• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Acht fantastische Japanse youngtimers uit the eighties

Auteur: Dizono, gepost 27 juli 2015 om 23:10 – 40 Reacties

Toyota Celica Supra


Wat dacht je bijvoorbeeld van bovenstaande Toyota Celica Supra, die af-fabriek geleverd werd met lekker racy fenderflares? Na de breek nog zeven van die juweeltjes.

Geen automarkt zit zo complex in elkaar als de Japanse. Vrijwel elk Japans automerk heeft weer verschillende submerken, die allemaal weer hun eigen dealers hebben. Voor een Toyota Corolla kon je zomaar naar een andere dealer moeten dan wanneer je voor een Camry of Celica aan het kijken was.

Daarnaast hebben ook veel auto’s de oversteek naar Europa nooit gemaakt. Van vrijwel elk model werden er talloze varianten gemaakt. Helaas zit het stuur in Japan rechts en werden doorgaans alleen de volumemodellen geschikt geacht voor ombouw naar linksgestuurd. Alleen in het Verenigd Koningkrijk hadden ze nog wel eens geluk, over de reden hoef ik denk ik niet verder uit te wijden.

Aangezien Japanse youngtimers en klassiekers nog wel eens ondergesneeuwd willen raken, bij deze een lijstje met acht Japanners uit de jaren ’80 die je moet kennen. Gezien de overdaad aan modellen zijn we er vast wel een aantal vergeten, dus drop je aanvullingen vooral in de comments!

Isuzu Piazza (1981-1991)
Isuzu Piazza
Misschien wel één van de beste ontwerpen van Giorgetto Giugiaro is deze in Europa relatief onbekende Isuzu Piazza. Vergelijk de gladde en cleane lijnen van deze auto uit 1981(!) maar eens met de hoekige auto’s die de rest van het lijstje bevolken.

Nissan Skyline 2000 Turbo RS-X (1983-1985)
Nissan Skyline
De absolute topversie van de Skyline R30-generatie, een GT-R-uitvoering was er van dit model niet.

Honda City/Jazz Turbo II (1983-1987)
Honda City Turbo II
Helaas was de Honda Jazz bij ons niet leverbaar als Turbo II, deze bleef helaas voorbehouden aan Japan, waar de Jazz overigens City heette. Geniaal was ook het Honda-brommertje, dat speciaal voor de City was ontworpen en precies in het achterbakje paste.

Mitsubishi Lancer 2000 Turbo (1981-1987)
Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
De grootvader van de Lancer Evolution. Het complete verhaal lees je HIER.

Toyota Sprinter Trueno GT-Apex (1983-1985)
AE86
De meeste zullen deze auto wel kennen, deze AE86 is dé Japanse driftauto en inmiddels een ware cultauto. Wordt in Japan liefkozend Hachiroku genoemd, wat weer Japans is voor 86.

Mazda Cosmo Rotary Turbo Coupe (1981-1990)
Mazda Rotary Coupe
In Europa werd deze Mazda verkocht als 929 Coupe, maar deze versie met turbogeblazen wankelmotor heeft de oversteek jammergenoeg nooit gemaakt.

Honda Civic CRX (1984-1987)
Honda Civic CRX
Vergeet dat petjesimago, daar is zelfs de tweede generatie CRX bijna vanaf. Als je nog een originele Civic CRX kunt vinden, koester hem dan.

Ook interessant!

  • Toyota Proace City Electric
    Toyota Proace City Electric is busje met 136 pk
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Video: dragrace tussen Taycan Turbo S, 911 Turbo S en RS6
  • Porsche 911 Turbo S Lightweight Package is sneller dan Tesla

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

ae86, celica, crx, isuzu, lancer, lijstjes, Mazda, Mitsubishi, Nissan, skyline, supra, Toyota, youngtimer

Vorig bericht: « Dit gebeurt er met een Ferrari als deze beyond repair is
Volgend bericht: Audi A3 facelift krijgt volledig digitale ‘Virtual Cockpit’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    27 juli 2015 om 23:22

    4 auto’s die ik niet kende, wil dat graag zo houden als ik ze zo zie.
    90’s Jappenbakken heerschen zoveel harder!

