Koop deze dikbolides voor een habbekrats

Auteur: , 50 Reacties

In India kan je momenteel de dure auto van je dromen kopen voor weinig. Wat is de dansende cobra onder het gras?

Porsche-Cayenne-fungus

Om de vraag maar meteen te beantwoorden: ze zijn mogelijk nog een klein beetje vochtig. Onlangs kwam er in Chennai een bak water van epische proporties uit de lucht vallen. Het gevolg was dat grote delen van de stad onder water kwamen te staan en sommige auto’s tegen wil en dank werden getransformeerd tot boten. Nou ja, boten, hopeloos dobberende hopen staal is een betere omschrijving. In onze contreien zouden die auto’s waarschijnlijk arbeidsongeschikt verklaard worden en vervolgens de shredder ingeduwd worden. Wellicht dat een louche handelaar wel eens claimt dat ze ‘de shredder in gegaan zijn’ terwijl de vertaling daarvan is dat ze stiekem doorverkocht zijn aan verweggistan, maar dat terzijde.

De problemen van auto’s die natte voetjes gehaald hebben zijn namelijk niet alleen de betrouwbaarheidsissues die je kan verwachten met al die nat geworden elektronica in moderne auto’s. Er is bijvoorbeeld ook een gezondheidsrisico door mogelijke schimmelvorming in de auto. In India is de ‘health and safety’-brigade kennelijk nog niet zo ver en gaan ze iets pragmatiser te werk. Hooguit een klein beetje afstoffen, paar vochtvreters erin en veilen die gebakjes!

Maar om hoeveel auto’s gaat het nou eigenlijk? Toch behoorlijk wat: verzekeraars verwachten dat het totale schadeclaim-bedrag oploopt tot $740.000.000. Zo’n 40.000 auto’s zijn naar schatting beschadigd door de malse regenbui en daarvan is zo’n 40% feitelijk total loss. Het zijn die laatste auto’s die de verzekeraars doorverkopen aan handige handelaren, die op hun beurt de auto’s per veiling verkopen. En omdat India een van de in de afgelopen jaren economisch flink ontwikkelde BRIC-landen is, zitten daar in een stad als Chennai ook de nodige dikke bakken tussen. Een Porsche Cayenne uit 2012 voor 500.000 roepies (ongeveer 7.000 Euro)? Behoort tot de mogelijkheden, sahib.

Omdat Indiase mensen eigenlijk net als wij zijn, komt er veel volk op de veiling af. Buitenkansje om lekker goedkoop de buren de ogen uit te steken met een premijum slee. Niemand ziet dat de binnenkant naar natte hond ruikt immers. Ook de onvermijdelijke tussenhandelaren tieren welig. Maar met een klein beetje VOC-mentaliteit dring je je daar als zelfrespecterende koopjesbeluste Hollander wel tussen, niet? Check de plaatjes hieronder en boek dat ticket naar India. Wel uitkijken met de chicken vindaloo…(via BBC)

Dank aan Vincent voor de tip!





50 reacties

Je kan het vast nog wel oplappen. Maar de vraag is of het de moeite waard is.
@kilum: arbeid is echter spotgoedkoop in India, dus een wezenlijk ander (lager) kostenplaatje.
@kilum: dit is ook niet meer op te lappen. Ieder stukje elektronica is nat geweest, die krijg je nooit meer aan de praat. Kijk maar naar de dashboards, alle schermpjes staan op zwart. Deze auto’s worden puur voor hun onderdelen verkocht.
@knipperlichtje: Dat betekent niet dat het niet meer op te lappen is. Je kunt vast alle elektronica vervangen inclusief de schermpjes. Daarom zeg ik ook, de vraag is, of het de moeite waard is.
@kilum: ze zijn total-loss verklaard, dus reparatie is per definitie de moeite niet meer waard.
@knipperlichtje: total loss door de verzekering dat wil nog niet zeggen dat het voor iemand anders niet loont!
@dutchneon: dat kan natuurlijk ook, een handige harry met veel tijd, geduld en onderdeeltjes krijgt het misschien voor elkaar.
@knipperlichtje:

Dat zeg jij nu wel, maar dat klopt niet helemaal. Mijn schoonouders hebben een bedrijf die total loss gevallen van de verzekeringen opkoopt. Zij en ook andere handelaren dienen dagelijks te bieden op de auto’s. Degene met het hoogste bod koopt hiermee het wrak op. Het verschil tussen de dagwaarde en hun bod wordt bijbetaald door de verzekering. Vervolgens wordt het wrak weer doorverkocht aan mensen die er brood in zien om hem op te richten/opknappen/demonteren etc. Maar je wilt niet weten hoeveel “total loss” zijn die vervolgens opgelapt worden en weer aan een nieuw leven beginnen. Zelfs auto’s met WOK-melding worden gefixed, gekeurd en rijden weer.
@jack_abarth:

