De 8 duurste diesels van ons land: dit zijn ze

Auteur: , 107 Reacties

Wie denkt een lijstje met louter Duitse auto's voorgeschoteld te krijgen, zal bedrogen uitkomen. Het feest begint bij 120.950 euro en loopt door tot 236.350 euro.

Range Rover Autobiography

Tijd voor wat vergelijkend warenonderzoek. Diesels worden bij uitstek gereden door kilometervreters en dan met name om het lagere brandstofverbruik. Dat kan voor de vertegenwoordiger in zijn Golf Variant al snel stukken voordeliger zijn, maar ook in de topklasse is de dieselmotor allang geen taboe meer. Met merken als Maserati, Jaguar en Porsche al over de schreef is het slechts wachten tot merken als Lamborghini, Bentley, Rolls-Royce en Ferrari zich gaan voeden met satansap…

Tot het zover is (lees: hopelijk nooit) moeten we het met onderstaand achttal doen. Een lijstje dat niet gedomineerd wordt door Duitsers, maar waar Jaguar-Land Rover ook flink wat in de melk te brokkelen heeft. Sterker nog, de Range Rover 4.4 SDV8 SVAutobiography LW is -voor zover ik heb kunnen nagaan- met zijn 236.350 euro de duurste personenwagen op diesel die ooit in ons land is verkocht. Zelfs de machtige Q7 6.0 V12 TDI (rijtest) komt met zijn toenmalige nieuwprijs van 211.280 euro nog een Golfje TDI te kort. Overigens pakken we van elk model enkel de duurste uitvoering in de huidige prijslijsten, maar zonder opties. Anders zou je hier naar acht verschillende Range Rovers zitten kijken…

Audi SQ7 TDI – 120.950 euro
Motor: 4.0 V8 bi-turbo + elektrische compressor
Vermogen: 435 pk
Koppel: 900 Nm
Topsnelheid: 250 km/u
0-100 km/u: 4.8 s
Gem. verbruik: 7.4l/100km
CO2-uitstoot: 196 g/km

Audi SQ7

BMW X6 M50d – 123.275 euro (rijtest X5 m50d)
Motor: 3.0 l6 tri-turbo
Vermogen: 381 pk
Koppel: 740 Nm
Topsnelheid: 250 km/u
0-100 km/u: 5.2 s
Gem. verbruik: 6.6l/100km
CO2-uitstoot: 174 g/km

BMW X6

Jaguar XJ 3.0 D LWB Autobiography – 129.950 euro
Motor: 3.0 V6 turbo
Vermogen: 300 pk
Koppel: 700 Nm
Topsnelheid: 250 km/u
0-100 km/u: 6.2 s
Gem. verbruik: 5.9l/100km
CO2-uitstoot: 155 g/km

Jaguar XJ

Audi A8 L 4.2 TDI clean diesel quattro – 132.890 euro (rijtest)
Motor: 4.1 V8 turbo
Vermogen: 385 pk
Koppel: 850 Nm
Topsnelheid: 250 km/u
0-100 km/u: 4.9 s
Gem. verbruik: 7.3l/100km
CO2-uitstoot: 190 g/km

Audi A8

Porsche Cayenne S Diesel – 135.800 euro (rijtest)
Motor: 4.1 V8 turbo
Vermogen: 385 pk
Koppel: 850 Nm
Topsnelheid: 252 km/u
0-100 km/u: 5.4 s
Gem. verbruik: 8.0l/100km
CO2-uitstoot: 209 g/km

Porsche Cayenne

Range Rover Sport 4.4 SDV8 Autobiography Dynamic – 151.650 euro
Motor: 4.4 V8 turbo
Vermogen: 339 pk
Koppel: 740 Nm
Topsnelheid: 218 km/u
0-100 km/u: 6.9 s
Gem. verbruik: 8.4l/100km
CO2-uitstoot: 219 g/km

Range Rover Sport

Mercedes-Benz G 350 d – 163.900 euro
Motor: 3.0 V6 turbo
Vermogen: 245 pk
Koppel: 600 Nm
Topsnelheid: 192 km/u
0-100 km/u: 8.8 s
Gem. verbruik: 9.9l/100km
CO2-uitstoot: 261 g/km

Mercedes G350D

Range Rover 4.4 SDV8 SVAutobiography LWB – 236.350 euro (rijtest)
Motor: 4.4 V8 turbo
Vermogen: 339 pk
Koppel: 740 Nm
Topsnelheid: 218 km/u
0-100 km/u: 7.2 s
Gem. verbruik: 8.4l/100km
CO2-uitstoot: 219 g/km

