Koop deze Fiat Multipla als ultieme Junkyard Racer

Auteur: , 47 Reacties
Fiat Multipla circuittijger

Wie denkt deze 103 Italiaanse raspaarden de baas te kunnen zijn op Zandvoort, 25 maart aanstaande?

De oplettende kijker zag hem al voorbij komen tijdens het 24H Mustang avontuur, toen @Nicolasr en @Wouter op Zandvoort waren. Deze Fiat Multipla 1.6 16V SX van 31 maart 2000 heeft bovendien de youngtimerstatus bereikt, dus je kan hem lekker goedkoop zakelijk rijden. Makkelijk met teamuitjes, alleen jammer dat we die Mondeo al in de schuur van @Autoblogger hebben staan.

Op dit moment is de snelst gereden tijd op het Circuitpark Zandvoort met deze Multipla 2.33,90. Maar ook op de Nürburgring schijn je er je rondjes mee te kunnen doen. Er zit nog APK op tot 31 maart 2016, en daarna zal volgens de eigenaar een nieuw APK geen probleem zijn mits de uitlaat, het ABS-lampje en het rechter achterlicht even gefikst worden.

Dus wat houdt je tegen? Los van dat wanstaltige uiterlijk natuurlijk maar als je erin ziet merk je daar niets van. Behalve de wijzende vingers en het hoongelach van de toeschouwers. Ach joh, wat kan jou het schelen? €399 euro maar!



47 reacties

Wat een beest van een wagen! Niet op goede manier :p wel gezellig met z’n 3en voorin
Een Multipla heeft dankzij zijn korte maar brede wielbasis een prima wegligging hoor. Er moet alleen een wat sterker blok ingelepeld worden..
@rd1991: korte wielbasis, grote spoorbreedte
@rd1991: ding staat op de bodemplaat van de Bravo,net als de coupé. Wellicht valt de 5pitter 2.0 turbo er wel in te krijgen zonder al te veel aanpaswerk. Is geleverd met 220 pk, maar met een chipje moet 250pk goed haalbaar zijn.
Ahh, sweet memories!
Ik dacht even dat het mijn oude wagen was – maar dat was een 1.9 JTD.
Lelijk? Ja. Maar zo praktisch dat twee families in mijn omgeving er ook eentje kochten rond 2008. Zij rijden er nu nog in.
Puntje van kritiek: Het onderstel is inderdaad heel geschikt voor het circuit – maar een MPV-carrosserie niet. Veercomfort was ver te zoeken, en hij lag zo laag dat ik tweemaal een carterpan heb kapotgereden op een verkeersdrempel.
Nu zou dat er ook mee te maken kunnen hebben dat ik uit een XM kwam.
@mout: mensen vragen mij wel eens wat ik dan wèl in mijn droomgarage zet, als ik weer eens loopt te zeiken over de zoveelste supercar.

