
De lat lag hoog, te hoog, zo blijkt nu. We vroegen ons al eerder af of de Koenigsegg CCX een climax of anti-climax zou worden, maar het antwoord is teleurstellend. De CCX blijft steken op 806 pk. Even gingen er nog geruchten dat de CCX 900 pk zou worden toebedeeld, maar helaas ook hier een anti-climax. De Koenigsegg CCX is geen Veyron killer…
Natuurlijk is het een schitterende auto, maar je kunt het mensen niet kwalijk nemen direct de vergelijking te maken met de Veyron. Dat heeft Koenigsegg uiteindelijk aan z’n eigen reputatie te danken. Koenigsegg geeft voor de CCX een topsnelheid op van “meer dan 395 km/u” (lekker vaag, moeten we dat zelf invullen?). Bugatti is duidelijker en geeft voor de Veyron een overtuigende 406 km/u op. Ook het sprintje naar 100 km/h duurt in de CCX niet iets langer dan in de Bugatti (via: autoweek.nl)
3.2 naar 100 is alsnog snel. Daarbij is deze 700 kg lichter en heeft ie slechts een V8 ipv een W16. Vind het toch best een knappe prestatie voor een bedrijfje waar (volgens mij) geen heel concern als de VAG groep achterstaat.
Ik denk niet dat de CCX trager is op een circuit dan de Veyron. Die 700 kg gaan zich laten voelen op het circuit.
Maar ja, voor sommigen zijn cijfers nu éénmaal belangerijker.
Mischien een mooi duel voor Top Gear.
Koenigsegg geeft voor de CCX een topsnelheid op van “meer dan 395 km/u” (lekker vaag, moeten we dat zelf invullen?)
Het is niet zo makkelijk om even de topsnelheid te testen. Nardo is zo’n mogelijkheid, maar daar ga je niet even naar toe om een snelheidje neer te zetten. En volgens mij houd het bij Nardo bij 380-390 ook op. Volkswagen heeft een eigen track waar ze een top van 400 kunnen halen.
de zoutvlakes van Bonneville in de VS zijn geschikt voor 800+ km/uur dus als ze echt hard willen gaan moeten ze daar testen!
maar de zoutvlaktes veroorzaken te veel rolweerstand bij conventionele auto’s met rubberbanden…
Dan is er vast wel ergens een sjeik die een recht stuk asfalt van 10 km voor dit doel wil aanleggen ;-)
Ja, ze mogen het altijd in mijne hof komen leggen. ;-)
Jammer.. maar maakt niet uit.. De veyron is sneller maar CCX is knapper..;) En dit vind ik wel snel genoeg..:P
ik denk dat de ccx ook op het circuit niet zo goed zal zijn als de veyron, omdat ik denk dat ie net als zijn voorganger niet zo goed te besturen zal zijn, die koenigseggs zijn meer voor keihard rechtdoor. de bugatti reed volgens clarkson “like a go-kart”
eigenlijk is er dus nauwelijks verschil met de CCR op gebied van prestaties?
Toch denk ik dat de Bugatti aardig op z’n tellen moet gaan passen. De Bugatti doet de kwartmijl in 10.8 sec, en rijdt dan 225 km per uur. De Koenigsegg ragt dit stuk in 9.9 sec af, en rijdt dan 235 km per uur.
Geen idee wat de Bugatti doet op topsnelheid, maar iedereen zal het erover eens zijn dat dit in weze geen fluit uitmaakt. Als je al een speciaal circuit nodig hebt om dit te halen, wat voegt het dan nog toe…
ben ik met Danny eens. Topsnelheid boven de 250 is nauwelijks interessant omdat je dat toch niet vaak gebruikt.
voor de kopers van zulk soort auto’s, is het stukie boven de 250 juist interresant. Ik vind de veyron wel mooier dan deze.
tja over-compenseren……? Mensen die echt kunnen rijden leven zich met een leuke wagen uit op het cicuit. Dit is vooral om te kunnen roepen dat jij de snelste/duurste auto hebt van allemaal. De Veyron is een knap stuk techniek en deze Koenigsegg ook, maar 99% van de eigenaren kan er niet mee overweg en eigenlijk is het vooral een boel opschepperij (in mijn ogen).
ik ben het met woood eens.
hier meer foto’s http://www.seriouswheels.com/top-2006-Koenigsegg-CCX.htm
wallpapers
En ik vraag mij dan af wie in ’s hemels naam dan die 400 per uur gaat halen als ze nu al moeite hebben om een testparcours te vinden?Zelfs jeremy clarkson heeft de magische 407 niet kunnen halen in de veyron…
Voor de prijs van een Veyron in NL heb je deze CCX en een pagani Zonda F, ik zou het wel weten…
@W0o0dy
hoe hoger de topsnelheid hoe sneller je kan op de autostrade
Elke keer ik op de site kom, zie ik de CCX. En vind hem nog mooier en mooier worden. (en dat is niet door de alcohol die ik momenteel binnen heb) Mischien niet mooier, maar zeker machtiger dan de Veyronnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn:: (h)
Ik denk niet dat Koenigsegg de 407 km/h niet kòn halen. De vorige ging al 388 km/h, ze hebben de kennis en de mogelijkheden. Ik denk dat ze om de Bugatti te overtreffen bepaalde compromissen hadden moeten doen, die ze niet wilden doen om de auto bruikbaar te houden en een normale garantie te kunnen geven. Het siert Koenigsegg dat ze zich niet laten meeslepen.
Overigens kun je bij deze snelheden geen vaste topsnelheid opgeven – het is van zoveel factoren afhankelijk, bijvoorbeeld hoogte (luchtdichtheid). “Meer dan 395 km/h” is een veilige stelling, omdat die 395 blijkbaar praktisch overal gehaald kan worden.
