Dus je wilt zo’n prachtige nieuwe Alfa Giulia Quadrifoglio, maar je hebt geen tonnetje in je broekzak branden om uitgegeven te worden? Geen nood, autoblog is je lucky charm en komt to the rescue.
De Giula klavertje-vier doet de sportieve harten van liefhebbers over de hele wereld sneller kloppen. Met de ‘Ferrari-V6’ onder de kap is de nieuwe Alfa met RWD echter niet de goedkoopste auto, zeker niet in ons land waar je flink extra moet lappen voor het plezier om een leuke auto te rijden. Gelukkig zijn er tweedehands ook mogelijkheden om een Alfa met V6 en achterwielaandrijving te rijden, bijvoorbeeld met deze Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV.
De 75 wordt door sommige liefhebbers beschouwd als de laatste ‘echte’ Alfa. Nou ja, voordat die nieuwe echte Alfa er was dus. De 75 heeft namelijk net als de Giulia de aandrijving op de achterwielen en werd vrijwel zonder hulp van de ragazzi van Fiat ontworpen. In 1984 kwam de 75 op de markt. In Amerika waar Alfa ook toen actief was gebeurde dat onder dezelfde naam die menig pizzeria tooit, namelijk Milano.
Een van de lekkerste Alfa’s 75, naast de in gelimiteerde oplage gebouwde Turbo Evoluzione, is de 3.0 QV variant. Dit was de opvolger van de reguliere 3.0 (America) versie, met een sterkere, scherpere nokkenas en een Motronic-injectie in plaats van L-Jetronic-injectie. Het Busso-blok van Giuseppe Busso levert in dit geval een verdienstelijke 192 pk.
1.576 exemplaren van de 3.0 QV werden gebouwd en eentje daarvan kan nu van jou zijn. Deze QV komt oorspronkelijk uit Zwitserland en is later naar Denemarken geïmporteerd en daar gerestaureerd. De auto heeft onder andere airco, een lederen interieur, een open dak, een Momo-stuur en 16″ QV wielen. Sportieve ambities worden onderschreven door een CSC sport uitlaat, ABS-remmen, Koni dempers. Dikke beats komen uit een old-skool Pioneer KEH-6550 radio/cassette-speler. De auto staat in Denemarken te koop voor 129.000 Deense Åkkærmøønnen kronen, omgerekend een kleine 16.000 Ekk…Euro.
Bedankt Dennis voor de tip!
pinut187 zegt
Dat is een koopje! En wat een lekkere bak zeg.
lebeaunl zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
flik2punt0 zegt
Wat een prachtwagen zeker in deze kleur!’
mrrallycross zegt
Verkocht!
jaccovdzaag zegt
Sterkere nokkenassen..?
roppp zegt
@jaccovdzaag: dat heb je goed gelezen (iets met het aantal keer dat een nokkenas gelagerd is, denk ik).
jaccovdzaag zegt
@roppp: Denk eerder een ander profiel ;)
E34M5Touring zegt
@jaccovdzaag: Zal inderdaad een scherpere nok zijn :)
postzegel zegt
@e34m5touring: scherpere nokkenassen, dus met stompere nokken (en scherpere klep openings- en sluitingstijden)
aadnus zegt
@E34M5Touring: Denk eerder een nokkenas die niet gemaakt is van het gebruikelijke Italiaanse pisbakkenstaal maar van iets wat niet na 1 koude start vernacheld is.
roppp zegt
@e34m5touring: lezen is moeilijk jongens. Er staat: een sterkere, scherpere nokkenas. Hierboven wordt gevraagd hoe je een nokkenas sterker maakt (dus één van de twee dingen die met de nokkenas hebben plaatsgevonden) en niet hoe die scherper is gemaakt (dat andere ding dus).
viezefreddyw zegt
Ik vind hem geweldig! En volgens mij is de prijs lang niet gek. Ik kan me een 75 QV herinneren die bij Wim Prins te koop stond. Moest zo om en nabij de €20.000 opleveren. Hij is al verkocht volgens mij, was een pracht exemplaar.
Ik heb er een zwak voor sinds ik een keertje een 75 mocht rijden. Het geluid bezorgde me kippenvel.
e1000bmw zegt
@viezefreddyw: ze hebben nu een maagdelijk witte 2.0TS staan voor 12.500,–. Ook geen koopje.
