• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Technique! Zo werkt VTEC

Auteur: Author, gepost 27 oktober 2015 om 22:02 – 71 Reacties

Technique! Zo werkt VTEC


Iedereen heeft er weleens van gehoord, maar hoe werkt dat VTEC-systeem van Honda eigenlijk?

Inleiding

Het hele idee achter VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) is variabele kleptiming. Op die manier kan ervoor worden gezorgd dat het motorkarakter (of zoals onze oosterburen zo mooi zeggen: Laufkultur) kan worden veranderd. Waarom? Omdat de motor in dat geval bij lage toeren zuinig en schoon kan zijn, om bij hogere toeren juist feller aan het gas te hangen en relatief meer vermogen te generen. Dat kan inderdaad ook met bijvoorbeeld turbo’s, maar daar kleven nadelen aan. Zie daarvoor deze uitgebreide special.

VTEC is dus een systeem om variabele kleptiming mogelijk te maken en wel op een mechanische manier, namelijk middels het gebruik van verschillende tuimelaars op de nokkenassen. Wie het nu al begint te duizelen: neem dit artikel even door en je bent weer helemaal up to date.

Het basisprincipe

Hoewel Honda meerdere varianten op het systeem heeft ontwikkeld, lichten we, met het oog op de overzichtelijkheid, in dit artikel alleen het basisprincipe uit. Onderstaande afbeelding (via) laat zeer schematisch zien hoe VTEC werkt. Klik voor GROOT.

VTEC

Links op de afbeelding zie je de ‘gewone’ situatie bij lage toerentallen. De twee buitenste nokken (die eivormige gevallen) bedienen elk een inlaatklep, dus twee inlaatkleppen per cilinder. De middelste nok is duidelijk groter en scherper van vorm, maar mag nog niet meespelen als het gas niet serieus wordt ingetrapt.

Gebeurt dat wel en stijgt het toerental, dan geeft de ECU een seintje naar een hydraulisch systeem. Middels oliedruk wordt een pin door de tuimelaars gestoken. Nu wordt het interessant, want dat betekent dat de ‘hete’ nok het nu van de twee laffe nokjes overneemt. Dit is enigszins gechargeerd omschreven, maar het dekt de lading. Het moment waarop de hete nok wordt aangesproken is inderdaad wat fans bedoelen met VTEC die inkickt, dan weet u dat.

Die hete nok is hoger en scherper, dus de klep gaat verder én langer open en laat dientengevolge een grotere hoeveelheid van het brandbare mengsel -lucht en verdampte benzine- binnen. Hierdoor gaat de output van de motor omhoog. Zodra het toerental daalt doordat het gaspedaal wordt gelift of doordat er een versnelling omhoog wordt geschakeld, nemen de kleine nokken het weer over. Zodoende gaan verbruik en uitstoot (maar ook output) weer omlaag. Voilà.

Honda S2000

Toepassing in auto’s

Kleinere turboblokjes (met een cilinderinhoud van pak ‘m beet één liter) hebben tegenwoordig vrij hoge specifieke vermogens van rond de 100 pk per liter. Juist in die markt kan VTEC extra voordelen bieden en dus combineert Honda de techniek met turbo’s om het maximale eruit te halen.

Spannend wordt het natuurlijk pas bij Type-R modellen en de nu al legendarische S2000. Laatstgenoemde had een atmosferisch blok met een cilinderinhoud van twee liter aan boord, met een maximumvermogen rond de 240(!!) pk. De S2000 werd alweer 16 jaar geleden geïntroduceerd, maar dit zijn nog steeds waarden om van te watertanden. Emissiegeneuzel daargelaten, inderdaad.

Tot besluit

Wellicht (maar hopelijk niet) een beetje een zwaktebod, maar dit artikel is slechts bedoeld als een beknopte uitleg van het basisprincipe. Als het zo simpel in elkaar stak als dat ik het nu omschreven heb, zou de techniek niet eens de moeite van het bespreken waard zijn. Aanvullingen en suggesties plempt u gewoon in de comments.

