
Een Toyota Celica GT-Four Carlos Sainz Edition om precies te zijn.
In 1989 ziet de vijfde generatie Toyota Celica het licht. Duidelijk voortbordurend op zijn voorganger, maar dan met veel rondere lijnen. Niet per se een krachtige sportwagen om te zien, zeker niet in basistrim met wieldoppen en een 103 pk-sterk 1.6je. Toch wist Toyota ook van deze generatie Celica iets moois te maken: de GT-Four.
Deze 200+ pk-sterke, vierwielaangedreven geweldenaar was er zowel met de standaard carrosserie als met de hier afgebeelde widebody. De auto was bedoeld als homologatiespecial voor het wereldkampioenschap rallye en deelt dus de nodige techniek met de Celica waarin onder andere Carlos Sainz en Juha Kankkunen aan het boenderen waren. Niet zonder succes overigens, Toyota won vele rally’s en vier kampioenschappen met de Celica GT-Four. De eerste was door Sainz in 1990 en aan die titel is deze auto een eerbetoon.
Toyota bouwde 5000 exemplaren van de GT-Four Carlos Sainz Edition, allemaal voorzien van een genummerd plaatje met handtekening van de meester juist boven de pook. Behalve een subtiele spoiler en verbreding onderscheid deze rappe Celica zich visueel vooral door de kenmerkende luchthapper op de motorkap, gelijk aan die van de rallyauto. Standaard stond de auto overigens op wat suffe velgen, gelukkig heeft de huidige eigenaar van dit witte exemplaar in al zijn wijsheid besloten een setje lekkere rallywielen onder de auto te knallen.
Al dat moois heeft overigens wel zijn prijs, al is de vraagprijs van 19.500 euro onderhandelbaar. Voor zover ik kan na gaan de duurste Celica van het land (de goedkoopste is van dezelfde generatie en staat voor 370 euro + 50 euro voor de velgen bij een niet nader te noemen etablissement), maar ook met afstand de dikste.
Die is wel erg lekker!
Veeeeel te duur.
@bmwe46csl: Ergens wel grappig, je commentaar in combinatie met je nickname..;)
@bmwe46csl: beter te duur dan niet te koop!
Als jullie nog een verjaardagscadeau voor me zoeken, ik neem deze graag aan. Wel ingepakt graag! Dank alvast!
….50 euro voor de velgen. Jetcaaaarrss. Ik wist het zonder te kijken.
@xiran: hebben ze daar überhaupt auto’s staan boven de 800 euro? Ik klik niet meer verder als ik iets goedkoops zie met rotterdam (ZH) erbij…
@dieselaer:
Een ECHTE petrolhead heeft daar de dag van zijn leven ..
Soort voor portaal van de sloop ..
Dus nogmaals alleen maar leuk voor ECHTE petrolheads ..
@lincoln: Ook bij Jet Cars staan mooie auto’s. Het zijn gewoon handelaren, en de krijgen af en toe ook goede auto’s. Het is nu juist de truc om daar het kaf van het koren te scheiden en een werelddeal te doen.
@willeme:
Hoop van die half tamme dingen die zelfs failliete knei bedrijfjes niet willen verdonkeremanen ..
Overal zit werk of achterstallig onderhoud aan ..
Alles is sjebbie en naargeestig ..
Grappige toko dus ..
@dieselaer: ik zag voor het laatst een S63 AMG Coupe
@r32turbo: Hoezo ?Ga je dood of ben je blind geworden?
@dieselaer: jawel een paar Porsche en een paar dikke Mercedessen en BMW’s.
Of het een verstandige deal is mag je zelf beslissen. Ik als ingenieur hou niet van risico en loop met een grote bocht om dat soort toko’s heen. Liever iets meer betalen en de zekerheid dat het goed is.
Beste wat ik kan doen is 5 euro.
@faalhaas: 5 euro?
@daantje96: op je muil gauw
Niet de mooiste Celica. Maar wel een erg gave model dit.
@toyotafortuner: Mooiste vind ik het model erna de st205 ;)
Komt deze ook met de illegale turbo waardoor Toyota destijds uit het WRC geknikkerd is…?
@Ferry_76: voor straatgebruik mag je doen en laten wat je wil. Like your thinking tho
@Ferry_76: volgens mij wel, ik weet niet helemaal meer hoe dat zat.
