Hyundai IONIQ wordt de volgende bijtellingstopper

Auteur: , 52 Reacties

Hyundai komt met een auto die in drie verschillende smaken op de markt gaat komen: hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch. Bijtellingsfappers pakken tissues voor de klik!

En eigenlijk is het bouwen rond deze drie smaakjes best een slimme move, omdat Hyundai op deze manier z’n auto kan aanpassen op de wensen van de verschillende markten wereldwijd. Dat is namelijk precies het plan dat de Zuid Koreanen met deze auto hebben: wereldwijde verkoop.

De auto zal als hybride en plug-in hybride worden voorzien van de 1.6 GDI die we van het merk kennen, gecombineerd met een zestraps automaat met dubbele koppeling. De verbrandingsmotor is goed voor 105 pk en 146 Nm koppel, de elektromotor in (plug-in) hybride vorm zal 43,5 pk en 170 Nm koppel leveren. De accu’s liggen onder de achterbank.

In het interieur vinden we wat blauwe accenten, een sportief ogend stuurwiel met afgevlakte onderkant en een digitaal klokkenhuis. Wat ons betreft hadden ze qua uiterlijk iets minder op de Insight en de Prius mogen mikken, en wat meer op de concept van 2012. Maar desondanks is het van achter niet eens een heel verkeerd ogende auto. Een officiële foto van de voorkant is nog niet beschikbaar en alle persinfo is op dit moment nog in het Koreaans, dus mochten er nog spannende details duidelijk worden dan geven we dit artikel later een update. De auto wordt komende week in Detroit onthuld.

UPDATE: Komende zomer start de levering in Nederland van de hybride- en de volledig elektrisch aangedreven versie. Deze laatste komt dit jaar nog in aanmerking voor 4 procent bijtelling. Later dit jaar volgt de IONIQ met plug-in hybride-aandrijving.



52 reacties

Orgineel, die blauwe accenten.
Ik zie alleen een Mazda 323 coupé uit 1996…
@bibendum: Dan moet je ‘m zeker kopen, want dan is dit een bijzonder zeldzaam exemplaar – met z’n vijf deuren. ;)
@bibendum: grappig, ben door jouw comment die F gaan googelen en die oogt nu beter dan toen hij uitkwam. OT: heeft het ding ook een voorkant?
@beefcake: o ja, staat ook in het artikel. Maar toch, benieuwd!
Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Hyundai kennende kunnen ze best een concurrent neerzetten in dit segment. Spannend is niet een van de woorden die belangrijk zijn in dit segment.

Vraag me af wat ze met de 100-electro gaan doen: ook batterijen waar de motor normaal zit?
Ik had meer tissues nodig dan verwacht…
@Thijsj: Van het lachen, huilen of dat andere (mag je niet expliciet noemen, anders censuur…)?
Een beetje Hyundai Prius als uiterlijk
Ik vind hem op die rare Honda hybride lijken
@tokosenang: De insight! Nou gaat die toevallig net uit productie
Ik zie een vleugje 308 in het interieur.
Hoewel het er op lijkt vind in het geheel toch minder lelijk als een prius. Ik ben trouwens heel erg benieuwd of die 105 pk van de benzinemotor genoeg zal zijn in Europa. Dat was bij de prius immers ook het zwakke punt. Verder wens ik hyundai veel succes, ik gun het ze wel.
@lekbak: de Prius is in zijn geheel een zwak punt!
@parker: Behalve voor de portemonnee.
@lekbak: Die 105pk is natuurlijk niet het gecombineerd totaal-vermogen. (De 105+43=148pk waarschijnlijk ook niet, overigens.) Want daar zit ‘m in die hybride aandrijving natuurlijk de crux.

Voorbeeld: mijn Lexus CT had 99 pk uit de 1.8 Atkinson 4-cilinder — weinig, maar wel zuinig — en de elektromotor had 81 pk. Het gecombineerd piekvermogen lag op 136 pk: ruim voldoende voor dagelijks gebruik.
@Lustigson: Volgens mij heeft dat te maken met het moment waarop allebei de motoren afzonderlijk hun piekvermogen afgeven. Bij verbrandingsmotoren loopt dat vaak via een kromme, en zonder turbo ligt het piekvermogen vaak hoog in de toeren. De kromme van een elektromotor (voor zover je daarvan kunt spreken, ze zijn vrij vaak nogal lineair) loopt op een andere manier omhoog en zal dus niet tegelijk met de verbrandingsmotor pieken. Ik denk dat ze op het kruispunt van die twee lijnen het gecombineerde vermogen bepalen. Vandaar dat je de vermogens dus niet zomaar bij elkaar op kunt tellen.
@Gulli: Exact.