Vergeten te vermelden, de aanvulling vanuit de verzekering gaat uiteraard naar de ex-eigenaar van de auto.
@knipperlichtje: het scherm in mijn auto staat ooknop zwart. Veel schermen trouwens als ze uit staan
@s62b50: de schermpjes in de instrumentenclusters van de A6 en XF horen aan te gaan als de deur wordt geopend. Die geven dan een logo en een kilometerstand weer. Al kan het ook zo zijn dat er heel lang is gewacht met het maken van een foto en het schermpje al weer uit ging. Het navischerm in de A6 is in ieder geval zorgwekkend, die is of uit en ingeklapt, of aan en uitgeklapt. Uitgeklapt maar uit geeft aan dat de boel naar de haaien is.
@knipperlichtje: misschien hebben ze wel gewoon de accu verwijderd? ..
@knipperlichtje: voor 25000 euro heb je die a6 weer op de weg
@kilum: het chassisnummer is nog altijd te gebruiken
Tja. Zo’n Cayenne zal vast niet misstaan als boot
Die a 6 lijkt mee te vallen maar of het het herstellen waard is?
Allemaal rechtsgestuurd, dus je zult ze hier niet heel snel tegenkomen. Britse handelaren daarentegen…
Foto’s uit 2012…
@papa: datum vsn de camera staat op 2012
@papa: kan je nagaan hoe ze er nu bij staan!
@papa: India zit in een andere tijdzone. Duh!
@papa: Opgelapte camera na waterschade…..
Of gewoon voor onderdelen
‘Maar om hoeveel auto’s gaat het nou eigenlijk? Het antwoord is India.’
Wat een gek aantal…….
@bazzelijn: Klinkt als een antwoord dat je uit India kunt verwachten.
Ik maak em maar alvast:
Binnenkort bij Jetcars…
@AM: Of Target Cars!
@xenonlampje: Zijn nog zo eerlijk om er repair cars bij te zetten, of dat ook gezegd kan worden over hun “normale” occasie betwijfel ik..
@AM: Precies, die hebben een loods vol…..
Huh, dikbolides? Wat is dat nu weer?
@Rob: heb jij nooit gehoord van de Duitse dikbolide dan ;)?
€7.000.- voor zo’n natte auto met waterschade? Veel te veel.
Zitten er ook winterbanden bij?
@Guggenheimer: Nee een setje Uniroyal Rainsport of Rainexpert
@Guggenheimer: meerprijs 50 euro
Wat zijn wij Hollanders eigenlijk verwend met ons klimaat he?! Wij kunnen altijd verdomd goed zeiken op het weer, want het is altijd kut. Gelukkig komt het hier nooit zo ver als daar in India.
@viezefreddyw: wij Nederlanders leven in één grote delta. Het halve land bevind zich onder de zeespiegel en de helft van wat overblijft leeft onder constant gevaar van rivieren. De enige reden dat wij hier kunnen leven is omdat onze voorouders slim waren en dijken hebben gebouwd, en dat wij nog steeds slim zijn en het constant verbeteren. Kost klauwen met geld, en dat zal het altijd doen. Want we moeten altijd een hoop investeren om het water voor te blijven. Het is echt niet zo dat dit vanzelf gaat hoor!
@lekbak: Maar, is dat het waard?
@danielj: wat denk je zelf?
Het is niet zo dat we een keuze hebben ofzo. Het is vrij letterlijk pompen of verzuipen. Dus ja, het is het waard.
Ik wilde nu eigenlijk reageren met “van mij hoeft het niet persee” of ” het doet me niet zoveel als half nederland onderstroomd, want het betreft mij toch niet”, maar aangezien mijn eerste reactie ook al een troll was zal ik je dat besparen.
Het wordt ook weleens over vrouwen gezegd, maar die Passat is in elk geval goed opgedroogd ;)
Leepu weet hier nog wel wat van te maken toch?
De Audi (gele platen) heeft dienst gedaan als ‘commercial vehicle’, waarschijnlijk een soort taxi dus.
HG. Doet wat het beloofd
@reggie-boy_rood: Ja, ratten verdelgen en de vloer laten glimmen. Maar auto’s oplappen waar het half-open riool van een Indiase miljoenenstad doorheen gestroomd is…?
@reggie-boy_rood: haha goeie! Ik ken de eigenaar van HG, die heeft een leuk wagenpark. Ook een cayenne en een California.
Waterschade en brandschade; Altijd laten staan.
Gebakjes?
Als je in India een premium merk tegen komt, is het de meest karige uitvoering. Nog erger dan in NL. In NL zie je tenminste nog dik aangeklede interieurs in tegenstelling tot de motorisering. In India is zowel de motorisering als de opties zeer karig.
Wel lekker laag in de Bpm bij het importeren met al die waterschade!
hahaha

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).