Smullen voor de liefhebber van hele dikke BMW’s.
Door de titel zal je immers al doorhebben dat dit niet je huis-tuin-en-keuken 3-serie is. BMW leverde de Dreier immers nooit met V10, hoewel de E9x generatie daar wel het dichtst in de buurt kwam met acht pitten onder de kap. De M3 van deze generatie kreeg immers de beschikking over de glorieuze S65 V8. In het jaar dat deze Hartge (spreek uit Hart-chuh, niet Hardzjjj) H50 verscheen, bestond deze M3 (rijtest) echter nog helemaal niet. De E9x was net op de markt verschenen en in eerste instantie was de 330i de sterkste variant. Op zich al een best lekkere auto met die zes-in-lijn onder de kap, maar in Beckingen wisten ze dat er nog wel een paar tandjes bij konden.
De tuner nam geen halve maatregelen. De nieuwe M3 mocht dan nog een tijdje op zich laten wachten, maar BMW had al wel de nieuwe E60 M5 in de aanbieding. Onder de kap van dat beest had de bonkige S62 V8 uit de E39 plaats gemaakt voor de S85 V10, een hoogtoerig blok met een inhoud van 5.0 liter. De krachtbron was een knipoog naar de Formule 1, waar de consensus gold dat BMW de krachtigste V10 van het hele veld bouwde (soundbyte). Ironisch genoeg switchte de hoogste klasse van de autosport in 2006 juist van de V10 naar de V8. Maar dat mocht de pret niet drukken. Die V10 werd, zeker in eerste instantie, door alles en iedereen beschouwd als de nieuwe heilige graal. Bij Hartge was de optelsom dan ook snel gemaakt. Wat is een betere manier om een M3-beater avant-la-lettre te maken, dan de V10 uit de M5 in de 3-serie te planten?
Al snel kwam men er echter achter dat het idee verzinnen makkelijker was dan de uitvoering. Soms zijn engine swaps vrij makkelijk, soms zijn ze een drama. Dit bleek niet een van die gevallen te zijn waarbij het vrij makkelijk was. Ondanks dat zowel de donor als de beoogde chimaera uit hetzelfde huis kwamen, was een gevalletje plug-and-play uitgesloten. De bedrading, de elektronica, bevestigingspunten van de motor, de transmissie: alles was compleet anders en nauwelijks over te zetten.
Uiteindelijk kreeg de tuner het -uiteraard- toch voor elkaar en werd de H50 geboren (rijtest). Voor de gelegenheid werd de V10 nog ietsje gekieteld naar 551 pk. Vanzelfsprekend werd ook de carrosserie hier en daar aangepast, waarbij Hartge de balans vrij goed gevonden heeft tussen agressie en subtiliteit. Een leuk detail zijn de zijknipperlichten. Deze komen van de E85 Z4, maar zijn voorzien van een Hartge-logo in plaats van een BMW-badge. Een setje velgen van het huis maakt de auto af.
Of Hartge veel financiële vruchten geplukt heeft van hun noeste arbeid weten we niet, want er werden slechs tien H50’s gebouwd. Eentje daarvan staat nu te koop en dat nota bene bij de toko van Manhart. De oprichter van dit bedrijf, Günter Manhart, werkte zelf ooit voor Hartge. De vraagprijs bedraagt 61.880 Euro. Dat is vrij veel als je dit apparaat beschouwt als een ’tuningsprojectje’, maar misschien niet zoveel als je ‘m beschouwt als een speciale BMW waar er maar tien stuks van bestaan. Kortom, het staat en valt bij hoeveel respect je voor Hartge hebt. Persoonlijk graaf ik ‘m wel, al is de kleurstelling niet helemaal mijn ding. Koop dan?
Bedankt Robert voor de tip!
Zonder de bestickering echt een fantastische auto!
@placentaslurper: je hebt er mee gereden?
Geweldige auto hoor! BMW rijdt als geen ander.
Ook hier de meninf dat de stockers/verf
@kle500: tot zover het verbeteren van fouten.. ik wilde dua zeggen dat de stickers ruk zijn. Wel heel vet is dat ze dezelfde opzet met 4 pijpjes gebruiken als de m5 en m6 met dit blok.
@kle500: welke opzet
@kle500: van de M3 bedoel je?
De dealert claimed 1 van de 25 stuks wereldwijd…wie heeft het bij het rechte eind?
@sjeemsbond: ik heb er even over gebabbeld met collega @willeme. Hij zei tien stuks dus dan zijn het tien stuks. En zo niet, dan toch!
@jaapiyo: willeme is zo’n beetje de zlatan op automobiel gebied dus die dealert zit gewoon te vogelen met de cijfers.
@sjeemsbond: Nee Zlatan is Willeme
@jaapiyo: ik denk dat @willeme er een stuk of 15 over de kling heeft gejaagd om alsnog zijn gelijk te krijgen.
Motoren zijn af te halen in een donker steegje voor als je nog een kitcar wil bouwen.
