• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Komt Volkswagen opnieuw met een Eén-Liter-Auto?

Auteur: ricardo, gepost 17 januari 2011 om 21:03 – 41 Reacties

VW L1 concept uit 2009

Sinds de jaren negentig is VW al bezig om superzuinige conceptjes te ontwikkelen waar we vervolgens bijna nooit meer iets van horen. Het meest recente voorbeeld is de L1-concept uit 2009. Een té gestroomlijnde tweezitter met het gewicht van een tafellamp en een verbruik van 1,38l per 100 km. Op de aanstaande Qatar Motor Show eind januari schijnt VW nu met een ‘nieuwe’ versie te komen, die ook in productie zal gaan.

We moeten het nog zien gebeuren, maar het lijkt erop dat VW binnenkort een nieuwe (of verbeterde) Een-Liter-Auto aan de wereld zal voorstellen. Deze Super Efficient Vehicle (SEV), zoals hij moet gaan heten, heeft ditmaal niet alleen een tweecilinder dieseltje aan boord, er wordt ook gebruik gemaakt van een elektromotor ter ondersteuning.

Deze hybride zal verder bestaan uit lichte materialen, het torpedo-achtige chassis is gemaakt van koolstofvezel. We weten van het conceptmodel uit 2009 dat deze ecomobiel niet meer dan 1.38 liter diesel per 100 kilometer verbruikt, het model dat binnenkort gepresenteerd wordt zal daar vermoedelijk niet veel van afwijken. Maar volgens VW-bobo Ferdinand Piëch (a.k.a. VAG PIMP) zal deze auto voordeliger rijden dan alle huidige EV’s. En als Ferdie het zegt… Binnenkort verwachten we meer info over dit zuinige karretje te hebben.

UPDATE: De auto is inmiddels officieel bekend gemaakt. En hij heet… Volkswagen XL1!

Met dank aan Ton voor de tip!

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
    Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Koop de zeldzaamste Volkswagen van Nederland
  • Deze tweedehands Volkswagen kost een vermogen!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Diesel, Hybride, l1, Volkswagen, xl1

Vorig bericht: « De Chrysler 300 komt er ook als hybride
Volgend bericht: Audi basht Mercedes in Super Bowl-reclamevideo »

Lees Interacties

Reacties

  1. Apache zegt

    17 januari 2011 om 21:07

    Licht en aerodynamisch voor minder verbruik dus.
    Alle hens aan dek als er een sterke zijwind staat…

    Login om te reageren
  2. LJ zegt

    17 januari 2011 om 21:07

    Ik ben heel heel erg benieuwd wat het precies gaat worden…nog geen spyshots of tekeningen gelekt zeker…

    Login om te reageren
  3. Jokkebrok zegt

    17 januari 2011 om 21:08

    Klinkt goed!

    Login om te reageren
  4. autogek123 zegt

    17 januari 2011 om 21:10

    Plug-inn Up anyone?

    Login om te reageren
  5. highperformance zegt

    17 januari 2011 om 21:17

    Als dit de toekomst ontwerpen van auto’s moeten worden ga ik met het OV, dan maar te laat en oncomfortabel op locatie. Dit is echt het beste dat je kunt doen om het OV te stimuleren…

    Login om te reageren
  6. xilver zegt

    17 januari 2011 om 21:21

    Leuk idee… maar wil je daarin wel gezien worden? Utopisch denken vind ik dit… zero emission en naar het esthetische wordt niet gezien, wat duidelijk een invloed heeft op het koopgedrag. Goed idee, maar draai er een mooi chassis rond.

    Login om te reageren
  7. kingkay zegt

    17 januari 2011 om 21:26

    Puh. Op zich altijd leuk dat fabrikanten het verbruik weten terug te dringen maar idd, zoals hierboven gezegd : wat als er ‘ns een zijwindje van zeg 90km/u zo’n geval van amper een paar 100kg schept? Dat wordt een hele leuke rij-ervaring lijkt me zo. Live dangerous! Lang leve VW, zij snappen tenminste écht wat er bedoeld wordt met ‘rijplezier’.

    Qua design zal het nog wel redelijk binnen het conventionele vallen denk ik zo, al was het maar omdat we het hier over VW hebben. En het ding moet ook wel verkopen natuurlijk. Ach, uiteindelijk, mij stoort het niet, al word ik er ook niet warm van.

