Prijzen Ford Mustang opeens met 7,5 mille omlaag

Auteur: , 54 Reacties

Huh?

Kreeg u een acute hoofdpijnaanval toen de Nederlandse prijzen van de Ford Mustang bekend werden? Wij ook, aangezien het verschil met onze Zuiderburen aanzienlijk was. Zij kopen de instappert – met 2.3 EcoBoost viercilinder, 314 pk, 434 Nm – vanaf 35.000 euro, terwijl hij hier voor €55.195 in de lijsten komt te staan. Om nog maar te zwijgen over het verschil tussen de V8-beprijzing. Hier €112.195, daar 40 mille.

We weten niet of het een staaltje PR-geleuter is, maar Ford meldt vandaag dat ze de “Europese Mustang-prijzen voor belasting gaan harmoniseren”. Wat zoveel betekent als: hij wordt een stukje goedkoper in Nederland. De instapper kost daarom opeens €47.600. Een verschil van 7,5 mille met de eerder gecommuniceerde prijs. De 5.0 V8-versie is met €104.000 nog steeds fors aan de prijs, maar wel 8 mille goedkoper dan voorheen. Mooi meegenomen.

De volledige prijslijst per 12-02-2015.

Fastback 2.3 EcoBoost€47.600
Fastback 2.3 EcoBoost automaat€70.700
Convertible 2.3 EcoBoost €53.600
Convertible 2.3 EcoBoost automaat €75.200
Fastback GT 5.0 V8€104.500
Fastback GT 5.0 V8 automaat €98.700
Convertible GT 5.0 V8€111.600
Convertible GT 5.0 V8 automaat€106.300

Ford zegt dat ze eind derde kwartaal bij de dealer staan. Niet bij iedere dealer, overigens, maar in de zogenaamde FordStores. De eerste FordStores duiken nog voor de aanvang van de AutoRai op in Amsterdam en Zaandam, daarna volgen ze in Almere, Utrecht, Zwolle, Beek en Amersfoort.



54 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Leuk, maar absurde prijzen >> mede mogelijk maakt door de (r)overheid.
@joejojo2012: hahahah, (r)overheid. Dat is een goede…

In NL is de regelgeving erg streng, maar het lukt, de vooral Duitse merken, hun V8’s een tikkeltje schoner en zuiniger te maken. Dat betekent dat je een sterkere 550i hebt voor minder geld, hier althans.

Ben nu wel benieuwd welke auto populairder gaat worden, de 2.3 Mustang of de 2.3 Focus RS.
@gtwillem: Interessante keuze, de Focus of de Mustang. De Focus zal een stuk sneller en sportiever zijn denk ik, maar een Mustang is wel veel specialer. Die laatste zou ook mijn keus zijn.
@berlinetta: Je zegt specialer maar als je dat wat globaler ziet dan is het grappige natuurlijk dat dat juist niet zo is. In de VS krijgt iedere tiener een ‘Stang als ze hun rijbewijs hebben gehaald (nee niet echt, maar desalniettemin rijden er ontiegelijk veel rond daar), terwijl de Focus RS daar naar verwachting niet of nauwelijks verkocht gaat worden (de nieuwe RS is de eerste die ook in de VS verkocht gaat worden).

Ik durf ‘m wel aan dat qua mondiale verkopen de ‘Stang een veelvoud doet van de Focus RS.
@jaapiyo: Het klopt dat de Mustang in de VS ontzettend veel rond rijdt. Toen ik eens een rondreis door het westen van de VS heb gedaan, kwam ik er zoveel tegen dat ik het zelfs vervelend begon te vinden. Maar ik heb het hier alleen over Europa.
@gtwillem: Ik ben zelf deze keuze aan het bekijken.
Dus indien autoblog een vergelijkende test zou doen tussen deze 2 topmodellen van Ford ben ik fan!

