Klassieker: Ford Granada 2.8i

Auteur: , 62 Reacties

Aber hallo! Alsof een reusachtige Ford niet sportief kan zijn. De bonkige Granada 2.8i bewees het tegendeel. In ieder geval qua uiterlijk.

Maar ware schoonheid zit van binnen. In dit geval bestaande uit zes zalig roffelende cilinders in V-vorm, die met hulp van Bosch K-Jetronic injectie 160 paardenkrachten op de been brengen. Die duwen de gespierde Ford via de achterwielen naar een top van bijna 200 km/u. Bijna ja. Want het ding is groot en vierkant, en heeft het daarom continu aan de stok met de luchtdichtheid. Die laatste wint het altijd en in dit geval bij zo’n 193 km/u. De standaard 0-100 sprint werkt de snelste Granada af in net geen tien seconden. Nu kan Lijn 1 naar Osdorp dat ook al zowat, maar toen was het best indrukwekkend. Zeker voor een Ford.

Deze tweede generatie loste de eerste af in 1977 en was leverbaar tot 1985. In dat jaar gooide Ford het over een heel andere boeg en volgde de Scorpio deze goedmoedige bullebak op. Dit was nog echt een ontwerp uit eind jaren zeventig en de eighties, vierkant en veel rechte lijnen, maar hij was vooral breed. En ruim. Geen gebrek aan kubieke meters, alles was even riant, groot en stevig. Als in gebouwd voor de eeuwigheid en dat was een onderbelicht aspect van deze Granada. De kwaliteit deed in feite niet onder voor die van een bekende concurrent uit de W123-serie, waarvan velen dachten en beweerden dat die exemplaren de piramides nog zouden overleven. Liever een ster op de neus dan het deksel dacht men vaak, maar volkomen onterecht. Want dit was echt een fort.

Ford. Gebouwd in Keulen met vrijwel dezelfde deutsche Gründlichkeit als die van de gevierde mannen uit Stuttgart. Alleen was de Keulse techniek niet erg modern, een groot deel ervan stamde zelfs nog uit de late jaren zestig. Maar daardoor waren de kinderziektes er wel uit en was het een beproefd en zeer betrouwbaar concept. Een Ford kocht je überhaupt nooit om zijn vooruitstrevendheid. Of om te pochen. Hoewel dat in bescheiden mate best mogelijk was met deze Granada 2.8i. In een dure Ghia uitvoering dan vooral vanwege de ongekende luxe aan boord. Ga maar even zitten: hoogpolig tapijt op de onderzijde van de portieren, elektrische antenne, dito spiegels en ramen, contactsleutel met verlichting, koplampsproeiers, hoofdsteunen achterin en een radio-cassettespeler met maar liefst vier speakers. Stereo. En dan stappen we nog wat te makkelijk over de gepolitoerd houten deurlijsten en kaartentassen heen zelfs. Overvloed in overvloed.

Ford Granada

Maar sportief kon ook. Daarvoor was de bazen-Ford leverbaar als 2.8i S of Injection uitvoering, al naar gelang het land waar hij bovenin de prijslijsten stond. In die hoedanigheid had hij een heel andere uitstraling. In eerste instantie met witte, lichtmetalen velgen en een matzwarte trim, verstralers voor de grill, in kleur gespoten buitenspiegels en vooral door de voor- en achterspoilers onderscheidde deze Granada zich duidelijk van zijn ingetogener en tammere broers. Bovendien bleef het niet bij uiterlijk vertoon alleen. Die ruime hoeveelheid pk’s (klopt, maar dit waren de eighties) kwamen veel gecontroleerder op het wegdek aan door een aangepaste, straffere en daardoor sportievere wielophanging. Je bleef ook beter zitten als je dat ging uitproberen: standaard was een mooi Recaro interieur ingebouwd. Maar zelfs dat viel bijna in het niet bij dat enorme dashboard. Prachtig, alsof het zo uit een vliegtuig kwam. Groots en meeslepend priemde dat het interieur in en liet met zijn assortiment aan metertjes, klokken en lampjes gerustellend weten dat alles in orde was.

Want kapot ging-ie vrijwel niet. En toch zijn er van de ruim anderhalf miljoen gebouwde Granada’s van deze tweede generatie nog maar bitter weinig over. Zeker met deze topmotorisering zijn ze nog maar lastig te vinden. Het lag niet zozeer aan de kwaliteit, hoewel het wel notoire zelfvernietigers waren door hun roestgevoeligheid. Maar daar hadden vrijwel alle modellen uit die tijd last van. Het was vooral het ontbreken van status destijds en later het ontkennen van de klassiekerstatus die vele exemplaren een roemloos einde bezorgde op de sloperij of in een bangerrace. Ook zoiets gruwelijks.

