• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Volvo 1800

Auteur: RubenBaeten, gepost 10 augustus 2008 om 18:00 – 32 Reacties

Volvo 1800 S

In de jaren ’50 zag de directeur van Volvo, Assar Gabrielsson, dat de Corvette een leuke imagebuilder was voor het huis- tuin- en keukenmerk Chevrolet. Hij bedacht dat zijn merk wel iets soortgelijks in haar modellengamma kon gebruiken, en kwam in 1956 op de proppen met de P1900, een fiberglas tweezitter die met nogal wat kwaliteitsproblemen te kampen had. Slechts 67 stuks werden er geproduceerd en het sportwagentje werd snel vergeten. Hoe anders verging het poging twee, de alom geliefde P1800.

Onder nieuw management had Volvo al in 1957 de Italiaanse designhuizen Ghia en Frua aangesteld om wat schetsen te maken. Uiteindelijk werd gekozen voor een ontwerp van Pelle Pettersson, zoon van de P1800-projectleider Helmer Pettersson. Pelle werd aangenomen bij Frua, waar men een prototype ontwikkelde op basis van zijn tekeningen.

Volvo P1800 prototype

Omdat men in Zweden de capaciteit miste werd Karmann benaderd om de auto te produceren, maar Volkswagen, hun belangrijkste opdrachtgever, dreigde alle contracten met de carrosseriebouwer te verbreken als ze dat zouden doen. Het leek er even op dat het project een stille dood zou sterven, maar uiteindelijk wist Volvo uit te wijken naar het Britse Jensen, waardoor de productie van de P1800 in 1961 alsnog op gang kwam.

Volvo P1800 - Foto: samdiablo2

De auto was uitgerust met een nieuwe viercilinder, de B18B, die was ontstaan uit de helft van een V8 uit Volvo’s vrachtwagens en dankzij gebruik van aluminium water- en brandstofpompen slechts 143 kg woog. De motor leverde 100 pk en werd gekoppeld aan een vierversnellingsbak, die later ook optioneel te voorzien was van een overdrive. De combinatie gaf de P1800 een topsnelheid van zo’n 175 km/h.

Helaas bleek Jensen een kwalitatief slechte afwerking en dito spuitwerk te leveren, wat niet strookte met Volvo’s reputatie voor degelijkheid. De Zweden stuurden onverhoopt hun eigen mensen naar Engeland om te waken over de assemblage en extra controles uit te voeren. In 1963 openden ze een nieuwe fabriek, waardoor de oude productielijn in Lundby vrijkwam. Het contract met Jensen werd meteen afgekocht en de productie van de auto werd verplaatst. Hiermee was ook de typeaanduiding verleden tijd; vanaf 1963 ging de auto door het leven als 1800 S (voor ‘Sverige’, oftewel Zweden).

Volvo 1800 S

De 1800 genoot al snel een grote bekendheid. Niet alleen werd hij als pace car gebruikt voor de 24 uur van Sebring in 1963 en 1964, maar hij was ook de ‘vehicle of choice’ van Simon Templar (Roger Moore) in de populaire tv-serie The Saint. De auto was bij toeval in die serie terecht gekomen: de producers hadden eigenlijk gekozen voor de Jaguar E-Type, maar die was zo gewild dat er geen exemplaren meer voor opnames beschikbaar waren.

Volvo 1800 S - Foto: trepelu

Nadat gaandeweg de achtervering werd herzien en de motor steeds een beetje meer vermogen kreeg toebedeeld, kreeg de 1800 in 1969 uiteindelijk de B20B motor, een tweeliter-variant met 118 pk. Niet lang daarna bracht Volvo de 1800 E op de markt, met elektronische injectie. Deze leverde 130 pk en was uitgerust met een nieuwe versnellingsbak en schijfremmen rondom. Ook ontving de auto wat uiterlijke wijzigingen, zoals een matzwarte grille.

