Klassieker: Matra Bagheera U8

Auteur: , 28 Reacties

Wat als? Je vraagt het je vaak af. Wat als BMW de X6 toch maar had geschrapt wegens lompe kitsch?

Was toch een mooi gebaar naar het overgrote deel van de mensheid geweest. Of wat als er helemaal geen oliecrisis was ontstaan in 1973? Dat was zo mogelijk nóg beter nieuws geweest, want dan waren er nu aanzienlijk meer 8 cilinder driezitters in omloop en konden we naarstig op zoek naar zo’n bijzondere Matra Bagheera U8.

De Matra-Simca Bagheera kwam uit in 1973 en had een veelbelovende set-up: een zeer stijf chassis, lichte kunststof carrosserie, een middenmotor en onafhankelijke wielophanging rondom. Ook zijn driezitsconfiguratie en relatief grote bagageruimte waren natuurlijk bijzonder in dit segment. Zo kon Jean-Jaques een lang weekend weg met zijn vrouw én zijn maitresse en konden beide dotjes een flinke koffer met lingerie meenemen. Oh happy days! Ze moesten alleen wel een beetje op tijd weg vanwege dat ene grote nadeel van de Bagheera: de nogal onderbemeten 1,3 liter viercilinder met slechts 84 PK. In 1976 werd deze vervangen door een marginaal grotere 1,5 versie met 90 PK. Toe maar.

Het feit dat de Bagheera voor een aanzienlijk deel bestond uit Simca 1100 was op zich geen nadeel, want die versnellingsbak, het stuurhuis en wielophanging functioneerden prima in het project van Phillipe Guédon. Het was vooral Simca’s Poissy viercilindertje uit de 1100 dat afbreuk deed aan het verder uitstekende idee dat de Bagheera was. Alsof Bernard Thévenet destijds de Tour moest gaan fietsen op een vélocipède. L’horreur, vonden ook een aantal Matra techneuten en staken alsnog de koppen bij elkaar. Maar eerst even uitgebreid lunchen.

Daarmee ging best wat tijd en vooral een aanzienlijk deel van het budget verloren, zodat het ontwikkelen van een fonkelnieuwe motor onmogelijk was geworden. Maar geen nood, Chrysler had in de jaren 40 al eens de enorme A57 Multibankengine gebouwd: dat waren 5 zescilinder in lijn blokken van 4,1 liter, aaneengebouwd en met één gemeenschappelijke krukas. Zo ontstond een 30 cilinder, 21 liter groot blok met een kleine 500 PK als aandrijving voor de M3A4 en M4A4 tanks van het Amerikaanse leger. Nu was dat wellicht weer een beetje overdreven voor de kleine Bagheera, maar het bracht les techniciens wel op een lumineus idee en zo werd project M 560 geboren. Jammer genoeg net iets te laat.

Het zij aan zij samenbouwen van 2 viercilinders, waarvan de krukassen verbonden werden door een ketting, resulteerde vervolgens in een unieke U8 aandrijving voor het sportwagentje. Niet helemaal uniek trouwens: onder anderen Ettore Bugatti had zo’n zelfde trucje al eens uitgehaald in een van zijn vroege creaties. Want ook in de Bagheera waren het nog steeds 2 afzonderlijke motoren, in tegengestelde richting om trillingen tegen te gaan. De beide blokken deelden een grotere waterpomp en zwaarder vliegwiel en stuurden ieder met hun eigen componenten en 4 dubbele Solex carburateurs gezamenlijk 168 PK richting de transmissie, middels de eerdergenoemde krukassenketting. De zo ontstane 2,6 liter 8 cilinder was natuurlijk omvangrijker dan het standaard blok en daarom moesten de heren technici nog wel even aan de slag met het chassis en de carrosserie. Na de lunch uiteraard.

Wel bekomen werd vervolgens de wielbasis met 14 cm verlengd en pasten de heren licht boerend de carrosserie hierop aan. Er kwamen zwaardere schokbrekers, bredere banden en andere wielen onder. Ook werden er extra koelsleuven voor de achterwielen aangebracht voor een betere temperatuurbeheersing. Schijfremmen rondom had de normale Bagheera ook al en waren afdoende voor deze knalversie. Het hele pakket van motor en aanpassingen zorgde alleen niet voor een gunstiger brandstofverbruik. Waar de standaardversie voor de matige prestaties ook maar weinig brandstof verlangde, zoop de U8 net zoveel als Bonnie en die van Brard samen tijdens het piekuur in de soos. Elke 3,5 kilometer verlangde de U8 een hele liter zeldzaam geworden benzine, want het was intussen crisis geworden omdat nijdige jurken de oliekraan hadden dichtgedraaid. Daarmee strandde het U8-project definitief, want ook moederbedrijf Chrysler Europe kwam in zwaar weer terecht en zag de cijfers verkleuren van zwart naar rood. Net zo rood als dat heerlijke tafelwijntje van tussen de middag.

Uiteindelijk werden er jammer genoeg maar 2 exemplaren gebouwd van de 8 cilinder Bagheera, tegen een kleine 50.000 exemplaren van de normale viercilinder versies. De eerste deed dienst als prototype en werd na 15.000 km, dat is na 4286 liter benzine, weer ontmanteld en nummer 2 staat tot op de dag van vandaag in het prachtige Matra museum in het Franse Romorantin-Lanthenay. Dus als er toch ineens een Bagheera U8 in die bekende showroom in Rotterdam te koop staat: dat kan niet. En zeker niet voor dat geld.



28 reacties

Matra’s zijn altijd +1!!!

