• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De goedkoopste auto ter wereld is niet meer

Auteur: willeme, gepost 12 juli 2018 om 19:58 – 29 Reacties

Huilende Jongetje


Het was toch huilen met de pet op.

Het is een beetje de Royston Drenthe onder de auto’s; de Tata Nano. Dit moest de goedkoopste auto ter wereld worden. Dat is op zich niet zo moeilijk, vraag (heel) erg weinig voor een auto en je haalt de titel binnen. Echter, van de Tata Nano werd meer verwacht. Het kon niet anders of dit moest wel een verkoophit worden. De vergelijkingen met de T-Ford, Fiat 500 en Kever werden snel gemaakt. Dit kon weleens een auto zijn die legendarisch kon worden door een complete natie mobiel te maken.

Tata Nano '08

Het is heel anders gelopen. Men was vergeten dat je natuurlijk ook gewoon een tweedehands Hindustan Ambassador kan kopen voor minder geld. Die auto was nog goedkoper om te onderhouden, daar je onderdelen bij de lokale slager kon afhalen. Het slechte nieuws voor de Nano bleef zich opstapelen waardoor er telkens wat gewijzigd moet worden aan de auto of diens productielijn. Nu hebben we al een tijdje niets gehoord van Tata in het algemeen en de Nano in het bijzonder, maar volgens de India Economic Times is het dan nu eindelijk afgelopen met de goedkoopste auto ter wereld.

Tata Nano '08

Sinds de komst van het kleine autootje van Tata, werd de Nano geteisterd door slecht nieuws. De auto zou in de brand kunnen vliegen, de auto was gevaarlijk langzaam, extreem oncomfortabel en was bizar onveilig. Zelfs jullie aller @Dizono, toch de beschermheilige der obscure automobielen, had er geen goed woord voor over.

Tata Nano '08

Vorig jaar juni waren de productiecijfers veel te laag, toen werden er 275 stuks van die gemotoriseerde vuilcontainers verkocht. In juni van 2018 slechts één exemplaar. 1! De grootste fout die Tata gemaakt heeft was te denken dat mensen die goedkoopste auto ter wereld wilden hebben. Dat was een misvatting, men wilde zoveel mogelijk waar voor hun geld. Vandaar dat merken als Maruti-Suzuki en Hyundai uitstekend scoren in het land van de Taj Mahal.

Tata Nano GenX '15

Ook interessant!

  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Dit is de snelste auto ter wereld, maar dan agressiever
  • Helaas, je kunt de snelste auto ter wereld niet meer kopen
  • Consumer Car
    Vreemdste auto ter wereld ooit gebouwd staat te koop!

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, nano, Tata

Vorig bericht: « Audi vs BMW vs Mercedes – Wie heeft er beter gescoord?
Volgend bericht: Koop deze dikke E63 met AMGas-installatie »

Lees Interacties

Reacties

  1. daihatsucuore zegt

    12 juli 2018 om 20:02

    De Tata Nano doet me altijd denken aan de drieling van de Mitsubishi I-miev , Peugeot Ion en de Citroen C-Zero. Ik heb die ook ongeveer even vaak op de weg gezien als de Tata Nano

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      12 juli 2018 om 20:15

      @daihatsucuore: de Nano is dan het broertje met een extra chromosoom?

      Login om te reageren
      • daihatsucuore zegt

        12 juli 2018 om 20:29

        @awesome: Dat zou de optielijst in één keer verdubbelen.

        Login om te reageren
  2. ontploffer zegt

    12 juli 2018 om 20:36

    Skeere Tata

    Login om te reageren
  3. alfaromeoman zegt

    12 juli 2018 om 20:44

    Wat is de vergelijking met Royston Drenthe precies ?

    Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      12 juli 2018 om 20:49

      @alfaromeoman: die kwam, die zag en ging af als een gieter…

      Login om te reageren
      • bk4life zegt

        12 juli 2018 om 20:53

        @Soulmaster: Kerel heeft flink verdiend door de jaren heen. Carriere mislukt, maar goed geld gemaakt em nog bij Real Madrid gezeten. Wie doet hem dat na? Misschien 4 spelers. Noem dan Klaassen of Clasie, of een Ebicilio/El Ghazi-achtige speler.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          12 juli 2018 om 21:18

          @bk4life: punt is dat hij er ogenschijnlijk veel meer uit had kunnen halen.. het lijkt soms dat als die gasten op ‘de place 2 be’ zitten, zich alleen maar zorgen maken over hun looks, om het ordinair/kort door de bocht te benoemen

          Login om te reageren
        • jorden zegt

          12 juli 2018 om 21:46

          @bk4life: hij kon nog 1 ding beter dan geld verdienen, dat was uitgeven. Hij dacht net zo makkelijk rappend t geld binnen te kunnen halen, als voetballend.
          Maar toffe gozer, geen muurbloempje en een bewogen leventje zullen we maar zeggen.

          Login om te reageren
      • porschepdk zegt

        12 juli 2018 om 20:54

        @Soulmaster: sympathieke vent. Hij doet het nu leuk en heeft aardig zijn geld kunnen verdienen in het Midden-Oosten. Hij heeft er wel mooi gestaan!

