• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom Lotus je een handleiding gaf om je auto te slopen

Auteur: Dizono, gepost 31 maart 2016 om 20:45 – 42 Reacties

Afbeelding Waarom Lotus je een handleiding gaf om je auto te slopenAfbeelding Waarom Lotus je een handleiding gaf om je auto te slopenAfbeelding Waarom Lotus je een handleiding gaf om je auto te slopenAfbeelding Waarom Lotus je een handleiding gaf om je auto te slopenAfbeelding Waarom Lotus je een handleiding gaf om je auto te slopenAfbeelding Waarom Lotus je een handleiding gaf om je auto te slopenAfbeelding Waarom Lotus je een handleiding gaf om je auto te slopenAfbeelding Waarom Lotus je een handleiding gaf om je auto te slopen

Lotus Seven
In de begindagen kon je een Lotus Seven kopen als bouwpakket. Je kreeg daar echter geen bouwhandleiding bij, maar instructies hoe je je Lotus uit elkaar moest halen. Maar waarom?

Het is niet dat Britten nu zulke doorgewinterde knutselaars zijn dat kitcars er in de jaren 50, 60 en vroege 70 zo populair waren. Nee, het is vooral een kwestie van geld. Niet alleen was een kitcar sowieso goedkoper omdat de fabriek minder werk aan productie had, ook hoefde je over zo’n bouwpakket tot 1973 geen aanschafbelasting te betalen die voor normale auto’s wel gold. Dat je daarnaast zelfstandig je eigen auto in elkaar aan het zetten was, een genoegzaam proces waarbij je jezelf regelmatig op een pint kon trakteren voor de verrichte werkzaamheden, was natuurlijk een leuke bijkomstigheid.

Een van de speciale bepalingen om in aanmerking te komen voor vrijstelling van de aanschafbelasting was echter dat het niet toegestaan was om een handleiding mee te leveren. Nu is een Lotus Seven een eenvoudige wagen, maar deze zonder instructies in elkaar zetten was zelfs voor de doorgewinterde Britse klusser een horde te ver.

Gelukkig stond er in de wet niks over een handleiding waar in staat hoe je je auto uit elkaar moet halen. Deze kreeg je dan ook standaard bij je Lotus Seven-bouwpakket geleverd, het enige wat je hoefde te doen was de handleiding van achter naar voor te lezen in plaats van andersom! Simply Clever had zomaar de toenmalige slogan van Lotus kunnen zijn.

Ook interessant!

  • Jenson Button komt met eigen auto op basis van Lotus
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Funny, kitcar, Lotus, seven

Vorig bericht: « Koop dan: de dikste Toyota Celica van ’t land
Volgend bericht: Muller bevestigt komst Spyker C12 en nieuwe SUV »

Lees Interacties

Reacties

  1. robert110 zegt

    31 maart 2016 om 20:51

    Geniaal

    Login om te reageren
    • brabussb1 zegt

      31 maart 2016 om 20:54

      @robert110:
      Inderdaad, zoals alle Lotussen simpelweg geniaal zijn.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        31 maart 2016 om 21:00

        @brabussb1: och, Joop Donkervoort wist er nog wel het e.e.a. aan te verbeteren, hoor ;)

        Maar ik snap je punt wel. Zonder Colin Chapman had de Formule 1 zich waarschijnlijk heel anders ontwikkeld.

        Login om te reageren
        • brabussb1 zegt

          31 maart 2016 om 21:03

          @RRRobert:
          Joop heeft een geniale auto met een aan OCD grenzend fanatisme doorontwikkeld, daar mogen we hem zeer dankbaar voor zijn.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            31 maart 2016 om 21:11

            @brabussb1:

            Geniaal ..
            Klinkt als een geslachtsziekte ..

            Login om te reageren
            • norge zegt

              31 maart 2016 om 22:06

              @lincoln: Genitiaal…Ja je hebt weer eens gelijk..

              Login om te reageren
            • gt500eleanor zegt

              31 maart 2016 om 22:12

              @lincoln: wat een genitale grap

              Login om te reageren
              • theyoungsaablover zegt

                31 maart 2016 om 23:18

                @gt500eleanor: mijn vriendin heeft last van kutsproetjes is dat ook genitaal?

              • kruimel zegt

                1 april 2016 om 09:56

                @theyoungsaablover: kutwratjes zijn lekker voor je lul

      • desjonnies zegt

        1 april 2016 om 09:23

        @brabussb1:

        Eens !