Range Rover SVAutobiography



107 reacties

Volgens mij heeft de BMW X6 M50D 3 turbo’s? 1 voor lage toerentallen, 1 voor middentoerentallen en 1 voor hoge toerentallen. Vol vermogen zullen ze vast allemaal draaien maar of t veel effect heeft? De kleine dan..
@crashieej: Klopt inderdaad, aangepast en een hoedtik!
Doe de X6 M50D maar, omdat de M van Milf
@bigbrabo: 😒
Audi A8 Clean Diesel 😂
Oeh die RR ziet er wel heerlijk uit in two-tone. Wie koopt er nou nog eigenlijk zo’n “oude” xj nieuw
@janmetdelangeachternaam: ze blijven mooi hoor!
@mauking: dat zeker maar vergeleken met de rest uit het rijtje is deze toch wel erg verouderd
Ik mis ook de 740 d in dit rijtje.. En van Mercedes s moet nog een diesel uitkomen..
@tvr1974: De 740d is té ‘goedkoop’, net als de 640d Cabriolet trouwens.
@Dizono: en de Land Cruiser v8 diesel mist. Dik anderhalve euroton.
@ferrari94tr: helaas wordt die niet geleverd, de duurste diesel is de 2.8 voor 105k. Maar inderdaad misschien wel op verzoek.
had hier ook de BiTDI A7 verwacht maar die valt nog mee met zijn +- 90k zonder opties in vergelijking met deze lijst.
Ik rij zelf in diesel- en benzine auto’s en ik vindt diesel over het algemeen erg fijn, veel kracht op hoge snelheden.
@dionijsb: benzine auto’s hebben dat ook, alleen jij hebt dan in de verkeerde benzine auto’s gezeten.
@vtechlover: skoda octavia is inderdaad niet top😅
@dionijsb: Oke, bedankt dat je dit met ons deelt.
@mikkeloentje: bedankt voor deze compleet zinloze reactie
@dionijsb: Dan zal ik proberen om er nog een beetje “zin” aan te geven. Ik vind schrijf je zonder “dt” en diesel kenmerkt zich meer door de kracht op lage toeren, dan de kracht op hoge snelheid.
@mikkeloentje: Op dit blog schrijven mensen allerlei reacties, een ‘dt’ fout vinD ik nou niet een reden om een dergelijke flauwe reactie te plaatsen, die volgens mij meer gericht is op plusjes vangen dan iets zinvols bij te dragen. En over die diesel, dat had je dan ook gelijk kunnen reageren, ik vertel immers alleen over mijn eigen ervaring.
@dionijsb: Daarom dat de autowereld barst van de Diesel sportwagens hé?
@SimonMc: goed pint, maar ik zeg ook niet dat het beter is, in principe is het gewoon afhankelijk van je jaarkilometrage (qua kosten)
Wie 30 jaar geleden had geroepen dat je met een dieseltractor in nauwelijks 5 sec naar de 100 kon racen en dat de topsnelheid was gelimiteerd op 250km/u werd meteen opgenomen in een gesloten afdeling. Bizar gewoon.
@roppp: Met ruim twee ton aan wagengewicht.
@joris1988: die sq7 weegt gewoon 2300 kg en vliegt binnen 5 secs naar de 100. Dat is toch werkelijk waar bizar.
@roppp:
ik ben verslaafd aan de moderne Diesel.
Doe de duurste maar ..
Want met koelsleuven in de voordeuren moet ie wel het beste zijn ..
@lincoln:
Om nog maar over die duotone en die 4 uitlaatpijpen te zwijgen
@Dimglor:

Had zomaar een Amerikaan kunnen zijn ..

Uit 1977 ..
Conclusie, neem een SQ7 met zn 435pk en zn laagste prijs. 😂
SQ7, goedkoopste en snelste naar de 100 :).
@VWTouran75: snelste? Zeker op sleeptouw van de A8 uit ’t rijtje?
Eigenlijk is zo’n Mercedes G-klasse toch ook maar een aanfluiting in dit rijtje. Het is misselijk wat er op zo’n kreng verdient wordt.
@jack_abarth: It’s all in the name!
@jack_abarth: Door de overheid of Mercedes-Benz?
@jack_abarth: enige echte suv in het rijtje..
@lambo4all: enige terreinwagen zal je bedoelen…
Topsnelheid van de RR’s valt me wel echt tegen
@gilettelubbers: valt te begrijpen zijn ook maaf vierkante dozen
@gilettelubbers: klopt ook niet, zijn de specificaties van de sdv6
@arkenbout: lol inderdaad klopt niks van, mijn td6 RR van 13 jaar oud met amper 200pk gaat met een beetje aandringen zelfs over de 200. De rr4 weegt flink minder en heeft anderhalf keer het vermogen ;)
Meer dan een ton aan een auto uitgeven en dan vervolgens denken: “Ik neem de diesel uitvoering want dat scheelt mij in mijn benzinekosten…”