De Focus zal sportiever (en praktischer met 5 deuren) zijn dan de Mustang. Maar de Mustang is dan weer “specialer”. Benieuwd of ik er veel ga zien binnenkort (in België).
@gtwillem: alleen doen die merken dat voor iedereen behalve de nederlandse markt. De hele wereld vraagt naar zuinigere motoren, die 0.1% in nederland zal ze echt aan hun reet roesten. Als het past in het belastingklimaat is het mooi en anders hebben de dealers maar pech.
@joejojo2012: Ja maar zijn bvb onze Nederlandse wegen ook niet veel beter dan de Belgische? En waar denk je dat dat geld vandaan komt?
@meridian: dat is een probleem vrij uniek voor belgië. Ook wordt nog niet half van het binnengehaalde bmp geld aan de infrastructuur besteedt. Dus die redenering loopt op meerdere manieren vast.
@joejojo2012: 300 pk in een leuke verpakking? Dan is €47.000 geen slechte prijs toch?
Bah, een prijslijst downloaden zonder je gegevens achter te laten is ook niet mogelijk, sjonnie merk.
Leuk voor de lease…
Ha! 100k voor een Ford
@gieltj: liever een mustang dan een 911
Dat deed Alfa Romeo een jaar of 12 geleden ook. Een heel kleine AR-dealer bij mij om de hoek had toen hele trailers vol rechtsgestuurde ARs staan voor GB. En dat was alleen GB. Inkopen voor de NL markt, en nog voor ze op kenteken staan exporteren. Ka$$a!
23k meer voor de automaat?? You gotta be kidding me. Of krijg je bij de automaat een hoop extra opties er standaard bij?
@berlinetta: Extra grammetjes CO2 je weet toch.
@jaapiyo: de V8 is dan weer minder duur indien je de automaat aanvinkt?! Strange…
@cisn: minder grammetjes CO2 je weet toch.
@jaapiyo: hahahahahaha
@jaapiyo: Ja ik snap dat het om de uitstoot gaat, maar wat voor flutautomaat is dat dan?
@berlinetta: Een traditionele Amerikaanse slushbox wellicht. 6 versnellingen in ieder geval dus geen hypermoderne veelversnellingsbak inderdaad.
@berlinetta: 13k.
Nog steeds belachelijk veel geld.
@berlinetta: Ik denk dat je bij de automaat een hoop extra brandstofverbruik krijgt = meer CO2 boete = duur!
@berlinetta: echt belachelijk die belasting Zoii
Ik denk dat Ford de Mustang in Europa wil inzetten als een soort rijdende reclame zuil. Niet door er stickers op te plakken maar gewoon doordat niet of in ieder geval halve autoliefhebbers zich afvragen hé wat dat is dat voor auto/merk.

Aangezien ik ze niet in staat acht om onze roverheid te bewegen de belasting maar een tikje minder te doen kunnen ze dit alleen bewerkstelligen door de auto af fabriek waarschijnlijk zo ongeveer tegen kostprijs aan te bieden. Alleen de BTW wordt daar ook door beïnvloed.

Wat ik alleen niet begrijp is dat volgens mij een aantal jaar geleden juist onder druk van de EU de autofabrikanten de prijzen echt ‘geharmoniseerd’ hebben in heel Europa, alleen dan juist de netto prijzen af fabriek. Omdat onze linksige roverheid namelijk van oudsher al meer rooft dan de gemiddelde Europese overheid gaven veel fabrikanten een beetje korting op auto’s voor de Nederlandse markt en in sommige kleinere markten waar relatief minder geroofd werd waren auto’s juist weer duurder af fabriek. Op een gegeven moment betekende dit dat het voor Europeanen in die laatste markten voordelig kon zijn om een auto op papier nieuw te kopen in Nederland en vervolgens te importeren naar hun eigen land. De EU wilde die praktijk stoppen.
veranderen de prijzen dan ook in andere europese landen?
Gaat niemand kopen met dank aan* ons belastingbeleid/aftandse motoren – *streep door wat niet van toepassing is
@jmeverts: Die motoren zijn prima, alleen niet geoptimaliseerd voor de europese verbruikscyclus. Die 5.0 V8 staat er zelfs bekend om dat ‘ie relatief zuinig is in echt gebruik.

Belastingbeleid it is!
Voor 35000 zou ik hem zo maar serieus overwegen.
Nu is ie gewoon buiten bereik.
Deze prijsdaling begrijp ik niet. Vanuit US perspectief is de EUR nogal gedaald tov USD, en dan daarbovenop ook nog eens een prijsdaling in EUR.
Als wij ook voor 40k de V8 konden kopen dan was t feest en gingen ze als broodjes
@jmeverts: Inderdaad…zoete broodjes waar de roverheid gewoon 21% op kon verdienen. Nu zullen er echter hooguit een handjevol verkocht worden, waar de roverheid welliswaar 400% op rooft maar op een handjevol auto’s schiet dat nog niet lekker op.

