Acht fantastische Japanse youngtimers uit the eighties

Auteur: , 40 Reacties

Wat dacht je bijvoorbeeld van bovenstaande Toyota Celica Supra, die af-fabriek geleverd werd met lekker racy fenderflares? Na de breek nog zeven van die juweeltjes.

Toyota Celica Supra

Geen automarkt zit zo complex in elkaar als de Japanse. Vrijwel elk Japans automerk heeft weer verschillende submerken, die allemaal weer hun eigen dealers hebben. Voor een Toyota Corolla kon je zomaar naar een andere dealer moeten dan wanneer je voor een Camry of Celica aan het kijken was.

Daarnaast hebben ook veel auto’s de oversteek naar Europa nooit gemaakt. Van vrijwel elk model werden er talloze varianten gemaakt. Helaas zit het stuur in Japan rechts en werden doorgaans alleen de volumemodellen geschikt geacht voor ombouw naar linksgestuurd. Alleen in het Verenigd Koningkrijk hadden ze nog wel eens geluk, over de reden hoef ik denk ik niet verder uit te wijden.

Aangezien Japanse youngtimers en klassiekers nog wel eens ondergesneeuwd willen raken, bij deze een lijstje met acht Japanners uit de jaren ’80 die je moet kennen. Gezien de overdaad aan modellen zijn we er vast wel een aantal vergeten, dus drop je aanvullingen vooral in de comments!

Isuzu Piazza (1981-1991)
Isuzu Piazza
Misschien wel één van de beste ontwerpen van Giorgetto Giugiaro is deze in Europa relatief onbekende Isuzu Piazza. Vergelijk de gladde en cleane lijnen van deze auto uit 1981(!) maar eens met de hoekige auto’s die de rest van het lijstje bevolken.

Nissan Skyline 2000 Turbo RS-X (1983-1985)
Nissan Skyline
De absolute topversie van de Skyline R30-generatie, een GT-R-uitvoering was er van dit model niet.

Honda City/Jazz Turbo II (1983-1987)
Honda City Turbo II
Helaas was de Honda Jazz bij ons niet leverbaar als Turbo II, deze bleef helaas voorbehouden aan Japan, waar de Jazz overigens City heette. Geniaal was ook het Honda-brommertje, dat speciaal voor de City was ontworpen en precies in het achterbakje paste.

Mitsubishi Lancer 2000 Turbo (1981-1987)
Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
De grootvader van de Lancer Evolution. Het complete verhaal lees je HIER.

Toyota Sprinter Trueno GT-Apex (1983-1985)
AE86
De meeste zullen deze auto wel kennen, deze AE86 is dé Japanse driftauto en inmiddels een ware cultauto. Wordt in Japan liefkozend Hachiroku genoemd, wat weer Japans is voor 86.

Mazda Cosmo Rotary Turbo Coupe (1981-1990)
Mazda Rotary Coupe
In Europa werd deze Mazda verkocht als 929 Coupe, maar deze versie met turbogeblazen wankelmotor heeft de oversteek jammergenoeg nooit gemaakt.

Honda Civic CRX (1984-1987)
Honda Civic CRX
Vergeet dat petjesimago, daar is zelfs de tweede generatie CRX bijna vanaf. Als je nog een originele Civic CRX kunt vinden, koester hem dan.



40 reacties

4 auto’s die ik niet kende, wil dat graag zo houden als ik ze zo zie.
90’s Jappenbakken heerschen zoveel harder!
Ahh, ik ken de meeste nog van Gran Turismo 3 en 4. Memories!
Vooral die Isuzu Piazza vind ik geweldig, met de halve koplampen en de putdekselvelgen!
@123bat: De Mitsubishi Sapporo is trouwens ook erg gaaf!
@123bat: mitsubishi startonderbreker ook
@zetje: starion natuurlijk. Fijn autocorrect
@zetje: Ha, ik dacht al! En ja, die is ook heel erg gaaf!
Leuk stukje.