In Bennekom staat overigens dit exemplaar. US-spec? Is toch weer net een stukje goedkoper dan het exemplaar uit het artikel…
viezefreddyw zegt
@e1000bmw523i: Inderdaad, sowieso is Wim Prins niet de goedkoopste.
Die uit Bennekom zag ik al eens voorbij komen op het internet, mooi ding ook. Maar hij is niet goedkoper dan het exemplaar uit het artikel. Als ik het artikel mag geloven moet hij omgerekend naar euro’s zo’n 16.000 opleveren. Die uit Bennekom vind ik ook aardig aan de prijs.
e1000bmw zegt
@viezefreddyw: Hm ja, je hebt gelijk.
viezefreddyw zegt
@e1000bmw523i: Samen ophalen dan maar? Kaggelen we gelijk door naar @norge. Even op de koffie.
roppp zegt
@viezefreddyw: ik heb vroeger regelmatig in de Alfetta 1.8 en Guilietta 2.0 van mijn oom mogen rijden. Wat een prachtbakken. Dat geluid, het schakelen, het vermogen. In mijn beleving zouden deze auto’s nog steeds passen in 2016. In de 75 heb ik nooit gereden. Wel op het punt gestaan om er één te kopen (in topstaat, met allerlei aanpassingen zoals een kleiner vliegwiel e.d.). Helaas was ie rot rond het open dak wat meteen een enorme extra kostenpost zou opleveren. Dus de ratio voor de emotie laten gaan……..
(voor den leek: de Alfetta, Guilietta, 90 en 75 stonden grotendeels op hetzelfde onderstel. Met een De Dion-achteras waar ook de versnellingsbak in verstopt zat en de schijfremmen. Schakelen via een enorme kabel, dus echt snel ging het niet. Wel een hele mooie gewichtsverdeling door deze opzet. Maar ja, toen kwam Fiat……).
peug206 zegt
Ik vind de plastic zwarte strip onder de ramen nog altijd uit de toon vallen maar verder is her een prachtig autootje
martijn11 zegt
Ik ben er niet echt fan van
ttr6 zegt
Dit was mij laatste Alfa, verkocht in 1993. Niet de QV maar 1 uit de eerste serie. Ik zou overigens nog steeds voor deze eerste serie gaan, want daar zit/zat geen katalysator onder. De kat smoorde het uitlaatgeluid. Zonder kat klinkt ‘ie rauwer dus mooier! Overigens: dat van die nokkenassen klopt: ik had hem net als jong gezinshoofd van mijn laatste centen tweedehands gekocht, bleken de nokkenassen versleten….OEFFFF. Ook de koppeling was een zwak punt: 188 Pk en dito hoog koppel was voor de Alfetta aandrijving een beetje te veel. Max 80.000 km en dan was je er aan met nieuwe platen. Maar ondanks deze reparatie ergenis……wat een auto. Fijnste wat ik ooit heb gehad….in mijn herinnering en dat moet zo blijven dus ik ga er NOOIT meer mee rijden. Ben bang dat dat heel erg gaat tegenvallen.
spidermann zegt
@ttr6: ik had maar een 1.8 Epoca maar wat een heerlijke auto was dat. En niet te vergeten de handrem, was als de gashendel van een vliegtuig. De knopjes voor de electrische raambediening zaten centraal aan het plafond.
hans75 zegt
@spidermann: die raambediening was altijd funny… een keer ruzie gehad met iemand die dacht dat ik een middelvinger naar hem opstak, terwijl ik alleen maar mijn raampje wou openen….
heb er 3 gehad… een tamme 1.8Indy, en twee Milano’s.. met een 2.5V6 busso
Dutchdriftking zegt
Blijft een geniaal ding.
e1000bmw zegt
Dit of een BMW E34 M5??
Deze is goedkoper, dus deze. Dan maar wat minder pk’s…
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: correctie: E28 M5.
vinox zegt
@e1000bmw523i: Ben je in goeie staat wel wat meer voor kwijt hoor. Maar I fully agree, E28 is koning. M88 <3
aambei zegt
Als iemand hem van Autoblog koopt bied ik me vrijwillig aan om hem naar Nederland te rijden, zit toch al in Denemarken.
escort77 zegt
Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik vind de Alfa 75 eigenlijk net niets…
Om te zien dan, nooit mee gereden.
Alfa’s uit de jaren ’60 en ’70:leuk
Later, de 147, 159, Brera, GT: ook leuk
Maar de tussenperiode met de 75 en 155, een soort hoekigheid die ik niet mooi kan vinden.
banaan7 zegt
Gaaf
aikon1694 zegt
Ooit een kleine 150.000 km met een 75 V6 (America) gereden. Leuk. Maar koste mij zeker 16.000 euro aan reparaties! Nee, dank u.