    Login om te reageren
  8. koekepan zegt

    17 januari 2011 om 21:27

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  9. MarkieS zegt

    17 januari 2011 om 21:31

    Klinkt als

    http://www.youtube.com/watch?v=dw7zxe_dV6g

    Login om te reageren
    • MichaelvdBroek zegt

      17 januari 2011 om 23:34

      @MarkieS: haha dikke bootengine :P

      Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      18 januari 2011 om 10:26

      @MarkieS: zelfs mijn brommer klinkt nog beter

      Login om te reageren
  10. Vanquish zegt

    17 januari 2011 om 22:06

    Ik zou zeggen: verbaas ons.

    Login om te reageren
  11. Laue zegt

    17 januari 2011 om 22:07

    Ik heb trek in een banaan.

    Login om te reageren
    • MichaelvdBroek zegt

      17 januari 2011 om 23:30

      @Laue: lol? :P

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      18 januari 2011 om 10:03

      @Laue: Dan moet je een banaan eten hé…

      Login om te reageren
  12. autoblogamateur zegt

    17 januari 2011 om 22:18

    Mooi is anders met deze sciroccoachtige wagen, en qua portomonee zal het vasylt niet voordeloger zijn (ik gok op hoge aanschaftprijs), maar goed (lees ‘minder slecht’) voor het milieu is het vast wel…

    Login om te reageren
  13. vwally zegt

    17 januari 2011 om 22:34

    Als je alle logo’s weg laat, zou ik zweren dat het een concept is van bmw

    Login om te reageren
  14. rc1990 zegt

    17 januari 2011 om 22:57

    Qua vormgeving is dit ding wel ecjt fors lelijk. Maar ach, alles voor een zo goed mogelijke Cw-waarde. Daarom vind ik het ergens op wel iets weghebben van een Prius. Of is dat vloeken in de kerk? Ach, ik ben benieuwd waar ze uiteindelijk mee zullen komen, die motor zullen ze vast wel doorzetten..

    Login om te reageren
  15. MichaelvdBroek zegt

    17 januari 2011 om 23:33

    update: foto’s van mogelijke 2 cilinder blokje :P

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      18 januari 2011 om 10:27

      @MichaelvdBroek: ik denk niet dat zoiets er in komt, veel te snel en onzuinig :P en bovendien, die uitlaten kunnen echt niet op een auto

      Login om te reageren
      • MichaelvdBroek zegt

        18 januari 2011 om 23:47

        @NLBUURMAN: haha snel zeker! bij zijn 1e run sprint al een NL record, maar waarom kunnen die pijpjes niet? loopt toch gewoon onder de auto door:P alleen het verbruik zal je van schrikken, aangezien hij 2x 28mm carburateurs heeft :P

        Login om te reageren
        • NLBUURMAN zegt

          19 januari 2011 om 13:47

          @MichaelvdBroek: wow, 2 28mm carbs voor een 2 cilinderblokje van zo’n 100cc (gokje?), m’n vader z’n 600cc heeft 4 28mms, maar dat is dan ook 150cc per cilinder, dit zo’n 50 :P

          Login om te reageren
          • MichaelvdBroek zegt

            19 januari 2011 om 14:39

            @NLBUURMAN: Haha ja dat klopt! het is 2x malossi 50cc,
            2 losse krukassen met een speciale overloop:

            2x 50cc malossi

            2x 28MM Keihin carbs

            starten lopen! :D

            Login om te reageren
            • NLBUURMAN zegt

              19 januari 2011 om 17:02

              @MichaelvdBroek: de krukas van mij rd50mx uit 83 is toch iets dunner, en een watergekoeld blok. maar die 28mm keiheins, mjam :)

              Login om te reageren
              • MichaelvdBroek zegt

                20 januari 2011 om 00:48

                @NLBUURMAN: hehe dit zijn 85mm pennen, dat is tegenwoordig niet meer te vergelijken! deze zit gewoon op 55pk :P 4 sec naar de 100 haha, hier een geinig filmpje voor je van een 80cc tegen een subaru 600pk
                http://www.youtube.com/watch?v=Vl183ezQOcQ

  16. midasracer zegt

    17 januari 2011 om 23:37

    Ik hoop dat ze ooit nog een keer een remake doen van de VW Scooter, een geinig driewielertje. Ook 2 zitplaatsen, licht van gewicht, maar wel zuinig en toch bloedsnel.