Ondanks de verbeteringen liepen de verkopen van de 1800 sterk terug. De auto begon onderhand dan ook op leeftijd te raken; met name door het kleine glasoppervlak vond men het uiterlijk ouderwets aandoen. Volvo had zich de kritiek reeds in een vroeg stadium aangetrokken en werkte al een paar jaar aan een nieuwe variant, wat interessante schetsen opleverde. Er werd gekozen voor het inmiddels bekende ‘shooting break’-ontwerp, dat in 1971 het daglicht zag.

Volvo 1800 ES - Foto: Jim Appelmelk

Volvo zette met deze 1800 ES (Electronic Special) een uniek design neer dat nog vaak terugkeert in andere modellen van het merk. De Volvo 480 borduurde er al op voort, en ook de huidige C30 dankt zijn aparte achterkant aan deze auto.

Naast de radicale nieuwe vormgeving kreeg de 1800 wederom meer motorvermogen. Met 135 pk bedroeg de topsnelheid nu 185 km/h en ging de sprint van 0-100 in 10,8 seconden. De auto sloeg goed aan en bleef tot de zomer van 1973 in productie; het doek viel een jaar eerder al voor de gewone 1800 E. Uiteindelijk bedroeg het productieaantal 47.485 stuks, waarvan 6.000 ‘Jensen’ P1800’s en 8.077 ES’en.

Volvo 1800 ES - Foto: Jim Appelmelk

De 1800-modellen zijn populaire klassiekers, en ze houden zich goed; het wereldrecord voor meeste kilometers afgelegd in één auto staat op naam van de gepensioneerde natuurkundeleraar Irv Gordon uit East Patchogue, New York. In oktober 2007 had hij 2,6 miljoen mijl (4.184.294 km) afgelegd met zijn rode 1800 S, die hij in 1966 nieuw gekocht heeft. Hij breekt het record nog dagelijks.

Volvo 1800 S en Irv Gordon

(bronnen: wikipedia, volvo1800es.nl, volvop1800club.se; flickr/samdiablo2, flickr/trepelu)

Ook interessant!

  • lezersvraag autoverhaal
    Video - Volvo P1800 Cyan gaat los in de sneeuw
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, p1800, Volvo

Vorig bericht: « Tanken zonder nadenken met Fuel Checker
Volgend bericht: Schetsje van de Mercedes GLA broekzak-SUV »

Lees Interacties

Reacties

  1. dekster zegt

    10 augustus 2008 om 18:09

    Mooiste Volvo ooit gemaakt.

    Login om te reageren
  2. opa plas piemel zegt

    10 augustus 2008 om 18:11

    simon templar had er ook zo”n één….een witte ….met hoofdsteunen meen ik…ook had simon steunzolen…maardat terzijde.

    Login om te reageren
  3. GOD zegt

    10 augustus 2008 om 18:14

    mooie auto op de hatchback versie na
    bovenkant is net porsche
    achterkant amerikaans oogent
    voorkant weet ik het wat engels achtig lijkend
    ben geen vergelijkingsmongool maar vergelijk het eens
    vooral op die foto van het zijaanzicht van die prototype zie je duidelijk dat ze het dak van een porsche erop hebben gelast en netjes de naad hebben weg geplamuurd.
    niet dat ik er mee zit ofzo maar het valt gewoon op.
    mischien wel de aller eerste crossover uit de automobiel geschiedenis

    Login om te reageren
  4. Citrofiel zegt

    10 augustus 2008 om 18:29

    Beide versies zijn mooie dan wel originele, aparte auto’s. Heel cool op zich, maar als Volvo al helemaal. :P

    Login om te reageren
  5. Tycho zegt

    10 augustus 2008 om 18:40

    “Helaas bleek Jensen een kwalitatief slechte afwerking en dito spuitwerk te leveren, wat strookte met Volvo’s reputatie voor degelijkheid.”