Het punt dat @lekbak maakte — is 105 pk voldoende voor normaal (Europees) gebruik? — gaat in elk geval niet op, omdat de elektromotor altijd extra vermogen toevoegt, als is a + b ≠ c.
@Gulli: @Lustigson: op de snelweg raken de accu’s al snel leeg en heb je dus alleen nog maar de benzinemotor. Vandaar dat ik ook Europa noemde want hier hebben we snelwegen waar we vlot rijden. In Azië is dat niet op die manier.

Overigens snap ik hoe het werkt met gecombineerd vermogen, en in de stad zal het dan ook beslist voldoende zijn. Mede door het vermogen onderin van de elektromotor. Echter, zoals ik al zei, doet die niet mee op de snelweg en is het daar slechts een benzine auto met een 1.6 met 105 pk. Zonder turbo (denk ik gezien het vermogen en koppel) ook nog dus het houdt echt niet over dan.
@lekbak: O ja, ik snap wat je bedoelt.

‘k Ben benieuwd hoe dat voor anderen in de praktijk werkte. Omdat mijn Lexus, net als de Prius, geen plug-in was, laadden de accu’s ook onderweg voortdurend bij. Dat zorgde ervoor dat ik naar mijn gevoel nooit zonder elektrisch vermogen zat. Wat juist bij lagere snelheden, wanneer de benzinemotor uitschakelde, wel kon gebeuren.

Daarover gesproken: hoe komt het dat de stop-startfunctie van Toyota en Lexus zo veel soepeler en zachter werkt dan die van, bijvoorbeeld, Volkswagen? Daar hoor je immers echt de startmotor zijn werk doen.
@Lustigson: wellicht omdat die volkswagen geen hybride was en de Toyota en lexus wel? Als dat zo is dan neemt de elektromotor van de toylexus de eerste meter voor zijn rekening waardoor je de startmotor niet hoort. Bij de vw zal dan de startmotor de hele auto voort moeten slepen tijdens het starten als je direct weg rijdt. Komt er natuurlijk nogal op aan en dat hoor je dan.
@lekbak: Weer wat geleerd. :-D
@lekbak: en op welke snelweg in Europa heb je meer dan 105 pk nodig? Juist op de snelweg gaat het er relatief gezapig aan toe. Zelfs op de onbegrensde autobahn draait de motor bij 180 km/h nog ver uit het rode toeren gebied. Een stoplicht sprintje is harder werken voor de motor en daar komt de hybride techniek goed van pas.
@mashell: de meeste mensen willen op een snelweg ook wel eens inhalen. Dan is een beetje extra grunt wel lekker. Zo heb ik momenteel 114pk in mijn a-klasse en ik had daar heel graag wat meer in gehad op de snelweg. Het gaat wel, maar niet comfortabel.

Daarbij maakt een klein motortje meestal wat meer toeren en is daardoor luider en verbruikt meer.
@lekbak: ik heb 115pk in mijn Volvo, dat is zelfs op de Autobahn (waar ik de meeste km rijdt) meer dan voldoende. Zijn natuurlijk wel diesel pk’s die door het grotere koppel wat effectiever zijn dan benzine pk’s.
Ik vind het idee goed hoor, maar waarom zit er bij de moderne hybride techniek een vooroorlogse 1.6 benzine motor? Dat moet toch slimmer kunnen? Een 1.2 3 pitter turbo of iets dergelijks.
@dutchdriftking: omdat een hybride weinig baat heeft bij het extra koppel dat een turboblokje heeft bij lage toeren. Bovendien zijn de muesli turboblokjes helemaal niet zo zuinig.
@dutchdriftking: Dat heeft een paar redenen. Ten eerste is het gewoon duur, de fabrikant combineert dan een dure elektrische aandrijflijn met een (relatief) duur turboblokje, waardoor de auto al snel duurder wordt dan de concurrenten.

En zoals Poeperman hierboven al meld komt het qua koppelkromme ook niet bepaald lekker uit. Beide motoren hebben veel koppel onderin, maar hoger in de toeren niet meer, waardoor je dus een heel klein functioneel toerengebied hebt.
@dutchdriftking: omdat het zoals de meesten al zeggen weinig bijdraagt aan het koppel onderin en zuinig zijn die kleine blokjes allerminst. Ik had eerst een Megane RS met 320pk, die reed gemiddeld 1:10 en dan reed ik op de snelweg meestal 150/160 en had ik echt een sportieve rijstijl. M’n Passat GTE doet op de snelweg op benzine en constant 130 1:12. Dat ik aan een gemiddeld verbruik van 1:30 kom ligt aan de vele randstadkilometers, vaak laden en elektrisch 90 en op benzine niet meer vaak boven de 110km/h komen.