        ‘The unbearable lightness of being ‘

        Login om te reageren
  2. flik2punt0 zegt

    31 maart 2016 om 20:53

    Haha er is altijd wel een manier om de wet te omzeilen halve auto’s om import belasting te omzeilen bijvoorbeeld

    Login om te reageren
  3. 87sandyd zegt

    31 maart 2016 om 20:56

    Welkom in Nederland nowadays. Waar zelfs de regels van de regels aan bepaalde regels moeten voldoen…

    Login om te reageren
  4. lucas23 zegt

    31 maart 2016 om 20:56

    Dat is nog de wet omzeilen met humor.. Tegenwoordig hebben we sjoemeldiesels

    Login om te reageren
  5. spykerboy zegt

    31 maart 2016 om 20:57

    Wat geniaal van ze zech! Had dit nog nooit gehoord, komisch!

    Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      31 maart 2016 om 20:57

      @spykerboy: zech=zeg

      Login om te reageren
  6. thefmanl zegt

    31 maart 2016 om 20:59

    Lijkt mij ook geweldig om zelf zo een auto in elkaar te zetten. Kan je tegenwoordig nog wel zulke bouwpakketten kopen?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      31 maart 2016 om 21:03

      @thefmanl: http://uk.caterhamcars.com/sites/default/files/styles/slideshow/public/slideshows/self-build.jpg

      Login om te reageren
      • thefmanl zegt

        31 maart 2016 om 21:14

        @Dizono: bedankt, miss kan je het in de tekst zetten ?

        Login om te reageren
      • truckertje zegt

        31 maart 2016 om 21:32

        @Dizono: en dan te bedenken dat ik toen ik 20 was(nu 26), een bouwpakket voor een boot(schuit) heb gekocht wat mij in totaal 13k heeft gekost?

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          31 maart 2016 om 22:29

          @truckertje: je bent toch niet hier in getrapt he? ;)

          http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02327/Sovereign-of-the-S_2327056b.jpg

          Login om te reageren
          • truckertje zegt

            31 maart 2016 om 22:34

            @Dizono: Wahaha? nee ik heb er daadwerkelijk nog wat aan ook, ik heb gewoon een veel te dure stalen badkuip van 8 meter in de sloot liggen.

            Login om te reageren
    • lincoln zegt

      31 maart 2016 om 21:18

      @thefmanl:

      Mij ook ..
      Maar ik hoor bij de 90% die het halverwege opgeeft ..

      marktplaats staan altijd wel half afgemaakte projecten ..

      Login om te reageren
      • thefmanl zegt

        31 maart 2016 om 22:02

        @lincoln: ik maak hem wel af hoor, maar heeft nu niet zo heel veel zin als ik in september naar het buitenland ga

        Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      31 maart 2016 om 22:06

      @thefmanl: zeker, ik heb het gedaan. Kan het je aanraden om meerdere redenen.
      De belangrijkste is wel de voldoening dat je de auto zelf hebt gebouwd.
      Daarnaast is het tot op de dag van vandaag nog een van de meest leuke auto’s om te rijden: vanaf 17 min
      http://youtu.be/Wfe0oCSpQJA

      Login om te reageren
    • stephano zegt

      31 maart 2016 om 22:13

      @thefmanl: De buurman van mijn ouders heeft (ik denk ondertussen wel weer 15 jaar geleden) een Burton gehad die hij zelf in elkaar gezet heeft. Ik weet niet of dit merk nog bestaat, maar die hebben nog best lang kit cars gemaakt.

      Login om te reageren
  7. ghost zegt

    31 maart 2016 om 21:01

    I like the way you’re thinking here!

    Login om te reageren
  8. jordip zegt

    31 maart 2016 om 21:07

    Leuk om te lezen en om te vertellen in de kroeg naast de bier en tieten verhalen ;p

    Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    31 maart 2016 om 21:34

    Rare Engelsen…

    Bij de zelfbouwpaketten geven ze een handleiding hoe je ze moet slopen,

    Terwijl ze de Slopel Lotus Omega kant en klaar uit de fabriek laten rollen…

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    31 maart 2016 om 21:35

    Ach ja, het idee is prima, maar wie heeft er tijd om een auto te bouwen?

