Amsterdamse snorscooteraars mogen voortaan de weg op

Auteur: , 60 Reacties

Onze hoofdstad heeft ruimte nodig voor fietsers en stuurt snorscooters vanaf de zomer van 2015 hoogstwaarschijnlijk de weg op. Daar blijft het niet bij, want ook je enige voordeel als snorscooteraar wordt afgepakt. Voortaan moet je namelijk 'gewoon' een helm op.

Snorscooteren zonder helm mag niet meer in Amsterdam

Wie kijkt naar de cijfers kan eigenlijk niet anders dan begrip hebben voor het voorstel van Melanie Schultz van Haegen, onze minister van Infrastructuur en Milieu. Sinds 1990 steeg het aantal Amsterdamse snorscooters van 8.000 naar maar liefst 30.000, terwijl de stad inmiddels 613.000 fietsers telt, tegenover 443.000 in 1990.

Die extra verkeersdeelnemers moet je natuurlijk ergens kwijt, maar na tal van andere probeersels ziet Schultz geen andere mogelijkheid dan deze om meer ruimte te maken op de fietspaden. Dat zal snorscooteraars een zorg zijn. Zij maken zich hoogstwaarschijnlijk een stuk drukker om de helmplicht, die overigens alleen in Amsterdam ingevoerd wordt.

De Fietsersbond hangt nog net de vlag niet uit na het nieuws, want, zo stellen zij: ouderen en ouders met kinderen durfden niet meer te fietsen. “De veiligheid, gezondheid en het plezier van fietsers staan op het spel. We willen daarnaast gezonde alternatieven zoals de fiets, de e-bike en de elektrische scooter stimuleren.” Dat deze scooters minimaal 45 kilometer per uur halen, doet er dan blijkbaar niet meer toe.

Schultz onderzoekt ondertussen hoe eventuele overtreders harder aangepakt kunnen worden. Buitengewoon opsporingsambtenaren moeten gaan controleren of iedereen daadwerkelijk zijn helm op zet, terwijl de politie met laserguns op snelheid gaat controleren. Die ouderwetse rollerbanken brengen blijkbaar niet genoeg geld in het laatje.

Foto: Sergey Galyonkin



60 reacties

Als Belg vraag ik: Wat is een snorscooter precies? Is er een verschil met een ‘gewone’ scooter?
@Captain: een snorscooter mag maximaal 25km/h rijden en op een snorscooter hoef je geen helm te dragen. Op een ‘gewone’ scooter, een bromscooter dus moet je wel een helm op en mag je maximaal 45km/h. Je herkent de scooters aan de kentekenplaten, namelijk een blauwe plaat op de snorscooter en een gele plaat op de bromscooter.
@Captain: een snorscooter is een normale scooter maar deze is begrensd rond de 25 zodat je geen helmplicht heb. Hier door hebben ze blauwe platen. Een gele moet bijna altijd op de weg en mag 45 hier is een helm altijd al verplicht.
@janfr1908: @Breitling1993 Aha, net hetzelfde als in België: klasse A bromfiets =25max met geel plaatje en klasse B bromfiets = 45max (zonder kenteken). Klasse A was vroeger ook zonder helm, en nu (ik denk sinds 2005) verplicht
@Captain: Al veel langer dan 2005, die helm. Waarschijnlijk een jaar of 20 al…
1 april is laat dit jaar. Een helmplicht alleen in Amsterdam, dat houdt toch voor de rechter geen stand?
@mashell:
Waarom niet, Rotterdam bijvoorbeeld maakte het als eerste onmogelijk om met een wettig betaalmiddel je parkeergeld te betalen en je dus te verplichten een chipknip te hebben.
Alle procedures die hiertegen gevoerd zijn eindigden in winst voor de gemeente.
Het ligt er dus maar aan hoe ze die constructie juridisch op papier hebben gezet.
@mashell: Dat vraag ik me dus ook af. Dus als ik nét buiten Amsterdam rijd mag ik zonder helm, maar in Amsterdam ben ik ineens in overtreding?

We werken naar een EU met zo veel mogelijk regels EU-breed, maar binnen in Nederland krijgen we ineens verschillende regels per STAD?

Dat is lekker vreemd en ik vraag me ook zeker af hoe veel stand zoiets gaat houden. Wat nu als ik als niet-Amsterdammer een keer op een snorscooter daar stap? Ik rijd normaal ver buiten Amsterdam.