    Login om te reageren
  2. 123bat zegt

    27 juli 2015 om 23:22

    Ahh, ik ken de meeste nog van Gran Turismo 3 en 4. Memories!
    Vooral die Isuzu Piazza vind ik geweldig, met de halve koplampen en de putdekselvelgen!

    Login om te reageren
    • 123bat zegt

      28 juli 2015 om 09:25

      @123bat: De Mitsubishi Sapporo is trouwens ook erg gaaf!

      Login om te reageren
      • zetje zegt

        28 juli 2015 om 19:34

        @123bat: mitsubishi startonderbreker ook

        Login om te reageren
        • zetje zegt

          28 juli 2015 om 19:34

          @zetje: starion natuurlijk. Fijn autocorrect

          Login om te reageren
          • 123bat zegt

            28 juli 2015 om 23:44

            @zetje: Ha, ik dacht al! En ja, die is ook heel erg gaaf!

            Login om te reageren
  3. alfablog zegt

    27 juli 2015 om 23:25

    Leuk stukje.

    Nissan 200 sx

    Login om te reageren
  4. norge zegt

    27 juli 2015 om 23:27

    Doe nou de voorganger van die Trueno erbij en je bent voor eeuwig mijn vriend…. T71 :-)

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      27 juli 2015 om 23:29

      @norge: http://link.marktplaats.nl/m939023302?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=78895
      Wel zelf even aftikken aub ;)

      Login om te reageren
      • norge zegt

        27 juli 2015 om 23:36

        @dizono: bijna, nou de coupe gt nog vinden… :-)

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          28 juli 2015 om 09:41

          @norge: U vraagt, wij draaien: http://www.cardomain.com/ride/3874098/1981-toyota-corolla/

          Login om te reageren
          • norge zegt

            28 juli 2015 om 10:14

            @gtwillem: altijd leuk om mijn eerste auto Weer terug te zien..

            Login om te reageren
  5. rocky zegt

    27 juli 2015 om 23:35

    Ik had altijd al een zwak voor de Mazda 929 Coupe dus ik vond het wel leuk dat @dizono met dit modelletje kwam in dit lijst! :-)

    … maarre…. eigenlijk vind ik ze allemaal wel leuk ;-)

    Login om te reageren
  6. gieltj zegt

    27 juli 2015 om 23:48

    Kende die Izusu inderdaad niet.. De rest is gewoon geweldig! Ik mis de Mitsubishi Starion

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      28 juli 2015 om 00:27

      @gieltj: zet dan ook de Mistubishi Cordia er bij. BTW, de Nederlandse fanpage is al bijna net zo oud als dit model zelf. LOL!

      Login om te reageren
  7. wildbeest zegt

    28 juli 2015 om 00:06

    Gran turismo 1, heb ze allemaal wel een keer flink opgevoerd. Stage 4 turbo erop en pompen met die opgefokte 4 cilinders

    Login om te reageren
  8. bigfun zegt

    28 juli 2015 om 00:21

    Civic Crx 1986 mijn allereerste auto

    Login om te reageren
  9. stephanotis zegt

    28 juli 2015 om 00:56

    De 3e generatie (’87-’91) Bassie en Adriaan caravantrekker.

    Login om te reageren
  10. philipf zegt

    28 juli 2015 om 01:32

    Die GT-apex! Zo lekker!

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    28 juli 2015 om 04:29

    Niet echt het meest favoriete tijdperk

    Login om te reageren
  12. martingtv zegt

    28 juli 2015 om 07:01

    ik vind deze cosmo niet zo mooi, de allereerste en laatste zijn eigenlijk het mooist. Ik mis eigenlijk de mitsubishi starion in de lijst.

    Login om te reageren
  13. qoekje zegt

    28 juli 2015 om 07:11

    ik mis de Lagacy RS

    Login om te reageren
  14. martingtv zegt

    28 juli 2015 om 07:17

    nog eentje, de galant turbo met automatische niveau regeling. Een auto die niet overhelde in de bocht. Mijn vader had er bijna eentje gekocht. Maar wat was dat interieur lelijk.

    Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    28 juli 2015 om 07:34

    De Nissan Sylvia 1.8 turbo, Mitsubishi 3000gt, de Prelude. Geen oldtimers maar wel youngtimer

    Login om te reageren
  16. goggomobieltje zegt

    28 juli 2015 om 07:43

    In mijn ogen de meest elegante Jap van de jaren 80.
    http://i.ytimg.com/vi/CBDVkm1aNSk/hqdefault.jpg
    De facelift firstgen. RX7 uit ’81.

    Login om te reageren
    • mazdarx zegt

      28 juli 2015 om 09:10

      @goggomobieltje: Helemaal mee eens, schitterende auto. Het geluid van een wankel met carburateur is als muziek in mijn oren… Helaas zijn deze dingen al vrij duur aan het worden :(

      Login om te reageren
  17. porsche928 zegt

    28 juli 2015 om 07:47

    Die 929 is leuk, vorm gaaf, veelglas en een wankelmotor. De rest laat maar. Die eerste is net een Lada Samara.

    Login om te reageren
  18. agera zegt

    28 juli 2015 om 08:42

    Van waneer was de eerste RX-7?

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      28 juli 2015 om 10:39

      @agera: 1978.

      Login om te reageren
  19. imaginenl zegt

    28 juli 2015 om 09:56

    Hoe kunnen jullie de Toyota MR2 vergeten? Notabene geleverd in Ned.
    Echt leuk uitziende en sturende auto met middenmotor alleen motorisch niet zo sterk.

    Login om te reageren
  20. gtwillem zegt

    28 juli 2015 om 10:37

    Ik mis een paar leuke Daihatsu’s, zoals de Mira Sedan TR-XX Limited, Leeza TR-XX EFi Club Sport Edition en
    Charade CX-T Turbo.

    Login om te reageren
  21. mercedesbenz63 zegt

    28 juli 2015 om 11:37

    De Jazz,Cosmo en Piazza zou ik graag willen hebben!

    Login om te reageren
  22. omeslo zegt

    28 juli 2015 om 13:29

    Subaru XT anyone? Zeldzaam kind van de jaren 80. Vooral nu het laatste, origineel in Nederland geleverde nog rijdende exemplaar een week of 2 geleden total-loss is gereden.

    Login om te reageren
    • jazzzo28 zegt

      29 juli 2015 om 09:14

      @omeslo: niet de laatste originele iig. Die zie je her en der op meetings nog

      Login om te reageren
  23. dotternetta zegt

    28 juli 2015 om 15:05

    Starlet Glanza

    Login om te reageren
  24. mclovin zegt

    28 juli 2015 om 15:07

    Kan de charme van deze eighties klassiekers wel zien, maar objectief bekeken zijn deze auto’s natuurlijk gewoon lelijke vierkante hokken.

    Login om te reageren
  25. choi zegt

    28 juli 2015 om 21:53

    Grappig dat nog niemand de eerste generatie 300zx (fairlady) heeft genoemd. Daar kan je ook echt niet omheen als he het over de eighties hebt..

    Login om te reageren
  26. tarquesh zegt

    28 juli 2015 om 22:27

    @choi de fairlady. Ik ga de prijs aan Nissan geven voor die auto.
    Wel jaren 70.
    Wist je dat de Nissan Z fairlady onder de Japanse autoliefhebbers één van de meest geliefde auto’s is? You tube heeft er filmpjes van.
    En wie toch kijkt, kijk ook even wat GT-R filmpjes, ik zal schuldig zijn nieuwe Nissan fans aangedragen te hebben. Banzai! ???

    Login om te reageren
    • choi zegt

      29 juli 2015 om 07:56

      @tarquesh: de (Datsun) 280zx stamt uit de jaren 70, maar de eerste generatie 300zx is toch echt in 1984 geboren.

      Login om te reageren
  27. toyotafortuner zegt

    5 augustus 2015 om 21:59

    Stuk voor stuk gave wagens!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North