• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wist je dat: Toyota vijf generaties Celica Cabrio verkocht?

Auteur: Dizono, gepost 9 oktober 2015 om 22:43 – 33 Reacties

Toyota Celica Cabrio


De Toyota Celica ken je, die durven we wel aan. Wellicht heb je zelfs wel eens gehoord van de Celica Cabrio. Maar wist je dat er van vijf opeenvolgende generaties Celica een Cabrio in de Toyota-showrooms stond?

In 2006 kwam er na 36 jaar en zeven generaties een einde aan het leven van de Toyota Celica. De betaalbare Toyota-coupe kreeg geen directe opvolger, al heeft de GT86 natuurlijk wel voor een deel het lege plekje ingenomen dat de Celica achterliet. De GT86 is overigens wel een stukje duurder dan de Celica destijds én heeft achterwielaandrijving, daar waar sinds 1985 de Celica zijn krachten losliet op de voorwielen (dan wel alle wielen).

Opvallend is dat de Celica zelf behoorlijk bekend is, maar de Cabrio-versies dan weer niet. Vooral niet het feit dat er van alle Celica’s, behalve de eerste en de laatste generatie, een dakloze variant was. Daar moet wel bij gezegd worden dat de dakloze Celica van de tweede generatie geen officiële fabriekscabrio was. Deze Celica Sunchaser werd gebouwd door het Amerikaanse Grifith, maar werd in de VS wel gewoon via de reguliere kanalen verkocht. Generatie drie tot en met zes kenden wel alle een officiële cabrio, waarvan er zelfs enkele in ons eigen land rondrijden. Exacte productiecijfers hebben we niet kunnen achterhalen, maar ga er maar vanuit dat de dakloze Celica’s maar in kleine aantallen zijn verkocht. Tijd voor plaatjes:

Toyota Celica Sunchaser (1979-1981)
Toyota Celica Sunchaser

Toyota Celica Sunchaser (1982-1985)
Toyota Celica Sunchaser

Toyota Celica 2.0 GT Cabrio (1988-1989)
Toyota Celica GT Cabrio

Toyota Celica Convertible (1990-1993)
Toyota Celica Convertible

Toyota Celica Convertible (1994-1999)
Toyota Celica Convertible

Toyota Celica Camry (1980-1982)
Nu we toch met weetjes over de Celica aan het strooien zijn: er was ook ooit een vierdeurs Celica. Eigenlijk was dit een Toyota Carina van de tweede generatie, met een iets ander frontje dat weer gebaseerd was op de Celica Supra (ja, die rappe Toyota begon zijn leven ook als Celica). Na deze Celica Camry ging ook de Toyota Camry een eigen leven leiden, los van de Celica en de Carina. Snap je het nog?

Toyota Celica Camry

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Is deze offroad occasion de leukste cabrio ooit?
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, camry, celica, lijstjes, Toyota

Vorig bericht: « Lezersvraag: moet Max Verstappen bij Toro Rosso blijven?
Volgend bericht: Dit is de basisuitvoering van de Alfa Romeo Giulia »

Lees Interacties

Reacties

  1. nasty zegt

    9 oktober 2015 om 23:03

    Alle betrouwbaarheid op een stokje!

    Login om te reageren
  2. gtwillem zegt

    9 oktober 2015 om 23:07

    Ja, ik was er mee bekend. Volgens mijn heb ik nog een ST183 geüpload vorig jaar.

    De reden voor de beperkte populariteit is simpel: ze waren heel erg duur. De ST202 kostte meer dan 115.000 gulden destijds, en de ST183 was ook iets van bijna 90 mille in guldens.

    Voor dat geld kom je ook ‘premium’ rijden: een 320i Cabrio was zelfs iets goedkoper.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      9 oktober 2015 om 23:15

      @gtwillem: Als er dit soort vragen in de titel staan, dan bedoelen we eigenlijk: Weet je -ook als je geen gtwillem heet- dat…” ;)

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        9 oktober 2015 om 23:21

        @dizono: Haha inderdaad. @desjonnies kent vast 8 soorten.
        Ik kwam tot 3…

        De voorlaatste pre-facelift Celica is van Hyundai sCoupe-achtige schoonheid…

        Japans design heeft bij mij een lange incubatietijd…

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        9 oktober 2015 om 23:28

        @dizono: point taken!!Bedoelde het niet bijdehand, maar was eigenlijk onbedoeld het wel ?. Ik kan dit soort artikelen overigens zeer waarderen, want het zijn leuke en zeldzame auto’s. Vind er maar eens eentje: nog best lastig.

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          9 oktober 2015 om 23:35

          @gtwillem: Ik neem je niets kwalijk, ik doe hetzelfde als jij alleen krijg ik er voor betaald ;)

          Login om te reageren
          • bmwm8gc zegt

            10 oktober 2015 om 09:03

            @dizono: moeten jullie zo iemand als @gtwillem niet aannemen?

            Login om te reageren
          • willeme zegt

            6 april 2016 om 10:00

            @Dizono: Ik gelukkig nu ook ;-)

            Login om te reageren
            • Dizono zegt

              6 april 2016 om 10:01

              @willeme: haha, ik kwam deze laatst ook al tegen, toen moest ik ook even grinniken.

