De Koenigsegg Agera R is beter dan ooit te voren, aldus Koenigsegg. Oh ja, en we kunnen weer een potje gaan configureren.
Koenigsegg meldt trots dat ze op de tweede generatie van de Agera R nieuwe wielen monteren, die volledig van koolstofvezel zijn gemaakt. Hiervoor hebben ze de zelfontwikkelde Aircore-technologie gebruikt. Het komt er op neer dat de velgen hol zijn van binnen, wat een totaalbesparing van 20 kg oplevert. De term ‘lichtmetaal’ gaat dus niet op voor deze 19- en 20-inch (v/a) jetsers.
Waaraan herkennen we ‘m aan de buitenkant? Daarvoor moet je aan de voorzijde zijn, waar een extra splitter is toegevoegd aan de luchtinlaten op de hoeken. Ze verminderen de luchtweerstand en zorgen voor 40 kg meer downforce bij 250 km/u.
Aan de motor, een 5.0-liter V8, is ook het nodige veranderd. De toerenbegrenzer grijpt nu pas in bij 7.500 rpm (was 7.250) en het vermogen is van 942 pk naar 973 pk gestegen. Tenminste, dat is als u 98 RON tankt. Gooi er E85 in en het maximum vermogen is plots 1.155 pk (voorheen 1.130 pk). De uitlaatgassen worden via een nieuw ontwikkeld uitlaatsysteem afgevoerd, wat voor een gewichtsbesparing moet zorgen.
Samen met Öhlins Racing is er voor de 2013 Agera R een Triplex-ophanging ontwikkeld. Hierbij staan de schokdempers links en rechts in ‘verbinding’ en kunnen ze elkaar desgewenst beïnvloeden. Verder wordt de hypercar standaard geleverd met KES (Koenigsegg Electronic Stability). Nieuwe prijsjes? Die hebben we nog niet, maar volgende week staat het speeltje wel in Genève te glimshinen.
Hieronder de volledige specificaties. Liever met kleurtjes in de weer? De configurator van de 2013 Agera R staat HIER.
Performance
Power output: 1140 hp at 7100 rpm – redline @ 7500 rpm
Torque: over 1000 Nm from 2700 to 7300 rpm
Max torque: 1200 Nm at 4100 rpm
Turbo: 1.4 bar boost pressure, 0.5 bar boost pressure @ 2300 rpm, Full turbo spool up @ 2700 rpm
Acceleration: 0-100 km/h (0-62 mph) 2.9 seconds, 0-200 km/h 7,5 sec, 0-300 km/h, 14,5 sec, 0-300-0 km/h 21.2 sec
Braking distance: 30.5m (100-0 km/h)
Lateral g-force: 1.6 g
Fuel consumption: Highway travel: 12,5 l/100km, Combined: 14,7/100km
Weight-to-power ratio: 1.19 kg/hp (dry weight)
Weight distribution: 44% front, 56% rear
Emission levels: Euro V and lev 2Aerodynamics
Cd. 0,33 to 0,37 with adaptable rear wings.
Frontal Area: 1.873 m2
Total Downforce at 250 km/h: 300 kg
Flat underside of chassis. Venturi tunnels at rear of chassis/body.Dimensions
Total length: 4293 mm (169?)
Total width: 1996 mm (78.6?)
Total height: 1120 mm (44.1?)
Ground clearance: Rear: 100 mm (3.94?) Front: 100 mm (3.94?)
Wheelbase: 2662 mm.
Front track: 1700 mm. Rear track: 1650 mm.
Front overhang: 885mm Rear overhang: 752mm
Fuel capacity: 80 litres
Luggage compartment: 120 litres (31.7 US gallons)
Dry weight: 1330 kg
Curb weight 1435 kg (all fluids plus 50% fuel)
Maximum laden weight: 1650 kg (full tank, two passengers, full luggage)Chassis
Carbon fibre with aluminium honeycomb and integrated fuel tanks for optimal weight distribution and safety.
Monocoque torsional rigidity: 65,000 Nm/degree.
Weight including tanks: 70 kg.
Front and rear suspension: Double wishbones, two-way adjustable Öhlins gas-hydraulic shock absorbers, pushrod operated.
Triplex damper in the rear.
Electronically adjustable ride height. Front: Cro-Mo subframe, with integrated crash members.
Rear: Semi-stressed engine and gearbox with support struts, for needle bearings and o-ringed wishbone bushings optimal rigidity and no engine inertia movements.
Fully machined aircraft aluminium uprights, with SKF Le Mans specification 150mm angle contact ball bearings.
GKN hollow/gun-drilled driveshafts.