(ik rij altijd met mijn auto’s)
rufctr01 zegt
Ik vind hem nog steeds erg gaaf om te zien!
bwssoldya zegt
zwaar off topic, maar ik vind het altijd geniaal om te lezen hoe autoblog nou het hele ‘ekkermannen’ probeert te “voorkomen” door er andere dingen van te maken. Heb toch wel even gelachen om Åkkærmøønnen. Dank AB voor het vermaak zo op de vrijdag ochtend.
On topic: Alfa is niet helemaal mijn ding, de nieuwe Giulia uitgezonderd. Als ik dan toch andere alfa’s moet aanwijzen is het nou net dit rechthoekige wat ik NIET aan zou wijzen. Maar dat is persoonlijke smaak wat betreft de styling. Het zal vast en zeker geweldig rijden.
Calimero zegt
De eerste Alfa waarin ik ooit zelf heb gereden. Dat was meteen op het circuit (Midland) dus een bijzondere ervaring. Geen v6 maar een 2.0 TS. ook leuk.
Edge zegt
Ik heb geen ton voor een Giulia Quadrifoglio en heb helaas ook geen 16k over om deze 75 QV te kopen, dus ik houd het voorlopig wel bij de 8C Competizione als achtergrond op m’n laptop.
En eigenlijk vind ik dat best wel jammer, want zowel de Giulia Quadrifoglio als deze 75 QV staan hoog op mijn verlanglijstje van auto’s die ik ooit nog in bezit wil hebben. Nouja, dan maar hopen dat vanavond eindelijk de jackpot op mijn lot valt.
Hupke zegt
Ik ben er eens een paar keer voor gaan kijken voor een 75, ondertussen al 7 jaar geleden (wat vliegt de tijd) heb me toen beloofd dat ik er ooit eens m’n broek aan ga scheuren. Deze heeft net als die GTV een interessante achterophanging.
Voor 16k mogen ze hem echter houden, zo’n ding is in mijn ogen 2-5k waard en geen cent meer.
jaccovdzaag zegt
@Hupke: 2-5k? Nee. Dat is een nette 2.0TS tegenwoordig waard. Gemiddelde 3.0 hikt al tegen de 8-9K aan, en zo een als deze gaat daar nog eens overheen. Deze auto’s, net als de Alfetta’s, stijgen gewoon in waarde. Sat gebeurt met alle auto’s, die enigzins interessant zijn. Tis geen Golf.
denniyo zegt
In 1 woord Gaaf!
Doe er Beige-lederen bekleding in en hij is helemaal af!
tfsi zegt
Wat een vreselijke auto, totaal niks net Alfa
Alfarobert zegt
Heb er 2 keer 1 gehad.Tank krijg je er niet meer bij. Die roesten nogal eens door.Asrubbers moet je ook regelmatig vervangen.Fijne auto maar ooit gaat ie.
deboes zegt
Heerlijke auto, m’n vriendin had er eentje toen ik haar leerde kennen, weliswaar een 1.8, ding liet je nooit in steek en na 300k ingeruild op een gtv v6tb. Alfa hoeft alleen maar in hun eigen geschiedenis te kijken hoe ze heerlijke rijmachines kunnen maken.
jarnobakker zegt
Shit , ik kom 15500 te kort.
Ik vind zon supergave bak.
Een maat van me heeft er ook 1 gehad.
Loopt als een trein en een heerlijke roffel.
cpp1 zegt
Super auto! Heb 12 jaar geleden een 2.5 gehad. Had ik niet moeten verkopen :(
ac75 zegt
Naast mijn 75 TS zou ik graag een V6 erbij hebben. Dat kost dan 5 mille voor de auto zelf en 10 mille voor het geluid. Terwijl de TS in veel opzichten de betere auto is. Desalniettemin is er geen ontkomen aan vrees ik…
De kwaliteit van de 75 ligt niet eens zozeer in de prestaties en wegligging zelf al zijn beiden bepaald niet verkeerd, als wel de manier waarop de auto je nadrukkelijk aanspoort om het gas er helemaal op te zetten. Je moet van goeden huize komen om daar weerstand aan te kunnen bieden. In het hogere toerengebied klinkt, stuurt en voelt hij als een racewagen. Let wel het is een ‘gewone’ familiesedan uit 1990.