Køøp! De meest exclusieve stationwagon van Nederland

Auteur: , 76 Reacties

De Saab die het niet gegund werd: de 9-5 SportCombi. Nu te koop in Nederland.

Køøp! De meest exclusieve stationwagon van Nederland

Een reguliere 9-5 tegenkomen in het Nederlandse verkeer is al bijzonder (ik word altijd weer even blij als ik er een zie), de stationvariant met de nomenclatuur ‘SportCombi’ tegen het lijf lopen is al helemaal een zeldzaamheid. Niet omdat klanten ze niet wilde, puur omdat Saab op de fles ging nog voordat de productie van de 9-5 SportCombi goed en wel op gang was. Daarom zijn er slechts een paar gemaakt, die nooit bij de dealers zijn aangekomen.

Toch is er nu een in Nederland terecht gekomen. Bij het Almeerse Venza Cars staat een donkerbruin exemplaar met een dik Aero-pakket die tot de rand is afgeladen met opties. Inclusief het Aero-interieur en -exterieur, de 19 inch Edge-velgen, een panoramadakje, DVD-speler en Keyless Go, om maar een paar opties te noemen. En niet te vergeten: een laadcapaciteit van 1.600 liter met neergeklapte achterbank. Onder de kap ligt een 160 pk sterke 2.0 TiD.

De keerzijde? Zijn exclusiviteit drijft de vraagprijs enigszins omhoog, want op het prijskaartje prijkt een bedrag van €64.999. Ronduit duur voor een omgekatte Opel Insignia, maar je rijdt wel iets origineels. Een Volvo V70, BMW 5 Serie Touring of een Mercedes E-Klasse Combi kopen kan immers altijd nog.

Met dank aan @cabriorijder voor de tip!




76 reacties

Als je echt exclusief wilt rijden, is dit een uitstekende keuze volgens mij! Je maakt ook de blits op Saab meetings, ongetwijfeld ;)
@Jochempie: Zijn er Saab meetings? Lijkt me nogal saai (de mensen dan)
@henkhupelschoten: daarom maak je dus al gauw de blits ;)
@henkhupelschoten: Architecten zijn vaak best leuke mensen hoor.
@donvincenzo: dank je. Rijd alleen nooit een omgebouwde Opel. Maar Ford :)
@henkhupelschoten: een meeting met tandartsen architecten en advocaten? Ka best leuk zijn…
@Junior540: Tandarts assistente wel ja ;)
Vraag me af wat dit nog kost na 10 jaar. Zou het in prijs stijgen?
@MAB: Ten opzichte van een 9-5 van het vorige model of een Insignia van hetzelfde bouwjaar zal hij aardig prijzig blijven. Maar €65k ga je gewoon afschrijven. Waar andere bakken uit het D- en E-segment tot 500 zakken (Volvo 850, om eens wat te noemen), zal deze t.z.t. best voor €2.000 te verpatsen zijn, op een beurs of via een specialist.
Maar het ‘sterven’ van een merk leidt normaal gesproken tot waardedaling, niet tot stijging. Shop maar eens voor een Rover, Chrysler, Dodge, Landwind, SsangYong, TVR of Maybach. Daar is toch leuk op afgeschreven – zelfs in vergelijking met de rechtstreekse concurrentie.
@mout: niet altijd waar want als je naar de TVR Sagaris kijkt is deze juist in prijs gestegen de afgelopen jaren
@MAB: Wat niet meehelpt is dat er een huis-tuin-en-keuken diesel motor in ligt. In veel markten is dat nu al niet meer interessant en in de toekomst waarschijnlijk nog minder. Diesel past ook niet bij een echte liefhebbers auto (het enige soort auto’s dat echt in prijs kan stijgen na verloop van tijd).

Als er een 2.8 turbo in had gelegen had je misschien nog kans gehad…en dan vooral na een jaar of 20…maar wie weet waar we dan in rondvliegen en of je überhaupt nog mag rondrijden met een auto die je zelf moet besturen. Allemaal speculaas.
@jaapiyo: de dealer had bij mijn weten nog 2 Sportwagons staan. 1 daarvan had een dikke benzine motor. Geen idee of het een Aero was
Zonde dat er zo weinig van zijn, hele nette auto om te zien dit.
@mustanggt500: Idd jammer, maar dit bedrijf heeft er wel al een paar verkocht geloof ik. Paar maanden geleden hadden ze nog een stuk of vier hiervan staan, net als die 9-4X.
Helaas diesel.. Dus of je zet het ding binnen en bewaart iets zeldzaams of je gaat ermee rijden en schrijft 65mille af in 5 jaar…
Wat ik me afvraag is hoe een eventuele schadeafhandeling gaat bij een aanrijding van achter…
@mcshine: Het is wel een Saab hé!

