Koop de oude Jaguar XJR van Jeremy Clarkson

Auteur: , 40 Reacties

Wil je jezelf een Star in a reasonably priced car wanen, sla dan toe en kaap de ex-daily driver van Jezza, een Jag XJR uit 1999, van de markt. Extra pluspunt: je hoeft je niet te behelpen met een karige vierpitter.

Voor de die-hard Top Gear fan is het wellicht het dichtste dat je bij een stukje Clarkson-memorabilia kunt komen. Naar het schijnt was de stevige Brit die wel een slokje lust zijn voertuig van keuze om zich van en naar de BBC-studio’s (en andere afspraakjes?) te rijden. Onder de kap ligt een 4 liter V8, en er staat inmiddels een forse 150.000 kilometer op de klok.

Na Clarkson heeft de Jaaag nog één andere eigenaar gehad. Op 24 augustus gaat hij bij Anglia Car Auctions onder de hamer, en de verwachte opbrengst ligt op 3.000 – 4.500 euro (2.500 – 4.000 GBP). Een prikkie, toch? (via autoblog.com)

Of je koopt van dat geld 6.000 tot 9.000 aandelen Spyker (dat op 13 september van de beurs wordt gehaald), dat kan ook. In beide gevallen zal je op termijn geld toeleggen waarschijnlijk.



40 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Liever aandelen GM dan.
Waarom zo goedkoop?
@thomcarspotter: omdat je met een rechtsgestuurde auto altijd achteruit de parkeergarages in (en uit) moet in NL :)
@Simpson: grijpertje…
@ej20g: lol! Ik zie het helemaal voor me :)
@Simpson: dat is wat ik straks ga doen. Gaat nog leuk worden denk ik.:)
@ej20g: Vertel! Wat ben je van plan?
@Simpson: Wat denk je van de McDrive…
@keesje1987: wat zullen die opkijken :)
@thomcarspotter: afgetrapt door jezza denk ik zo
@thomcarspotter: omdat dit soort bedragen de dagwaarde weergeven van Jaguars van 14 jaar oud met zo’n km-stand.

Kosten inderdaad geen drol qua aanschaf, maar ermee rijden kost des te meer.
@thomcarspotter:
– Breng zo’n ding eens weg voor een beurt
– Laat er nieuwe banden omleggen
– Vraag eens wat een setje remblokken kosten
– Of wat de verzekeringspremie bedraagt
– Of een dynamo

Dan begrijp je waarom.
@desjonnies: Verzekeringspremie? Alleen een gek verzekert zo’n oud ding all risk…
Het zit het meer in het onderhoud/brandstof.
@imba: Niemand heeft allrisk gezegd. Ook als je WA verzekerd bent heet je premie gewoon premie. Tenzij jij het juist krijgt in plaats van af staat, maar dan mag je mij je maatschappij verklappen.
@phaeton: You’re missing the point. Desjonnies impliceert dat de hoge kosten deels in de verzekering kan zitten.
Mijn punt is dat men met een Jag zoals deze zich niet scheel -hoeft- te betalen aan verzekering…
@imba: nou, 4 liter v8, zal toch wel 300pk hebben, en dat is ook voor je eenvoudige WA verzekering meestal niet gunstig.
@escort77: Zeker omdat WA alleen op gewicht gaat… :-) Pk’s, bloedgroep, het heeft er niets mee van doen.
@defteling:

jawel hoor, veel vermogen = grotere kans op schade = meer WA premie

(volgens de meeste verzekeraars, er zullen vast uitzonderingen zijn.)
@escort77: Even voor jullie beeld; 376 pk, 1860kg en ik betaal 70 per maand voor WA en beperkt casco. Verzekerd op Rotterdam adres.
@thomcarspotter: In Engeland liggen de autoprijzen veel lager dan in NL.
Check maar eens een site daar.
Dus ze verwachten de oud ijzer prijs te krijgen? Lijkt mij geen verkeerde deal dan….
doe maar aandelen tesla, stuk rendabeler. nu aan de late kant overigens
Als je nu aandelen Tesla koopt hou je zeker wel van en gokje. Ik brand mijn vingers er niet aan in ieder geval :)
Ik blijf het mooie auto’s vinden, helaas te duur om te rijden. Jammer.
@ej20g: De XJ is nog wel redelijk zuinig. Voor NL’se begrippen wel duur…
En toch, stel je rijdt 10000 kilometer per jaar, voor hetzelfde geld of nog minder koop je hier ook zo’n ding; afschrijving heb je niet en als je de weg weet voor onderdelen en
‘mannetjes’ hebt voor reparatie en onderhoud kun je goedoper rijden dan een nieuwe Sandero, want je hebt nul afschrijving.
Klapt er iemand achterop, dan ben je nog eens spekkoper ook.

