• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop de goedkoopste Honda CR-X (EE9) op Marktplaats

Auteur: jaapiyo, gepost 3 mei 2020 om 18:59 – 51 Reacties

Honda CR-X Marktplaats

Laat VTEC inkicken en koop deze Honda CRX op Marktplaats.

Na de blubberdikke Porsche van gisteren halen we voor de occasion van vandaag de Japanse karakters uit de kast. We blijven wel een beetje in hetzelfde tijdsgewricht hangen. Ook de inzending van vandaag was vooral groot in de 80s, alvorens nog even door te beuken in de 90s. We hebben het over niks anders dan de legende die de Honda CR-X heet.

De CR-X (of CRX, afhankelijk van de markt), werd in Japan reeds 1983 gepresenteerd als de Honda Ballade Sports CR-X. In de eerste versies moest nog een VTEC-loze motor voor de balades zorgen, want die kwam pas beschikbaar in 1989. De eerste CR-X waren nog lekker vierkant, met blokkige no-nonsense lichtunits en episch gevormde stoelen.

Honda CR-X Marktplaats

In 1987 kwam al de facelift, met langwerpigere lichtunits zowel voor als achter. Het ziet er wat minder karakteristiek uit, maar de basisvorm met zijn ‘afgehakte’ kont (Kamm-tail) bleef behouden. In 1989 debuteerde zoals gezegd de VTEC-magie (techniek special) in de CR-X, waarmee het model de tweede Honda was na de Integra die deze eer te beurt viel. De Europese CR-X haalde 150 pk uit de 1.6, de Japanse versie schopte het tot 160 units (en dus 100 pk per atmosferische liter). Tel daarbij op dat de auto een leeggewicht heeft van 1.010 kilo en je snapt dat dit wel een snel ding was voor die tijd.

Honda CR-X Marktplaats

Vandaag de dag heeft de eerste generatie CR-X al lang cultstatus bereikt. En dat is eigenlijk balen, want de prijzen zijn niet mals. Het Tahitian Green exemplaar dat we vonden op Marktplaats, heeft een vraagprijs van 8.950 Euro. En dat is met ruim drie ton op de klok en hier en daar een krasje en blaasje op de lak. Tsugini kau!

Ook interessant!

  • Video: nóg een rare Honda CR-V crash
  • Allememaggies
    Allememaggies! Koop deze Honda Prelude op Marktplaats
  • Honda
    Video: verwarde Honda moet deur uitdeuken
  • Dit is de goedkoopste Brabus van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Volkswagen geeft Spaanse divisie SEAT weer een schop
Volgend bericht: Uitslag Formule 1: virtuele Grand Prix van Brazilië 2020 »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob5nismo zegt

    3 mei 2020 om 19:03

    Wat een ruig ding blijft het ook

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      3 mei 2020 om 21:27

      @rob5nismo: en ruig rijdt -ie. Een tijdje gecarpoold met een collega die zo’n ding had. Elke keer als ik weer door hem was thuisgebracht had ik m’n nieren gevoelsmatig in m’n nek zitten.

      De looks zijn nog steeds gaaf, maar als daily driver is het niet altijd feest. En godallemachtig, negen mille voor een coupéetje met drie ton op de teller. Waanzin.

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        3 mei 2020 om 21:57

        @RRRobert: ik heb een tijd geleden op marktplaats gekeken en schrok me dood van de prijzen 16.000 euro was toen bijna minimaal. 17 jaar geleden kocht je een crx met werk voor 600 euro

        Login om te reageren
      • dawwg zegt

        4 mei 2020 om 13:49

        Vergeet niet dat je ook super laag zit en niets door de achterruit ziet, maar het blijft een cool ding :)

        Login om te reageren
  2. rob5nismo zegt

    3 mei 2020 om 19:13

    Ik heb zelf een model civic gehad uit 1990. Mooie en leuke herinneringen aan

    Login om te reageren
  3. grasvreter zegt

    3 mei 2020 om 19:21

    Brute wagens waren het. Rond de 7 seconden naar de 100 was gewoon ontzettend snel in die tijd. Nu kan de betere leasediesel het ook. Al vind ik 9k voor een crx met 3 ton op de klok, en een dikke kras + wat roestbubbels wel erg veel geld. Misschien als ie nog echt in topstaat was ondanks de 3 ton.