Koenigsegg Z-style progressive and lightweight anti-roll bars front and rear.Engine
Koenigsegg aluminum 5.0L V8, 4 valves per cylinder, DOHC, , titanium connecting rods, Dry sump lubrication, with negative crank pressure functionality
Compression: 9.0:1
Bore: 91.7 mm Stroke: 95.25 mm
Carbon fiber intake manifold with optimized intake tracts. Dual 70 mm electronic throttle bodies.
Sequential, multipoint fuel injection with dual injectors per cylinder.
4 high power fuel pumps with returnless fuel system configuration
Twin turbo, 1.4 bar boost pressure. Combined with Koenigsegg reduced back pressure exhaust system.
Tig-welded ceramic coated inconel exhaust system manifold with merge collector.
Weight: 197 kg.Transmission
Specially developed 7-speed dual clutch, 1 input shaft transmission with paddle-shift.
Electronic differentialBrakes
Front brakes: Ventilated ceramic discs Ø 397 mm, 40 mm wide.
6-piston callipers. Power-assisted.
Rear brakes: Ventilated ceramic discs Ø 380 mm, 34 mm wide.
4-piston callipers. Power-assisted.Equipment
Dual airbags, detachable storable hardtop with glass roof, power windows, adaptive rear wing, inconel exhaust system, front winglets, 4 point racing harnesses, rear view camera adjustable pedals and steering column, Agera stitching, adjustable seats in rake and length, carbon ceramic brakes with Sport ABS, hydraulic lifting system, power steering, power brakes, extra 4 point seatbelts for track use. satnav, Intelligent LifePo4 battery, MP3 player, USB connection, climate control, digital warning and info system, G sensor, alarm, tyre monitoring system, silver key, leather carpets, roof storage bag, car cover.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wat een wagen! De acceleratie tijden zijn echt niet normaal… 14,5 sec naar de 300! En het geluid dat deze wagen produceert is gewoon fenomenaal.
@robinhoewt: in die tijd zit t autootje van m’n zus op de honderd. Lol
hoe werkt die configurator.het snap er niks aan en de kleurtjes werken niet
Dure velgjes als ik dat zo lees
Chassis superstijf (65kN/m is absurd veel) en maar 70kg, 1100pk blok van onder de 200kg, toch wel erg knap gedaan.
Vraag me wel af waar die andere 1060kg dan in gaat zitten…
@Mairsil: leer en andere overbodige luxe in zo’n auto. Laten we het lekker op een gestript interieur houden!
@jzaero: komt vast nog wel een meer hardcore versie.
Lelijke velgen, lijken net wintervelgen van een willekeurige velgenboer, afgezien van dat carbon dan.
@agera: kom er maar in! :D
@bigcar: Ik zou deze willen in het grijs, wit of rood machtige wagen dit. Fenomenale cijfers zoals ik gisteren al zei mocht Agera gebruik maken van de testbaan van VAG. Denk ik dat de Agera de Veyron zou verslaan op hun eigen terrein. :P
@agera: Op een circuit denk ik dat de Agera het wel wint, maar in een rechte lijn heeft de Veyron simpelweg een hogere topsnelheid.
Veyron, Agera, Saleen S7 en Zenvo ST1 zijn de wagens die ik zou kiezen als ik zou shoppen in de hypercar markt :) ik hou van alle 4 en dat de een sneller is dan de ander doet er voor mij verder weinig toe.
@house: dat weet ik nog niet, die agera heeft ook een theoretische topsnelheid van 440 (ja idd, theoretisch, niet bewezen, maar ik kan me het best voorstellen met dit vermogen/gewicht)
@v8amg: Ja zoals je het zegt, theoretisch en pas als het bewezen is geloof ik het. Ik kan me wel voorstellen dat het kan maar eerst zien dan geloven.
@house: als je dat wilt, mag jij ervoor zorgen dat VAG hun testbaan openstelt ;)
@house: Niet de nieuwe Ferrari Enzo vergeten die dit jaar uitkomt :P
Moeilijk man Enzo, Agera, Zenvo?
Wat is top drie in dit segment?
@agera:
De F70 sowieso :) De Enzo doet 7:25 op de ring, ik gok dat de F70 richting de 7:10 gaat doen op de ring. Als de Enzo een F1 E-diff zou hebben gehad, zou hij al een stuk sneller zijn geweest. Tel daarij een fors lager gewicht, fors hoger vermogen en kers bij op. Remmen en downforce zullen ook beter zijn geworden.
En we komen tot de conclusie dat de F70 zo goed als alle andere supercars, zeker op et circuit, de oren wast. Kwa acceleratie zal hij er nog wel een paar voor moeten laten gaan, maar als hij echt zo’n 1200 kg wordt, gaat ook daar de concurrentie het erg moeilijk mee hebben.