Zou me meer zorgen maken om de auto van degene die er achterop klapt. De kras op de bumper van de Saab zal vast nog wel weggewerkt kunnen worden.
Grappig te lezen dat Ricardo hetzelfde denkt als ik bij de Saab 9-5. Ik heb niet veel met Saab, maar als ik die nieuwe 9-5 tegen kom dan word ik op de 1 of andere manier altijd weer vrolijk. Ik vind dat echt een hele nette wagen.
@Aquios: datzelfde heb ik ook eerlijk gezegd, ik vind de 9-5 erg geslaagd en 1 van de mooiste Saabs.
65k, wat een geld. Zeker aangezien je 70% kwijt bent zodra je er een kenteken op zet. Je gaat hier 2ehands natuurlijk geen drol voor vangen straks. Moet je hem wel heel graaf willen. Dan maar iets minder ruim en exclusief. Ik neem wel een 335d.
@E34M5Touring: Graaf zou graag moeten zijn. Merci.
@E34M5Touring: inderdaad en een stuk meer power voor je geld :-)
Die zo ik nou zo graag willen hebben als daily, zeldzaam, bloedmooi en comfortabel
Prachtige auto inderdaad! Wel heel weinig power voor dat geld zeg….
Beetje jammer van de kleur, in een lichte tint ziet zo’n 9-5 er toch een stuk indrukewekkender uit.

Trouwens lang geleden dat een ontwerper van een stationwagen ermee weg komt om gewoon de portieren en C-stijl van de sedan/hatchback te behouden, de daklijn doortrekt naar achteren en het gat opvult met glas.
@potver7: Zolang toch niet? Vorige 9-5 had het ook.
@potver7: Maar wel vier uitlaten.
Zal ongetwijfeld een fijne reis auto zijn, en ziet er gelikt uit , maar voor dat geld idd een veredelde opel met een magere motor kwa vermogen nee dankje.
Ik vind t een prachtig ding , mooier dan de sedan (ben nog 20 jaar te jong voor sedan  ). Deze vaker zien, zou t straatbeeld ten goede komen. Toch jammer!
Beeldschoon! Mijn inziens mooier dan de sedan / hatchback…
Keigaaf en ook erg mooi maar voor die prijs… Jammer.
Een jaar geleden zag ik een grijze rijden op Nederlandse platen. Wel een erg mooie station.
Best een mooie auto om te zien, ziet er nog steeds modern uit. Maar 65 mille voor een 160pk dieseltje is altijd veel geld. Tis wat de gek er voor geeft.

Mijn pa heeft ooit een 9-3 Viggen Cabrio gehad, en de vraagprijzen van de drie exemplaren in NL lagen altijd heel erg hoog. Verkocht werden ze echter niet. Deze zal er over 6 maanden nog steeds staan voor dat geld.
Ik vraag me af of Victor wel een vergunning heeft aangevraagd voor die dakkappel achterop…zo van de zijkant lijkt het namelijk nogal op clandestiene bouw.
@jaapiyo: Ik wilde iets zeggen maar heb me bedacht.. je bent ‘beyond repair’ ;)
via Android app
Zonde dat hij er nooit gekomen is, destijds hadden we er een in bestelling staan. Blijft mooi en eens wat anders dan de gevestigde orde!
Mooi ding. zag laatst een 9-5 aero staan, ook een van de laatste lading denk ik, exclusief is het zeker
Van buiten een mooie wagen, maar het dashboard is echt afgrijselijk plastic. Echt Volvo jaren 80 plastic, dat kaliber zeg maar.
Toch zie ik de 9-5 nog best regelmatig rijden trouwens (zal wel regelmatig de zelfde zijn aangezien ik altijd het zelfde stuk rij).

Nu maar hopen dat ze niet stuk gaan ;) Of zijn onderdelen wel leverbaar?
Doe dan maar een mercedes benz, geen b klasse of R klasse, voor de rest zijn andere modellen wel goed, maar het liefste een A, cla of E klasse.
@ronaldddvos: Jen houdt het tenminste on topic.
Zo duur is ie toch ooooook weer niet? Het is een unieke auto en luxe. Een beetje luxe mede-segmenter is net zo duur. Een 5 Serie zelfs stukken duurder.
@stfu: Kom op dit is toch geen concurrentie voor een 5 serie. Vooral van binnen is de 5 serie toch op een ander niveau, materialen enz zijn gewoon van een lager niveau in deze Opel/Saab.
@Donstil: http://www.autogetest.nl/autotests/item/bmw/saab-9-5-20t-xwd-aero-vs-bmw-523i-high-executive.html