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      3 mei 2020 om 22:33

      @grasvreter: deed mijn Alfa 33 16v met chippie ook. Boxer met 143pk op de wielen en 990kg was recept voor veel fun. Als ie warm was in zn twee tot 105km/u. 190.000 fijne kms mee gedraaid.

      Login om te reageren
      • Paul58 zegt

        5 mei 2020 om 14:17

        @bischero: jup waren super leuke auto’s! Heb hem ook gehad alleen dan zonder chippie. Echt leuke funauto’s en geluid boxermotor is heerlijk:)

        Login om te reageren
  4. vaakbenjetebang zegt

    3 mei 2020 om 19:22

    Als ik het me goed herinner was deze kleur exclusief voor de VTEC. Voor de VTEC-hatchback was dan een meer ‘groene’ metallictint gereserveerd.

    Eigenlijk heeft deze auto zich op het oog vrij goed door de jaren heen geslagen. Geen dwaze modificaties, een geloofwaardige kilometerstand, niet volkomen rot of afgeleefd en nog een ‘origineel Nederlands geleverde’ ook… hoe veel zouden er zo nog zijn?

    Toch wel een geinig ding. In het ontwerp van de originele CRX heb ik overigens altijd vooral de Alfa Romeo Junior Zagato gezien, in de facelift al een heel stuk minder (terwijl daar niet zo gek veel anders aan is…).

    Fixed

    Login om te reageren
    • nissanfairladyz zegt

      4 mei 2020 om 10:31

      Ik was dat juist ook gek op deze kleur. Deze uitvoering was echt geweldig. Het liefst origineel.

      Login om te reageren
  5. wolfssjrd zegt

    3 mei 2020 om 19:25

    @Dutchstylez: koop die!

    Login om te reageren
  6. cupsport zegt

    3 mei 2020 om 19:29

    Aai… ooit voor 1.800 gulden weggedaan met slecht 120dkm ?

    Login om te reageren
    • cappie zegt

      3 mei 2020 om 19:34

      @cupsport: Niet huilen want voor 8.950k koopt niemand hem.

      Login om te reageren
    • erikabarth zegt

      3 mei 2020 om 20:08

      @cupsport een vtec?? damn!

      Login om te reageren
      • cupsport zegt

        3 mei 2020 om 20:12

        @erikabarth: een zwarte VTEC met geblindeerde ramen en natuurlijk een dubbelzijdige Remus uitlaat… ;)

        Login om te reageren
        • bischero zegt

          3 mei 2020 om 22:34

          @cupsport: haha lekker vaut

          Login om te reageren
        • erikabarth zegt

          4 mei 2020 om 21:33

          @cupsport was hij nog wat netjes??? damn dood en doodzonde.

          Login om te reageren
  7. cappie zegt

    3 mei 2020 om 19:33

    Behoorlijk aan de prijs voor een Honda met ruim 3 ton op de klok die uit 1990 komt.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      3 mei 2020 om 23:03

      @cappie: ja en er staat nog niet eens DOHC achter op..

      Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    3 mei 2020 om 19:45

    Altijd een leuk ding gevonden. Maar 9k? Nee.

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      3 mei 2020 om 19:52

      @pomoek: En dit is dus kennelijk de goedkoopste!

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      3 mei 2020 om 20:07

      @pomoek:

      Eigenlijk ondergewaardeerd. Voor een 190E 2.3-16 is dat een normaal bedrag bij zo’n km-stand. Waarom bij zo’n unieke Honda opeens wél teveel?

      Login om te reageren
      • tge2 zegt

        4 mei 2020 om 06:47

        @jack_abarth: Conditionering

        Login om te reageren
  9. mpgc zegt

    3 mei 2020 om 19:50

    Blijft een mooi model. Prijs is alleen wel te hoog. Met de camber instellingen op dit exemplaar zal de achterkant ook wel behoorlijk om willen komen ?

    Login om te reageren
  10. frank2b zegt

    3 mei 2020 om 19:51

    De CR-X! Dat is meer auto-temmen dan autorijden! :) Altijd al een cult-car geweest.