Jammer. Een mooi exemplaar van deze Keulse reus, en dan hoeft-ie niet eens helemaal origineel te zijn, heeft wel degelijk uitstraling en verdient zonder meer de klassiekerstatus. Een ster hoeft niet altijd uit Stuttgart te komen.



62 reacties

Prachtige auto, in Marokko terug in 1970 had ik er een.
Kofferbak zat in die tijd vol met granaatappels.
@marokkaanseheld: Wel veel back to the future gekeken? Dit model is van ’77 en jij reed hem al in ’70?
M’n opa had een buurman met een paardenstal. Die had zo’n ding voor de kar. Een lichtblauwe met blauw stoffen interieur. Ik weet nog dat ik toen nog nooit een badge met 2.8 had gezien en dacht dat het de grootste motor ooit moest zijn. Zo klonk ie ook. Lekker zwaar. Jammer dat je ze niet meer ziet, vind het model niet lelijk. Lekkere grote sedan.
@E34M5Touring: zo ken ik ze ook voornamelijk. Voor de paardenkar. Een bij mijn ouders uit de straat gebruikt de zijne daar nog steeds voor!
@lekbak: Grappig! Zal wel goed slepen dan zo’n ding!
@E34M5Touring: Ik heb er laatst nog een gezien. Te koop. Prijs zal ik je besparen…
Leuk stuk weer, maar deze een op een vergelijken met een w123 gaat in mijn (niet geheel onbevooroordeelde) ogen niet helemaal op. Ze voelen totaal verschillend aan, en ze hebben een hele andere uitstraling.

Ik heb er eenmaal mee gereden, en wat een bak ruimte zeg! Ik kreeg het gevoel alsof ik met een iets strakker sturende amerikaan onderweg was. Best wel een begeerlijke auto, als je al een w123 hebt. Sowieso een heel stuk prettiger dan bijna alles wat er de afgelopen 15 jaar gemaakt is.
@lekbak: Zeker veel ruimte. Een vriend van mij had de station-uitvoering. Daar gingen we mee naar de bouwmaat om platen multiplex te halen. Die zijn 122 cm breed en 244 cm lang. Als je de achterbank neerklapte gingen schoof je die er zo in en de klep kon gewoon dicht. Beter dan een aanhangkar!
@Dino2400: die station was geweldig! Onze buurman had er ook een. Als hij de achterbank plat deed, kon daar een heel voetbalelftal F-pupillen in worden vervoerd naar de uitwedstrijd. In die jaren (’80) werd dat nog (oogluikend) toegestaan; tegenwoordig zou je er voor worden aangeklaagd, denk ik.
@lekbak: Juist, een soort Europese versie van een Amerikaanse Ford. Vond het vroeger, als 80s kind altijd al/nog een prachtig ding, klassieke lijnen :)
@lekbak:
Je bent niet bevoordeeld, want deze was typisch FORD: Er was hevig gerekend om de klant te laten betalen voor alles wat er niet op zat, zoals een degelijke carrosserie
via Android app
Dit doet me denken aan de latere Orion. Mijn oma had er één, oersaai maar retedegelijk en niet stuk te krijgen. Behoorlijk grote kofferruimte ook.
@autodrop: Orion was gewoon een Escort met een kofferbak eraan geplakt, is ook nooit een succes geweest.
via Android app
@toniominestrone: Daar heb je een punt.
@autodrop: precies: saai. De Granada is saai, zo saai dat er na al die tijd bijna geen liefhebbers zijn die er nu 1 wil kopen. 1 van de weinige auto’s van de executive klasse die compleet uitgestorven zijn. De Amerikaanse broer, de LTD Crown Victoria is vele malen mooier. En die zie je ten minste nog regelmatig.
Mijn opa heeft deze vroeger reden, ook nog een aantal Taunussen en als laatste een Scorpio uit 1986 als leasebak. Die laatste is de enige die ik gekend heb, gezien mijn leeftijd. Prachtige auto’s en nog altijd heb ik een zwak voor al deze eighties RWD Fords
Typisch zo’n auto die je echt nooit meer ziet. Best jammer.
Mooi stuk. Vond een Granada Ghia geweldig indrukwekkend. Die afwerking en v6. Maar mijn zwak voor Ford begon al met zijn voorganger in de jaren 70. Kwam in de jaren 70 veel in Duitsland en daar was de Consul /Granada erg gewild, in babyblauw ook. Daar vond ik onze 504 wel schraal bij afsteken.
We hebben later ook eens proefgereden in deze Granada, maar senior koos iets anders, iets Engels.