Ook interessant!

  • nieuwe Integra Turbo 240
    Nieuwe Integra 240 Turbo is de perfecte occasion
  • Video: haastige Honda heeft heel veel haast
  • veranderd
    Lief en schattig? Deze Honda e is stoer en wild
  • Honda
    Video: verwarde Honda moet deur uitdeuken

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Honda, motor, Specials, Techniek, vtec

Vorig bericht: « Deze Lamborghini Countach is een rare occasion
Volgend bericht: Dit is de Mazda RX-Vision: lekker vies »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus zegt

    27 oktober 2015 om 22:07

    Mooi spul, en heerlijke blokjes om in de toeren te jagen.

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      27 oktober 2015 om 22:39

      @martinus: eens! Ik heb een EK9 Type R gehad en het is echt verslavend.

      Login om te reageren
      • smoothoperator zegt

        28 oktober 2015 om 00:56

        @stephane8200: leuk!! Mooie en betrouwbare techniek! Graag veel meer van dit soort artikelen!!

        Login om te reageren
  2. e1000bmw zegt

    27 oktober 2015 om 22:08

    Kortom: VTEC is min of meer hetzelfde als VANOS?

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      27 oktober 2015 om 22:20

      @e1000bmw523i: Min of meer wel alleen BMW gebruikt het om meer koppel te krijgen in de lage toeren om uiteindelijk een comfortabelere en zuinigere motor te krijgen. Honda gebruikt het om afname van vermogen bij hoge toerentallen op te vangen waardoor ze uiteindelijk ze nog meer vermogen kunnen leveren en is niet gemaakt om economische of comfortabelere motoren te maken.

      Login om te reageren
      • csx3000 zegt

        27 oktober 2015 om 22:30

        @bassx: Honda probeerde dat ook met de VTEC E Civic :http://www.autoweek.nl/autotest/833/honda-civic-15i-vtec-e

        Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      27 oktober 2015 om 22:32

      @e1000bmw523i: nee eigenlijk kun je het totaal niet vergelijken aangezien vanos een compleet ander systeem heeft (vanos verdraait beknopt gezegt de nokkenas om zo de timing aan te passen, ipv dat deze een extra nok heeft) daarnaast zorgt VTEC voor een hoger vermogen boven, waarbij vanos juist zorgt voor meer koppel onderin.

      Login om te reageren
    • xiran zegt

      28 oktober 2015 om 07:34

      @e1000bmw523i: uiteindelijk wel. De klep gaat langer en dieper open. Het systeem van BMW is de opvolger. Daarna kwam multi air van Fiat. Dit werkt nog efficiënter dan de andere technieken. Tot slot zijn ze in Zweden bezig met motoren zonder nokkenas. De computer bediend de klep waardoor het mengsel altijd optimaal is afhankelijk van de last.

      Login om te reageren
  3. opgooier zegt

    27 oktober 2015 om 22:09

    VTEC just kicked in yo!

    Login om te reageren
    • jansuh87 zegt

      28 oktober 2015 om 12:50

      @opgooier: what if Vtec & turbo kicks in the same time?

      Login om te reageren
  4. norge zegt

    27 oktober 2015 om 22:10

    Ze lieten gewoon Porsche zien hoe het wel moest…

    Login om te reageren
  5. kjeld zegt

    27 oktober 2015 om 22:10

    Bekijk even deze Wheeler Dealers video over de S2000 https://youtu.be/BIEzFz2CPKw
    Daarin wordt de VTEC opengemaakt en alles uitgelicht. Ook de oliedruk regelaar voor de nokkenas erg leuk.

    Login om te reageren
    • biohazardracer zegt

      28 oktober 2015 om 11:04

      @kjeld: ik was nooit zo weg van de S2000 maar na het zien van deze video is mijn interesse toch wat meer gekomen. Wat een stukje techniek is die wagen ☺

      Login om te reageren
      • kjeld zegt

        28 oktober 2015 om 11:07

        @biohazardracer: Ja dat snap ik. Ik heb hetzelfde gevoel. Het uiterlijk is wat saai van de S2000.