Inderdaad, hoe de wind staat bijvoordbeeld. Ik kan mij voor stellen dat het 10 tallen km/h’s verschil kan geven (met of tegen wind).
De bron is hoogst twijfelachtig en terecht want er klopt geen fluit van dit verhaal.
Het zijn enkel speculaties over wat de auto dan wel of niet zou worden.
Koenigsegg zou wel gek zijn om een facelift van de CCR ( want qua power en cijfers maakt het niks uit ) te doen als zelfs SSC dik voorbij de specs van de veyron kan.
Ook dat hebben ze voor elkaar gekregen met een supercharged V8 … ik zie de CCX de veyron wel degelijk verslaan en goed ook!
het is een amerikaanse V8 en dat zegt genoeg
volgens mij is de CCX niets meer en niets minder dan de Koenigsegg voor de USA en niet bedoelt als antwoord op de Veyron. Dat ie op een circuit sneller is dan de Veyron hou ik nog steeds voor mogelijk, ook met 806 pk. Maar goed, het blijft gokken.
…Amerikaanse V8…
Waar maak je dat uit op?
Het blok is eigen fabrikaat zonder leentjebuur te spelen elders.
Koenigsegg voor de USA
De CC8S en de CCR waren al leverbaar in de VS …
die zijn groot en gemakkelijk te tunen
“It was not designed to break another set of records as was heavily speculated in the build up to the show, but instead is aimed specifically at the world’s biggest market; the United States. Based off the CCR, it has a modified nose and rear end to comply with America’s stricter impact regulations. The most remarkable feat can be found under the engine cover. The engine was modified to accept lower octane fuel without the loss of power. The electronics are also upgraded to a fully digital system, which is devoid of physical fuses.”
Ik denk dat de CCX een Veyron killer word. 700 kg verschil. Dat maakt volgens mij veel uit in het weggedrag. Ik ga voor de CCX, ten eerste hij is mooier en ten tweede ik vind hem gewoon beter.
Beste mensen. De koenigsegg is mooier. Das mijn menig. Er wordt wel moelijk gedaan over de topsnelheid van de Koenigsegg en de Veyron, maar als je zon auto zou kunnen hebben haal je dat er toch nooit mee. noem mij maar een autobahn/curcuit waar je dat zou kunnen halen. Je kan net zo goed een kia kopen. Om drie redenen
1. Topsnelheid wordt tenminste al gehaald op de gemiddelde polderweg
2. Na 2 jaar is tie op dus heb je genoeg reden om weer een nieuwe te kopen (ja ook een Veyron en een Koenigssegg gaan ververlen na verloop van tijd.
3 Alles wat je aan bezine uitspaart met de kia kan je opsparen voor de next generation sportscar.
Nou de groeten
mag ik u eraan herinneren dat hoe hoger de topsnelheid is hoe sneller je daadwerkelijk op de autostrade kan halen is
Volgens mij als je het aantal pk’s per kg uitrekend heeft de CCX 700pk per ton en de Veyron 530pk.
@Chris
koppel niet vergeten ;-)
Slechts een questie van tijd, en de Veyron zal verslagen worden. Al kan dit wel lang duren zie destijds de McLaren F1. …
Ach… de CCX is gewoon een strak getrokken update van de CCR…
Nog mooier, ronder en… sneller…
Waarom rijden als een Go-kart?
Met zo’n auto wil je toch werken om de power in je macht te kunnen houden?
Wat maakt het dan nog uit wat een Veyron is, of doet?
Als je in een Koenigsegg rijden mag WIL je niet eens weten wat Volkswagen doet…
…toch?
ik denk ni dat de CCX een stuur heeft van 25000€ :p
”het is een amerikaanse V8 en dat zegt genoeg”
huh? wat basel jij :D in de ccx ligt de eerste motor
die door koenigsegg zelf is ontwikkeld,
de vorige in de cc en ccr kwamen (meende ik)
van mercedes? die van de ccx is in ieder geval
NIET van amerikaanse makelij;
hij is gemaakt door onze zweedse vw-haters zelf :D
hoi
al met de vey of de koen gereden ?
qua bruikbaarheid en reliability – come on.
circuit ? ga je de ring met le mans of mas du clos vergelijken ? de ccx komt er toch nooit aan…
al in de regen gereden met die twee – je zal het rap weten.
wat doet topspeed of pk er toe – het ding moet gaan, elke dag en overal, zonder te kapotten, weten jullie het dan nog niet ?
beste Will,
Wat moet een mens in hemelsnaam met een stuur van 25.000 euries…?
Is het niet veel belangrijker dat zo’n ding je de bocht om helpt?
CCX of Veyron? Ja is best moeilijk als er gekozen moet worden. In ieder geval zijn het geen directe concurrenten. Het heeft teveel verschillen. Motor is niet te vergelijken, vermogen verschild te veel, pk/kg is ook te ver van elkaar verweiderd en zo kun je nog wel even door gaan. Het is maar goed dat Koeniggseg 395km/h+ opgeeft en niet een precies getal.
Gelukkig brengen ze nog de CCXR uit die op E85 (bio-ethanol) loopt en mooi 1018pk leverd. Die kan de Veyron wel degelijk verslaan. Al zal hij nog steeds erg listig zijn op een circuit. (middenmotor met alleen achterwielaandrijving) Voorzichtige voorspelling is dat die dan tegen de 410km/h loopt. Met een flinke aanloop loopt de CCX ook al 388km/h op Nardo. Op de Volkswagen testbaan in Ehra Lessien zal er nog wel wat meer inzitten.
koenigsegs zijn gewoon veel beter bijvoorbeeld de koenigsegg ccxr special idition 1018 pk bugatti veyron 1001 pk