    Wat heeft Honda toch vreselijk leuke eigenwijze wagentjes opgeleverd: de Civic, de eerste Insight, de CR-X ….

    Login om te reageren
  11. erikabarth zegt

    3 mei 2020 om 20:09

    Nog steeds is dit een bijzonder potente/snelle wagen!!
    Puur jeugdsentiment voor mij dit, heerlijk!

    Login om te reageren
  12. Jochempie zegt

    3 mei 2020 om 20:14

    Ik wil ‘m haten, maar ik vind ‘m prachtig! Sjonnie for life.

    Login om te reageren
  13. skinny058 zegt

    3 mei 2020 om 20:31

    Ooit zitten peinzen om zo één als eerste auto te kopen maar ben blij dat ik toen voor een E30 325i koos!

    Login om te reageren
  14. bierbuik zegt

    3 mei 2020 om 20:37

    Op Autoscout staat er een voor €4500, maar daar krijg je dan ook wel een professioneel verkracht exemplaar voor terug! Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

    https://www.autoscout24.nl/aanbod/honda-crx-1-6-16v-dohc-benzine-geel-65ab7ca4-bc45-8238-e053-0100007f6955?utm_source=android-share

    Kilometerstand: 191.931 km
    Bouwjaar: 07/1991
    Verkoopprijs: € 4.500,-

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      3 mei 2020 om 21:52

      Tegen beter weten in heb ik er op geklikt. Oog verstuikt. En dan is het nog geen VTEVC ook.

      Login om te reageren
    • cappie zegt

      3 mei 2020 om 22:14

      @bierbuik: Ik heb gekeken, dat ding is om te huilen helemaal verkracht en ook nog eens lelijk gedaan.

      Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      3 mei 2020 om 22:40

      @bierbuik: die voorbumper had ik ook op mijn civic zitten

      Login om te reageren
    • sudbina zegt

      4 mei 2020 om 06:06

      @bierbuik: Die advertentie ook echt, past volledig bij de auto:

      “Hier bij verkoop ik me Honda Crx, ik heb hem 7 jaar al in mijn bezit. een bijzonder verschijning waar je veel bekijks mee hebt, de auto is voldig verbouwt zelfs onder de motorkap met een swap moterblok D16Z9 Vtec, met een oud taxatie rapport erbij.”

      Meer taal- en typfouten in twee zinnen dan ik voor elkaar krijg.

      Login om te reageren
  15. moveyourmind zegt

    3 mei 2020 om 21:01

    “In 1987 kwam al de facelift” moet volgens mij zijn ‘in 1987 kwam de compleet nieuwe CRX. De eerste generatie CRX was voor zover ik weet gebaseerd op de derde generatie Civic, de CRX die in ’87 uitkwam op de toen volledig nieuwe 4e generatie Civic.

    Maar hoe dan ook, de tweede CRX was en is in mijn ogen nog steeds de allermooiste. Jammer dat ze zo schaars zijn, zeker in een beetje originele staat, want daardoor zijn ze fors aan de prijs. Maar het rijdt wel gaaf, nog lekker puur. En je moet tenminste je best doen, want het is net een kart, maar als hij gaat, dan ben je hem kwijt.

    Login om te reageren
    • tmenges zegt

      4 mei 2020 om 09:37

      @moveyourmind: klopt wel wat je zegt volgens mij.. heette de eerste generatie hier niet Civic crx?

      Login om te reageren
  16. baklava zegt

    3 mei 2020 om 21:03

    Altijd een toffe auto gevonden, helaas zijn bijna alle crx’jes gesjonnieficeerd.

    Login om te reageren
  17. ffw88 zegt

    3 mei 2020 om 21:05

    Fixed. Heb jaren aan zulke auto’s gewerkt. Turbo’s er op, B18 of K20 blok er in. Gaat als een raket.

    Login om te reageren
  18. gloudertje zegt

    3 mei 2020 om 21:45

    Collega van mij rijdt al vanaf 92 met een crx. Inmiddels 5ton+. Blokje is wel een keer overhaald. Nodige las werk ook.