De multipla is er dus één van. Zo praktisch en zo’n goede auto eigenlijk. En zo lelijk, waardoor het een icoon is geworden. Comfort vond ik trouwens best wel meevallen. Maar als je uit een xm komt is bijna alles een achteruitgang.
@mout: een xm? Zeg maar die als je hem op zijn laagst zet/de veerbollen lek zijn (doorhalen wat niet van toepassing is), plat op straat ligt?
@shalomleon: Ja. Twee gehad: Een Berline en een Break.
Wat een ruimte-feest is dat zeg!
Ooit al eens een piano als bagage meegenomen? De Break wel. En met die veerbollen past ie zich prima aan aan het extra gewicht. Kan je toch weer over drempels scheuren!
@shalomleon: idd die, goed onderhoud voorkomt dat
lol, ondanks zijn race credentials wil ik hem nog niet als ik 399 euro toe krijg.
@mout je kan natuurlijk ook niet met élke auto Dukes of Hazzard style over de drempels vlammen ;)
@poeperman exact dát bedoelde ik ja! Was de naam even kwijt voor een tel…
Awesome voertuig. Ik hou van de multipla. Een echt icoon is dit, veel gaver dan het zoveelste monster met 1000 pk. Een eigenaar van zo’n ding is altijd de lachende derde. En als je de lachende derde bent heb je gewonnen. Dus de multipla FTW!
@dondeboer, haha klopt ja! Ik heb zelf een Coupé 20v turbo en een kerel die ik op mijn Facebook heb, heeft inderdaad een Multipla 20v turbo. Die zit rond de 270pk met een aantal aanpassinkjes.
@rd1991: Dan moet je toch wel heel veel lol hebben bij het stoplicht!
@dutchdriftking: reken maar dat een Multipla met een gechipte 20v turbo evengoed in een goede 6 seconde op de 100 zit!
@rd1991: had een bravo hgt. Ook de 20v. Helaas vorige week motor vast gelopen zonder een oorzaak. Maar wat een geluid
@rossi46audi: ai, zonde man! Nou weg er mee of repareren? Een HGT is nog best zeldzaam in NL…
@rd1991: nee het is nu echt einde voor deze auto. Ben na behoorlijk veel gedonder dit ding wel zat
Je bent natuurlijk wel een eindbaas als je dit rijd!
Sorry, ik ga wel lopende!
Ik heb vanochtend in het donker nog zo’n hok ingehaald op de A12. Alle 500m viel de verlichting uit en moest meneer de alarmlichten aan doen. Na een paar honderd meter gingen dan plots de lichten weer aan en konden de alarmlichten weer uit. Dat hele verhaal herhaalde zich keer op keer. Italianen en electronica!!!
@fordnut: aha, yeah right. Dat gezanik altijd over die electronica problemen kan ik niet beamen. Heb 4 Alfa Romeo’s gehad. Alle 4 zonder problemen. Hele prettige auto’s vooral m’n 145 QV en 147 GTA waren fantastisch.
@fordnut: zucht. Met mijn Ford Mondeo viel alles (inclusief motor) uit als ik door een plasje water reed.
Een Volkswagen Passat die ik een tijdje reed sprong ook regelmatig in de “noodloop” en reageerde dan niet meer op het gaspedaal. Heel fijn als je op een drukke snelweg rijdt… Maw: deze problemen zijn niet beperkt tot bepaalde landen van afkomst.
Dat gezeur over elektronica in Italiaanse en Franse auto’s is echt zwaar achterhaald.
Bij de Multipla denk ik altijd: Er moet een reden zijn voor al die lelijkheid, een ei van columbus een unique selling point. Maar ik kan ie nooit vinden.

Naast het exterieur is, dat vreemd genoemd mag worden is het interieur werkelijk afzichtelijk met dat wrattencluster op het dashboard, en de gebruikte, kwalitatief slechte materialen. De zitpositie van de stoel op de 1e rij is slecht, net als dat van de bestuurder overigens en verder is het een gewone, iets te kleine mpv.

Ja maar die 3 stoelen op de 1e rij, dat is toch handig denk je niet? Voor als je met meer dan 5 mensen in de auto zit? Dat gebeurt eigenlijk alleen wanneer ik vriendjes van mijn kinderen moet thuis brengen. En dan was het 3e bankje in mijn Volvo 240 toch veel handiger dan een extra stoel op de 1e rij is. Kreeg ik bovendien met mijzelf incluis 7 mensen in een auto. Waarmee je in het algemeen toch minder voor lul reed als in dit vehikel.

