Koop deze dikke E63 met AMGas-installatie

Auteur: , 34 Reacties

Zo wordt brandstof slurpen enigszins betaalbaar.

Het is een van de meest tot de verbeelding sprekende motoren van de afgelopen 10 jaar, de M156. Die motorcode staat voor de 6.2 liter grote V8. De motor is een perfecte blend van vermogen, koppel, gaspespons, toeren en vooral een heerlijk ordinair geluid. Stiekem willen we allemaal een Mercedes-Benz met dát motorblok in het vooronder. Het is typisch zo’n blok waar je al van gaat grinniken als je halfgas iets enthousiast gaat invoegen. Kun je nagaan hoe het is om met dat blok dagelijks de parkeerplaats bij de lokale buurtsuper te trotseren.

Dankzij de enorme aantallen die AMG ervan heeft gebouwd en de meeste eigenaren flink wat kilometers ermee hebben gemaakt, staan de prijzen lekker onder druk. Tegenwoordig kun je een Mercedes met een ‘M156’-blok voor relatief weinig scoren. Maar dan komen we bij het volgende probleem: het brandstofverbruik. Deze motoren lusten een beste slok benzine. In Nederland is het bijna crimineel om vele liters benzine te kopen, dus wordt er lekker veel accijns over heen gegooid. Het adagium “zij die willen genieten zullen ervoor betalen” gaat in die zin wel degelijk op.

Maar er is een oplossing. Het heet LPG en staat voor Liquified Petroleum Gas, ofwel autogas. Daar kun je op koken, maar dus ook die verschrikkelijk lekkere V8 mee draaiende houden. Vlak over de grens, in Osnabrück staat er namelijk eentje te koop. Het betreft een E63 AMG T-Modell uit 2009, ‘S211’ voor intimi. De blubberdikke stationwagon heeft net geen 170.000 kilometer op de klok staan en moet € 23.500 kosten. Durf jij het aan? De advertentie kun je HIER bekijken. De epische rijtest met een eveneens epische @Sacha kun DAAR bekijken.

Meer lezen? Check dan dit lijstje met 9 AMG-toppers met die magistrale motor onder de kap!

Met dank aan Joost voor de tip!