Ik vind het eigenlijk schandalig.
Nu al mooier dan de Prius zonder dat ik de voorkant heb gezien.
via Android app
Waarom vinden autoliefhebbers een 1.2 driecilindertje wel een acceptabele auto, maar een elektrische auto niet? Dat rijdt 10x beter. Anders is eng?
@stfu: mensen die 1.2 3-cilindermotortjes acceptabel vinden zijn géén autoliefhebbers.
@jippie: ik bezit een auto met een 1.0 3cilinder.. Ben ik nou geen autoliefhebber?
@vtechlover: niet van auto’s blijkbaar. Wel van hoogstaande motorentechniek en kinderspeelgoed van vtech…
@mashell: haha je bent de eerste die het meteen snapt ipv van “je schrijft het verkeerd” maar ik ben sneller dan het gemiddelde van NL met mijn 3cilindertje
@vtechlover: laten we eerlijk zijn: mensen die een auto met een 1.0 3-cilinder kopen doen dat op de eerste plaats uit financiële overwegingen. Lekker zuinig, lage wegenbelasting/bijtelling. Tja, dan komt de tweede plaats, wat voor leuks kan je nou serieus kopen met een 1.0 3-cilinder? Een Toyota Aygo of misschien wel een Focus met 1 litertje? Maar ja, life’s too short for a Ford dus dat kan ook niet echt een liefhebberij zijn ;)
@jippie: Ford fiesta black edition 140pk.. (financiële gedeelte klopt, mk5 r32 voor weg gedaan)
Waarom is die auto zo lelijk? Op een of andere manier zijn er twee klassen bijtellingvriendelijken; goedkope ontiegelijk lelijke voitures en ontiegelijk dure mooie voitures…
Een van de grote vragen is of hij op kan tegen de Prius. Die met zijn Atkinson cycle en E-CVT toch wel erg zuinig is. Hoewel ik daar aan moet toe voegen dat ik liever een bak met dubbele koppeling heb dan een CVT.
@reistje: juist omdat ie geen Prius is wint ie het altijd..
@parker: Juist ja en dat hebben we terug gezien in de verkoopstatistieken van iedere concurrerende hybride ;)
“Een foto van de voorkant is nog niet beschikbaar en…”

Google => zoek op afbeeldingen => “hyundai ioniq”

Tussen de afbeeldingen van concepts zie je meteen plaatjes van het definitieve model. Was dat nou zo moeilijk?
Benieuwd of we hier naar de Europese, Aziatische of Amerikaanse versie zitten te kijken. Vaak zit daar nogal verschil in – en dan met name aan de voor- en achterzijde (verlichting/bumpers). En dat zijn nou net de onderdelen waardoor een auto lekker ‘oogt’.

Dit ziet er in ieder geval best goed uit. Niet spannend of gewaagd, maar voor een auto die wereldwijd op de markt moet komen wil je dat ook niet.

En nu de KIA-versie nog… ;)
@Lekbak: “Vandaar dat ik ook Europa noemde want hier hebben we snelwegen waar we vlot rijden. In Azië is dat niet op die manier”. Zeker in Korea en Japan is er nauwelijks verschil in snelweggebruik met Europa, zeker Nederland. Ze hebben daar geen slechtere wegen, zeker zo veel verkeer en ook nog bergen. Goed georganiseerde landen.
Ziet er erg goed uit, beter dan de Prius! Ook mooi dat hij in 3 smaken komt. Voor elke bijtellingfreak/ boomknuffelaar/ ecofreak wat wils!
Mooie wagen, zoals je kunt zien wanneer je de linkjes in de comments aanklikt … @casperh
Het is geen wagen waarvan ik meteen denk “wat een beauty”, maar hij oogt toch wel een stuk beter dan de Insight en al helemaal beter dan de drie generaties Prius bij elkaar. Laat maar komen, zou ik zeggen. Als Peter Schreyer nou ook nog een iets strakkere versie voor Kia in z’n pen heeft zitten is het helemaal mooi.
Het was toch al 2016? Dan zijn er toch geen bijtellingstoppers meer?
Een stuk minder extreem vormgegeven dan de nieuwe Prius, hiermee kunnen ze wel eens de iets meer behoudende hybriderijder aan zich weten te koppelen. De gestroomlijnde vorm die de Prius (vanaf de tweede) had vond ik al mooi, alleen Toyota’s uitwerking beviel me minder. Dit vind ik een stuk beter geslaagd. Goede stap ook om meerdere aandrijfvarianten aan te bieden. Hopelijk biedt hij het succes dat Hyundai ervan hoopt.
Hyundai biedt iig meer garantie dan Toyota. En idd slim om niet 2 (Zoals bij de prius) maar 3 versies aan te bieden. En oogt prima. Ben erg benieuwd naar de Kia crossover die op hetzelfde platform staat?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).