        Login om te reageren
        • ikleesookoverautos zegt

          13 juli 2018 om 16:43

          @porschepdk: en speelt nu bij Sparta.

          Login om te reageren
  4. alcantara zegt

    12 juli 2018 om 20:45

    Niet meer dan wat?

    Login om te reageren
  5. erce zegt

    12 juli 2018 om 20:56

    “Al een tijd niets gehoord van Tata”

    …

    Wat dacht je van Jaguar en Land Rover?

    Login om te reageren
    • roadster1976 zegt

      12 juli 2018 om 22:31

      @erce: spyker… ook al een tijdje niets van gehoord

      Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      13 juli 2018 om 01:16

      @erce: JLR is een autonoom opererend dochterbedrijf. Technisch gezien wel eigendom van Tata, maar behalve op finaniciëel vlak niet met elkaar verbonden. Feitelijk is het verband tussen het Indiase Tata Motors en JLR niet veel groter dan tussen Tata Motors en Tata Steel.

      Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    12 juli 2018 om 21:00

    Ze hadden kunnen weten dat het niets zou worden…

    Net als mobieltjes zijn auto’s een statussymbool. En dan vooral voor de mensen die eigenlijk geen cent te maken hebben. Die hebben liever een lege koelkast en een dikke auto voor de deur dan dat ze gesignaleerd worden in een vervoermiddel dat meer bij hun financiële situatie past…

    En voor knijperigd rijke stinkende was de Nano veel te duur. Die kopen liever voor de helft van het geld een Volvo met zes ton op de teller waar ze nog tien jaar mee rondrijden omdat het niet teveel mag kosten.

    Login om te reageren
  7. baklava zegt

    12 juli 2018 om 21:13

    Is er iemand die hem heeft durven importeren vraag ik me af

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      12 juli 2018 om 21:19

      @baklava: Ja: https://www.autoblog.nl/nieuws/koop-de-eerste-tata-nano-van-nederland-vooral-niet-92593

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      12 juli 2018 om 21:19

      @baklava: Helaas wel
      https://www.autoblog.nl/nieuws/koop-de-eerste-tata-nano-van-nederland-vooral-niet-92593?utm_medium=relevant_items

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        12 juli 2018 om 21:20

        @720s: ah, ninja’d :D

        Login om te reageren
  8. Pallas zegt

    12 juli 2018 om 21:27

    Hoeveel zijn er in totaal geproduceerd?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      12 juli 2018 om 22:10

      @pallas: iets meer dan 200.000. De bedoeling was om er 250.000 op jaarbasis van te produceren.

      Login om te reageren
  9. acizane80 zegt

    12 juli 2018 om 22:16

    En wat was de prijs van de goedkoopste auto ter wereld dan?

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      12 juli 2018 om 22:36

      @acizane80: De originele vanafprijs lag volgens mij rond de €1800 euro (omgerekend).

      Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    12 juli 2018 om 22:17

    Ik ben van mening dat de Nano welzeker een succes had kunnen worden als ze er een fatsoenlijke maat wielen onder hadden gezet. Nu doet het denken aan een boodschappenkarretje met zwenkwieltjes, waardoor het ding er koddig en niet capabel uitziet.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      13 juli 2018 om 16:45

      @desjonnies: ook dat was een bewuste kostenbesparing. Ik geloof dat die zelfs maar met drie bouten werden gemonteerd ook uit kostenbesparing. Ooit eens een docu gezien op Youtube.

      Login om te reageren
  11. mashell zegt

    12 juli 2018 om 23:52

    Het is gewoon een vooropgezet plan om auto’s duurder de maken, ze zijn gewoon op je portemonnee uit. Daar doen ze niet eens geheimzinnig over, de Nederlandse tak van het bedrijf heet zelfs “Tata steel”.

    Login om te reageren
    • renegade zegt

      13 juli 2018 om 20:11

      @mashell: ghehehehe

      Login om te reageren
  12. mgmgb zegt

    13 juli 2018 om 01:21

    Het idee, op zich, was wel nobel. Maar de grote fout is naar mijn mening gemaakt in het álles opofferen voor de laagste prijs. De T-Ford, Mini, Fiat 500, etc hebben allemaal ondanks de voor hun tijd bijzonder lage prijs een bepaalde charme. Het was dan wel geen statussymbool, maar het was ook geen teken van bittere armoede. Daar is Tata hier de mist in gegaan. Een auto mag traag, onveilig, spartaans en spotgoedkoop zijn, maar dan moet daar wel iets tegenover staan. Een guitig uiterlijk, een connectie met de pop-culture (van Laurel and Hardy in een T tot een Beatle in een Mini) of een andere unieke eigenschap anders dan de prijs. Anders blijft er inderdaad niets anders over dan de aanschaf van een gebruikte Ambassador. Die overigens wél de bovengenoemde kwaliteiten bezit, als bepalende factor van het Indiase straatbeeld en feitelijke functie als ‘eerste auto’ (al dan niet op de achterbank als taxipassagier) van ontelbaar veel Indiërs.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North