Ik zeg het liever niet maar de Multipla is een onzinauto en onterecht als cult aangemerkt.
@pomoek: Het unique selling point was op zich heel simpel, het was destijds met afstand de goedkoopste auto op de markt met 6 stoelen. Een Volvo was al snel twee maal zo duur. Voor gezinnen met 3-4 kinderen en niet zo veel geld was het een praktische optie.
@Mairsil: Een vrij kleine groep als je het zo stelt.
@pomoek: Je beschrijft dat het voor jou geen meerwaarde heeft om zes onafhankelijk instelbare, gelijkwaardige zitplaatsen + bagageruimte in een auto korter dan een Golf te hebben.
Dat geloof ik meteen. Dan moet je hem vooral niet kopen of rijden. Hetzelfde heb ik met premium B-segmenters. Bijbetalen voor minder ruimte – daar heb ik toch niks aan?
Als Mooie Materialen en mode echter je ding zijn, en je er toch alleen zelf in rijdt, is een A1 of Mini een logische stap.
Je hebt gelijk dat de kunststoffen in het interieur beroerd zijn. Elk paneeltje heeft een eigen, andere structuur, is krasgevoelig, en blijkt een dun laagje kleur op vage ondergrond te zijn, breekt af of kan niet tegen de zuren van het aanraken. De stoffen bekleding van dashboard en nog een paar oppervlakken maakt daarvan maar erg weinig goed.
Maar als je nu eens wel geregeld met zes mensen op pad bent? En die zes mensen hebben wél benen? En een tas? Zelfs in een grote MPV betekent ‘derde zitrij’ dat je in de bagageruimte zit. Verder kosten die uiteindelijk (van afschrijving via onderhoud tot verbruik en belasting) ongeveer het dubbele van deze C-segmenter.
@mout: Nee dat zeg ik niet. Zoals jij het omschrijft is dat inderdaad interessant. Wat ik zeg is dat Fiat er voor koos de Multipla een uitzonderlijk uiterlijk te geven. Dat had niets te maken met de functionaliteit van de auto. Er werd, naar mijn idee, de indruk gewekt dat het vreemde uiterlijk een gevolg was van de bijzondere functionaliteit van de auto. Daar is echter naar mijn mening helemaal geen sprake van. Zo geweldig functioneel vind ik het niet, alleen maar interessant.
Wordt AB nu weer gesponsord door Autoscout24? Of knijpt Marktplaats gewoon een oogje dicht als er een linkje naar de concurrent wordt geplaatst?
Ik dacht echt dat degene die we op Zandvoort zagen bordeauxrood was. Wouter zal wel iets in mijn koffie hebben gedaan dan… ;-)
Gewoon kopen om m vakkundig plat te rijden
Kopen en opblazen. Wat een kut auto
Als kunstenaars de auto mooi vinden moeten wij ons daar naar voegen…
Hoe zit het nu als je een barrel koopt voor 500 euro en je het in je schuur nog een shitload aan onderdelen (inc andere motor) en zet alles daar op en dolt het hele veld met 2:05 op CPZ ?
@Bart_V: dan rij je onder de normtijd en doe je (bewust) afbreuk aan het concept van de Junkyardrace. Met andere woorden: dan kun je misschien beter wegblijven.
Geniale wagens worden zelden begrepen door de massa !
@desjonnies: een wagen die wel begrepen wordt door de massa is alleen om die reden al geniaal.
Best leuk eigenlijk. Maar ik dacht dat er een kooi ingebouwd moest worden en 4-puntgordels etc. ??
@clarkson: plek zat toch? :)
@MauritsH: Precies. Je kan nog wat reserve rolkooien meenemen ook. Maar mag je zo ook mee doen dan?
@clarkson: zie de site van de junkyardrace. Ga niet alles voorkauwen ;)
De FIAT VETROL! Al draagt een aap een 16v het is en blijft een lelijk ding…
@norge; Kunstenaars en Maarten van Rossum. Of is dat ook ene kunstenaar?

In Italieë veel ingezet als taxi, deze Multipla. Niet voor niets.
Kopen die auto. Taxibord op het dak en de Nordschleife – Nürburgring er mee op. Heb je je eigen Ringtaxi ;-)
De Multipla: steevast bovenaan de lijstjes met lelijkste auto’s ooit. Maar het wordt een klassieker, waar ze straks nog om vechten. Ik vind hem in al zijn lompheid prachtig, gedurfd, eigenwijs. Van editie 2 was de gein wel af, maar die eerste serie: geweldig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).