En nee, het is niet Gerard Joling.
Wanneer een auto van Pininfarina om een of andere reden onder handen wordt genomen door een andere partij, kunnen we gemakkelijk spreken van heiligschennis. Het is immers praktisch onmogelijk te verbeteren wat al als perfect wordt gezien. Toch is het Alfredo Vignale aan het eind van de jaren ’60 gelukt, en wel met deze verrukkelijke Ferrari 330 GT 2+2.
Of eigenlijk, nadat Vignale zijn hand over de auto had laten gaan, kreeg de bolide uiteraard een andere naam. Dankzij de aanpassingen – en dat zijn er veel – van Vignale ging de auto daarna door het leven als de 330 GT Shooting Brake.
De eerste keer dat de wereld kennis mocht maken met een zo magnifieke wagen, was in 1967. De auto vertrok vrijwel direct naar de Verenigde Staten, want daar zat de opdrachtgever alweer een tijd onrustig te wachten op zijn bolide. Ondanks de omvang van het project zou de eerste eigenaar, de zoon van de Amerikaanse Ferrari-importeur Luigi Chinetti, er nog geen handvol jaren in rond rijden. In 1970 werd de auto namelijk alweer verkocht en stond hij een tijd bij een dealer te wachten op zijn volgende eigenaar.
Wie hem daarna heeft overgenomen is vooralsnog niet duidelijk. In de jaren ’70, ’80 en een deel van de jaren ’90 was de auto bij vrijwel niemand op de radar te vinden. In 1995 werd de auto plotseling in een twijfelachtige staat gevonden door een Fransman. Nota bene in Nederland vond de Fransman de auto. Hierop liet de man de auto volledig restaureren. Door de jaren heen bezocht de auto verschillende concours.
In 2012 kwam de auto nog meer in de spotlichten terecht. Zes jaar geleden kwam de auto in handen van de zanger van Jamiroquai, Jay Kay. Een fijne toevoeging aan zijn toch al aanzienlijke collectie, bestaande uit tientallen zeldzame bolides. Ook Jay Kay besloot de Shooting Brake echter vrij snel weg te doen. Na drie jaar verkocht hij de auto aan de huidige eigenaar. Deze man veranderde de kleur van een schitterend groen-gouden combinatie, naar een simpele beige tint.
Aan het eind van dit jaar wordt de unieke auto geveild door RM Sotheby’s. De veilingmeesters hebben nog niet bepaald hoeveel de auto waarschijnlijk gaat opbrengen, maar de verwachting is dat er tenminste een miljoen dollar voor betaald zal worden.
Het zijn net de zakjes van Venco…
@Pumpstick: beetje apart maar wel lekker!
@Pumpstick: hoe kom je drop
Verrukelijk? Ik zou het onder de titel aparte creatie zetten, het interieur is dan weer wel om je vingers van af te likken.
vanwege de leeftijd heeft deze wagen de gunfactor maar ziet er naar mijn mening uit alsof een enthousiaste hobby-bob los is gegaan op een mooie ferrari. De verhoudingen kloppen van geen kant meer.
@jaribombarie: Precies wat je zegt. Normaal kan ik klassieke Ferrari’s enorm waarderen. Mooi door de simpele lijnen. Deze daarentegen zou ik toch echt laten staan. Meer een mislukte replica.
@jaribombarie: Vingale is een gerenommeerde carrosseriebouwer, geen hobby-bob. Maar over smaak valt nu eenmaal niet te twisten en zeker niet als het die van een paar decennia gelden is.
@vroaaar:
Sorry, maar als ik deze creatie zie had Vignale wereld beter kunnen dienen door loodgieter te worden.
Deze mag dus niet op de oprit
Wat is iedereen hiervoor negatief?
Ik vind hem prachtig! Altijd al gevonden
@ohoogeveen: iets met smaken die verschillen, je lijkt me verbaasd
Weet je, als ik het geld ervoor had dan zou ik snel…
Iets anders kopen.
De AMC Pacer van Ferrari
@imaginenl: Pacers zijn cool. Staat hoog op mn verlanglijstje.
@mopar70:
Pacers zijn auto’s met een idee, een filosofie, die zijn altijd cool.
Kende ooit een autohandelaar die door iedereen werd uitgelachen omdat hij in een Pacer reed, hij heeft jarenlang met dat ding rondgereden eentje met imitatiehout op de zijkanten.
Ik noemde het altijd een Renault 5 met een V8 Automaat.
Wat een ongelofelijk lelijke auto, dan heb ik toch veel liever een F355 met wat wisselgeld
Ja ik vind hem cool maar nee, echt mooi is hij niet. Maar toch blijf ik er naar kijken. Veel details die mijn aandacht trekken en er zijn veel details te ontdekken. Uniek ding.
Eeuwig zone van de respray, ik zou hem -als ik het geld zou hebben- direct weer in originele staat laten brengen.
https://c1.staticflickr.com/8/7656/17379808441_9e743aaed5_b.jpg
@Dizono: ik snap die respray ook niet. Dat is geen manier om waarde te behouden, lijkt mij. Nog los van de gekozen kleur.
@dizono: Dat groen met goud/geel is inderdaad heerlijk. Nu lijkt t een ingezakte oude bank
@Dizono: bizar, totaal andere auto in die kleuren.
@dizono: de two-tone gaf hem nog enigszins het figuuur van een mooie Ferrari. Door hem in 1 kleur te spuiten is zijn de lijnen niet meer mooi zichtbaar.
Boswachtersgroen maakt alle auto’s mooi.
@Dizono: Ik zou hem ook naar originele staat terugbrengen, een Ferrari 330, dat is toch het origineel?
Van achteren wel stoer maar verder…
Bijzonder ja, mooi nee
Daar wil ik mijn doodskist niet in vervoerd worden. #potsierlijk
Voor dat geld koop ik liever een auto met een snelheidsmeter die wel werkt. Desondanks best een coole verschijning.
Net een lijkwagen zo
Titeltje veranderd? Anders snap.ik de eerste zin niet..
Heeft een erg hoog “Thunderbirds”-gehalte.
Ik vind deze wel leuk.
Hij is niet helemaal in balans. Eigenlijk had de b-stijl 15cm korter gemoeten. Maar dat lukt niet vanwege de achteras. Dan had de nieuwe achterste zijruit groter gemoeten, maar dat gaat ook niet vanwege de tank opening. Lastig…
Maar toch mag ik hem wel. Geen natural beauty, maar je blijft toch kijken. Dat zijn vaak ook de meest interessante vrouwen…
Een lijkwagen waar ik nog niet dood in gevonden wil worden… kill it with fire!
Tekenfilmpjes van vroeger: de Jetsons
Plaats als het kan anders wat foto’s van hoe de auto ooit was(groen/goud). Die kleur sierde de auto en ik vind plaatjes daarvan echt een toevoeging bij het artikel.
Van binnen prachtig, van buiten net een lijkwagen. Alleen de gordijntjes missen.
Heel lelijk. Maar zó cool.
Die achterlichten zijn zo weer in de testarossa terug gekomen.
Bloedmooi….interieur.
Een serre aan je auto laten bouwen. Slecht plan.
En dan te bedenken dat dit in de basis een 330 GT 2+2 is. Dat is een schitterende wagen. En dan dit? Sünd!
Niet zo mooie, om onverklaarbare reden toch begeerlijke, telkens weer afgedankte dorpsslet… maar dan met Ferrari onderdelen i.p.v. van vlees en bloed.