I mean GTFO here…
@Rick-dos:

leaseprijs?????????
@desjonnies: maar voor dat lease bedrag in de maand heb je zo veel meer leukers
@desjonnies: Blijft het punt staan maar vervang dan alleen “kopen” met “leasen”.

Huurprijs per maand van die dingen zullen niet een paar honderd euro zijn en ik betwijfel of deze auto’s in een lagere bijtellingsregeling vallen dan hun benzine broertjes.
@desjonnies: hoger zelfs, vanwege de wegenbelasting.
@knipperlichtje: ligt eraan of je leaseprijs inclusief brandstof is of niet. Daarnaast speelt het aantal kilometers wat je rijd ook nog een belangrijke rol (ivm afschrijving). En bij een diesel heb je sowieso geen benzinelsotem :-p
@Rick-dos: Want als je rijk bent moet je je geld over de balk smijten? Wat een domme redenatie.
@crackdavid: Want minimaal €130.000 (let wel we hebben over kale prijzen) euro aan een SUV uitgeven is niet je geld over de balk smijten?
@Rick-dos: Om mijn punt verder nog aan te vullen; omdat je veel geld verdient zou je niet in een dure diesel mogen rijden? Dat mogen alleen middenklassers zeker?

En rijk zijn ze in de regel geworden door niet te veel uit te geven ;)
@Stefje: Je vult je punt niet aan, je snijdt een hele andere punt aan. ;)

Waar stel ik dat rijke mensen geen dure auto’s mogen rijden?

Ik stel alleen dat het vreemd is dat je letterlijke tonnen aan een auto uitgeeft en ineens bij de keuze tussen benzine en diesel op je geld gaat zitten.
@Rick-dos: Je gaat niet op je geld zitten, je staat ipv 100 keer per jaar nog maar 50-60 keer per jaar aan de pomp. Daar doen ze het voor. Dat is serieuze tijdswinst plus veel comfortabeler. Ik heb er al een hekel aan dat ik soms 2-3 keer per week moet tanken met mijn 45 liter benzinetankje…
@Rick-dos: Misschien is het een keuze tussen twee of 3 keer per week moeten tanken.
En als het geld dan niet uitmaakt, en deze diesel ook sneller is dan bijna alles wat je dagelijks op de weg tegen komt, ach, waarom dan niet.
@Rick-dos: Wat je misschien niet begrijpt Rick is dat als je veel km’s per jaar maakt en je veel geld verdient je wellicht geen zin hebt om 2 keer per week aan de pomp te staan. Daarnaast kun je een diesel met meer KM’s opzadelen met een gunstigere afschrijving. Als dat je 10% bespaart heb je het over vele duizenden euro’s.
@Stefje: Een gunstigere afschrijving op dit soort bakbeesten zul je nooit gaan krijgen. Dus als ze voor een diesel kiezen dan denkt men: “hoef ik tenminste niet twee keer bij de pomp te staan.” Oké…
@Stefje: Ja, wat jij zegt dus. Zal in het vervolg eerst even door lezen voordat ik begin te typen.
@Rick-dos: klant kocht WEER een 760(L)i en toen ik hem vroeg waarom in hemelsnaam geen 740d of zo (hij rijdt meerdere keren per week 500+km per dag) zei hij: “ik hou er niet van en zóveel scheelt het nu ook weer niet”
@w0o0dy: Dat is inderdaad een misvatting. Het valt natuurlijk niet te ontkennen dat een diesel zuiniger rijdt dan een benzine maar als je bij de motoren uitkomt zoals hierboven dan worden die marges veel kleiner dan bij kleinere motoren.