Als ik het goed heb is die V6 later doorontwikkeld tot de laatstgeleverde V6 en ook gebruikt om daar een AM motor van te maken.
@alfablog: hier ligt de cologne v6 in, heel oud blok btw.
De v6 die uiteindelijk bij aston martin is terecht gekomen, is diegene die uit de modeo komt
@phdg: precies, die in de Mondeo was die doorontwikkeling, vooral de kop geloof ik.
Zijn die vaste buitenspiegels van een facelift, of kan je hier ook bepaalde uitvoeringen aan herkennen?

De spiegels op pootjes lijken namelijk verdacht veel op die van mijn Escortje.
@escort77: Facelift, ook de bumpers zijn op de latere modellen wat strakker.
Ook mijn opa heeft er ooit een gehad. Erg gave auto die nog altijd hoog op mijn lijstje staat. Voor dat ik mijn huidige auto kocht heb ik er ook al eens op gezocht. Maar een 2.8 met injectie was niet te vinden binnen mijn budget. En aan carburateurs ging ik niet beginnen.

De auto’s zonder het sportpakket (lip, achterspoiler, Hella’s, staan wat hoger op hun poten) zijn wat mij betreft wel erg saai en tam. Maar met de juiste details zijn ze om te smullen.
@reistje: de k-jet injectie is ook niet echt een aanrader hoor.
@phdg: Ik heb er eigenlijk veel goede ervaring mee. Toegegeven als er problemen mee zijn kan het vrij lastig te vinden en op te lossen zijn, maar ik hoor eigenlijk zelden dat er problemen mee zijn.

Al zie ik uiteraard liever Motronic.
@reistje: k-jettronic was geen slecht concept maar ze zijn ondertussen niet meer van de jongste hé
@reistje: niks mis met carburateurs. Het klinkt beter en reageert directer op het gas. Je moet alleen ff die choke uittrekken als de motor koud is.
Ik vind ze cool
Zo’n mooie oervorm auto. De echte schoonheid is subjectief (En de andere Fords voor deze periode vond ik toch echt mooier) maar het blijft toch een fantastisch ding. Sommigen zullen zeggen: “Zo zou een kleuter een auto tekenen” Maar dat is het nou juist, een simpele vorm goed uitgevoerd.

Maar goed, ik ben geboren in het begin van de 80’s dus heb een voorliefde van alles wat een beetje vierkant is.
mijn opa was dameskapper ..

Dus die reed altijd Audi ..
Mijn opa had vroeger een blauwe Ghia 2.8, exact dezelfde als dat Koningin Juliana toen had…..
@launchcontrol: dat waag ik te betwijfelen. De Granada‘s en Scorpio’s met AA kenteken hadden volgens mij altijd een verhoogd dak. De majesteit deed geen hoofddeksel af, nog boog deze het hoofd bij het in-app of uitstappen. Vandaar.
KIJK NOU mijn allereerste auto :) zuipen als een normaalfan, zweven als een citroen met kapotte vering en van de 7 dagen in een week 4 in de garage om gebreken te herstellen.

maar als dat ding reed, whoei wat een bak.
Mijn vader had er ook 1, een rode. Samen met mijn opa ging hij naar turkije ermee en toen hij terug was heeft ie hem gelijk ingeruild voor een vectra. Zoop als een malle. Heb nog ergens een foto liggen met mij zittend op de motorkap, ik ben amper te zien op de foto echt een reus vergeleken met auto’s van nu.
@rs6issnel: Hij kwam destijds groot over inderdaad. Maar een VW Passat van nu is groter.
@healey: van buiten wellicht, maar van binnen is de ford een stuk ruimer.
Prachtig verhaal weer, Autoblog. Eighties nostalgie. Ik vond de Taunus een stuk minder.
M’n ouders hadden een 2.0L 4 – cylinder 105 pk, van na de facelift. Ook in die utivoering was het destijds (~1984) een bijzondere auto met een status waarvoor Ford nu een moord zou doen.
Iemand bij mijn opa en oma in de buurt heeft zo’n 2.8i. Telkens als ik hem zie rijden kan ik het toch niet laten om even om te kijken! Zeer ondergewaardeerde auto, en voor een auto uit die tijd zeker niet sloom. Ook niet supersnel, maar dat is ook niet erg.
Eerste keus bij bangerraces inderdaad
De Granada mk2 coupe vind ik zelfs een van de mooiste coupe’s uit die tijd
Stond de taunus en dan onder de granada als de sierra onder de scorpio stond?
@maferick74: ja.