Fout is dat de meesten met zo’n wagen echt-nul aan onderhoud uitgeven, gewoon netjes de automatenbak olie en filter verversen, nieuwe olie en filter in de motor,en de achteras nakijken en bijvullen.
Scheelt een heleboel in kosten.
@desjonnies:

gillende diff,s zijn tot en met de XJ40 nog een aandachtspunt ..
en die hadden dan weer een “beter” blok (3.2 / 3.6 L6) ..
@lincoln: De diffs waren de oudere modellen. Dit model had in 98 en 99 grootste problemen met nikasil, beroerde kettingspanners en termometers. Nikasil probleem hadden vele andere motoren als bmw en benz ook in die tijd. Ging fout met name door goedkope bezine met te hoge zwavel waarde. Eenmaal aangepast door Jaguar stond blok stond 1 jaar later in de top 10 beste motoren.
@desjonnies: heb wel eens serieus overwogen om zoiets als 35% zakelijke bijtelslet te kopen..

Maar de verhalen over duur onderhoud hielden mij tegen. Mja iedereen zegt het, maar niemand heeft een jag, dus is het allemaal onderbuik?
Voor dat geld pik je ze hier ook wel op. En dan zit het stuur gewoon aan de goede kant. Gaaf scheurijzer. 396pk en vrij licht.
@E34M5Touring: Je kan er hier ook wel eentje oppikken voor die bedrag misschien ook met de stuur aan de goeie kant maar een echte top gear fan heeft het er wel voor over toch?
Heerlijke wagen!

150.000 km noemt men fors? wat een onzin.
Onderhoud en hoe men met de wagen omgaat is van het grootste belang.
@bofkont: 150.000 noem ik net ingereden.
150.000km fors? Met Jeremy z’n rijstijl misschien. Toch is 150k km is lachwekkend weinig. Misschien wordt er iets Duits of Frans mee bedoeld, en zijn ze het vergeten te corrigeren…
@bofkont: Ik heb dezelfde auto en die van mij doet inmiddels 230000km en rijdt extreem soepel. Dit soort auto’s kan je je natuurlijk niet vergelijken met huidige wagens. Deze auto’s heb je omdat je van dit soort sport-saloons houdt en voor mij is het dan ook een hobby. Zo lang je maar nu en dan wat geld opzij zet om er weer nieuwe rubbers en remmen onder te zetten dan is het wel te doen.
@jagofiel: geweldige wagen heb je man !
Ik ben ook een grote fan van de xtype, de 3.0 v6 vooral.
@bofkont: Dank je. Ja die xtype 3.0 v6 is een perfecte combi van stijl, genoeg performance, luxe en ook nog goed te doen qua verbruik en aanschaf.
150.000 is voor een 14 jaar oude auto, ongeacht welk merk of type, gemiddeld 10.000 per jaar. Dat noem ik niet fors. De prijs is er wel door te verklaren, maar dat is wat anders.
Een 2e hands Engelse auto is geen fluit waard. Het merk is niet voor niets gereanimeerd door Ford US en de andere merken zijn verdwenen.

De markt heeft altijd gelijk, dus die prijs incl correctie naar boven vanwege de aars van Clarkson die in het leer gezeten heeft.
@gearhead:
Deze door Ford gebouwde Jags hebben inderdaad nog vrij veel onderhoud nodig en het imago is nog niet optimaal, dat drukt de prijs. De huidige generatie Jags is qua afschrijving weliswaar niet op Duits niveau maar het is ook geen drama meer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).