• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Volvo Sport

Auteur: JordyS, gepost 2 juni 2014 om 22:25 – 14 Reacties

Afbeelding Klassieker: Volvo SportAfbeelding Klassieker: Volvo SportAfbeelding Klassieker: Volvo SportAfbeelding Klassieker: Volvo SportAfbeelding Klassieker: Volvo Sport

De Volvo Sport uit 1954
Zelden bleek een Volvo zo’n mislukking als de Volvo Sport: de eerste tweezits roadster uit Göteborg. Vandaag viert deze vreemde eend in de bijt alweer zijn zestigste verjaardag.

We schrijven begin jaren vijftig. Volvo was een merk met veel bekendheid binnen de eigen landsgrenzen, maar weinig daarbuiten. Mede-oprichter Assar Gabrielsson vertrok naar de Verenigde Staten om te onderzoeken of Volvo ook daar voet aan de grond zou kunnen krijgen. Hij liep binnen bij een bedrijf dat auto’s van glasvezel maakte en kwam er tegelijk achter dat Amerikanen dol waren op kleine, Europese sportauto’s.

Prototype valt uit elkaar van ellende
Één plus één werd al snel twee voor Gabrielsson: die tweezits roadster van Volvo moest en zou er komen. In 1954 bouwden de Zweden het eerste prototype van de P1900, zoals de auto intern bekend stond. De kritiek van het eigen personeel was niet mals: het chassis bleek erg zwak, het plastic scheurde, de deuren pasten niet goed en de versnellingsbak bleek alles behalve sportief. Reden genoeg om het concept nog eens rustig te overdenken, zo zou je denken.

Niet voor het Volvo van de jaren vijftig, want de Zweden maakten bekend dat het vanaf 1955 300 Volvo Sport’s zou produceren, puur voor de export. Een jaar later werden de eerste 44 auto’s afgeleverd bij klanten, gevolgd door 23 in 1957. Daar bleef het bij, want algemeen directeur Gunnar Engellau schrok zich een ongeluk tijdens een testritje in het weekend. Hij besefte op dat moment pas hoe slecht de Sport daadwerkelijk was en legde de productie direct stil.

67 of 68 Volvo Sport’s?
Overigens weet niemand hoeveel Volvo Sport’s er uiteindelijk gemaakt zijn. Afgaande op de chassisnummers stokte de productie na 67 auto’s, maar uit later onderzoek bleek er twee hetzelfde nummer (20) hadden gekregen. Vandaag de dag rijden er nog zo’n vijftig rond: een ongelofelijk aantal voor een auto van deze bouwkwaliteit. We kunnen overigens niet alleen maar negatief zijn over de P1900. Deze auto legde namelijk de basis voor de Volvo P1800, een beduidend groter succes.

Ook interessant!

  • Google Auto werkt briljant in een Volvo
    Google Auto werkt briljant in een Volvo
  • Mijn Auto: Volvo S60 T5 (374 pk) van Matthijs
    Mijn Auto: Volvo S60 T5 (374 pk) van Matthijs
  • Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra
    Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, Specials, sport, Volvo

Vorig bericht: « Amsterdamse snorscooteraars mogen voortaan de weg op
Volgend bericht: Ga op avontuur met deze Renault uit Indiana Jones »

Lees Interacties

Reacties

  1. robert110 zegt

    2 juni 2014 om 22:33

    Toch ziet ie er wel leuk uit. Jammer dat het zo’n slechte auto was.

    Login om te reageren
  2. jordy14 zegt

    2 juni 2014 om 22:39

    Jammer dat de techniek zo belabberd was want de looks mogen er best wezen, vooral in het rood.

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    2 juni 2014 om 22:43

    Grappig artikel. Slechte kwaliteit kan zelfs de beste wel eens overkomen. Opmerkelijk dat het een best vlot ogende leuke wagen was met een grille waar Audi jaloers op bleek te zijn.

    Login om te reageren
  4. nvhuijkelom zegt

    2 juni 2014 om 22:53

    Hij ziet er wel goed uit!

    Login om te reageren
  5. papa zegt

    2 juni 2014 om 23:00

    Afgezien van de gril een hopeloos mooie auto

    Login om te reageren
  6. jaapiyo zegt

    2 juni 2014 om 23:10

    Leuk om weer eens een auto te zien die ik nog niet kende. Ook wel een kek wagentje qua looks maar ja, het moet wel een beetje in en aan elkaar blijven zitten he.

    Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    2 juni 2014 om 23:16

    Hele leuke auto om te zien. Jammer dat het zo enorm flopte door zijn gebrek aan degelijkheid.

    Leuk om te leren dat dit de basis vormde voor een van de meest sexy wagens van vroeger!

    Login om te reageren
  8. norge zegt

    2 juni 2014 om 23:26

    Auto had geeneens een dak…

    Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      3 juni 2014 om 08:59

      @norge: op foto 3 en 4 zie ik toch een linnen kap zitten, wellicht optioneel of after market.

      Login om te reageren
  9. Jansen zegt

    3 juni 2014 om 08:12

    Dat ie geen dak had (er van uitgaand dat je gelijk hebt) was voor Engelse sportwagens ook nooit n probleem. mooie auto, maar gelukkig voor Volvo zijn ze op tijd tot inkeer gekomen. Andere kleinere merken kostte dit soort grappen vaak de kop

    Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    3 juni 2014 om 09:30

    Er is nog een fantastisch verhaal over Volvo en het Amerikaanse onderzoek.
    Toen ze daar waren, zag Volvo dat er misschien wel voor hun een markt was om vrachtwagens te slijten.
    De Amerikanen reden toen met wat zij ‘cab-over’ trucks noemden, vrachtwagens zonder neus of motorkap (heet bij ons frontstuur) met de motor onder de cabine.
    In Europa reden alleen maar vrachtwagens met neuzen rond (dat heet een Torpedo bij ons)
    Dus Volvo ging aan de slag en kwam in 1964 met de voorloper van de legendarische F88 uit. ( die heette de Tiptop Titan)
    Helaas was de Amerikaanse wetgeving veranderd en was Amerika intussen voor de Torpedo gegaan, de F88 was niet meer nodig daar.
    Dus kregen wij hem in Europa, de vrachtwagen die DE wereld heeft veranderd voor ons.
    Dit omdat de F88 was gebouwd met een kantelcabine die het onderhoud en reparaties sneller en dus goedkoper maakte.
    En vreemd genoeg is zelfs vandaag een gedeelte van het plan uit de vijftiger jaren nog steeds een onderdeel van Volvo’s strategie op de vrachtwagen markt.
    EXPORT en Innovatie !

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      3 juni 2014 om 10:08

      @desjonnies: Vandaar dat Austin met een frontstuur kantelcabine, die het in 1955 (FJK) ook zo’n succes was en van Austin een van de toonaangevende vrachtwagenmerken is.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        4 juni 2014 om 09:12

        @JanC:
        Sorry Jan, maar dat was ook in 1964 toen ze met de kantel cabine kwamen.
        Waarschijnlijk wel de aller eerste in de lichtere categorie.

        Login om te reageren
  11. E34M5Touring zegt

    3 juni 2014 om 11:50

    Carros heeft er mee gereden, voor zover ik terug kan halen in Nederlands bezit. Een creme witte met rood interieur. Ik vind het een mooi design!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North