    Login om te reageren
    • talladega zegt

      31 maart 2016 om 21:56

      @dutchdriftking:
      Gezien je hoeveelheid reacties op AB heb jij daar alle tijd voor.
      Een Caterham schroef je in 100/150 uur in elkaar, ongeveer 3 weekjes niet reaguren. ;-)

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        31 maart 2016 om 22:18

        @talladega: als je alles bij Caterham koopt, inclusief aandrijflijn en gespoten body moet het zeker in die tijd te doen zijn.
        Ik heb ik alles zelf gebouwd, dus Duratec motor, versterkte versnellingsbak met langere 1e verzet, LSD enz. Dan kost het je wel een paar jaar tijd maar ook de helft in euro’s.
        En inderdaad wat je zegt, je moet eens gaan tellen hoeveel uur je op het internet of voor de tv zit. Dat is pas zonde van de tijd. (En ik maak me er zelf ook schuldig aan.)

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          31 maart 2016 om 22:46

          @janjansen: lol @ langere 1e versnelling. 9 tegen 10 dat je een t9 hebt :)

          Login om te reageren
          • JanJansen zegt

            1 april 2016 om 08:27

            @davelepeef: klopt helemaal! Op een gegeven moment wel een Quaife behuizing gekocht omdat zo’n Duratec toch best veel koppel heeft.
            Zou in de toekomst graag een Sadev bak willen, dat is nog even sparen.
            Dit is ook meteen het leuke van de Seven: je kunt langzaam de auto bij elkaar sparen en je eigen keuzes maken.

            Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        31 maart 2016 om 23:29

        @talladega: haha, 1-0 voor jou!

        Login om te reageren
  11. remcott zegt

    31 maart 2016 om 22:03

    Hebben ze dan ook de aanhaalmomenten voor het losdraaien van de boutjes vermeld?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      31 maart 2016 om 22:07

      @remcott: min 100 nm…

      Login om te reageren
  12. aquila2003 zegt

    31 maart 2016 om 22:51

    Weet iemand nog dat discovery programma van die gast die zo’n kitcar bouwt?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      31 maart 2016 om 23:11

      @aquila2003: A Car is Born, dat was met een AC Cobra-kit. Later ook nog A Car is Reborn, waarin hij een E-Type Roadster restaureerde.

      https://cdn.static.ovimg.com/episode/346665.jpg

      Login om te reageren
      • aquila2003 zegt

        1 april 2016 om 08:12

        @Dizono: yes, dat programma! Toen discovery nog goede programma’s maakte. Thnx! :)

        Login om te reageren
  13. pinut187 zegt

    1 april 2016 om 06:49

    Kijk dat is pas een geniaale zet.

    Login om te reageren
  14. martijn11 zegt

    1 april 2016 om 06:54

    Bouwpaket van de ikea

    Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    1 april 2016 om 09:33

    De Seven was al snel een hit op de circuits, want daar was de wagen ook voor ontwikkeld, voor de amateur racer, echter kreeg de wagen het predicaat ’too fast too race ‘ van de Britse autosport federatie en dat heeft Colin Chapman doen besluiten om de Seven dan maar als bouwpakket te gaan verkopen.

    Uiteraard hebben mensen als Donkervoort en Caterham en vele anderen de originele Seven kunnen verbeteren, vergeet niet dat het ding uit de vijftiger jaren stamt en oorspronkelijk werd aangedreven door een 1100 cc Ford motortje of de fameuze BMC A serie motor die we uit de oer Mini kennen!

    Ik geloof dat de eerste modellen trommelremmen hadden en veel spul van gewone productiewagens zoals de stuurinrichting .

    Het ding is een succes geworden omdat je voor zo weinig geld nergens zo iets snels kon kopen, de wagen zelf kon bouwen en de wagen aan jouw specifieke wensen kon aanpassen !

    Daarom hebben zich er een heleboel kit-car bouwers op de Seven gestort.

    Ik vind het geen prettige wagen, in zoverre, het is voor mij een levensgevaarlijk ding, de sensatie van snelheid is enorm,het kreng is ook onwijs snel (met een 2 liter Zetec gereden) maar de cockpit is bijzonder krap en de Seven komt het meest bij een motorfiets met vier wielen, de sensatie van powerr is enorm maar ik vind het ding te nerveus en alles beweegt in zo’n Seven.
    Ik word oud !

    Iets voor @casperh om eens te testen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North