        Login om te reageren
    • prod zegt

      28 oktober 2015 om 14:32

      @kjeld: Ed is mijn held :)

      Login om te reageren
  6. gtwillem zegt

    27 oktober 2015 om 22:10

    @mauritsh: goed stuk!

    Kleine noot: De S2000 is zelfs 16 jaar geleden geïntroduceerd. De Japanse roadster bestaat al sinds 1999 ;-).

    Login om te reageren
    • Author zegt

      27 oktober 2015 om 22:12

      @gtwillem: Je moet echt kappen met dit soort reacties. Bij elke correctie gaat er een euro van m’n salaris af en ik moet intussen betalen om hier te mogen werken.

      Kiddin’, is aangepast! :)

      Login om te reageren
      • keeper1 zegt

        27 oktober 2015 om 22:53

        @mauritsh: misschien als we allemaal dan een euro inleggen dat je er nog even tegenaan kan?

        Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      27 oktober 2015 om 22:50

      @gtwillem: hier mijn EK9 op Assen. De EK4 er voor heeft een K20A blok en is helemaal leeg. Ik reed met Yokohama A048s, Spoon intake bypass en Spoon lichtgewicht vliegwiel: http://youtu.be/26C8tFMBEgQ

      Verder helemaal standaard met de airco nog gewoon aan boord. Boehoe…wat een fijn ding. Net zoals mijn Elise.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        27 oktober 2015 om 22:59

        @stephane8200: heb jij een EK9 Type-R? Serieus? Mijn favoriete hatchback! Of is het zo’n vermakelijke Si-R/VTi Je rijdt wel erg nette lijnen, trouwens. Zou je wat mee moeten doen ;-).

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          28 oktober 2015 om 08:49

          @gtwillem: ik hád een echte JDM EK9 Type R. Heb ik een jaar of 6 geleden in de UK opgehaald. Heb hem helaas verkocht. Het is inderdaad een van de fijnste hatchbacks. Superneutraal, dus weinig onderstuur. Dank je voor het compliment. Ik rijd nu 10x minder op het circuit en de Ring dan vroeger maar nog wel af en toe.

          Login om te reageren
  7. csx3000 zegt

    27 oktober 2015 om 22:11

    Vtec werkt zoals het hoort.

    Tfsi echter,,,

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      27 oktober 2015 om 23:03

      @csx3000: Wacht maar tot de sjoemelsoftware inkicked yo!

      Login om te reageren
  8. trustmeiamanengineer zegt

    27 oktober 2015 om 22:14

    Die S2000 gaat er komen, zeer binnenkort. Hoop ik…
    Overigens heeft mijn Italiaans vierpitter raspaard ook een ‘nokkenasversteller’. Echter alleen voor de inlaatnokkenas.

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      27 oktober 2015 om 22:21

      @trustmeiamanengineer: aanvulling: VTEC werkt wellicht ook alleen op de inlaatnokkenas. Maar Alfa Romeo heeft er voor gekozen om bij lage toeren de stand van de nokkenas te veranderen (onder de 1600rpm), en deze bij hogere toeren zijn ‘gewone’ stand weer te laten aannemen. Dus meer een systeem voor lager verbruik en meer souplesse onderin, dan extra power bovenin het toerengebied. (hoewel zo’n twinspark ook lekker doorgaat bovenin hoor! ;) )

      Login om te reageren
      • hplh zegt

        27 oktober 2015 om 23:21

        @trustmeiamanengineer: is appels met peren vergelijken.
        Maar de snelle v teccies hebben hrt systeem op beide nokkenassen.

        Login om te reageren
      • nasty zegt

        28 oktober 2015 om 05:22

        @trustmeiamanengineer: correctie, de performancemodellen (civic type r, accord type r, intergra type r, vti modellen…) hebben allemaal vtec op inlaat EN uitlaatnokken. De ‘gewone’ modellen met vtec hebben enkel vtec op de inlaat. Dit om verbruik te helpen zakken.

