aanzienlijk. De M heeft een lichter vliegwiel en reageert feller op het gas en klinkt minder discreet.

7. Om de 456 GT aantrekkelijk te maken, werd deze voorzien van diverse gadgets die aandacht behoeven omdat de kwaliteit ondermaats is: stuurbekrachtiging, ruitenwisserinstallatie, niveau regeling achteras (jawel!), startoderbreker, elektrische stoelbediening.

8. Motorelektronika van Magnetti Marelli is vrij probleemloos, mits het onderhoud goed gedaan is. Olieverbruik en brandstofverbruik is bijzonder hoog, uiteraard. Oh ja: een 456 heeft de naam achterbanden snel te slijten.

9. Motor zelf is ook best betrouwbaar. Ook hierbij is onderhoud essentieel. Twee dingen die je bijna preventief kan vervangen: kleppen (van de eerste serie, koperen coating, altijd gedonder) en de pakking van het inlaatspruitstuk scheurt snel. Er zijn specialisten die beter materiaal verkopen, maar niet goedgekeurd zijn door Ferrari Classiche, want niet origineel….


Beetje deja vu gevoel ;-)
@gtwillem: Ooit er aan gedacht om bij Autoblog te solliciteren? Prettige stukjes schrijf je wat lekker leest met mooie feiten. Complimenten.
@viezefreddyw: Reageren is altijd makkelijker dan artikelen schrijven ;-). Die jongens moeten elke dag weer artikelen bedenken, nieuws afstruinen, fora bekijken, press relaeses checken et cetera. Vervolgens moeten ze het in een ‘hippe’ wijze schrijven, alle linkjes toevoegen, rekening houden met clickbait, foto’s kunnen bewerken, direct spelende zaken goed op waarde kunnen schatten en vooral alles leuk voor de lezer brengen. Een sir_smokalot, dizono, mauritsh of rubenpriest is essentieel voor AB: ze zorgen voor content. Waarop gereageerd wordt.



Ik zou gewoon schrijven over wat mij interesseert, maar de auteurs hier op AB moeten rekening houden met vele andere zaken. Daarbij is mijn interesse in auto’s iets anders. Ben meer van de sportieve wagens, limited editions en de old school tuning scene van weleer.
@gtwillem: noem gerust gek maar je weetjes heb ik destijds gekopieerd en op mijn mobiel opgeslagen :)

De 456 is nog steeds een auto die ik na staar en erbij wegdroom.

Bij de 456M zijn de voorstoelen trouwrns ook iets meer uitgehold om wat extra ruimte te creeren voor de achter passagiers. Klein detail ik weet.
Wat een heerlijkheid is het toch!
Dit blijft een van mijn favorieten, vooral in het donkerblauw
Dit blijft voor mij een tijdloze schoonheid. Een echte GT met best prettige rijeigenschappen. Een GT zoals een GT hoort te zijn en een zeer elegante verschijning.
Erg mooie auto, maar wat een geforceerd en beroerd geschreven stuk.
@brumax: juist. En graag persoonlijk gezwets over voorkeuren achterwege laten.
@brumax: scriptiebeoordeler!
Prachtige tijdloze schoonheid uit het laatste mooie modellengamma van Ferrari (F50, F355). Had er vroeger nog een schaalmodel van in het bourdeaux rood. Met lichtlederen interieur mijns inziens de mooiste combinatie…
Vind het front van de series 1 een stuk mooier dan de modificata versies
Mooi geschreven stukje interresant
Ik meen (bijna) gelijktijdig met de Peugeot 406 coupé. Ook zo’n schoonheid. Mooi stuk weer.
@alfablog: klopt! Ze zijn ook beide ontworpen door pinifarina. En dat is terug te zien ook.
Persoonlijk een van mijn favo Ferraris . Simpel zonder fratsen zo tijdloos mooi en een dikke 12 cilinder. Ja ooit kom er 1tje.
Het blijft een mooie elegante wagen. Het design is bijna tijdloos. Het enige probleem is dat zijn schoonheid volledig overschaduwd wordt door de 550 maranello. Maar goed dat doet er nu niet toe. Leuk stuk!
Wat een plaatje!
Niet mooier dan bijvoorbeeld een Toyota Celica uit dezelfde periode:
http://oi64.tinypic.com/2n9c01k.jpg
@stephanotis: Ben je nu serieus?
@bmwtouring: misschien meent hij dat wel. Kan het me ook wel enigzins voorstellen, ik vind die generatie Celica van de voorkant een serieus mooie auto. Maar die is uiteraard niet te vergelijken met deze Ferrari.
@ej20g: Meestal waren die Celica’s indertijd wel erg lelijk “getjoend”. Voor mijn smaak was het bio-design” overdone .
Wat een schitterende auto blijft het!
Leuk stukje. Mijn vader heeft een 456M GT (handbak gelukkig!) uit 2000. Echt een fantastische auto. Vebruik valt nog redelijk mee voor een V12. 1:7 is best haalbaar op de snelweg. Geluid is echt fantastisch door het sportuitlaatsysteem wat erin zit. Het leuke is dat je er nog best comfortabel erin kan zitten met 4 man. Een uurtje is dan echt geen probleem.