    Blijft een cool ding om te zien

    Login om te reageren
    • cappie zegt

      3 mei 2020 om 22:16

      @gloudertje: Dit zijn echte kilometerstanden ik hou er wel van.

      Login om te reageren
  19. z900 zegt

    3 mei 2020 om 22:00

    Fixed! Ik heb er zelf 1 gehad 10j geleden. En 20j geleden de ED9 is een 16i 16v zonder vtec maar was wel gechipt naar 150pk wat een goede herinneringen heb ik ermee.

    Login om te reageren
  20. techniekmeneer zegt

    3 mei 2020 om 22:18

    Wat zijn er hier veel van vern*ukt vroeger zeg… Een origineel exemplaar was/is zeldzaam.

    Login om te reageren
  21. jdpetrolhead zegt

    3 mei 2020 om 22:42

    Heb er zelf twee gehad. Een rode en een grijze. Allebei non v-tec. De grijze was echt zeer gaaf. Dichtbij origineel maar flink en netjes getuned, gewicht eruit ect… Was een ontzettend gave baken geen sjonnie! Altijd veel bekijks mee, altijd complimenten en hij was echt snel. Tegen 160 pk en lichter dan een V-tec. Stuurde als een kart. Reed op Zandvoort rond de 2:10 min ermee. Nog steeds spijt van dat ik die heb verkocht. Wat een cult-wagen. Dubbeldwars zijn geld waard. Supermooie herinneringen!

    Login om te reageren
  22. E550 zegt

    4 mei 2020 om 02:50

    Voel mij weer een kind. Eind jaren 90 zag je deze overal. En de meeste zagen er precies zo uit!?

    Login om te reageren
  23. papa zegt

    4 mei 2020 om 05:58

    Ik heb nog wel eens een nacht in zo een geslapen.. is niet aan te raden

    Login om te reageren
  24. mustang750supersnake zegt

    4 mei 2020 om 07:40

    heb dr ene gehad zonder vtec dan,maar wel met de bekende dubbele stortkoker-pijp achter? gekocht voor 600,- en verkocht voor hetzelfde..roestplekken vuistgroot in de deuren (waar die plastic platen zitten ,maar motorisch top,leuk bommetje…niet aan te raden op de snelweg boven 140….

    Login om te reageren
  25. mrweird zegt

    4 mei 2020 om 08:59

    Ik heb een mooie rooie gehad. Niet de vtec helaas, maar een 89’er..
    Als de oldtimer regeling niet was aangepast had ik er weer 1 gekocht als hobby auto for sure.

    Login om te reageren
    • hopsakee zegt

      4 mei 2020 om 17:03

      Oldtimer regeling is er niet helaas, wat je wel kan doen is de auto schorsen in de wintermaanden. Dit heb ik jaren gedaan van oktober t/m maart, dan betaal je alleen wegenbelasting in de zomer maanden.

      Login om te reageren
  26. nissanfairladyz zegt

    4 mei 2020 om 10:26

    Ik was vroeger ook helemaal gek op de Honda CRX met V-tec motor als kind. Wat een ding, zie ze alleen nooit meer rijden. Heb nog een Nissan 350z, die is blijkbaar minder waard nu? :D hahaha

    Login om te reageren
  27. thomasthomas zegt

    4 mei 2020 om 15:45

    Ooit 1tje nieuw gekocht een 1.6 16v en zat zelfs nog bij de CRX club Nederland (zou die nog bestaan, geen idee). Toen was de V-Tec wel de CRX die je moest hebben. Model is echt tijdloos nu nog steeds, alleen wat ze daarna hebben gemaakt aan CRXen is echt lelijk.

    Login om te reageren
  28. hopsakee zegt

    4 mei 2020 om 17:11

    Wat een mooie en onverprutste crx is dit! Brengt jeugdherinneringen naar boven. Ik heb zelf enkele crx-en gehad, van originele vtec tot een ed9 met een mugen bumperkit, hoge spoiler en een dubbele schoorsteen uitlaat.

    Login om te reageren
  29. beetec zegt

    4 mei 2020 om 20:26

    Kleine correctie,
    CRX VTEC was de EE8.
    EE9 was de Civic hatchback VTEC met dezelfde B16A1.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North