Niet allemaal plaatjes van auto’s maar wel briljant anders. En juist daarom heden ten dage non-existent. Helaas…
Een oom van m’n vader was Matra/Simca dealer. Die had er wel een paar lopen. Apart spul.
@e34m5touring: jij bent apart spul!
@e34m5touring: waar precies? Broek en waterland?
@xiran: In Vaassen voor zover ik weet. Had zo’n busje als Bassie en Adriaan als service wagen.
@e34m5touring: caravan?
Inderdaad, CHARMANT, zoals alleen Fransen kunnen : een drie-zitter bouwen, als je getrouwd was, zat je vrouw bij de rechterdeur, was je in-love zat ze met haar derriere op het kussen naast je.
Wat’ie trouwens motorisch te kort kwam, maakte de bovengemiddelde wegligging weer dik in orde, de klap koplampen, een redelijke bagage ruimte en het simpele Chrysler France Simca 1100 Ti vier-pittertje maakte uit dat de Bagheera een uiterst betaalbare en onderhouds vriendelijke spooooortwagen was.
Haar grote concurrent was eigenlijk Porsha’s eigene VoPo 914, met een VW 411 motor erin, eigenlijk een wagen met dezelfde idee, echter ik vond de Bagheera altijd zachter, aangenamer dan de wat meer, nou ja veel meer zakelijke 914-4.
De 914-6 zit overigens in een geheel andere league dan deze twee donderstenen.
heb er veel mee mogen rijden, een jonge dokter had er eentje en ik heb er op m ogen passen toen hij op vakantie ging, ook zo’n gele met een geel groen interieur als ik het me goed herinner.
Je was gewoon de man PUNT.
Geen kromme Mini, geen wrakkige Renault 4, geen afgeragde Simca 1000 Rally, nee mijnheer kwam voor rijden in een gele Bagheera.
Doe me er nog maar eentje !
Laat een ander gaan voor 4 seconden naar de 100, een top van 398 p/uur, 1783pk in zijn Mansory ( I’msorry) X6; ik wil het zachte, de charme het onconventionele van deze Francaise………..

By the way, ene Courreges -een gevierd modeontwerper destijds- heeft er eentje ontwikkeld die in productie is gegaan, volgens mij helemaal wit op wit op wit.
Kan best zijn dat dat modelletje de aanzet is geweest tot de tijdelijke hype dat auto’s compleet, maar dan ook compleet (tot en met de ruitenwissers toe) in één kleur werden gespoten, vaak WIT !

Trouwens, polyester carrosserie, alleen de voor- en achter frames kunnen behoorlijk roesten.
En het heeft nix maar dan ook helemaal nix met een Alpine A 110 of 310, een geheel andere en dure league !
Een Courreges :
http://p6.storage.canalblog.com/64/78/570736/65054196.jpg
@desjonnies: roesten waren ze idd goed in de opvolger de Matra was daar compleet vanaf. Je kan ze tegenwoordig kopen tegen een zachte prijs. De Chrysler motor uit de Matra is zeer betrouwbaar.
@xiran: de Murena, Matra is t merk
@jansen: dat bedoel ik ook. Typfout
Ziet er van binnen 10 x duurder uit dan de wagen werkelijk kosttë:

http://medias.bagheera-cafe.com/main.php/d/34247-1/RHP+int++Bagheera+Calixte+033.jpg
@desjonnies: huidige waarde valt ook best mee…

Voor wie na het lezen van dot artikel hartstikke hebberig is geworden: ff naar Carjoy te Leerdam: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=233626838
@desjonnies: ah, heeft VAG het afgeplatte stuur hier van geleend!
Heerlijk stukje jeugd sentiment.
Als kind mocht ik in het midden zitten, van wat wij noemden, onze Belgische bus.
Heerlijk stukje tekst! Mijn opa heeft heel lang een Simca dealer gehad, dus heb me altijd wel een klein beetje geïnteresseerd in de Simca’s ook al is het voor mijn tijd. Maar goed, ik ben weer een beetje kennis over het merk rijker :-)
Wat een leuk stukje weer!

Sloeg in als een bom destijds (bij mij)
Fijn stukje tekst, goede laatste zin ook
Leuk, die spotte ik afgelopen zomer in Frankrijk. Staat op autojunk.
Vroeger zag je nog aparte auto’s op de weg…
Geregeld op Schiphol deze parel gezien: http://www.autojunk.nl/2013/07/matra-simca-bagheera-series-1. Wat een schoonheid! En nog in topconditie! Dank voor dit fijne stuk!
De roestduivel heeft er anders al te veel te pakken gehad. Wel een leuk stukje dat je geschreven hebt over die vergande glorie, dat van die U8 wist ik niet.
Wat een leuk wagentje blijft het toch.
ik zag zo 1 vaak rijden in de Buurt in de jaren 90.Ik wist toen echt niet wat voor iets het was
Eigenlijk ben ik in de verkeerde tijd geboren. Vroeger durfden, deden, en konden fabrikanten nog veel leuke/aparte dingen. In deze tijd moet je ’t doen met een X6…
Wat hadden we toch leuke auto’s in de jaren’60 t/m’90. Deze Matra Simca,Lotus Europa,auto’s die betaalbaar waren met de motor achterin.Inderdaad weer Simca maar ook Fiats,NSU etc.Renault heeft weer een Twingo met motortje achterin.Komen er meer merken en gaan we weer mooie tijden beleven? Keep dreaming
Hoeveel geld zijn die dingen waard? Ken iemand die heb er nog verstofte bagheera staan
Ze hebben het ook nog geprobeerd met een 3.2 liter van Alfa Romeo. Dit is helaas ook nooit verder gekomen dan een prototype.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).