Koop deze Audi S3 met meer dan 500 pk

Auteur: , 44 Reacties
Audi S3 beest

En hij is opgebouwd als daily, dus het zou heel moeten blijven ook nog.

Het is zo’n auto waar ik altijd met een scheef oog naar blijf kijken: de eerste generatie Audi S3. Lekker turboblok, hatchback, vierwielaandrijving, fijne alleskunner. En bovendien héél veel tuningpotentieel. Zo bewijst ook Sieger, die zijn als daily driver opgebouwde Audi S3 te koop aanbiedt. Zwarte lak (prima), zwart interieur (prima), zwarte wielen (meh), maar het echte nieuws vinden we onderhuids.

Meneer heeft namelijk een niet geheel standaard S3 in de aanbieding. Met behulp van chiptuning door JD Engineering, het monteren van een Garrett GTX3071R turbo, andere drijfstangen, andere intercooler, een ander spruitstuk, Sachs Performance lichtgewicht vliegwiel en nog vele, vele andere goodies, kwam een prettige machine tot stand met een fijne 501 pk. Overigens is met iets meer turbodruk (hij staat nu op “slechts” 2 bar) zeker 550 tot 560 pk mogelijk, maar Sieger wilde graag een auto die niet bij elke stoplichtsprint uit elkaar zou vallen.

Audi S3 tuning Sieger
Audi S3 tuning Sieger
Audi S3 tuning Sieger

En er is niet alleen naar snelheid gekeken, ook het onderstel is onder handen genomen. Onder meer een Bilstein schroefset, 19 inch OZ Superleggera’s en flink zwaarder uitgevoerde remmen moeten ervoor zorgen dat je de boel ook daadwerkelijk op de weg kan houden. Zoek je een volledig opgebouwde über-S3, dan kon dit wel eens de beste optie zijn. De vraagprijs voor dit fraais is €14.500 euro, wat veel geld is voor een auto uit 1999 met 200.000+ kilometers op de klok, maar als je iets vergelijkbaars zelf wil opbouwen ben je een flink stukje duurder uit. En 1999, youngtimerregeling mensen!

Audi S3 tuning Sieger

Laat ik ter volledigheid nog even de lijstjes droppen die deze jongeman in zijn advertentie heeft geplaatst. Scroll-alert!

Exterieur
Diamant zwart
19inch OZ Superleggera velgen in matzwart
235/35/19 Bridgestone banden rondom
Xenon koplampen van nieuwer type S3
Achterlichten van nieuwer type S3
Koplampsproeiers
Buitenspiegels elektrisch verstelbaar/verwarmbaar
Buitentemperatuurmeter
Bumpers in carrosseriekleur
Dakspoiler
getint en warmte werend glas

Interieur
Recaro sport interieur, vol leer en electrisch verstelbaar, verwarmd, zwart
Airbags
Boordcomputer
Elektrische ramen
Electrisch schuif/kanteldak (werkt ook!)
Zwarte hemel
Zwarte pianolak interieur accenten
Centrale vergrendeling
Climate control
Lederen Stuurwiel
Stuur hoogte/diepte verstelbaar

Tuning
Bilstein schroefset
Powerflex bussen rondom, het volledige pakket!
RVS 3inch uitlaat incl downpipe
JE 8.5:1 zuigers
Pauter drijfstangen
Full-Race uitlaat spruitstuk
Grote intercooler zwart
Turboslangen allemaal van Samco (dus geen goedkope meuk wat ook kapot gaat)
Garrett GTX3071R BallBearing turbo
TiAl SS turbinehousing GT30
TiAl MV-R 44mm Wastegate
TiAL Q Blow of valve 50mm
Allemaal V-band connected
Bosch 1000cc injectoren
Bosch nieuw type bobines
Sachs Performance lichtgewicht vliegwiel + koppeling set
short shift
aangepaste haldex (blauw)
koude bougies
Externe (extra) hoge druk pomp
8 pots remklauwen met 372 schijven (Porsche speed yellow mat gespoten)
staalomvlochten remleidingen van Hell rondom
Rondom spoorverbreders
Auto is afgesteld door JD-Engineering op Firezone 102 en heeft 501pk @ 2.0 bar, uitdraai aanwezig.