Plaatje erbij:
http://ag-spots-2012.o.auroraobjects.eu/2012/05/01/c323701052012205133_1.jpg
@Joel_D: op de kleur na een prachtige bak! Mag ie trots op zijn.
@lotus: Kleur is inderdaad niet het spannendste, maar de keuze ging tussen een blauwe GT met beige interieur (zoals boven) uit 1995 met 55.000 km of een grijze M GT met zwart interieur uit 2000 met 33.000 km. Die blauwe was echter wel perfect, maar het is voor mijn vader een auto om in te rijden, en die blauwe was eigenlijk té mooi.
Honda Prelude met meer pk’s en flinker prijskaartje.
Muv de 456 GTO vind ik dit een van de mooiste Ferrari’s. Zeker in het donkerblauw of donkergrijs.
Prachtige wagen, niet te geloven dat ie al dik 20 jaar oud is. Dat design is zo ontiegelijk strak dat ie gister getekend had kunnen zijn
Heb het genoegen gehad met de 465 van Prins Bernard (de oudste van de twee, toen al niet meer zijn eigendom) mee te rijden. Deze auto heeft productie nummer 1 en uiteraard voorzien van een groene exterieur kleur en beige interieur, een prachtige combinatie. De prins heeft er destijds sportuitlaten onder laten plaatsen. Zijn gehoor ging wat achteruit, maar wilde van het geluid blijven genieten. Wat een koning, oh wacht…prins
via iPhone app
Zeker een mooi model, maar kijk je naar de prestaties dan moet je constateren dat de tijd hem heeft ingehaald. In 5.2 sec naar de 100 is niet meer acceptabel voor een Ferrari. Ook als GT hoort een Ferrari gewoon sneller te zijn dan een hedendaagse GTI, Type-R of S3.
I have been very lucky to have owned a manual 456GT from 1997. Very reliable car, but, even with a Tubi exhaust, rather boring. I did the most stupid thing ever….

I traded in a Ferrari Daytona for the 456. The Daytona was just too expensive to keep as a year round driver, so I liked the similar lines of the 456, and had two young kids. What could possibly go wrong…

I sold the Daytona for $105,000. In the next year or so, they are going to be ten times in value…
De enige moderne Ferrari die ik ooit nog eens zou willen hebben.
geweldige review door Jeremy uit 1994 https://www.youtube.com/watch?v=OeMk7ckzhDU
Doet mij denken aan een van mijn favo Ferrari’s: 612 Scaglietti.
Ik rij nu 4,5 jaar, 40.000 km meer gereden, een 456 als kers op de taart, is niet goedkoop maar blijft een indrukwekkend mooie en gave auto, basic rijden: handbak, geen tractiecontrol, all errors to blame yourself. A car for grown up man. (inderdaad boven de 30) Verwachtte afschrijving maar kreeg verdubbeling. Iedere keer een feestje om in te rijden, kun je ook een ander in laten rijden, bv vrouw en kinderen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).