Koop deze Firebird Trans Am en je groeit vanzelf een snor

Auteur: , 33 Reacties

Zelfs in het grijs keurt Burt Reynolds hem goed.

In 1964 wilde opeens heel Amerika een Ford Mustang; het Ponycar-segment was geboren. In 1967 kwam General Motors eindelijk met een passend antwoord: de Chevrolet Camaro en diens evenknie Pontiac Firebird. Tot en met de vierde generatie, die in 2002 uit productie ging, waren de Firebird en de Camaro broertjes. Een ander frontje, maar verder grotendeels gelijk aan elkaar.

Van elk van de vier generaties Firebird verscheen ook een Trans Am-uitvoering. We kijken hier naar een auto van de tweede generatie, maar wel al bezig aan zijn vierde neusje! Amerikanen zijn nu eenmaal dol op dergelijke modeljaarwisselingen. De auto werd wereldberoemd door Smokey en the Bandit, waarin Burt Reynolds plaats neemt achter het stuur van een zwarte Trans Am met gouden striping. In deel II zien we het afgeplatte neusje dat dit exemplaar ook heeft.

De op Marktplaats aangeboden Firebird Trans Am is een 10th Anniversary 400 uit 1979, ter ere van het tienjarige bestaan van de Trans Am-reeks. Onder de kap een 6.6 V8 (400 Cu) met zo’n 250 pk. Dat vermogen kun je zelf beroeren middels een viertraps handbak van Borg Warner. Slechts 1817 exemplaren kwamen met dit blok, de overige 5683 Anniversary’s hadden een Oldsmobile V8 met dezelfde inhoud, maar met slechtst 185 pk om aan lokale uitstooteisen te voldoen.

Een zeldzaamheid dus en ook nog een exemplaar dat er op de foto’s in ieder geval erg strak uitziet. Voor 24.500 euro leef jij deze American Dream. Toch een stuk vriendelijker dan wat de originele filmauto uit 1977 twee jaar terug op een veiling opleverde: 440.000 dollar…



33 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Nee dank u.
Een leuke Amerikaan kan mij best bekoren maar deze niet
Ik heb dit altijd al gave auto’s gevonden. Maar ik vind die met het oudere frontje toch wat mooier.
Zonder twijfel de beste Amerikaan uit 79 ..
De laatste dinosaurus ..
@lincoln:

De Turbo Trans Am die deze 400 verving was inderdaad hele andere koek.
Langzamer, laggy en veel minder betrouwbaar.
Helaas is in de originele smokey and the bandit dit niet de ster.
De ster was er een uit 1977 en deze gaat over een 1979.

De koplampen verraden het vrij vlot.
@dedokter: De 77er is ook mooier. Zeker in de “Bandit Livery” (zwart, gouden adelaar en wielen)
Ik groei nu al vanzelf een snor…
Als er bakkebaarden bij wil kan je beter voor de 77er Pontiac Grand Prix gaan ..
Wil je ook nog een zwik borsthaar dan moet je de 76er Grand Prix nemen ..

Gaafste pontiacs ever (na 1959) ..
Ze zijn erg gaaf, maar grijs kan ‘ie minder goed hebben. Ik ben eens met zo’n bandit Trans Am meegeweest. Een echte nekkendraaier!
@dwersbongel: Die aflevering van Fast ’n Loud dat ze er 1 gingen restaureren voor die Dennis dacht ik? Wat was die mooi op het laatst zeg. En dan binnen 24 uur het ding afleveren ergens anders (net als in de film) .. Richard stak mooi een ton in z’n zak dacht ik..
Tja, eerlijk gezegd ben ik er niet kapot van.
Smokey and the bandit transam is ronduit gaaf! Maar dat was ook het mooiste modeljaar en een vette kleurencombi. Neem niet weg dat dit ook een vette bak is! Zet maar voor de deur hoor
Doe mij maar een prius
@banaan7: Neh geen prius
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Weet iemand hoe dat terugtunen voor de uitstoot naar een belachelijk laag aantal pk’s werkt? Benieuwd of het weer eenvoudig ongedaan gemaakt kan worden. Zal geen andere software geweest zijn.
@isleofman:

Katalysator eruit, de plaat onder de ram air scoop verwijderen en je zit al een eind in de richting. Wil je verder dan kun je denken hoge compressie zuigers (de compressie werd steeds verder verlaagd in die tijd) en een grotere carburateur.
@carmasterr: interessant! Thanks.
@isleofman: Andere nokkenassen, andere zuigers, andere koppen. Voor je het weet zit je dik boven de 400pk. Het was ook een andere manier van meten die het verschil in pk’s van auto’s na 1972 versterkte. Maar als je bedenkt dat ze in 66 al een dik 420pk sterke 427 hadden is het wel echt naar de klote geholpen door de regelgeving en dan vooral in California.
@5cilinder:

Het kwam uiteindelijk to 450 pk uit de 454 (7.4L) van de Chevelle SS in 1970.
Al schijnt die fabrieksopgave een beetje naar beneden bijgesteld te zijn om de verzekeraars enigszins rustig te houden.
Fantastisch!
Een dikke Muscle Car met handbak, wat wil je nog meer?
We hebben er de afgelopen jaren twee gehad eentje uit 78 en eentje uit 79, beide in goeie conditie, zijn twee jaar geleden voor onder de 10k weggegaan, als ik nu de prijzen van die dingen opzoek hebben de nieuwe eigenaren er goed aan gedaan om ze twee jaar geleden te kopen
@carfreakjim: Je bent een mooi positief mens!
http://www.cars-pics-db.com/pics/pontiac/pontiac-firebird-formula-400/pontiac-firebird-formula-400-02.jpg

Ik vind dit een mooi type. 350pk en 580Nm. Dat wil wel sjouwen denk ik.

Die Banditcar moet je ook wel in die kleurstelling hebben vind ik. Black and Gold. Met een beige Cowboyhoed.
Wat is het verbruik van deze auto?
Ben ik echt de enige die de ’70 tot ’73 de enige mooie Trans Am’s vind?
van t weekend zag ik er 1 rijden in het wit met dikke velgen.Heel leuk om te z ien
In gedachten maak ik al een burn-out….
Ik vind hem nu mooier dan 20 jaar geleden. Maar dan is dan vast jeugdsentiment.
De mijne was een 78-er. Spiksplinternieuw. Als company-car. Goudkleurig, met alle opties. Maar wat was ik blij toen ik hem weer kon inleveren. Als ik ‘s-morgens na zo’n 160 kilometer op de zaak aankwam, stapte ik er niet gewoon uit, nee! ik viel eruit! Die zitpositie was voor mij (30-jarige) echt onmogelijk. Ik had gewoon geen gevoel meer in mijn benen!
Verder leek hij veel monsterachtiger dan hij in werkelijkheid was. In het weekend ging ik graag eens naar Duitsland om te kachelen, maar ondanks dat hij op papier 230 zou moeten kunnen halen, begon zijn (erg lange) neus boven de 180 toch zo erg te zoeken, dat ik snelheden boven de 200 echt niet meer aandurfde. Nee, hij zag er in die tijd erg imposant uit, maar dat was het dan ook. Ik was alleen maar blij toen ik hem weer kon inwisselen voor een Oldsmobile Delta 88 Brougham diesel. 4-door saloon. 5.4 ltr V8. Heerlijk! Toen!
@9000cse:

Hoe lang is die Diesel heel gebleven?
Dat waren nog eens rampenauto’s.
@carmasterr:
Het waren stuk voor stuk company-cars en dat betekende voor de US-cars max. 20.000 km en dan kreeg ik weer een andere. Daarbij meen ik dat ik zo’n beetje weet hoe je ermee moet omgaan en heb aldus geen enkel probleem ermee gehad. En zo’n Olds was helemaal mijn favoriet! Echt volgepropt met alle extra’s dus fully loaded. Heerlijke tijd was dat!
F#ck yeah een jaren 70 porno snor

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).