Tel uit je winst en zie hier in een notendop waarom alle communistische staten uiteindelijk ten onder gaan.
@jaapiyo: Hehe, hopen dat de communistische staat Nederland snel kapot gaat dan, kunnen we voor een schijntje wat resterende staatsbedrijven privatiseren en daar miljardair van worden. Paar steekpenningen aan een lokale VVD’er en je bent er!
@jmeverts: In Belgie komt er ook een gezonde 10K bij voordat hij op kenteken staat. En als je hem doorverkoopt, weer, en weer, en weer… BIV noemen ze dat. Bepaald niet gezond voor de occasionmarkt, ik ben wel blij dat we een dergelijk systeem niet in Nederland hebben.
@BeQuietAndDrive: Breng de overheid nou niet op ideeën…
Over drie jaar uit Duitsland importeren.
@ferrari94tr:
Of nu in België kopen, appartementje in Antwerpen huren en van het verschil veel goedkope Belgische benzine tanken en heen en weer naar 010 pendelen..
Hou je met de huidige prijsverschillen best lang vol, een zege voor het Nederlandse milieu ook..
Goed nieuws, denk niet dat het veel uit maakt voor de mensen die er een kunnen betalen.
@mrrallycross: Rare opmerking. Alsof mensen die 50.000 euro aan een auto kunnen uitgeven van ellende niet meer weten wat ze met hun geld moeten. Er zijn genoeg mensen die jaren lang elke maand wat geld aan de kant zetten om uiteindelijk hun droomauto te kunnen kopen, dan is 7.500,- toch een fijne meevaller.

Daarnaast, rijke mensen worden niet rijk door met geld te strooien ;)
Hiermee weet je ook gelijk hoe belangrijk Ford-World Nederland vindt: niet. Het is dus voor hun niet de moeite om voor Europa een modernere automaat in de 2.3l versie te lepelen, waarmee je beter scoort op onzin-CO2-schaal. (Dit zal ook positief uitmaken voor andere landen met CO2 tax, maar niet zoveel).
Hulde voor Ford Nederland dat ze dit ding wel aanbieden met automaat in de 2.3 voor NL. Ik zou er niet te veel inslaan als ik hunnie was.
Hierbij neem ik even aan dat ze hun oude vertrouwde automaat in de Mustang hebben gegooid; want anders is het verbruiksverschil gewoon niet te verklaren.

In de vorige basis-Mustang (’11 – ’14) lag hetzelfde 3.7 basis blok (dat niet een naar de EU komt) met 305 pk. Daaraan was een automaat gekoppeld; nou, dat was me er eentje. De automaat in mijn opa’s oude 1990 Honda Prelude lag, die was beter/sneller&directer! Echt zonde voor die Mustang! (heb een dakloze een weekje gehuurd in Florida).
Waarom in zwolle? Op de bible belt zie ik nauwelijks dikke auto’s rijden, terwijl hier in Groningen de dikke v8 fords over de toonbank lijken te gaan als warme broodjes.
@Thijsj: Zwolle, bible belt? In overijssel is Zwolle Sodom en Enschede Gomorra.
Een 4 cilinder is als automaat veel duurder dan de handgeschakelde, maar bij de V8 is dit andersom. Kan iemand dit aan mij uitleggen, want daar begrijp ik niks van!
@larsdbs9: CO2 tax! Dan stoot de automaat bij de viercilinder flink meer uit dan bij de handgeschakelde versie en bij de V8 is het precies andersom!
@larsdbs9: de automaat die aan de 4-cyl is gekoppeld is er een uit het jaar aap (waarschijnlijk). Gangbaar voor de US; = goedkoop. Scoort dus niet goed op de scheve zuinigheidstests in Europa.
De V8 slurpt sws als een malle; daar blijkt t dus zo te zijn dat de automaat die daaraan vast ligt (geen idee of t dezelfde is, of een betere), wel zuiniger op de CO2 tests scoort.
–> Elke liter per 100km die je extra verbruikt op de test = 23.2 gram CO2 (benzine); als je auto boven de 7.75l/100km scoort, is elke liter/100km 10068 euro aan CO2 belasting. Daarover komt nog 21% btw dus: 12182 euro.
Ter compensatie van de misgelopen BPM op het hybride gebakje van de buurman!
@onemorething: precies, schandalig eigenlijk!
Beter juist dan worden ze meer verkocht en zie ik die geinige wagens meer op de weg
door de cover foto eindelijk een mooi kant gevonden van de nieuwe mustang: de Zijkant!
Nou, eens kijken wanneer die Mustang store eens in de Kalverstraat, Van Baerlestraat, ergens anders in 020 is te vinden. Ik wil er gewoon heel graag een paar spotten!
Maar bedenk wel dat hij voor die 47.000 waarschijnlijk bomvol in de opties zit, waar je er bij een duitse concurrent er nog wel zeker 15.000 bij op mag tellen.

Bovendien heeft een BMW 435i (welke vergelijkbaar is) een vanaf prijs van meer dan 60.000!
@mazdarx8: Toevoeging: vrijwel iedere auto is in NL duurder dan in een duitsland/belgie, niet alleen amerikaanse.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).