    Dat moet wezen:

    “Helaas bleek Jensen een kwalitatief slechte afwerking en dito spuitwerk te leveren, wat NIET strookte met Volvo’s reputatie voor degelijkheid.”

    Anders ben je niet erg aardig voor Volvo…

    -edit: gefixt, dank u-

    Login om te reageren
  6. Tombnolz zegt

    10 augustus 2008 om 18:49

    De P1800 S is mijn vaders favoriete auto aller tijden. Er is al veel over gepraat geweest hier thuis en 1 ding staat vast: ooit staat er eentje te glimmen op de oprit. Wat momenteel het probleem is, is dat je algauw (in Belgenland) € 15.000 kwijt bent voor een goed exemplaar… Bijna evenveel dus als voor een goed V70-exemplaar (van een jaar of 4-5 oud)…

    Ik vind het ook een prachtige coupé. In mijn dorp is er een niet-officiële Volvo-garage waar steeds een massa V70’s, 850’s, 940’s te bewonderen zijn en af en toe staat er ook zo’n S tussen en dan gaan we altijd eens een kijkje nemen.

    Login om te reageren
  7. bozewolf zegt

    10 augustus 2008 om 18:53

    Prachtig karretje, absoluut. En dat wereldrecord, fantastisch. 4 miljoen kilomter, ongelofelijk.

    Login om te reageren
  8. Pino143 zegt

    10 augustus 2008 om 19:52

    Ik heb het geluk dat mijn vader al 19 jaar een Volvo 1800 ES heeft staan. Ik heb er lang op moeten wachten totdat ik erin mocht rijden, maar sinds een aantal jaar mag dat nu eindelijk en het is elke keer weer een genot om erin te mogen rijden want het rijdt echt super. Lekker comfortabel en niet het gevoel hebben om je te moeten haasten. Het is een beetje het: ik heb alle tijd-gevoel.
    Tis mooi weer dus ik denk dat ik de sleutels ff ga pakken, en een rondje zandvoort ga doen.
    Adios

    Login om te reageren
  9. thijs zegt

    10 augustus 2008 om 20:00

    leuk stuk en leuke auto. overweeg ook al tijden om mn V50 weg te doen voor een P1800ES maar twijfel over dagelijkse inzetbaarheid.

    @Pino143; wat zijn de ervaringen thuis over de volvo, geschikt voor dagelijks vervoermiddel (het gehele jaar door)?

    Login om te reageren
  10. Guan zegt

    10 augustus 2008 om 20:09

    @ Pino143; ik benijd je. Hoewel; ik benijd je vader, want ik wil er zelf een!!

    De 1800 ES is toch echt een van de mooiste auto’s ooit gemaakt in mijn opinie.

    Login om te reageren
  11. HuJuh zegt

    10 augustus 2008 om 20:19

    Ooooooit, ooit hoop ik er ook één te rijden.
    Ik heb nu een 340 Variomatic staan (naast mijn dagelijkse auto) en dat is op zich geen opwindende auto (zeg maar: oma-auto), maar goed. Er mag zeker nog wel een 1800 naast komen staan.

    Persoonlijke voorkeur: de station uitvoering.

    Login om te reageren
  12. Endlezz zegt

    10 augustus 2008 om 20:37

    “De P1800 S is mijn vaders favoriete auto aller tijden”

    Haha, same here. Ook mijn pa is er verzot op, al vindt hij de PV 544 ook prachtig.

    Login om te reageren
  13. Pino143 zegt

    10 augustus 2008 om 21:31

    @ Thijs. Wat betreft de dagelijkse inzetbaarheid: Die is op zich wel goed. De auto rijdt prima, ondanks het ontbreken van stuurbekrachtiging. Dus het fileparkeren wordt wat lastiger, maar de auto kan zeker elke dag gebruikt worden. Houd ook nog ff rekening met het afstandhouden op de snelweg want de auto is toch alweer wat ouder dus je zal bij een noodstop niet als eerste stilstaan.
    @ Guan: Mn vader wil van de 1800ES af. Hij heeft namelijk ook nog een Jaguar Mk2 uit 1965 en hij is op een punt gekomen dat hij 1 oldtimer genoeg vindt. Ik probeer hem nog van die gedachte af te helpen, maar dat wordt lastig. Interesse??