34 reacties

Heerlijke gasboottaxi
Ik ben benieuwd naar twee dingen: het geluid en het verbruik. Meestal jassen ze er een klein gastankje in op de plek van het reservewiel (lijkt dit ook op) en door het iets hogere gasverbruik betekent dat alsnog behoorlijk vaak tanken.
@dare2think: kijk de plaatjes en je ziet het: gastank ipv reservewiel… Weet iemand hoe ver je komt hiermee op gas? Ik rijd iedere dag 175 km… Als ik dat red op 1 gastank waarom niet ipv de diesel
@mda: Laten we van een kleine 45 liter donut uitgaan, dan moet de auto 1:5 rijden om dat niet te halen. Met zo’n motor en 80% vulling is 350km makkelijk haalbaar zonder te hoeven tanken. Donut tanks gaan trouwens tot 100 liter en deze ziet er niet heel klein uit.
@bassx: Mwah, denk dat deze tank inderdaad ongeveer 45 liter heeft. Daar krijg je op een goede dag 35 liter netto in. Op Spritmonitor staat één E63 AMG die 1:7,3 rijdt, maar dat lijkt me wel erg zuinig. 1:5 lijkt me reëel. Dan kom je dus op 170km uit. Waarom moet je een Prins LPG laten staan icm een AMG? Ben zelf overigens al enkele jaren tevreden Vialle rijder, maar het Prins systeem leek me ook wel redelijk.
@bassx: Ik hoop wel wat groter. Mijn auto uit 1994 heeft al een tank van 70 liter (52 liter netto) en die had een reservewiel van 15”. Enige wat ik wel irritant vind is dat ‘ie al begint te piepen dat ‘ie leeg is als er nog maar 40 liter is verbruikt. Met een gemiddelde van 1 op 6,6 is dat helaas wel vaak (maar wel goedkoop) tanken. Is een BMW E34 540i Touring.
@mda: gewoon een 2e gastank er bij zetten, met deze zou je nog elke dag staan te tanken voor 20 euro
@dare2think: Grappig, mijn eerste en enige vraag zou zijn wat voor soort en merk LPG installatie. Een Prins installatie op een AMG motor zou ik lekker laten staan.
Gas is om te koken.
@silverarrow: met die nieuwe eco wetgeving na 20.. ook niet meer;-)
@silverarrow: gas kun je anders ook prima op rijden.
Aan de buitenkant is het nog een best te pruimen bak voor zijn leeftijd maar het interieur is werkelijk waar om te janken.
@evdw: och, heb het stuur nooit mooi gevonden, maar voor de rest: laat mij maar lekker janken, ik wil ‘m zó hebben!
Kan je tenminste echt gas geven!
Jammer dat de inschrijvingstaksen in België zo hoog zijn. Anders zou ik voor een paar jaartjes zon E63, een 540i of iets anders met rete dik blok gekocht hebben i.p.v. een heel “sensibele” Octavia
@tjorque: ik heb eens in België een 9-5 Aero op LPG gekocht en niet zo goed opgelet. De eerste belastingaanslag was ongeveer 2.500,-. De auto kostte 4.500,-. Autsj…
Blijf een zwak hebben voor dit model, maar 1950kg is toch echt een no go ….imo
Het is zoals je Kate Upton een borstvergroting zou geven; een aanpassing doen waarvan je denkt dat het helpt maar uiteindelijk het origineel het lekkerst blijft.
@smoked: Denkt dat het helpt? Ik denk dat je het verpest. Kate Upton als voorbeeld om mogelijk te verbeteren, guttegut.
Het zal wel maar ik kan onder de “Daar” link geen rijtest video vinden met 1 of andere Sacha. Wie is Sacha trouwens? Oude autoblog medewerker oid?
@evdw: als je @Sacha niet kent, heb je nooit in de krochten van Autoblog gekeken bij ‘Mercedes’.
De man is een Ster an sich!
@evdw: is of was mede aandeelhouder van Autoblog en volgens mij ook oprichter van nu.nl
Wel ff goed opletten dat deze gasinstallatie in Nederland als G3 op kenteken komt, dat scheelt nogal in MRB.
Ik begrijp niet waarom er niet meer mensen op LPG rijden. Ik rijd een Volvo op LPG, die 1:9 rijdt en me 50cent per liter kost. Veel goedkoper gaat het toch niet worden (als je een beetje een leuke auto wilt blijven rijden).
@joppe: snap het helemaal, ik heb zelf in 15 jaar 3 auto’s op lpg gereden, maar lpg zit al zó lang in het verdomhoekje dat er amper meer auto’s zijn die nog geschikt zijn voor rijden op lpg – of je moet toch een soort van ‘lef hebben en bereid zijn om je auto als proefkeuken te zien.

Het enige alternatief is een youngtimer op lpg, maar dan zul je wel de hogere onderhoudskosten voor lief moeten nemen.
@RRRobert: Het ligt inderdaad aan het merk dat je rijdt op LPG. Heb ook 2 Volvo oldtimers gereden op LPG. Nooit hele grote problemen mee gehad. En als ik eens problemen had, dan was het nooit zo hoog als m’n hele wegenbelasting die ik anders zou moeten betalen;-)
@joppe: Omdat de wegenbelasting erg hoog is.
@frederik: nope, zeker niet met een G3 installatie. De leaseprijzen van diesels icm. steeds minder ‘geschikte’ auto’s heeft de liefde voor LPG sterk doen afkoelen
@joppe: ik deel je mening. Ik rijd zelf op het moment een Opel op LPG en deze heeft me de afgelopen 130.000 km 7.000eu bespaart ten opzichten van dezelfde auto op benzine. Begrijpen doe ik het ook niet
“Stiekem willen we allemaal een Mercedes-Benz met dát motorblok in het vooronder.”

Zo ontzettend mee eens!! Ik ben nog eerder een fan van Kia dan van Mercedes, maar dit soort blokken maken auto’s emotie…!
Echt wel. Mn buurman heeft er 1, wat een heerlijk grluid. Mn m3 kan daar maar net tegen op!
Deze motor is niet zonder problemen. Rond deze kilometerstand geven de nokkenassen nog al eens de geest.
@turbotoll: hoe kan een nokkenas de geest geven?? Breekt dat doormidden of hoe?
@nasty:
Mijn gok is dat de nokkenassen inlopen.
Slijtage dus.
Doormidden breken lijkt me sterk.
Vind het echt een koopje!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).