Gaan we straks nog aparte verkeersregels voor auto’s krijgen per stad? Wordt er allemaal wel makkelijker op.
@widodh:
Volgens het 10 uur nieuws ligt de zaak iets genuanceerder, de gemeente Amsterdam heeft een verzoek ingediend bij Melanie Schultz om dit mogelijk te maken.
@widodh: Inderdaad wel bijzonder. Stel; ik rijd met mijn snorscooter van Rotterdam naar Amsterdam en ben niet in het bezit van een helm, want die heb ik helemaal niet nodig in de rest van het land. Moet ik dan stoppen aan de rand van Amsterdam en overstappen op de tram…? Rare wetgeving…
@1000bochten: nee, je moet dan eerst met de pont naar Ijmuiden, daar je gezicht blauw laten schminken en dan koffie drinken in Volendam.
@1000bochten: Als de snorscooters in Amsterdam (en de rest van het land trouwens) zich gewoon aan de regeltjes zouden houden, dan was dit niet zo hard nodig geweest. Maar feit is dat er relatief heel veel ongelukken met die dingen gebeuren, met vaak ernstige of zelfs fatale verwondingen. Ik meen pas gelezen te hebben dat snorscooters erg hoog scoren bij verkeersdoden in de hoofdstad.
@potver7: En dat aantal ongelukken gaat naar beneden als je die dingen met max 25 kmph laat rijden tussen de de auto’s die op diezelfde weg 50 mogen rijden? In principe worden die mensen met zo’n bromscooter dus gewoon vogelvrij verklaard hiermee.

Het is af en toe volledig gekkenwerk in NL… in omgeving Zeist kreeg mijn moeder een keer een bekeuring omdat ze met de snorfiets op een fietspad reed, zo een met een bord FIETSPAD, dus niet dat blauwe bord met de fiets. Daar mag je blijkbaar niet op rijden met een snorfiets. Op de vraag waar ze dan wel moest rijden zei de agent “op de rijbaan”… dat was dus de N224, waar auto’s 80 mogen rijden. Nee dat is lekker veilig, om een 70-jarige met een snorfiets die 25 kan, zonder helm een N-weg op te sturen…
@kees66: ik vind het knap als je een snorscooter in amsterdam kan vinden die echt maar 25 km/h kan. Deze regel wordt ingevoerd omdat iedereen daar zijn snorscooter doodleuk van de begrenzing af haalt en dus sowieso al minimaal 40-45 gaat.
@kees66: Dude, als ze echt allemaal gewoon 25 km/u zouden rijden, was deze regeling er echt niet gekomen hoor – dan waren snorscooters namelijk lang zo populair niet als ze zijn. Feit is dat meer dan 85% van de snorscooters 45 km/u of harder kan. Als je dat niet gelooft: ga eens een rondje rijden op een bromscooter en rijdt netjes 45 – en ga dan eens tellen door hoeveel snorscooters je wordt ingehaald.
@mashell: Je hebt wel een punt. Het zou in strijd kunnen zijn met het gelijkheidsbeginsel, maar dat geldt alleen voor gelijke gevallen. Iemand uit een andere gemeente is geen gelijk geval, de gemeente Amsterdam mag dus gewoon haar eigen verordeningen maken.
Dus je kunt als stad jarenlang niets investeren in de openbare weg (fietspaden) en dan zomaar je eigen wetgeving er op na houden?
Dan ga ik ook meteen een eigen stad beginnen!
(snor)Scooters worden ernstig verziekt door wetgeving. Doordat ze officieel maar 25 of 45 km/h mogen, worden ze af-fabriek begrensd op de variateur. Dit zorgt ervoor dat alle begrensde (4 takt) bromscooters met 8000 tpm 45 km/h rijden en snorscooters 6300 tpm 25 km/h.
Dit is enorm slecht voor de motor, het brandstofverbruik en dus het milieu.
Als die dingen gewoon onbegrensd mochten zijn, maar wel nog steeds met 50, of ietsje meer cc’s, zouden ze een stuk zuiniger rijden , terwijl niemand dood zal gaan omdat hij 55 km/h rijdt. Alleen maar veiliger als je dan toch op de rijbaan moet.
@gop1: Als milieu en duurzaamheid een argument is weet ik veel betere oplossingen: verplichte 3-weg katalysator, en twee-takt motoren verbieden. De snelheidsbegrenzer kan in de 21e eeuw natuurlijk ook gewoon electronisch geregeld worden.
@potver7: Kan inderdaad electronisch, maar dat kost geld, dus gebeurd het niet. Alle scooters tegenwoordig hebben een mechanisch geregelde begrenzer, die ‘opschakelen’ van de CVT voorkomt.
Een electronisch geregeld exemplaar zou eerst ontwikkeld moeten worden, dat betekent investeringen voor een fabrikant, waar hij niets mee zal verdienen, gaat dus niet gebeuren tenzij je het verplicht.
@gop1: nee hoor. Mijn ouders hebben zo’n chinees scootertje. Begrensd op de CDI zoals zo veel scooters. Geen varioring en geen prop in de uitlaat als eind jaren 90.. Allemaal al elektronisch geregeld. Standaard 25, knip draadje 1 door, loopt ie 45 en knip draadje 2 door, loopt ie 60/65…
@gop1: Dat het geld kost vind ik geen argument. Op auto’s worden ook allerlei milieu- en veiligheidssystemen verplicht die geld kosten. En aan het aantal Vespa’s dat rondrijdt (toch niet bepaald het goedkoopste merk in de scootercatalogus) kun je de conclusie trekken dat er best budget is bij de aanschaf van zo’n ding.
Ben ik overigens de enige die me mateloos irriteert aan de volgende regel:

‘ouderen en ouders met kinderen durfden niet meer te fietsen.’ Ga toch weg man.
@gop1: Geen kinderen zeker? En niet in Amsterdam wonend?
@gop1: Ik heb inderdaad geen kinderen. En ik woon ook niet in 020.
@gop1: het is een klote-zin en altijd maar dat gejank met aan iedereen denken. Maar ze hebben wel een punt.
Jammer dat ze in Amsterdam niet gewoon het volgende kunnen zeggen:
Vanaf jan 2015 zijn die dingen met blauwe platen verboden in Amsterdam; opzouten met die troep; ga fietsen of koop een echte scooter met een helm op je knar en van het fietspad af.
Vanaf jan 2015 komt er een extra mileu-toeslag op geregisteerde 2-takt troep: 2 euro per dag; af te rekenen per 3 maanden. Moet je kijken hoe snel men kapt met die stinkende 2-taks bommerts.
Vanaf jan 2016 zijn die 2-takt dingen verboden in Amsterdam.
E-bikes mogen; die dingen zijn niet cool genoeg voor de jonkies. dus worden ze alleen gebruikt door mensen die wat hulp nodig hebben bij t fiets.

Maar goed, dat krijg je er nooit doorheen.
@gop1: Je hebt die dingen zeker nooit zien rijden? Ben 3 weken geleden door zo’n $%^* van mijn fiets gereden. Afgevoerd met een ambu, 2 weken niet kunnen werken. De scooter was uiteraard gevlogen.
Ik ben er helemaal voor om die krengen op de rijbaan te laten rijden. Laat ze maar eens voelen hoe het is om vogelvrij te zijn.

(Kom maar met die huilie-reacties)
via Android app
Ik wist niet dat een stad zelf verkeersregels kon verzinnen, maar het zal juridisch wel goed dichtzitten. Alleen snap ik niet helemaal wat het nut van deze wet is, ik kan als ik wil harder fietsen dan een snorfiets en hoef toch ook geen helm op.
@knipperlichtje: Is toch logisch dat een gemeente zelf verkeersregels op kan stellen. Zij hebben het beste beeld van de situatie. Als de formele wetgever (Staten-Generaal) dit allemaal moest doen, kregen ze het veel te druk. En dan was het begrotingstekort waarschijnlijk nog groter en werd autorijden nog duurder (want Nederland BV draait op de automobilist). Dus laten we blij zijn dat gemeenten zelf regeltjes mogen maken.
What’s next? Verplicht helm dragen op de fiets? Ik dacht dat we dat idee al eerder weg gezwaaid hadden. Jippie voor de vertrutting van Amsterdam..
Schultz weet ook niet helemaal wat ze wil. Een half jaar geleden gaf ze nog aan dat ze er niks voor voelt om snorscooters een helmplicht te geven: http://www.nu.nl/algemeen/3649341/steden-willen-einde-overlast-snorscooter.html
Das. Mooi. Kut.
De grote gemeenten maken ook individueel wetjes betreffende vervuilende vrachtwagens en oldtimers, deze zijn ook getoetst door rechters en goedgekeurd dus deze maatregel zal ook wel doorgang vinden.
Een slechte zaak alhoewel je in Amsterdam wel gek wordt van al die snormuizen.
Dan gaan er meer mensen op brommers rijden en krijg je nog meer ongelukken.