Dat is dan ook het enige!
Ruimer, meer high tech, veel beter onderstel, meer rijdersauo4
@svenska_aeroplan_ab: oeps… Betere rijdersauto. Nee, de 9-5, mits met de juiste (benzine-) motor, maakt aardig gehakt van de 5 serie!
Is best wel een lekkere bak, jammer van de motor en prijs. Ik dacht trouwens dat er van de SportCombi alleen maar voorserie exemplaren waren geproduceerd?!
Na deel van zon auto is als je onderdelen nodig hebt zijn die lastig te verkrijgen.
@bmw1m: Nee hoor, Saab Parts bestaat gewoon nog. Alles is gewoon te bestellen
@Svenska_Aeroplan_AB: Alleen de plaatdelen helaas niet.
@nelissaab: jawel hoor. Sterker nog, het is Europees verplicht. Als je een product verkoopt ( alles, een auto, of een tandenborstel) moet je 10 jaar lang onderdelen kunnen leveren. Alles wat Saab zelf maakte is er. Enige probleem, vanwege andere leverancier, schijnt de voorruiten te zijn
ziet er niet gek uit, maar wat gebeurt er als dat ding kapot gaat en je onderdelen en garantie wilt claimen?
Herken me volledig in de eerste zin van de 2e alinea! Je ziet ze niet vaak, maar als ik er een zie tovert de laatste generatie 9-5 altijd een hele dikke glimlach op m’n gezicht.

In mijn ogen één van de mooiste stationcars van de afgelopen +/- 5 jaar. Wat een prachtige auto!
Toch mis ik de saab(aru) 9-2X hier in NL
Best wel een nette auto, maar 65k… Ik kijk over 8 jaartjes wel weer een keer.
@thijsj: denk dat je niet vreemd op moet kijken als hij dan het dubbele op moet brengen, er zijn er slechts een stuk of 10 van verkocht via de curator.
Dikke bak, maar voor dit geld laat iedereen deze staan.
De Saab 9-5 is niet gebaseerd op de Insignia, maar op de Buick Lacrosse. De 9-5 is dan ook een flink stuk groter dan de Insignia en valt binnen het zogenaamde E-segment ipv het D-segment
@rahpor: ohh. En die Buick is gebaseerd op… inderdaad de Insignia. Trouwens de Insignia Station is ook behoorlijk groot (bijna 5m) dus die zou eigenlijk dan ook in het E segment vallen. Boven het C segment is het toch vooral een kwestie van prijskaartje. Want eigenlijk is een 3 serie meer C dan D segment.
@mashell: Ze delen met z’n allen de Epsilon II, maar de ene is een Short Wheel Base (Insignia, …), en de andere een Long Wheel Base (Lacrosse, 9-5, …). De vraag is niet welk “platform” ze delen, maar wat ze er mee gedaan hebben. De Aero-X staat namelijk ook op een Epsilon II LWB, en daar heb ik niemand ooit over horen zeggen “dat hij op de Insignia lijkt”. Mensen laten zich zo makkelijk vangen aan het verhaaltje over platformen, maar op zich vertelt dat bitter weinig over de auto in kwestie.
@BaRa: Stand voorruit en wielbasis binnen een bepaalde plus minus afstand en gemeenschappelijke delen in de wielophanging. Techische basis is gelijk.
@mashell: De Buick Regal is de Insignia
Zie deze veel liever op de oprit staan dan een zoveelste BMW of Mercedes.Bij velen hier is het Duits dan is het goed.Mercedes A klasse wordt wel door spanjaarden (Seatvolk) in elkaar gezet.Maar hier is iedereen verplicht duits het mooist en beste te vinden(Daarom blijf ik dus lekker Alfa rijden).
AMG style uitlaten?
Een schitterende auto! Ze hadden de combi beter eerst op de markt kunnen zetten!
Køøp? Dikke Fail als dat zweeds moet voorstellen met deense/noorse ø.
Kun je net zo goed zeggen dat Heineken belgisch bier is…
@Onehp: Kjøp..
De reguliere kom ik best vaak tegen hoor. Vooral in de wat duurdere wijken…
Ik weet wel wat ik zou kopen als ik 65000 euro overhad voor een dikke Combi. Deze Saab dus!
Die wil ik wel hebben
Nee bedankt, ook ik sla mijn geld dan liever stuk op een BMW
Hele mooie wagen, maar ik zou er niet 65k op stuk slaan.
Pracht van een auto, vorig najaar een Duitse variant op onze 9-5 meeting mogen aanschouwen; wat een auto. Venza lukt het om met regelmaat mooie auto’s te tonen; weer knap dat het gelukt is deze op kenteken te krijgen. Is bij het gros van de Estates nogal een werk geweest… Blijft een geweldige auto, maar je moet er absoluut geen schade aan krijgen; onderdelen zijn gewoonweg niet te verkrijgen. Niet voor niets dat er bij Lafrentz een 2e staat…

Ik houd het voorlopig bij m’n 2002 Aero, al blijft deze Estate toch wel een droom… Wie weet; ooit..
Doe mij toch maar het benzinebroertje dat ze daar ook in de aanbieding hebben: http://www.venza.nl/auto/123
@aaiBoek: Fraaie auto en stiekem heeft die garage best leuk speelgoed staan!
Kopen, opslaan in je garage, over 40jaar heb je een lekker pensioentje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).