Nissan 200 sx
Doe nou de voorganger van die Trueno erbij en je bent voor eeuwig mijn vriend…. T71 :-)
Ik had altijd al een zwak voor de Mazda 929 Coupe dus ik vond het wel leuk dat @dizono met dit modelletje kwam in dit lijst! :-)

… maarre…. eigenlijk vind ik ze allemaal wel leuk ;-)
Kende die Izusu inderdaad niet.. De rest is gewoon geweldig! Ik mis de Mitsubishi Starion
@gieltj: zet dan ook de Mistubishi Cordia er bij. BTW, de Nederlandse fanpage is al bijna net zo oud als dit model zelf. LOL!
Gran turismo 1, heb ze allemaal wel een keer flink opgevoerd. Stage 4 turbo erop en pompen met die opgefokte 4 cilinders
Civic Crx 1986 mijn allereerste auto
De 3e generatie (’87-’91) Bassie en Adriaan caravantrekker.
Die GT-apex! Zo lekker!
Niet echt het meest favoriete tijdperk
ik vind deze cosmo niet zo mooi, de allereerste en laatste zijn eigenlijk het mooist. Ik mis eigenlijk de mitsubishi starion in de lijst.
ik mis de Lagacy RS
nog eentje, de galant turbo met automatische niveau regeling. Een auto die niet overhelde in de bocht. Mijn vader had er bijna eentje gekocht. Maar wat was dat interieur lelijk.
De Nissan Sylvia 1.8 turbo, Mitsubishi 3000gt, de Prelude. Geen oldtimers maar wel youngtimer
In mijn ogen de meest elegante Jap van de jaren 80.
http://i.ytimg.com/vi/CBDVkm1aNSk/hqdefault.jpg
De facelift firstgen. RX7 uit ’81.
@goggomobieltje: Helemaal mee eens, schitterende auto. Het geluid van een wankel met carburateur is als muziek in mijn oren… Helaas zijn deze dingen al vrij duur aan het worden :(
Die 929 is leuk, vorm gaaf, veelglas en een wankelmotor. De rest laat maar. Die eerste is net een Lada Samara.
Van waneer was de eerste RX-7?
@agera: 1978.
Hoe kunnen jullie de Toyota MR2 vergeten? Notabene geleverd in Ned.
Echt leuk uitziende en sturende auto met middenmotor alleen motorisch niet zo sterk.
Ik mis een paar leuke Daihatsu’s, zoals de Mira Sedan TR-XX Limited, Leeza TR-XX EFi Club Sport Edition en
Charade CX-T Turbo.
De Jazz,Cosmo en Piazza zou ik graag willen hebben!
Subaru XT anyone? Zeldzaam kind van de jaren 80. Vooral nu het laatste, origineel in Nederland geleverde nog rijdende exemplaar een week of 2 geleden total-loss is gereden.
@omeslo: niet de laatste originele iig. Die zie je her en der op meetings nog
Starlet Glanza
Kan de charme van deze eighties klassiekers wel zien, maar objectief bekeken zijn deze auto’s natuurlijk gewoon lelijke vierkante hokken.
Grappig dat nog niemand de eerste generatie 300zx (fairlady) heeft genoemd. Daar kan je ook echt niet omheen als he het over de eighties hebt..
@choi de fairlady. Ik ga de prijs aan Nissan geven voor die auto.
Wel jaren 70.
Wist je dat de Nissan Z fairlady onder de Japanse autoliefhebbers één van de meest geliefde auto’s is? You tube heeft er filmpjes van.
En wie toch kijkt, kijk ook even wat GT-R filmpjes, ik zal schuldig zijn nieuwe Nissan fans aangedragen te hebben. Banzai! 🎌🇯🇵
@tarquesh: de (Datsun) 280zx stamt uit de jaren 70, maar de eerste generatie 300zx is toch echt in 1984 geboren.
Stuk voor stuk gave wagens!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).