    Login om te reageren
  14. Guan zegt

    10 augustus 2008 om 21:37

    @Pino, stuur me ff een mailtje, jwv50 apendinges hotmail.com!

    Login om te reageren
  15. Tombnolz zegt

    10 augustus 2008 om 21:38

    @ Endlezz

    Cool! Ze kunnen er misschien eentje samen kopen :)
    Toen m’n oudere broer naar het kleuterklasje ging, had hij eens een schaalmodel van een P1800 S, dat hij nooit meer mee naar huis heeft genomen. Nu, meer dan 20 jaar later, hoor ik m’n vader daar nog over bezig… Dat wil al iets zeggen!

    Login om te reageren
  16. Tombnolz zegt

    10 augustus 2008 om 21:39

    @ Pino143

    En wat moet hij opbrengen? Heb je wat info over leeftijd, km-stand, kleur enz…?

    Login om te reageren
  17. Pino143 zegt

    10 augustus 2008 om 21:45

    Datum deel 1: 30-06-1973
    Km-stand: ong 150.000 mijl
    Kleur: Goud metallic (ff voor het idee: http://img.2dehands.nl/f/view/40461674-volvo-p-1800-es.jpg )

    De auto is niet meer in concours staat. De auto is 13 of 14 jaar geleden gerestaureerd maar de auto is mede door het geweldige klimaat hier alweer gaan roesten bij de achterwielen en de dorpels. Voor de rest ziet de auto er wel aardig uit. Hij heeft geen originele volvo velgen maar BBS velgen die dezelfde kleur hebben als de auto.

    Login om te reageren
  18. Pino143 zegt

    10 augustus 2008 om 22:44

    @ Tombnolz.

    Stuur me ff een emailtje ([email protected]), dan stuur ik je ff wat meer info.

    Gr,

    Login om te reageren
  19. carsofcoolhaven.nl zegt

    10 augustus 2008 om 23:13

    Mooie auto, heb er ook eentje op de site staan. Daar worden nog rallyes a la de Tiulpenrally mee gereden, dus die zal inderdaad ook nog wel goed functioneren. Ik vind het prachtige wagens, past helemaal niet zo goed in de Volvo familie maar dat maakt hem niet minder interessant ;-)

    Lekker artikel, niet te diep, niet te oppervlakkig!

    Login om te reageren
  20. Carmaster zegt

    10 augustus 2008 om 23:41

    2 jaar terug nog een babyblauwe 1800ES shooting brake in Oosterpark (GN stad)
    zien staan. Apart geval, ik wist destijds niet eens wat het was.

    Toch een erg mooie wagen hoor.

    CM.

    Login om te reageren
  21. Arnoud zegt

    11 augustus 2008 om 09:24

    Ik vind beide modellen echt prachtig. Ik weet niet meer precies wanneer ik voor het eerst zo’n coupé zag maar ik was opslag verliefd. Een van de meest aaibare sportcoupé’s die ik ooit gezien heb. Ik heb toen onmiddellijk besloten dat er ooit een moet komen. Maar toen ik in de Classic Trader zag wat deze auto’s op moeten brengen was ik daar niet meer zo zeker van. Ach, wie weet komt het schip met geld ineens mijn kant opgevaren..

    Login om te reageren
  22. BG 75 zegt

    11 augustus 2008 om 09:34

    ZO MOOI! Hier kunnen vele exclusieve merken (nog steeds) niet tegenop!