        Login om te reageren
    • rossi46audi zegt

      28 oktober 2015 om 06:08

      @trustmeiamanengineer: ik heb het ook op de bravo hgt 2.0 20v 155 maar vind het behoorlijk storend. Pas bij 5000rpm word de motor “wakker” loopt dan wel als een malle. Maar zodra je lager in toeren zit is hij echt traag. Heeft nokkenas verstelling en inlaatverstelling. Beter hsdden ze ingesteld dat het bij 3000rpm er al in kwam

      Login om te reageren
  9. skylinefan zegt

    27 oktober 2015 om 22:16

    Voor extra pk’s wel een halfords-spoiler installeren.

    Login om te reageren
  10. baasbas zegt

    27 oktober 2015 om 22:16

    VTEC Honda managed to get 1 million unicorns crammed in the engine block and when you get to around 5500 rpm they all fart at exactly the same time that’s what VTEC is. It’s like unicorn boost

    Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      27 oktober 2015 om 22:33

      @baasbas: Mighty Car Mods.

      Login om te reageren
  11. michaelb zegt

    27 oktober 2015 om 22:28

    Maar is het dan ook mogelijk om de ECU zo aan te passen dat de pin contant in werking blijft waardoor de scherpe nok continu gebruikt wordt? Of denk ik te ver ?

    Login om te reageren
    • Author zegt

      27 oktober 2015 om 22:31

      @michaelb: Vast wel, maar het is denk ik minder werk om gewoon een hetere nokkenas te monteren.

      Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      27 oktober 2015 om 22:33

      @michaelb: Dat gebeurt al lang in de tuning wereld.

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      28 oktober 2015 om 06:49

      @michaelb: constant is niet zo heel prettig bij dagelijks gebruikt, met zo’n scherpe nok loopt ie stationair niet lekker. Maar je kan m wel chippen zodat ie bij een lager toerental inschakelt.

      Login om te reageren
  12. hdla zegt

    27 oktober 2015 om 22:35

    Had Alfa Romeo al in 1980…..

    Login om te reageren
    • nasty zegt

      28 oktober 2015 om 05:25

      @hdla: honda ontwikkelde het in 1983…

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        28 oktober 2015 om 07:39

        @nasty: de verstelbare nokkenas is een uitvinding van alfa Romeo. Lang lang geleden

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          28 oktober 2015 om 09:42

          @xiran:
          Precies, en in productie in de Alfa 90 2.0 motronic.
          Met trouwens ook een automatisch stellende voorspoiler. (als die het tenminste deed…)

          Login om te reageren
  13. DCG zegt

    27 oktober 2015 om 22:35

    En dan een foto van een i-VTEC blok posten…(is andere techniek)

    Login om te reageren
  14. sleepyj zegt

    27 oktober 2015 om 22:37

    Vtec is allang achterhaald. Bmw heeft bijvoorbeeld de valvetronic, dat eigenlijk oneindig kan variëren, en fiat heeft de multiair, dat daarbovenop nog kan variëren met wanneer de klep open gaat en hoelang. Kan zelfs 2x in een slag. Wat bij vtec wel weer het leuke is, is dat je het daadwerkelijk merkt als het systeem in werking treed, wat de sensatie goed doet. Maar hoe goed Honda ook hun motoren maakt, vtec is verouderd.

    Login om te reageren
    • barchettadriver zegt

      27 oktober 2015 om 22:45

      @sleepyj: MultiAir is inderdaad op dit moment de mooiste en meest geavanceerde techniek. Het maakt de inlaatnok overbodig, en geeft veel meer vrijheid om de juiste strategie voor de inlaatklep te kiezen. Hierdoor heb je een optimale vulgraad en haal je het meeste uit je blok.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        27 oktober 2015 om 23:00

        @barchettadriver: Maar goed; de 1.4T-Jet gaat maar tot 170pk; de goede oude S2000 haalde 16 jaar geleden al 240pk uit een 2.0 NA … dus zonder Turbo ! En uiteraard hondsbetrouwbaar :)

        Login om te reageren
    • nasty zegt

      28 oktober 2015 om 05:27

      @sleepyj: tuurlijk, het is techniek die ontwikkeld is in 1983… Nu rijden ze rond met i-vtec, vtec-II en i-dtec blokken. Allemaal zelfde basisprincipe maar veel meer verfijnd.