Ergens wel jammer dat Ford Europa geen model meer heeft boven de Mondeo. Gezien de kwaliteit van de huidige Mondeo en Focus denk ik wel dat ze prima in staat zouden moeten zijn om een concurrent voor de gevestigde orde (E klasse, 5 serie, A6) te produceren.
Veel rechtlijniger wordt een ontwerp niet, maar wat een geslaagde verhoudingen heeft dit ding. Hij klopt gewoon van voor tot achter. Eén van de weinige Fords die ik echt heel gaaf vind.
Heeft dit 2.8 blok ook niet in een Ford Capri gezeten? Bij ons stond vroeger ook zo’n goudkleurige Capri 2.8. Eerst geweldig, daarna kansloos fout en nu stiekem weer erg mooi. Beetje als een Opel Malta, maar dan.met een dikkere motor.
@bugboy: jep, dat was de snelste Capri motor geleverd. In Engeland zelfs met turbo geleverd waardoor deze meer dan 200pk had. Er was ook een 3.0 v6 maar deze was minder krachtig (met carburateurs). Die 3.0 had overigens wel veel meer trekkracht en was een fijnere motor voor dagelijks gebruik.
Kan me niet herinneren wat er nou zo bijzonder aan was, behalve dat dit de eerste FORD personenwagen is geweest die met Dieselmotor leverbaar was. Van Peugeot trouwens.
Meer niet.
Anderen reden beduidend beter, weer andere waren solider gebouwd , weer anderen waren moderner, of hadden meer prestige.
De range van deze Consul/Grenada serie was uitgebreid, dat weer wel met het motorenpallet en een stationwagen.
En een hoop uitrustingsniveaus.
@desjonnies: vroeger was vroeger, nu is nu. Het is tegenwoordig een leuke auto voor erbij. Je ziet er niet veel meer van, breed en laag ontwerp, technisch in orde en als je een oude Ford hebt hoor je opeens bij een leuke club.

Sommige andere merken waren wellicht beter, maar hadden weer hun eigen nadelen. Het totale plaatje, inclusief imago van tegenwoordig, is blijkbaar aantrekkelijk voor een hoop mensen. Ik snap dat best wel. Al is dit voor mij altijd een tweede of derde keus.
@lekbak:
je mag hem houden
nul begeerlijk
liever een vijf serie uit die tijd
Of een S klasse een Cx een Lancia
@desjonnies:

Een 505 natuurlijk .. ei ..
@lincoln: ik denk al, hoe kan sjonnie die nou vergeten…
Als dit een klassieker is, is mijn wasmachine dat ook.
@heidekonijn: sommige mensen denken wel eens dat alleen bijzondere auto’s klassiekers zijn. Terwijl de alledaagse auto’s van toen veel bepalender waren voor het straatbeeld en dus veel meer historische waarde hebben. Dit is absoluut een klassieker. Meer nog dan elke willekeurige Ferrari die toch niemand ooit kon of kan betalen.
@lekbak: ?! Waar heb je het over? Beestje last van projectie of zo? Er zijn zat klassiekers die geen supersportwagens zijn, teveel om op te noemen, maar dit ding heeft werkelijk nul charisma. Er zijn vazen of afstandbedieningen die begeerlijker zijn.
Wat een toeval kwam juist gistermiddag een autoambulance met 2 granadas tegen op de a1
Kende deze auto niet, mooie wagen!
Mooi geschreven en meeslepend verhaal.

Tijdens het lezen ging ik bijna iets moois zien in de Granada, een auto die ik als kind echt verschrikkelijk vond. In mijn beleving was het toen een grote weinig elegante auto. Komt waarschijnlijk ook omdat de Granada toen aan het eind van zijn levenscyclus kwam. En toen de Scorpio kwam deed de Granada helemaal ouderwets aan. Maar zijn opvolger was dan ook enorm modern van snit.

Maar ook als je naar andere merken uit de late jaren ’70, begin jaren ’80 kijkt is de Granada niet bepaald vooruitstrevend of elegant te noemen. Hij mist het deftige dat een Peugeot 604 wel had. En is bij lange na niet zo futuristisch als een Citroën CX. Wel oogt de Granada lekker groot en breed, maar dat deed de Rover SD 3500, die door dezelfde ontwerper als de CX getekend was, ook.

Bij een klasgenootje hadden ze thuis zo’n fraaie Rover. Spiksplinternagelnieuw in een mooie bronzen kleur. Dat vond ik toen toch wel de allermooiste auto die er was, kijk zelf maar:

https://youtu.be/WPRS1qXD6qk

Alleen jammer dat die Rover bij lange na niet zo solide gebouwd was als de reus uit Keulen.
Leuke dwijlbakken heb ooit nog eens de station gereden. kon ik altijd lekker in slapen onderweg.
Altijd een zwak voor gehad samen met de taunus.
De auto van Lambiek!
Wat een lelijk hok.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).