    Login om te reageren
  23. Pomoek zegt

    11 augustus 2008 om 21:50

    Ook mijn favoriete Volvo. Kon er 10 jaar geleden eentje kopen voor 15.000 gulden, met taxatiewaarde van 30.000 gulden (1800E). Spijt dat ik het niet heb gedaan. De auto zou zonder moeite in 10 jaar in waarde zijn gestegen. Nu vind ik de exemplaren die te koop zijn te duur, 15 tot 20.000 Euro is teveel voor een auto van bijna 40 jaar oud die ik dagelijks zou moeten rijden. Bovendien denk ik inderdaad dat het niet meer echt veilig is om in zo’n oud bakje rond te toeren. Jammer, maar ik blijf het een prachtbak vinden.

    Login om te reageren
  24. Dink zegt

    12 augustus 2008 om 01:26

    Er is zelfs een P1800 met een viercilinder Astonblok . . . Afgebouwd door een Zwitser tuft er zelfs nog een rond. Als Jensen niet zo aangeklooid had was de productie zelfs op gang gekomen. Er werden een handvol viertjes geproduceerd, afgeleid van de beroemde 6 in lijn. Die zou ik graag eens tegenkomen . . .

    Login om te reageren
  25. Wim zegt

    22 augustus 2008 om 14:58

    Langs deze weg wil ik aan alle Belgische eigenaars van een Volvo 1800ES een oproep doen om zich te melden op de Belgische Volvo 1800ES site: http://www.volvo1800es.tk . Daar is een Belgisch register in de maak, maar er zijn nog enkele gegevens en voertuigen te kort. Help dit register volledig te maken!
    Voor de Nederlanders onder ons: http://www.volvo1800es.nl
    Alvast bedankt!

    Login om te reageren
  26. rik zegt

    7 oktober 2008 om 22:33

    Ik zoek een P1800E

    Kan iemand me op weg helpen???

    Groetjes hee!

    Rik

    Login om te reageren
  27. Dink zegt

    7 oktober 2008 om 22:46

    D’r staat een fijne bij Visser in Leusden.

    Login om te reageren
  28. stef zegt

    4 januari 2009 om 00:51

    Ik kocht in ’83 een ES van de eerste eigenaar en heb deze enkele jaren later met bouwen van huis moeten verkopen. heb daar nog steeds spijt van…alhoewel ik me herinner dat de motor een ruw beestje was en de stuurinrichting: zwaar. Maar het blijft voor mij de mooiste Volvo ooit. De 480 of C30 komen niet eens tot aan z’n hielen!
    Ik wil graag mijn (erg mooie) 240 TURBO inruilen om voor een ES (moet dan wel een metaalkleur hebben)

    Login om te reageren
    • afrika zegt

      27 oktober 2011 om 21:07

      @stef: ik ben nieuw op dit blog en ik las je blog van 04-01-2009…… Ik heb een hele mooie lichtblauw metallic Volvo 1800ES. Als je een keer mee wilt rijden om oude herinneringen op te halen, hoor ik het wel

      Login om te reageren
  29. Erik zegt

    11 februari 2009 om 15:11

    Ik vind ze heel erg mooi! Vorig jaar op de Volvo Klassieker Beurs heb ik er een paar kunnen bewonderen. Op mijn oldtimersite staan er inmiddels ook enkelen! Kijk maar eens: http://www.carrelation.nl/cars.php?action=50&model=1884013000

    Login om te reageren
  30. Robert zegt

    23 november 2009 om 22:14

    mijn vader heeft een donker groene p1800e met injectie motor(135 pk ) plus 5 de versnelling en licht bruine bekleding in de garage staan ik ben nu 15 en kan niet wachten tot ik mijn rijbewijs heb zo dat ik er zelf in kan rijden.(Ik vind dat p1800 1 van de mooiste auto is die der is voor al de p1800E en de p1800S )Robert.

    Login om te reageren
    • Bert zegt

      5 januari 2010 om 22:23

      @Robert: Right my son. Your father

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North