@xiran: Volgens mij hadden ze een soort bypass om de restrictor gemaakt, met een veermechanisme, wat terugschoot zodra de lucht toevoerslang werdt losgekoppeld. Werdt dan ook pas ontdekt toen de organisatie besloot het hele ding doormidden te zagen. Op zich erg slim bedacht.
Sorry maar voor dat geld kun je echt wel wat mooiers krijgen al blijft smaak subjectief maar ik zou die 370 euro voor het goedkoopste model al te veel vinden…. Te veel sjonniebak….
@riva: jij rijdt zeker een Golf 4?
@ThomasBol: In dat geval, soort kent soort.
Is carlos sainz al zo lang in het vak dan?
@bmwm3gtr: Senior wel…
Wel een enorm gaaf ding…
Alleen zou mijn geld liever stuk slaan op een late seventies Celica:
https://www.youtube.com/watch?v=FP1CWHaafqc
Dan rijdt je pas echt een vette bak.
@moveyourmind: Zelf zo een TA28 (liftback) 4 jaar lang in bezit gehad. Weg gedaan omdat de roestduivel de binnen schermen weg vrat. Wordt nog wel eens gillend wakker “ik verkoop hem niet” roepend.
Dik ding hoor. Wel graag met Castrol stickers.
@dutchdriftking: of die Marlboro-livery van de vorige generatie.
Koop hem lekker zelf!
Elke cent dubbel en dwars waard, gaat gegarandeerd nog in waarde stijgen.
Als je nog ergens een spaarvarken met 20 mille hebt, sla hem dan nu stuk.
@brabussb1:
Ik hoor het al ..
Jij gaat em pertinent niet kopen ..
Blijft een supergaaf ding, en die velgen zijn top!
5000 stuks !!
Nou nou .. Wat een zeldzaamheid ..
Succes met de verkoop ..
Jetcars lijkt me fijner om zaken mee te doen ..
@lincoln: de productie aantallen van de auto geven toch niks aan over de ‘kwaliteit’ van de verkoper?
@lincoln: er zullen een hoop vernaggeld zijn in de jaren.. Jaar of 10 geleden kon je ze nog voor veel te weinig geld oppikken. Verkeerde handen doen wonderen voor dit soort auto’s.
Ach ja als mensen 200K durven te vragen voor een E30, waarom niet.
Niet iets voor @desjonnies voor naast de Subaru WrxSti type R ….. edition? Excuses overigens voor de gebrekkige omschrijving maar ik kon de reactie van je met de correcte typenaam niet terug vinden.
Hij heeft teveel gelopen. Zo’n auto met max. 100k op de teller verkoopt wel voor deze prijs.
Ik zie een kilometerstand van 189.000 en een verlopen apk…!
Een toekomstige klassieker. Maar even wachten tot de bubbel knapt, dan kopen goed onderhouden, en dan wachten op de volgende bubbel.
Die velgen zijn echt lelijk
Iedereen zat een draadje of zes te zeveren over het feit dat klassiekers onbetaalbaar worden.
En voila – AB levert hem zo op een presenteerblaadje !
Nu is twintig mille een hoop geld, maar het is eigenlijk niet duur voor een limited editon straatversie van een WRC wagen.
Laat zo’n ding maar staan, langzaam aan beginnen de Japanse wagens aan een inhaalslag als klassiekers
Een 240 Z kocht je in de States drie vier jaar geleden nog voor $ 4000 , ga nu maar eens kijken, een barrel doet al gauw $ 8000.
En wat is hier niet leuk aan, limited edition, handtekening en een plaatje van Sainz in het ding, alles goed toch ?
En alleen een kenner ziet wat je rijdt !
Mooie wagen prijs is hij ook wel waard
Rij maar een schade met zon ding en het loopt echt in de papieren
Oh en 3SGTE love it
Ooit bijna 20-jaar geleden een zelfde (in ’t zwart) gekocht. Uiteindelijk niet gedaan maar voor t zelfde geld een SUBARU WRX gekocht. De SUB was gewoon (veel)sneller, lichter, reed lekkerder en stuurde directer enz enz. Daarnaast was de SUB echt “bulletproof” en bij deze Celica waren er best wel wat probleempjes bekend… Blijft t wel een gave auto vinden.
Tevens ’the most over engineered Toyata ever’, deze homologatiespecial waren net borderline voor TTE helemaal overboord ging met de creatieve ‘air restrictor’. Wat prutsen met de Turbo boost settings en je hebt een beest op wielen.