      Login om te reageren
      • sleepyj zegt

        28 oktober 2015 om 06:25

        @nasty: een oud systeem verfijnen, doet niets af aan het feit dat het systeem achterloopt op de concurrentie.

        Login om te reageren
        • motoragent zegt

          28 oktober 2015 om 08:31

          @sleepyj: Gooi dan die hele verbrandingsmotor maar in de container, over verouderde systemen gesproken.

          Login om te reageren
          • sleepyj zegt

            28 oktober 2015 om 12:49

            @motoragent: tuurlijk is het concept van de verbrandingsmotor oud, maar er is nog steeds technologische vooruitgang in. De nieuwe technieken zijn er al, maar nog niet rijp voor massaproductie en dus nog niet betaalbaar voor de consument. Denk aan de waterstofauto. Toyota is daarin de pionier met het beschikbaar maken voor het grote publiek, maar over het algemeen zijn ze nog te duur voor de meeste consumenten.

            Login om te reageren
            • motoragent zegt

              28 oktober 2015 om 13:36

              @sleepyj: Zelfde geldt voor VTEC, dat wordt ook nog gewoon doorontwikkeld en verfijnd.

              Waterstof icm met verbrandingsmotor zul je trouwens niet vaak/nooit op de weg tegen komen, totaal inefficiënt. In de huidige ontwikkelingen in waterstof wordt eigenlijk alleen maar op de brandstofcel gericht. In de lange toekomst heeft de verbrandingsmotor gewoon geen toekomst meer.

              Login om te reageren
        • nasty zegt

          28 oktober 2015 om 17:16

          @sleepyj: achterloopt? Vtec + turbo rijdt als nieuwkomer ineens alle concurrentie kwijt :D

          Login om te reageren
  15. potjak zegt

    27 oktober 2015 om 22:40

    Ik ben geen monteur of technisch onderlegd. Maar Variabele kleptiming is niet alleen VTEC Honda toch? (MIVEC > Mitsubishi en VVTI > Toyota). Of komt de techniek bij Honda vandaan.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      27 oktober 2015 om 23:03

      @potjak: VTEC heet bij Toyota VVT-Li. In NL geleverd in de Celica en Corolla T-Sport. En de Lotus Elise 111R.

      Login om te reageren
    • hplh zegt

      27 oktober 2015 om 23:26

      @potjak: bij variabele kleptiming word alleen de timing versteld.
      Bij vtec ook de ligthoogte van de kleppen. (Dus openingstijd word langer)

      Login om te reageren
    • subarufan zegt

      27 oktober 2015 om 23:27

      @potjak: variable klep timing is niet alleen van Honda nee, het vtec systeem is iets wat Honda toepast. Er zijn vele varianten van kleptiming. O.a. de hierboven genoemde systemen. Vtec werkt wel goed, echter zijn er nu betere systemen.
      Een lijst maken van alle ontwikkelde systemen is wel veel werk, het zijn er nogal wat namelijk. Al komen veel systemen aardig overeen.

      Login om te reageren
  16. lekbak zegt

    27 oktober 2015 om 22:56

    Er is maar één optimale manier om kleppen variabel te maken en dat is het afschaffen van de nokkenas. Tot die tijd is vtec één van de betere systemen maar perfect zal het niet zijn. Leuke uitleg trouwens.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      28 oktober 2015 om 01:21

      @lekbak:
      Koenigsegg is daar mee bezig, free valve technology.