              Login om te reageren
              • Author zegt

                6 april 2016 om 10:53

                @Dizono: @willeme get a room.

              • willeme zegt

                6 april 2016 om 10:57

                @MauritsH: Zit je gewoon mee te lezen? En maar denken dat het hier, bij zo’n oud artikel niet opvalt…

              • Author zegt

                6 april 2016 om 10:58

                @willeme: ik zie alles. ALLES.

              • willeme zegt

                6 april 2016 om 11:09

                @MauritsH: Je weet dan ook dat dit artikel straks in de rechterbalk komt te staan omdat ik een Celica Cabrio heb aangedragen? En dat dus werkelijk iedereen dit kan meelezen?

              • Author zegt

                6 april 2016 om 11:13

                @willeme: Ik heb niks te verbergen voor de lezer!

              • willeme zegt

                6 april 2016 om 11:18

                @MauritsH: Ik enkel de heimelijke liefde voor open Celica’s… Toch een beste coming-out…

              • Author zegt

                6 april 2016 om 11:21

                @willeme: #jesuiswilleme

        • draadloos zegt

          10 oktober 2015 om 08:44

          @gtwillem: ga dan eens stukjes schrijven! Over de Volvo 264te bijvoorbeeld

          Login om te reageren
  3. rocky zegt

    9 oktober 2015 om 23:25

    Ik heb altijd een zwak gehad voor een Celica, vooral de eerste generatie.. en dan dit… zucht … lekker hoor!

    (@dizono: puik artikel !!)

    Login om te reageren
    • almera-ga16det zegt

      10 oktober 2015 om 00:03

      @rocky: me two, ik heb de laatse generatie vereeuwigd op mijn rug hahah

      Login om te reageren
      • zetje zegt

        10 oktober 2015 om 00:49

        @almera-ga16det: foto!

        Login om te reageren
        • almera-ga16det zegt

          10 oktober 2015 om 09:20

          @zetje: zeg maar hoe ik het kan uploaden.

          Login om te reageren
          • gieltj zegt

            10 oktober 2015 om 10:46

            @almera-ga16det: via autojunk, ben benieuwd!

            Login om te reageren
  4. toyotafortuner zegt

    9 oktober 2015 om 23:28

    Bedankt @dizono: voor het verrijken van mijn kennis, betreffende Japanners.

    Maar wat blijft zo’n vroege 90s klapkoplamp Celica toch iel ogen…

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    9 oktober 2015 om 23:38

    Stiekem vind ik ze allemaal erg lelijk.

    Login om te reageren
  6. norge zegt

    9 oktober 2015 om 23:41

    Tuurlijk weet ik als oud Celica (2 gen) rijder dat….Welke autofiel niet?

    Login om te reageren
  7. E550 zegt

    10 oktober 2015 om 00:53

    Leuk artikel. Het zijn voornamelijk ook US-spec versies. Ik heb altijd een zwak gehad voor een 1990-1994. Probeer daar maar een originele van te vinden, misschien in Amerika. Het is in EU sowieso moeilijk om originele Celica. De meeste zijn verkloot door een verlaging setje, geen OEM velgen en uitlaat.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      10 oktober 2015 om 01:53

      @e550: gevonden! Deze stond vlak bij mijn oude kantoor in Den Haag:

      http://www.autojunk.nl/2014/08/toyota-celica-gt-st182-convertible

      Is nog origineel Nederlands ook, volgens mij. Ik moet alleen even nagaan hoe het ook al weer zat met de typenamen ;-).

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        11 oktober 2015 om 02:07

        @gtwillem: prachtig.

        Login om te reageren
  8. escort77 zegt

    10 oktober 2015 om 00:55

    En toch, de mooiste Celica is geen cabriolet.
    Maar een coupe, in GT4 Carlos Sainz uitvoering, met net-niet-over-the-top luchthapper in de motorkap.

    Login om te reageren
  9. Bart_V zegt

    10 oktober 2015 om 02:12

    T18 en T20 celicas blijven gewoon baas (laatste klaplampen en de dubbele ronde lampen)
    De GT4’s zijn gewoon de 2 deurs evo en sti concurenten

    Login om te reageren
  10. sjoerd95 zegt

    10 oktober 2015 om 08:35

    Van de Celica, MR2 en Paseo zijn cabrio versies verkocht. Ook in Nederland. Deze waren echter zoveel duurder dan de dichte uitvoeringen dat bijna niemand er een wilde kopen. Helaas want ik vind ze best wel mooi!

    Login om te reageren
  11. clarkson zegt

    10 oktober 2015 om 10:05

    Op een of andere manier heb ik de celica nooit mooi gevonden. Hij mist iets. Ik ben trouwens wel benieuwd of er nog een nieuwe gaat komen. En hoe die er uit gaat zien.

    Login om te reageren
  12. spidermann zegt

    10 oktober 2015 om 11:40

    Celica stond ook wel bekend als Lelica…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North