Onderhoud
Alle vloeistoffen (Shell 10w60 motorolie, remolie dot 5.1) en filters (dus ook van de Haldex en stuurbekrachtiging)
ashoes rechtsvoor wielkant
ashoes rechtsvoor bakkant
Bosch ABS sensor achter
Airco gecontroleerd/afgevuld
in-tank Brandstofpomp VDO
Biesheuvel hoge druk brandstofpomp (onder de auto)
hardyschijf vooraan
set van 4 injectoren 1000cc
diverse rubber slangen brandstofsysteem/stuurbekrachtigingsslangen etc
plastic brandstofleiding van tank naar filter
stuurbekrachtigings olie filter
set remblokken achter brembo
set remschijven achter brembo
remleiding van remslang naar remklauw links achter
remleiding van remslang naar remklauw rechts achter
Contitech distributieset incl waterpomp en rollen
wielbouten rondom
wiellager linksvoor
Sleepring claxon/airbag
intercooler buizen randjes op laten lassen
verdeelstuk koelvloeistof systeem
diverse O-ringen
ontluchtingsslang carterventilatiesysteem
hitteband
NGK bougies
Goodridge olie wartels
Uitlijnen Steverink
Sachs veerpootlagers
nieuw display in tellercluster laten zetten

Duidelijk een geval van “geen cent op bespaard” lijkt me. Kan één van jullie ‘m snel kopen? Dan hoef ik het niet te doen.



44 reacties

1 van de medewerkers van JD rijdt ook met zo’n ding. Die heeft 450pk geloof ik. Maar die is zeker niet stock ogend. Alleen al een lel van een intercooler door de voorbumper. Wel leuk zo, lekkere sleeper! Ik hou dr van!
@E34M5Touring: klopt een A3 Sportback 2.0 TFSI. Had ook een Ibiza met een vergelijkbaar vermogen.
@e34m5touring: Als het goed is, is dat dus deze. Welbekende auto hier in Lochem. Deze beste kerel heeft ook een tijdje gewerkt bij JD kan ik mij heugen.
@GTR: Nee dat is niet deze. Die rijdt hier nog gewoon rond. Heeft ook andere wielen en de intercooler door de voorbumper. Bloedsnel ding wel.
@e34m5touring: aah, nooit geweten dat olde-Lochem rijk is aan 2 van deze monstertjes. Ik wist dat het andere velgen had, maar ik dacht dat hij er gewoon nieuwe op had gezet.

Hoe dan ook; 14k is niet niks, al is het een leuk speeltje.
Is iets voor Wouter. Ipv de Audi tt.
@toyotavenray: je bedoeld dan voor de boevengilde? Zijn tt is toch opgegeven als gestolen?
@jpoers: dat bedoel ik niet. Ik bedoelde voor hem zelf. Die Audi gaan rijden. is leuker en sneller dan de tt.
En bij wie zou ik zo’n ding in onderhoud brengen dan? Lijkt me erg specialistisch werkje geworden.. wel gaaf ding.
@lebeaunl:

Onderhoud kan je natuurlijk bij Sieger laten doen!
Al heeft deze de komende tijd weinig onderhoud nodig.

Voor de prijs vind je niet snel iets wat harder gaat en zo netjes opgebouwd is.
@lebeaunl: bij kwik fit
Heerlijk project, ik zou er mijn mkv gti zo op inruilen. Maar dat is vast niet genoeg helaas..
Heerlijk dit, de eerste S3’tjes waren ook een stukje lichter dan die S3’tjes deze dagen. Dus in combinatie met 500pk en Quattro is dit een aardige giantslayer!
Toch wel de mooiste A3 ooit gebouwd vind ik. Fraaie wagen. Leuk ook dat je er niet van af ziet dat het een monster is.
Als je goed zoekt kun je op autoscout een groene 2012IbizaFr2.0TDI vinden, uiteraard iets minder vermogen (260pk) maar ook wel een sleeper, uiterlijk onaangetast. ;)
@TDI-goeroe: Lekkere kleur om geld in te stoppen …. De vraag is dan ook of iemand deze wil vinden ;-)
De wagen heeft zo te zien wel een beetje last van turbolag :P
Die 1.8 20VT is dat niet hetzelfde blok als ze destijds in de Leon Topsport hebben gelegd? Dat is namelijk een erg fijn blok en klinkt van zichzelf al super. Wel benieuwd hoe dit beestje dan klinkt..
Leuk Audi overigens, het is alleen jammer dat er zoveel petjes en bontkraagjes in rijden tegenwoordig. Maakt de auto meteen onaantrekkelijk. Jammer
@ardonjr: klopt alleen had de topsport 1 intercooler, de 210 en 225pk versie 2.
@ardonjr: ik heb ook zo’n audi, 1.6 a3 dan, en ik heb geen bontkraag of pet. De meeste bontkragen zijn inmiddels overgestapt naar A/(R)S 7. Valt me op
Gaaf project, maar ik zou hem niet willen. Het is toch wel een erg oude auto. Voor dat geld zou ik dan eerder kijken naar een nieuwere auto met misschien iets minder vermogen.
@berlinetta: valt wel mee hoor, als het maar goed uitgevoerd is. (de tuning) Ik heb een RS2 die MTM getuned is naar 400 pk en 500+ nm. Heb de wagen in ’01 gekocht en de tuning laten uitvoeren in ’05. Bijna dertien jaar zonder enige problemen en de wagen zelf is van december ’94. Volledig origineel op de motor tuning na.
@maxidyne: het gaat me ook niet om de tuning, maar meer om het uiterlijk. Hij ziet er zowel van binnen als van buiten gewoon oud uit en daar ga je helaas niet veel aan veranderen. Deze auto zit voor mij momenteel in een fase dat ik hem te oud vind, maar nog niet oud genoeg dat ik hem weer ga waarderen.
Mooiste A3 (S3) generatie van allemaal. Beetje veel km, maar blok en ophanging is serieus onder handen genomen.
Ja, deze wil ik wel. Velgen laten lakken in Gun metal grey en klaar.
Saaiste A3-hok ooit gebouwd maar ondertussen…alles zoek rijden!
En is ie opnieuw RDW gekeurd of hoef dat niet in verband met goedkeuring op de openbare weg ….
Maar duplicaatcode 2, dat is dan wel weer jammer!
@izimo: hoe zit dat met zo’n duplicaat code ?
Wat betekent dat als iemand met een. 2 of 3tje rijd ?
@turbobrick: kentekenplaat of bewijs kwijtgeraakt..
@turbobrick: 2, of 3x kenteken of kentekenbewijs kwijtgeraakt / gestolen
@turbobrick: dat wil zeggen hoe vaak kenteken- platen/bewijzen zijn verloren of gestolen, dan moet een nieuwe plaat geslagen worden met een extra nummertje
@izimo: Maar wordt in je bezit een plaat 2x gestolen of raak je die 2x kwijt ?
Vind dat een beetje fishy zeg maar. Ik heb dat in al die jaren (kwart eeuw auto rijden) zelf nog nooit gehad.
@turbobrick: Er zijn mensen die dat wel vaker gebeurd. Ooit een met een 6 gezien, die meneer verloor zijn kentekenplaat vaak, totdat het nu wel goed vast gezet werd.
Wel blijven opletten jongens … 500 pk maar afgesteld op RON102 ook oftewel half NL door struinen om te tanken of op 98 gewoon niet dit vermogen halen en weer ruim onder de 500 terug vallen.
Laten we wel wezen, echte 98 wordt steeds lastiger om te vinden en hoger vinden is voor de meesten een dagtaak.
@turbobrick:
Er zijn al aardig wat firezone’s verspreid over nederland, bij mij zitten er al 2 op loop afstand en ik woon in een gehucht!