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        28 oktober 2015 om 07:41

        @harrie: op een Saab doet het wonderen.

        Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    27 oktober 2015 om 22:57

    Ik ben geen fan van Honda, maar dit is zonder twijfel een heel erg mooi stukje techniek.

    Login om te reageren
  18. nvn1993 zegt

    27 oktober 2015 om 23:18

    Misschien mooie techniek, blijf het mcdonalds auto’s vinden voor mensen die van spoilers en petjes houden……….

    Login om te reageren
  19. janmetdelangeachternaam zegt

    28 oktober 2015 om 00:48

    Dus als je zo’n motor heel simpel meer vermogen wil geven dan zet je gewoon die vtec constant aan(even met ecu kloten)

    Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      28 oktober 2015 om 07:07

      @janmetdelangeachternaam: nee want onderin het toerengebied wil je koppel hebben.

      Login om te reageren
    • xiran zegt

      28 oktober 2015 om 07:43

      @janmetdelangeachternaam: nee het werkt op oliedruk.

      Login om te reageren
  20. Keesdeboer zegt

    28 oktober 2015 om 07:08

    Heeeeeeuy dat vroeg k een tijdje geleden, bedankt!

    Login om te reageren
  21. aikon1694 zegt

    28 oktober 2015 om 09:10

    Had dat op mijn V4. Slechts 800 cc. VTEC kwam erin bij 6.500 toeren en je trok zo door tot 12.000 toeren.

    Login om te reageren
    • poeperman zegt

      28 oktober 2015 om 12:41

      @aikon1694: wat voor een 4cil eigenlijk niet zo gek veel is he. En ook niet echt wenselijk op een motorfiets, daar wil je vooral voorspelbaarheid. Neemt niet weg dat een VFR een dijk van een fiets is. Voor een dikkerdje ?

      Login om te reageren
  22. Ilquadrifoglio zegt

    28 oktober 2015 om 09:32

    Alfa Romeo heeft dit volgens mij al langer dan Honda. De nokkenassen worden in 3 stages aangepast (correct me if I’m wrong). Beneden 2700 rpm voor een rustige en economische loop, van 2700 tot 4800 in de normale stand en boven 4800-7000 in de sportieve stand.

    Daaraan was de Alfa Romeo Modular Inlet Manifold gekoppeld die de inlaatgeometrie eveneens kon aanpassen (kort en lang).

    Login om te reageren
  23. poeperman zegt

    28 oktober 2015 om 09:32

    Ik denk niet dat de kleppen langer opengaan, enkel hoger. Dat wordt niet door de hoogte van de nokken bepaald maar door het % van de nok dat niet rond is. Dus indie de nok helemaal niet scherp is, maar wel voor 50% niet-rond, gaan de kleppen langer openstaan dan bij een nok die erg hoog/scherp is die enkel afwijkt van de ronde vorm op 30% van de volledige nok.

    Heulll onduidelijk uitgelegd denk ik, maar is moeilijk te onderbouwen hier op ’t toilet van m’n werkgever.

    Login om te reageren
  24. G-Ammo zegt

    28 oktober 2015 om 10:16

    Geweldige techniek…

    Het is nu vanzelfsprekend, maar je zou ook moeten nagaan dat dit door iemand verzonnen is.

    Helden.

    Login om te reageren
  25. b16a2jdm zegt

    28 oktober 2015 om 10:21

    VTEC all day every day?

    Login om te reageren
  26. dotternetta zegt

    28 oktober 2015 om 12:29

    Hee! Dat blok (foto) heb ik in mijn Accord Tourer. Jammer dat er niets wordt geschreven over het olieverbruik als je in vtec zit.

    Login om te reageren
  27. thefmanl zegt

    28 oktober 2015 om 13:24

    Elke auto heeft tegenwoordig wel variabele kleptiming, maar niet allemaal met hetzelfde doel of zelfde systeem.

    Login om te reageren
  28. robinthecarguy zegt

    28 oktober 2015 om 13:40

    Vtec kicked in yo

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North