@sjeemsbond, @jaapiyo en @willeme: ik zal eens navraag doen. Heb contacten met Hartge Nederland…;)
Ik graaf dit ook wel
Hoog toerit. Holy crappie. Redline bij 8500 rpm. 5 liter. Dat is 42 m3 lucht per minuut! Daar heeft mijn badkamer/wc ventilator bijna een halfuur voor nodig. Tot zover deze nutteloze vergelijking. #Spoelt door.
@postzegel: ja jammer dat zo’n soler en palau Max 95m3h zuigt :)
@jpoers: een kanaalventilator?
@bmwfreak038: nee een pijpventiel
@jpoers: kan lekker zijn.
@bmwfreak038: Hahah sterk
@postzegel: en ik maar denken dat zon V10 een 4 takt motor was… :P de helft minder dus
Als ik het geld had!! Wat een apparaat!! Stickers er af en gaan!
Blijft m’n favoriete BMW tuner, die altijd net wat verder gaat. Alpina loopt iedereen altijd mee weg, dat is in mijn ogen een beetje afgeleden naar een veredeld luxemerk van BMW. Vroeger toen alpina nog wel rare dingen deed (denk b7 turbo, B10 biturbo) was het meestal ook hartge die het net even leuker deed. De b7 turbo had 330pk, maar wel met een turbo op een standaardblok. Hartge pakte een M blok en bracht hem zonder turbo naar 330pk. Later 5 series met V12’s, Mercedes 200’s met BMW M blokken, dat soort gekkigheid, dat is waarom ik hartge altijd bovenaan het lijstje van BMW tuners heb staan.
@undifined1: helemaal mee eens! Ze hebben ook een keer een M5 blok in een E46 compact gepropt. Heerlijk toch!
Wat een waanzinnige auto is dit!
Die stickers, z4 lampjes, chroomtastic v10 aanduiding, plastic cover met M embleem erop zijn naar mijn mening zeer jammer en onnodig: heb altijd ’t idee) leuk gevonden dat je een “traag hok” tuned naar een “snel hok” zonder dat de buitenwereld dat direct moet kunnen zien. Een beetje sleeper gevoel moet ’t opwekken. Das pas fun…. Dealert is een krent en verkooptechnisch niet erg handig bezig. Als je zelfs op de ruitenwisvloeistof moet beknibbelen om een auto met zoveel mogelijk marge te kunnen verkopen gooi je meteen je eigen glazen in in mijn optiek (hehe). Zorg gewoon dat dat in orde is, vooral voor de foto’s!
@enjoypunani: oja, die carbon spiegels…. Waarom 100 gram besparen als ’t ook echt carbon zou zijn. Nutteloos… Oja, bijna vergeten te vermelden: zet maar op de oprit, regel ik die stickerverwijderaar wel :-D.
Dit was het demomodel van Hartge, dus die had alle ‘verfraaiingen’. Doen tuners altijd, dan kun je kiezen wat je wel en niet wil hebben. Volgens BMW Car (engels tijdschrift, uit de kunst) zijn er tien stuks gebouwd, uiteindelijk. Het kostte Hartge de nodige moeite om deze conversie (330i met M5 genen) om te bouwen. Prijstechnisch sowieso een lastige, want gewoon los een 330i en M5 kopen was een stuk goedkoper. Zo’n 150.000 pond voor belastingen.
Bij Hartge zijn ze verder gegaan met hun volgende project, de H1. Die gaan we binnenkort maar eens behandelen op AB ;-).
@willeme: in zeer beknopte vorm hebben jullie dat al eens gedaan: https://www.autoblog.nl/archive/2004/12/02/hartge_bmw_1serie_met_450_pk
@racerx: Ja, onze almachtige @autoblogger heeft uiteraard over elke auto weleens geschreven. Daar ontkom je nooit aan, ongelooflijk dat dit alweer 14 jaar geleden is :-D
@willeme: BMW Car , mooi blad inderdaad een aantal jaren losse edities gehaald en.later
@f31bmw320d: en later nog een aantal jaren een abonnement
Had dan de facelift versie gepakt. Die ziet er een stuk gelikter uit.
@dikkeaap: zeker de achterzijde
@dikkeaap: Nope. Deze auto werd vroeg in de carrière van de E90 omgebouwd. Alle exemplaren van de H50 zijn pre-facelift.
@willeme: wat nope?
Ik zeg alleen jammer. Dat ze het niet gedaan hebben zie ik ook wel.
@dikkeaap: ‘had dan de facelift-versie gepakt’
Die was er toen nog niet. Nope andere bewoording voor niet ;-).
@willeme: als ze nou ff hadden gewacht zou dat wel getuigen van een vooruitziende blik
@dikkeaap: Serieus? Toen deze auto gebouwd werd, was de M3 nog niet eens uit. Dus de facelift versie waarschijnlijk ook niet hé..
krijg je er ook een fles ruitensproeiervloeistof bij?
‘Persoonlijk graaf ik hem wel’ veeg mij maar op! ??
Ja graag! Wel zonder stickers (-5pk kan k mee leven)
plakplaatjes er af en nieuwe kleustelling
Ziet er uit als 5k BMW 3 serie met oude velgen. Ik sla even over voor dat geld.