Goed plan.
Steden met aparte (verkeers-)regels kennen we al langer: denk maar aan de milieustickers in bepaalde Duitse steden.
@rovalo: dat zijn inmiddels vrijwel alle grote steden en het werkt volgens een landelijk systeem.
Ze moeten al die scooters,eruit schoppen en voortaan alleen maar elektrische scooters in Amsterdam laten. Beter voor de lucht kwaliteit en Amsterdam.
@rolov: Ze moeten alle auto’s uit de plek waar jij woont eruit schoppen en voortaan alleen maar elektrische auto’s.

Dat is van het zelfde kaliber en niet haalbaar/wenselijk.
+ Elektrische scooters zijn duur, je kijkt al snel naar 3000 euro wil je iets redelijks.
@reistje: prima ik wil best een tesla rijden of een karma. Maar even ot: in china zijn hele steden alleen maar bestemd voor elektrische scooters. Verboden voor gemotoriseerde exemplaren. en dan denk jij dat ze,3000 per stuk kosten?
Of drijven ze de prijs hier teveel op?
@rolov: Het kan best zijn dat jij met een Tesla of een Fisker wilt rijden, maar dat wil niet zeggen dat je financiën dat toelaten. Datzelfde geldt voor de Amsterdamse scooteraars, ik denk niet dat zij bereid zijn 3000 euro te investeren in een scooter met een vooralsnog beperkte actieradius.
@autobart: je leest niet he. Ik zeg net dat die 3000 euro veel te hoog is. En dat die Chinezen dat ook echt niet betalen. Bijkomend voordeel is dat ze ze ook niet op kunnen voeren. Jullie denken re moeilijk. Uitfaseren die brommers. En elektrische scooters invoeren in een periode van een paar jaar. De luchtkwaliteit zal stukken beter worden daar.
@rolov: Maar dan heb je chinese troep. Een nieuwe scooter ( o.a Vespa) kost meer dan 3000euro.
@st3fan: echt he. Alles komt uit China. Dus er rijden alleen maar vespas? Ik.zie veel meer van die lelijke wannabee vespas rijden. Dus je kan.een golf rijden of je betaald meer en.rijdt een sklasse.
Ik weet niet wat betreft de boefjes onder ons, maar ik woon in onze hoofdstad, heb een Tomos, rijdt 40 km/h en ben gewoon sociaal tegenover fietsers/ouderen/kinderen. Zo moeilijk is het toch niet? Dan moet ik zometeen boeten omdat al die sukkeltjes op die snorbrommers die 65 lopen zich niet fatsoenlijk kunnen gedragen in het verkeer. Ben zelf ook geen engeltje hoor, maar met een beetje verkeersinzicht kom je al een heel eind..
@krokant: Gelijk heb je… Pak gewoon de idioten aan!
@krokant: klopt: je bent de sjaak. Mooi in de aap gelogeerd. Al die kloothommels met hun blote harses op hun snor-scooters hebben t mooi voor je verkloot.
PS. een echte amsterdammer fietst gewoon.
@gregorius: “een echte Amsterdammer fiets gewoon” wat een grap. Beseft dan niemand dat die scooters 25 horen te rijden (wat net zo hard als een fiets is) ipv 50 of harder. Het feit dat die scooters zo hard gaan maakt ze irritant en gevaarlijk voor fietsers. Oplossing? Scooters aanhouden die te hard rijden en boetes uitschrijven. Nee dat is te moeilijk, nu naai je gewoon iedereen op een snorscooter. Oja en “ouderen en ouders met kinderen durfden niet meer te fietsen.”?? Fietsen in Amsterdam zonder bijna aangereden te worden was al bijna onmogelijk 2000 jaar v.c. Het is nu gevaarlijker omdat er meer auto’s rijden en meer mensen deelnemen aan het verkeer. De snelheid van snorbrommers moet gewoon omlaag, that’s it. Blijkbaar is dit te ingewikkeld om uit te voeren..
@2cool4school: je hebt toch ene hoop exta juten (sorry, speciale ambtenaren) nodig die verspreid over Ams gaan staan. 4 man op 1 post: 1 met ene laser gun, 1 die zorgt dat de staande gehoude bommert er niet weer vandoor gaat, 1tje die aan het schrijven is en een motorjuut, die achter het brommertje aangaat als ie anders weg zou rijden.
En dan moet je toch zeker 10 teams, misschien wel 20 hebben, die full time in Ams gaan staan voordat het zin gaat hebben. Vindt die 40 – 80 lui maar eens die dat werk willen doen! En na een paar maanden houdt men zich aan de snelheid; ten minste, een beetje (alleen op de plaatsen waar ze kunnen controleren en waar het niet overzichtelijk is) en dan zullen ze weinig meer vangen (en dus geld kosten). Zodra je ze weer weghaalt, rijden al die brommers weer 40 op het fietspad.
En omdat die motorjuut daar staat, rijden ze niet door: die staat/zit/hangt daar dus de hele dag voor jan lul op zn motor. Maar als je m er niet zet, heb je wel wegrijders.
In België moeten snorscooters e.a. Al jaren een helm op. En sinds dit jaar krijgen ze ook allen een kenteken ipv geel plaatje
Goed plan, ik hou namelijk wel van slaom rijden…
Natuurlijk, kunnen alle scooters straks wegenbelasting betalen ipv de helft!
Iedereen rijdt elkaar al in de weg… Wordt alleen maar erger met die onhandige dingen op de weg. Zo ergerlijk dat ze die scooters niet gewoon 60 laten lopen. Dan komen ze zonder problemen mee in de bebouwde kom. Nu word je zowat gedwongen om continu die rommel in te halen. Veilig hoor. En stinken dat die ellende doet! Zit daar überhaupt iets van een filter op? Een AMG ruik ik nooit als die voor me rijdt, zo’n grafscooter meestal wel.
waarom vinden mensen dit raar? het is in verhouding de groep weggebruikers die betrokken is bij de meeste ongevallen. vaak omdat ze veel harder kunnen rijden dan toegestaan is, of bestuurd worden door mensen die te hard rijden in situaties waar dit niet mogelijk is.