    Login om te reageren
  17. GOD zegt

    18 januari 2011 om 00:06

    Nu snap ik waar de audi a7 de achterkant van heeft.

    Login om te reageren
  18. rikl zegt

    18 januari 2011 om 00:27

    ik heb het altijd wel een intressant concept gevonden , ben benieuwd wanneer ie in productie komt.
    ze zouden natuurlijk ook gewoon de 1.2 tsi er in kunnen doen, 100pk is zat met z’on lichte auto.

    Login om te reageren
  19. rikl zegt

    18 januari 2011 om 00:28

    en dan nog iets de co2 uitstoot naar beneden, en ik zeg wegenbelasting vrijmaken :)

    Login om te reageren
  20. rikl zegt

    18 januari 2011 om 00:53

    dus even een rekensommetje,
    stel hij weeg 800kg is 800kg/100pk=8kg per pk
    dat is ongeveer het zelfde als een 2008 bmw 320i 170pk die heeft 7.9kg per pk (1345/170=7.9) en die doet 0-100 , 8.2 sec. Dus dat zou dan met deze als ie 100pk heeft theoretisch mogelijk moeten zijn :roll:

    Login om te reageren
  21. mikeslsamg zegt

    18 januari 2011 om 08:20

    die VW L1 concept heeft wel wat weg van een Messerschmitt

    Login om te reageren
  22. tstile zegt

    18 januari 2011 om 08:55

    Dit is toch de toekomst. Energieprijzen zullen nog flink stijgen.

    Luchtweerstand verminderen is een gebied waar nog heel veel te winnen valt voor auto’s.

    De sigaar vormige auto heeft de toekomst. Dan zitten we achter elkaar ipv naast elkaar.

    Login om te reageren
  23. tstile zegt

    18 januari 2011 om 08:57

    Zoiets, maar dan in een modern jasje en moderne techniek.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      18 januari 2011 om 10:05

      @tstile: Die is wel leuker dan zo een in modern jasje…

      Login om te reageren
  24. tjorque zegt

    18 januari 2011 om 10:42

    Ik ben voor… En dan nog liefst een apart rijvak voor zulke smalle wagens en motoren… Ik zit toch maar alleen in de wagen elke dag dus geef geen reet om die extra stoelen…

    Login om te reageren
  25. tjorque zegt

    18 januari 2011 om 10:43

    en voor een woon werk wagen kan het mij al helemaal niet schelen hoe hij er van buiten uit ziet…

    Login om te reageren
  26. laurensje zegt

    18 januari 2011 om 10:47

    Cw waarde is wat telt, op snelheid. Of Cx, dan zit (dacht ik) frontaal oppervlak er ook in verwerkt…

    OT: als het lukt de onzin van EV’s aan te tonen…

    Login om te reageren
  27. Freewarefreak zegt

    18 januari 2011 om 11:04

    “..Sinds de jaren negentig is VW al bezig om superzuinige conceptjes te ontwikkelen waar we vervolgens bijna nooit meer iets van horen..”

    En niet alleen de superzuinige conceptjes.. ik wil wel weer eens wat horen van deze:

    Login om te reageren
  28. Ferdinand1 zegt

    18 januari 2011 om 13:18

    Design-technisch is het niet eens zo’n ramp. Maar wat er wel mis is, is dat het geen praktisch vervoersmiddel is. Mensen die een tweezitter kopen doen dat vaak niet met de reden dat ze maar met tweeën zijn of geen vrienden hebben, maar omdat tweezitters het autorijden leuk kunnen maken. En hoeveel mensen vinden het leuk om zuinig te rijden??
    Ze kunnen er jammer genoeg dus beter een overdekte fiets van maken… Beter maken ze hem twee keer zo breed. Veel realistischer, en het design kan gewoon behouden blijven.

    Login om te reageren
    • mco zegt

      18 januari 2011 om 16:06

      @Ferdinand1: Als ik em 2 keer zo breed denk, zie ik een scirocco met dichte wielkasten achter. Afgezien van de achterkant dan, die lijkt niet op een VW. Vind dit wel interessant waar de ontwikkelingen heen gaan..

      Login om te reageren
  29. Yellomello zegt

    18 januari 2011 om 16:21

    Prima auto om naar je werk te rijden! Juist voor het zuinige heb ik een VW Lupo 3L en voor het leuke een snelle en krachtige auto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North