102 competition is beter verkrijgbaar dan e85.

Ik ben erg benieuwd waar jij woont als je half Nederland door moet voor een beetje goede benzine?

Je kan ook 98 tanken en er dan octaan booster bij gooien.
@jwbmw: Nou ik woon in Zeeland en werk in het midden van het land en kom ze NOOIT tegen, eerlijk waar niet.
Ik zal er dus naar opzoek moeten gaan.
98 + octaanbooster is een hele dure hobby als je dat steeds moet tanken.

Nee sorry, in mijn ogen moet een auto gewoon pk’s maken die je claimed op reguliere benzine die overal te krijgen is.
Hich octane spul en E85 is leuk voor Dragsters en Dyno Queens maar om er echt mee te rijden lijkt mij eerder een last dan een lust.
@turbobrick:
wel gek want in midden Nederland zitten er juist ontzettend veel.
http://www.firezone.nl/m/locaties

Hoe dan ook zijn auto’s een dure hobby, ongeacht wat je tankt haha.
@turbobrick: maar ook met 450pk op euro98 ben je geen sloeber.
@mashell: Helemaal waar maar in feite is het adverteren met nummers die je niet altijd waar kan maken. Hier in het artikel gaan ze eraan voorbij.
Hier in kampen zit er ook 1 waar je gewoon 102 kan plumpen..
Lekkere remmetjes op de achteras
Om die “2” zou ik ‘m al laten staan, al koste die 5k ipv 15k.
Als er bij een auto expliciet geschreven wordt dat het schuifdak nog werkt ook dan haak ik af. Dan heb ik bij de rest waar het niet bij staat geen hoge verwachtingen meer.
Iemand die zo’n auto wil bezitten, bouwt m vaak ook zelf op. Dat is misschien wel 75% van de fun en in veel gevallen een jarenlang proces. Steeds iets bedenken wat je wilt verbeteren, beetje rekenen, beetje research, spullen uitzoeken en precies weten hoe het werkt want het moet natuurlijk wel een verbetering zijn ten opzichte van wat erop zit, monteren, afstellen en rijden. Is dat punt naar het zin, ga je weer aan iets anders werken. Zo bouw je de auto helemaal naar je zin op. Mensen die zoveel tijd en geld in een bodemloze put stoppen, willen m zelf helemaal samenstellen ipv. iets te kopen wat kant en klaar is.

Ik begin met standaard auto’s (Impreza 555 >> Evo6 >> Evo7) begin met de remmen en onderstel om als laatste extra koppel en vermogen te gaan zoeken.

Liever €15/20K extra uitgeven om een auto naar je zin op te bouwen dan voor €15k iets kopen dat door iemand anders is samengesteld en opgebouwd…dat is gewoon niet leuk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).