ik vind het een prima zaak dat het dan maar zo moet.. gaat hopelijk gewonden schelen..
de terreur van de fietsersbond
De belangenvereniging van de fietser.
Onder dat juk leven we
En een volledig incompetent ambtenaren apparaat wat betreft het naleven van de regelgeving voor deze snorscooters.
Dus laat de minister zich chanteren door de stad Amsterdam, omdat deze stad niet in staat is om de wet te handhaven.

Maar Amsterdam staat niet alleen, in heel Nederland worden er al jarenlang wetten en regels gecreëerd om de incompetentie van de overheid te verhullen.

Zodat onze bestuurders met slappe knieën zichzelf in stand kunnen houden.

Uitgeprocedeerde asielzoekers, die dus door de gehele wettelijke molen zijn gegaan en ons land moeten verlaten blijven gewoon.
Waarom?
Omdat het kan…
We passen er wel weer de wet voor aan.
@desjonnies: stel een paar brieven op met een mooi voorstel voor werkgelegenheid voor speciale ambtenaren die lekker met laserguns snorbrommers kunnen pakket.
In Amsterdam is er gewoon geen plaats voor die dingen: op het fietspad zijn ze gevaarlijk voor de overgrote meerderheid: de fietsers.
En op de weg rijden die dingen ook in de weg.
En ze stinken, zijn niet mileuvriendelijk en veroorzaken relatief veel ongelukken.
Verbieden die ellende!
@gregorius: er zou plaats voor ze zijn als ze gebruikt worden zoals het bedoelt is: 25 km/h op het fietspad. Dus ja, de politie moet met een lasergun op het fietspad alle snorscooters die te hard gaan aanhouden en bekeuren. Verbieden is lullig voor iedereen die ze wel fatsoenlijk gebruikt.
Als ze nu gewoon in heel NL de snorscooters verbieden dan snap ik het nog. De meeste rijden toch in steden en buiten de steden zijn er meer bromscooters. Dit kan je never nastreven en op de rijbaan wordt het verkeer ook nog verhindert door de snorders.
Rare zaak met die scooters. Drie soorten: motor-, brom- en snor- die er alle drie ongeveer hetzelfde uitzien en in de stad ook even hard rijden. Schaf dat verschil toch af en erken dat het alledrie volwaardige motorvoertuigen zijn, met kenteken, rijbewijs, motorhelm en op de rijbaan. Wie hulp bij trappen nodig heeft (de enige reden waarom snorscooters bedacht zijn) kan op een e-bike rijden, hoewel daar ook al merkwaardig veel ongelukken gebeuren door en met ouderen die het ding niet in bedwang kunnen houden. Las van de week dat er nu ook al tweewielige bakfietsen met e-hulp rondrijden die vrolijk de 45 km/h halen; de electrische begrenzing op 25 km/h wordt daar dus ook al gesloopt (de ondersteuning behoort bij 25 km/h weg te vallen).
Dat wordt dus de luchtrecirculatie aanzetten als zo’n fijnstofkannon voor je optrekt
tja de 2 takt brommer s scooters , kunnen ook schoner maar dat is duurder er bestaat ASPA 2 t , dat is 99% schonere brandstof . . heb je het er voor over dan is dat een optie .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).