Dikke diesels zuipen ook als krengen.
@Rick-dos: 500/600 in de maand verschil (even gekeken naar de kosten excl afschrijving) zit je wel op, maar dat heeft veel te maken met de veel hogere prijs van de 760Li tov de 740d (L)… Scheelt een ton en dus veel in de verzekering.
@Rick-dos: wij hebben onze SUV met een dieselmotor gekocht omdat Rutger in de aankoopadviesvideo de 3.6 V8 diesel aanraadde. Zo’n advies volg ik blind op.
Helaas wel een 10 jaar oude voor 10% van de nieuwprijs. Zo’n auto doet in Nederland trouwens 3500 euro mrb per jaar. Hier in Duitsland “maar” 571 :-)
@siemi: Denk dat ik maar ga emigreren… ;)

In Spanje kost mrb ook geen drol alleen heb je dan wel weer peage dat er bij komt. Maar dan nog ben je goedkoper uit dan hier in Nederland. En daar bovenop heb je zelf invloed op de uitgaven aan peage dit itt de vaste kosten aan mrb.
@Rick-dos: omdat het als je rijk bent nog steeds prettig is als je net even verder dan 400km op een tank komt. Is ook een stukje comfort zegmaar.
@dutchdriftking: Dat valt serieus alleszins mee.

Een voorbeeld: 15 jaar geleden had ik een X5 3.0d gekocht. Nu reed ik in die tijd veel van Nederland naar Spanje. Ik kon de rit in 3 volle tanks afleggen. Daarvoor had ik een 530i die deed dat ritje ook in 3 volle tanks. Het verschil was dat de X5 een 90 liter tank had en de 530i een 70 liter tank. Het verbruik van een X5 3.0i deed niet veel onder van dat van de 530i.
Ik ontken niet dat de benzine uitvoering van de X5 meer aan benzine zou kosten maar uiteindelijk was het verschil voor mij verwaarloosbaar.
@Rick-dos:
diselmotoren zijn veel efficienter geworden ivgm 15 jaar terug, benzinemotoren ook wel een beetje maar veel minder dan de diesels.
@Rick-dos: hmm, die X5 gebruikt in de praktijk echt veel meer dan een 5-serie. Ik denk dat er zomaar 500kg tussen zit. Dat ga je merken!
@Rick-dos: wat bezielde je om een 530i in te ruilen voor zo’n hondenhok?
@lambo4all: en waarom kan ik maar één plusje geven….?
@Rick-dos:
Ik vermoed om dezelfde reden dat mensen hybride cayennes kopen.
@Rick-dos: Exact wat ik dacht.
Wat kunnen deze buiten buitensporig hard gaan, wat een VW Transporter of Trafic niet kunnen ?
@desjonnies: Hun passagiers in extreem comfort (meeste gevallen althans) en luxe vervoeren, offroad in het geval van de RR (gaan eigenaren niet doen maar t kan wel)… Als het een retorische vraag was, was ’t wel een slechte ;)
@jipino:
Nee, eerder oprechte verbazing omdat ik toevallig gisteren een goeie 1000 kilometers heb af moeten leggen met een nieuwe Trafic DCI en ik onder de indruk ben van het niveau van zo’n bestelwagen
Uiteraard niet supersnel, maar wel stil en bijzonder frans comfortabel !
@desjonnies: vandaag 90 km in de vivaro van 2006 gereden. Dan rijdt de SUV van mijn vrouw uit 2006 echt duizend keer fijner. Geen vergelijk.
@siemi: Dat is een auto die vanaf 2001 geproduceerd werd, dus niet echt nieuw te noemen. Geen vergelijk ook omdat 1 groep auto’s best sneller kan verbeteren over de jaren dan een andere.
@jipino: ik ben wel bekend met bijvoorbeeld een nieuwe Ford Transit (mystery shop opdracht). Die rijdt beter, maar het blijft een bestelbus. Ongeacht hoe mooi/modern/verbeterd die is. Dat is nooit een concurrent voor een 100.000+ euro auto
@siemi:

Zo zo .. Lekker modern ..
Tegenwoordig = niet 10 jaar oud ..
@desjonnies: een busje is, in tegenstelling tot een SUV, niet gemaakt voor comfort maar voor lading. Dat kan uiteraard anders, maar ik vind er nu nog best wel een groot verschil tussen zitten.

Overigens snap ik het hele fenomeen suv ook niet. Niet in West Europa. Een gewone sedan rijdt zoveel beter!
900nm koppel!? Dan draait de aarde iets harder onder je door
Offtopic: elektrische compressor? Heb ik onder een steen geleefd of is het nieuw?

