Het is crisis en dus moeten we creatief zijn, dat moet het management van Fiat gedacht hebben toen ze het volgende idee bedachten. Men wil een baby-Quattroporte gaan bouwen op basis van de volgende generatie Chrysler 300C. Onder de motorkap zou de nieuwe Chrysler “Phoenix” V6 komen.
We wisten al dat Fiat van plan was om de Alfa Romeo 169 te gaan bouwen, op basis van de volgende generatie Chrysler 300C. Maar nu is duidelijk geworden dat dit zogenaamde LX-platform ook gebruikt zou KUNNEN(!) gaan worden voor een opvolger van de Lancia Thesis en een kleine(re) Maserati sedan. Die auto’s zouden vanaf 2011 gebouwd moeten gaan worden in de Italiaanse fabriek die Fiat onlangs kocht van Bertone.
Mocht je als fan van Maserati op dit moment uit het raam willen springen, of andere rare dingen willen doen dan wil ik je toch nog even vragen om door te lezen. Op dit moment gaat het (gelukkig) alleen nog maar om wilde speculatie, maar die is wel ergens op gebaseerd. Een hoge pief van Fiat (Alfredo Altavilla) heeft vorige week tegen de vakbonden verteld dat Fiat van plan is om vanaf 2011 twee op Chrysler techniek gebaseerde modellen in Europa te gaan bouwen. Onder de motorkap zal de Chrysler “Phoenix” V6 gebruikt gaan worden. Op jaarbasis zouden er 50.000 exemplaren gebouwd moeten worden.
Wat voor opties zijn er dan? Volgens mij zou het kunnen gaan om de volgende auto’s: Alfa Romeo 169, Lancia ‘Thesis’ en Maserati baby-Quattroporte. Wat denk jij dat Fiat gaat bouwen in de voormalige Bertone fabriek? Op 4 november zal Fiat (als het goed is) zelf een tipje van de sluier oplichten als ze hun vijfjarenplan presenteren voor Fiat-Chrysler. (via: autonews.com)
Laue zegt
een baby-Quattroporte? LoL de 300C is een slagschip eerste klas! wel een mooie overigens
Merry zegt
Als het zo doorgaat bij Fiat wordt de volgende Ferrari op het platform van die sleepboot 300 gebouwd.
De 300 en Challenger zijn leuke auto en om een Alfa te maken op dat platform is nog redelijk ok, maar dan moet er wel een V8 in.
Maar daar moet het wel ophouden of zijn de Italianen echt helemaal de weg kwijt?Waar is die Italiaanse trost gebleven.
Die gasten hebben toch leiver een slechte Italiaanse auto dan een goede andere auto, en als die Italiaanse auto dan niet goed is noem je het gewoon passie en karakter.
AMGJunk zegt
Ja ik wou al zeggen, de 300C is echt nie veel kleiner dan een quatroporte. Als hij niet net zo groot is.
Want de 300C is echt een HUUUGE bak hoor.
Sam zegt
heey was het niet zo dat de 300c nog deels was gebaseerd op een merc? dus dan heb je een maserati/merc? neem niet aan dat merc dan nog onderdelen gaat leveren
Sam zegt
oeps.. mijn fout het gaat hier om de volgende generatie 300 dus dan zullen ze de merc onderdelen er wel uit halen :P
Bert zegt
Prima toch?
Hoe meer betaalbare auto’s met het uiterlijk van een Maserati, hoe beter!
Kan het straatbeeld alleen maar verfraaien.
Jokkebrok zegt
alweer zo’n rare Maserati???
ODT zegt
@AMGJunk
afm 300C : 5015 x 1880
afm QP : 5097 x 1991
Eric zegt
Laat ons hopen dat ze deze bouwen voor Lancia Thesis. Maserati zou een model moeten uitbrengen alla Boxster/Z4/SLK. Dat zou pas leuk zijn!! Hiervoor kunnen ze het platform gebruiken van de Alfa Spider maar dan met RWD.
EJS zegt
@Eric:
een platform bouw je niet zomaar om tot rwd, dan kun je beter een heel nieuwe platform ontwikkelen..
OT: lijkt me zinloos gezien de afmetingen en het niet bepaald Italiaans ogende design van de 300C
Het lelijke eendje zegt
Wacht maar wat de toekomst nog gaat brengen!
Ge zult er van verschieten!
matthisl zegt
amerikaans-italiaanse auto.. ben benieuwd! *roflol
Merry zegt
@matthisl:
Ik krijg gelijk een beeld van Rocky Balboa hier!!!
integralechubasco zegt
ik krijg zo’n beetje het gevoel dat er iemand hier een heel klein beetje, ietsie pietsie, een beetje hekel heeft aan italiaanse auto’s… heeeel suubtiell….