Maar ja dat is mijn, op deze zaterdagmiddag bedachte, theorie ;)
@anakiet: Van de Ferrari F70 Enzo heb ik ook zeer hoge verwachtingen, meer vermogen en minder gewicht moet al een hoop schelen. Met de nieuwe kakelverse V12 die Ferrari heeft ontwikkeld, ben ik zeer benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
De huidige Enzo heeft een prachtgeluid, zolang Ferrari het geluid van de Enzo waarborgt ben ik tevreden.
Daarnaast moet Ferrari ook wel met een absolute hypercar komen vanwege de hevige concurrentie.
Veyron murderer! heus wel!
doe mij maar in het wit!
@dennisr: nee!!!! gwn lkkr oldscool :arrow: zwart :mrgreen:
@bigcar: WIT!! met al die carbon delen gewoon ”zwart” (carbon kleurig) natuurlijk.. dat is DE agera..
gewoon zwart is te saai voor zo’n wagen.. heel mooi op een BMW of iets dergelijks.. maar hier te saai voor..
goed wit is ook niet het ultieme kleurtje, maar wel perfect voor deze :)
en daar ben jij het me eens! vanaf nu, weet je dat even! :) :lol:
@dennisr: neee!!!!! ZWART! :evil:
@bigcar: spreek mij niet tegen!! :twisted: :mrgreen:
@dennisr: ik ben de gangster, dus ik heb het laatste woord, dat je het weet, het is zwart.
@dennisr: @bigcar:
http://www.sportscarcup.com/cars/koenigsegg-agera-open-door.jpg
Gelukkig zijn we het wel eens over de Agera :P
@dennisr: de baas ( @agera: ) heeft gesproken *knikt heftig ja* (met zwart op een goede 2e plaats ;) )
Wat een gave bak. NFS wordt werkelijkheid. Lekker paarze pinstriping. Velgen lijken net plastic
Porno op wielen doe maar 1 in zwart.
Die kleuren, die wil ik ook op mijn auto!
in mijn opinie vele malen mooier dan een veyron, al mag er best een ander kleurtje op. je zou van deze bak toch gewoon bijna milieufreak worden?:)
wow wat een geweldige configurator
Die vorige velgen vind ik nog altijd veel mooier dan dit… Oké deze zijn misschien lichter enzo, ik zou er nog altijd de andere op monteren…
Wat zit iedereen nou te mekkeren over die wielen? 20kg onafgeveerd gewicht eraf. Dat moet een superverbetering in de wegligging zijn, die tog al niet beroerd was. Als ik het geld had had ik deze auto gekocht. Ik heb zo een bewondering voor die man die ze bouwt. Hij realiseert zijn droom niet alleen, hij zet gewoon een nieuwe standaart neer. Echt, niks dan lof en respect voor de mensen van koenigsegg.
Leuke configurator, maar beetje jammer dat je geen zwart of wit in het interieur kunt kiezen… of mis ik iets?
@fant: hm, tsja, is te simuleren door donkerblauw te nemen en wat met brightness en saturation te kloten. Maar was handiger geweest als het er gewoon in had gezeten!
die configurator werkt bij mij ook niet helemaal.. Als ik strepen erop wil kan ik ze alleen maar in het blauw krijgen.
Echt een brute wagen, ik zou hem bestellen in helemaal carbon met een rode striping
“van 942 pk naar 973 pk” zo dan!!! Gewoon ongelofelijk.
:P wel nice
@Sportspotter13: Leuk gedaan ik zie nu in dat paars Agera ook heel mooi staat.
Deze auto is helemaal af mooie kleur, velgen, spoiler Porno in een woord.
Aan de andere kant als ik eigenaar zou zijn van een Agera zou ik de auto bijna nooit uit de garage rijden :P
Wat een beest is die agera R
mijn versie:
http://www.koenigsegg.com/agera-r-2013-configurator/
Gaaf, maar die openingsfoto is wel erg lelijke kleurstelling.
even een snele photoshopje met de oude Agera R, deze ADV.1 velgjes staan er mooier onder haha
@Osca: grotere versie: http://img593.imageshack.us/img593/472/ageraonadv.jpg
– eerste keer dat ik iets photoshopt dus als je iets ziet dat niet goed gedaan is… let me know.. :p –
@Osca: het lijn hele andere remmen schijven. Verder goed
Als ik een lijst zou moeten maken met hypercars/ supercars wordt het:
1.Koenigsegg Agera
2.Ferrari Enzo
3.Zenvo ST1
4.Pagani Huayra
5.Lamborghini Aventador
Zieke shit ouwe, carbon wielen enzo :P vind dit wel echt 10x beter als een veyron :D
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Beurzen/Geneve_2010/Koenigsegg_Agera/Koenigsegg_Agera-2.jpg
Koenigsegg in deze versie is toch wel de vetste!