Ontopic: cayenne anyday! Maatje van mij heeft er 1, wat een souplesse en sound voor een diesel!
@vtechlover: ja jeetje, kom daar eens onder vandaan!
@Dizono: haha sorry mate!
SQ7 graag.
Waar is de Toyota Land Cruiser V8 diesel?
De Land Cruiser V8 wordt niet meer door Toyota Nederland verkocht.
De Land Cruiser V8 is sinds een paar maanden niet meer leverbaar, maar ik wilde hem met z’n laatste prijskaartje van €146.150,- toch even noemen.
En nu de prijzen zonder Dieseltaks.
Als ze bij Lamborghini ooit besluiten om een dieselblok in een auto te hangen (de Urus?), dan is het toch een soort van back to the roots voor dit merk.

Benieuwd hoe de afdeling Marketing van Ferrari hierop zal reageren…
@RRRobert: hetzelfde als toen ze zeiden dat er een suv aankwam; even met het hoofd schudden en daarna de volgende hap pasta naar binnen werken.
Vreselijk, dieselauto’s. Maarja alles beter dan elektrisch.
@nopetrolnofun:

Torque is sowieso kut ..
Clean diesel 😂😂😂😂😂
Ik zou lekker voor een m550d touring gaan! Ideaal en niet patserig
A8l all the way maar ja ik ben ook de zoon van een a8l rijder😂😂
@renaulthater:

Hartstikke fijn dat je pa chauffeur is…
De mooiste specs voor de goedkoopste in dit rijtje!
Is de auto een 4.1?
@papa: 4136cc meen ik, dus strikt gezien wel ja :)
Ben zelf eigenaar van zo’n Cayenne, bevalt mij goed.
Vroeger reed ik benzine.. Tot dat ik wen vriendin kreeg in de buurt van München.. Overgestapt op diesel en nooit meer vanaf gestapt. Met 180 op de cruise was ik binnen 7 uur in München.. (Vanuit Zoetermeer). Tank was daar dan leeg, maar stapte altijd zo fris als een hoentje uit.. Met benzine bij die snelheid moest ik 2 x tanken.. Want je reed dan 1:6.5 en de diesel liep gewoon 1:17.5.. Dus tja. Kosten plaatje was natuurlijk ook anders.. Die auto Seat Toledo had 150pk en zonder enig probleem door gereden tot 485.000 km. 1turbo, 1 versnellingsbak,1 blok. Probeer dat maar met je benzine…
@tvr1974:
Mn civic was na 300,000km ook nog lang niet op. diesel wagens hebben hogere km standen omdat mensen er meer langere afstanden in rijden.
@super: Honda’s zijn idd ook zeer betrouwbaar. Wel reed ik met mijn auto gemiddeld om het weekend 4 – 5 uur x 2 (heen en terug) rond de 180 op de cruisecontrol. Denk niet dat dat gaat lukken met die Honda.
@lekbak Die W124 hebben we er 2 van thuis gehad (260E en de 320E-24). Idd een betrouwbare auto maar er waren wel eens wat dingen mee( niet qua blok en bak). Qua verbruik natuurlijk ook niet te vergelijken 1:6 – 1:8 bij die snelheid.. Voordeel was natuurlijk geen Turbo’s of andere slijtgevoelige delen.. en zet dus de kosten per km er even naast… Denk dat je schrikt van het verschil.. Dus tja.. Voor mij diesel.
@tvr1974: laatst in een auto met benzinemotor gereden. Dat ding gaat waarschijnlijk over twee jaar klokje rond. Originele blok, originele bak, nog nooit enige vorm van revisie gehad. Meer dan wat waterpompen, dynamo’s en distributiekettingen is er niet aan de motor vervangen. Die Mercedes w124 is nog steeds niet op.
Lijkt net of je de neus van de A8 kan loshalen en vervangen voor een andere…
Ik begrijp nog steeds niet waarom een normaal persoon(dus geen rijke boer in de outback van Australië) een G-klasse zou kopen. Al was hij 30k, doe mij maar een skoda superb ofzo of een tweedehands 6serie
@wouterjeuring: Ze hebben zo’n PUIKE hoge zit, veel trekkracht, en bovendien zijn ze heel stoer, dus ideaal voor PC-Hooftstraat cruisen en kinderen naar school brengen.
En de goedkoopste uit het rijtje is het snelst
Geweldig om te zien dat diesel, benzine gewoon heeft geevenaard en ingehaald in de laatste 20 jaar. Vroeger was het nog een beetje behelpen maar vanaf eind jaren 90 (motoren als de bmw m57) is dat niet meer het geval

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).