Ronnie zegt
Zijn beide partijen dan de vreselijke Chrysler Maserati TC vergeten?
http://www.speurders.nl/overzicht/autos/chrysler/chrysler-maserati-tc-turbo-44965600.html
KippieKnaus zegt
Een baby Maserati op basis van een Chrysler op basis van een oude E-klasse. Het moet niet gekker worden.
JoepeN zegt
‘Baby’ Quattroporte lijkt me wel een goed idee. Huidige is toch aanzienlijk groter dan het vorige model. Wel met V8 erin natuurlijk, als stijlvol alternatief voor M3, RS4, etcetera. *Droomt fijn verder*
bmw zegt
ik denk dat men een nieuwe Thesis en een nieuwe 169 zal maken. Dat is dringender dan het uitbreiden van het Maserati-gamma…
micheloo0 zegt
Dan zal da al nie fantastisch rijden want dat onderstel van de 300c stamt af van de e-break van 2 modellen geleden.
Laue zegt
@micheloo0:
De 300C is op comfort afgesteld. Probeer er eens een met sportonderstel, voor zon gigantische wagen is het zeker niet slecht.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Op welk onderstel wordt de 300c dan gebouwd, een nieuwe E-klasse?
Jos zegt
wat een schande. Ten eerste is er geen baby quattroporte nodig en ten tweede zou het echt niet kunnen met een v6 en een chrysler ondertstel. Larie en apekool als je het mij vraagt.
troublesome88 zegt
Ja, ben het he-le-maal met Jos eens..
Vincenzo zegt
beste mensen ook Maserati heeft geen concurrentie en al helemaal niet van een z4 of bokster. Laat me toch niet lachen man.
Kijk maar eens over 5 jaar waar Fiat staat.
En laten we het eens over de laatste 10 jaar F1 hebben…….daar kan Benz en BMW en al die anderen nog een puntje aan zuigen. Ohh nee dat komt natuurlijk door de managers uit het noorden he? Die superieure Engelsen…pfffffff
Esprit_de_Flandre zegt
Dat worden dan wel vrij veel gelijkaardige auto’s op dezelfde markt. Zoveel verschil is er niet tussen die modellen.
Alfa 169: vrij duur en sportief
Lancia Thesis: vrij duur en klassiek
Chrysler new 300C: iets minder duur en waarschijnlijk klassieker dan de huidige.
Maserati: duur en sportief en klassiek tegelijk.
Allemaal wel op een iets andere doelgroep, maar zal dat genoeg zijn? Misschien nog een Ferrari-vierdeurscoupé erbij, en een Iveco camionette?
sjaak1234 zegt
Tja het onderstel heeft toch helemaal niks met uiterlijk te maken?
En waarom blijft iedereen de huidige 300c er maar bijhalen? het gaat om het nieuwe 300c platform dus ik neem aan dat Fiat dan ook wel een vinger in de pap heeft gehad en er vast ook wel voor gezorgd heeft dat het chassis tot meer in staat is dan alleen een zwabberend slagschip.
Citrofiel zegt
Dat zal dus een auto worden van rond de 100k euro (in NL). Hij zal toch wel een stuk duurder en luxer zijn, hij moet niet in de buurt van de 169 zitten. Ik geef het wel een kansje…
Benz.. zegt
Dus inplaats van het prachtig, elegante Ferrari-gesnerp krijgt de Masser nu ineens zo’n nattedweil-V6 met waarschijnlijk een gewoon, neutraal geluid.
Jammer..
Bob zegt
Na een GM V6 nu een Chrysler blok in de Alfa, veel erger kan het ook niet meer worden.
Cantago zegt
Maserati en Lancia is echt een combinatie van niks… Net als Paris Hilton aan Boer Henk koppelen ofzo, dat kan toch niet goed zijn?
trevor zegt
op zich zou er best wel weer ruimte zijn voor een alternatief voor de S4/RS3 / M3 / C63AMG / IS-F… Allemaal V8 (behalve nieuwe S4 natuurlijk) en aangezien Maserati uit het verleden en heleboel geschiedenis heeft en ervaring met V6 motoren..( de ghibli cup had begin jaren 90 al 330pk uit een 2.0 V6) denk ik dat ze met een 3.6 V6 waar we hierover praten toch snel ook met de nieuwe technieken(a la TSI) 400PK+ eruit zullen gaan halen of het op de andere toergooien en allerlei lichtgewicht materialen gaan toepassen(of een combi hiervan)… Maserati is natuurlijk altijd al een beetje anders…
wout zegt
Maffia bakken! Donkere ruiten en met een lage koffer voor de lijken makkelijk in en uit te laden.
De 300C pas al perfect in dat plaatje.
:)
Sjakie Peters zegt
Dus een baby quattroporte op mercedes E jaren 90′ basis, wordt vast een succes!
Rob zegt
@Sjakie Peters: *zucht* Moeilijk he, lezen. De baby Quattroporte wordt gebaseerd op de nieuwe 300C niet de huidige. Ik neem aan dat er dan geen Benz aan te pas komt.