Alfa Romeo Giulia voor de gewone man is hier [updated]

Auteur: , 110 Reacties

Omdat je die QV toch niet kan betalen.

Een auto waar al heel wat woorden over gevallen zijn. De non-QV Giulia. Alfa Romeo heeft ‘m meegenomen en eindelijk kunnen we het model in het echt aanschouwen. De sedan staat in maagdelijk wit op de beursvloer.

Qua motoren is er op dit moment nog niet veel bekend. Meer info volgt dan ook later. Voor nu, post je gefundeerde mening in de comments. Valt de nieuwe Giulia mee, of juist tegen?

UPDATE 1: Alfa heeft er zojuist een persbericht uitgepoept en rept voornamelijk over de lichtgewicht materialen die zijn gebruikt en over het uiterlijk. Dat laatste is terecht natuurlijk. Maar wat we ook wilde weten, zie hierboven, hoe zit het nou met de motoren. Dat kan ik je dan eindelijk vertellen.

2,0-liter TBi benzinemotor
Deze nieuwe viercilindermotor is volledig van aluminium. Het maximumvermogen van 200 pk wordt geleverd bij 5.000 toeren. De motor is gekoppeld aan de nieuwe automatische achttraps Q-Tronic-transmissie.

2,2-liter JTDm dieselmotor
De turbodiesel is er in twee vermogensversies: 180 pk bij 3.750 toeren – met een CO2-uitstoot van minder dan 100 g/km in de ECO-versie – en 150 pk bij 4.000 toeren. Beide zijn leverbaar met de achttraps Q-Tronic-automaat en de handgeschakelde zesversnellingsbak. De Giulia 2.2 JTDm met 180 pk in combinatie met de automatische transmissie kwalificeert zich in Nederland voor 21% bijtelling.

375 kW (510 pk) 2,9-liter V6 BiTurbo benzinemotor
De zescilinder BiTurbo is volledig van aluminium om het gewicht op de voorwielen zo laag mogelijk te houden. Dat levert een geweldig snelle acceleratie van 0 naar 100 km/h op van slechts 3,9 seconden. De topsnelheid bedraagt 307 km/h.

Het enige waar wij nu nog benieuwd naar zijn is de prijs en de datum dat hij nu eindelijk eens in de showroom staat. Dat is namelijk nog niet bekend.

UPDATE 2: Meerrrrr plaatjes, van de achterkant, interieur en de hele rambam.



110 reacties

Ziet er gewoon goed uit, eindelijk een auto zonder onnodigen vouwen…
@norge: Ik las vrouwen… Van mij is een beursbabe wel toegestaan hoor.
:-)
@norge: Inderdaad ziet er gewoon van zichzelf goed uit. Zal dus ook niet snel gedateerd ogen.
@kilum: de achterkant is redelijk nietszeggend. De voorkant prachtig. Toch grappig dat de gemiddelde automerken geen merkherkenbare achterkant weten te ontwerpen.
@norge: Ik vind deze eigenlijk mooier dan het topmodel.
1750TBI er in, en we hebben weer een nieuwe auto die bij elke adviesvraag naar boven komt drijven…..
@dutchdriftking: totdat je het gewicht weet, de afwerking hebt gezien en gevoeld en erin hebt gereden is dat nog maar de vraag.

Al hoop ik dat je helemaal gelijk hebt.
@lekbak: uit de presentatie van vanmorgen, 1375kg voor de 2 liter diesel met handbak. Dat is voor dit formaat behoorlijk licht, wat het weggedrag zeker ten goede zal komen
@eelco74: komt er een 2 liter diesel dan?
@geertvn: 2.2 jtd
@eelco74: dat zijn hele respectabele waardes.
@eelco74: Kijk, mooi verhaal. Luchtkastelen wegen tenslotte ook niet zoveel……. Ik hoop zo dat deze auto nog op tijd komt en dat Alfa blijft bestaan!
Ik vind ‘m absoluut meevallen. Het dikke randje is er misschien vanaf, maar daaronder blijkt het toch een heel elegant model te zijn. Als ze op mijn shortlist mochten staan, zou ik twijfelen tussen deze heerlijkheid en de Jag XE.
@Jochempie: ik mag jouw voorkeuren wel! Ben het volledig met je eens, die jag vind ik ook zo’n lekkere bak
@Jochempie: Echt keuze uit een Alfa of een Jaguar… okay.
@schellekens006: Wat is daar vreemd aan?
@Jochempie: Alfa Romeo heeft zelfs een grotere historie in het hogere segment dan Jaguar.
@Ilquadrifoglio: zoals u zegt … historie
@ronin1130:
Noodzakelijk..

“In the luxury business, you have to build on heritage.” -Bernard Arnault-
Mooie bak hoor
Had graag foto’s van de achterkant gezien.
@markjor: die houd je van ons tegoed, op dit moment mag je er alleen nog van een afstandje naar kijken.
@markjor: Speciaal voor jou nog een keertje teruggelopen. Lief he? ;)
@Dizono: super! Dank je wel, het is de moeite waard.
@markjor: Zo zijn we ;)
Mooi interieur: http://corsaitalia.com/officieel-alfa-romeo-giulia-de-normale-versies/
@pjotr: Klopt! Alleen het pookje van de handbak vind ik een beetje goedkoop ogen.
Vind persoonlijk mijn 159 mooier maar het is zeker geen teleurstelling al zijn dit ook niet de kleinste wielen. Is ook gewoon 18inch zo te zien.

De vouw onder het achterlicht had ik niet verwacht op de gewone versie, apart.
@sketcher: because aerodynamics
@W115: Ja dat snap ik maar andere merken doen dat iets subtieler. Maar het stoort verder niet was enkel verbaast om dat te zien op een verder vrij strakke auto.
Gewoon een hele mooie auto. Nu aub massaal gaan leasen met een dikke benzinemotor, zodat ik er over 5 jaar een op de kop kan tikken.
Ik vind hem erg mooi. Zelfs een stuk mooier dan de QV. Vooral die blauwe kan me bekoren. Mooi Italiaans design zonder al te veel poespas. Ik vind het qua design dan ook een waardige opvolger.

Nu hopen dat de techniek ook in orde is en vooral hopen dat Alfa zo slim is om in te spelen op de leasemarkt.
ziet er zeer goed uit, benieuwd wel naar de leverbare kleuren
Mooie wagen! Prachtig. Gewicht is redelijk OK ook. Prijs heb ik even gemist denk ik :)

@Autoblog: Het is geen Giulia QV trouwens, maar Q (Quadrifoglio) ! De V(erde) doet niet mee in dit model…
@neo1: Dat is wat de paarse Broeken in Italië je willen laten geloven. Zolang er een groen klavertje vier op de zijschermen staat mogen wij hem gewoon QV blijven noemen.
Leuk, hier kunnen allemaal die Alfa 159 lovers van autoblog in gaan rijden. Dan herken je de hipsters meteen op de wegdek. Handig! *VAG eenheidsworst blabla comments incoming!*
@premiumduitser: Haha mooie Übertroll ben jij met je gebruikersnaam en avatar… ;)
Hipsters rijden op een fiets zonder remmen, niet in een Alfa Romeo.
@premiumduitser: Hopelijk kan ik nu met m’n kapotte Passat vanaf de vluchtstrook weer naar een stijlvolle langs zoefende Italiaan kijken.
Mooier dan de QV!

De wheelgap aan de achterzijde even oplossen en klaar. De donkerblauwe a.u.b.
Ik moet er nog even aan wennen. En dat had ik niet bij de 156 en de (in mijn ogen mooiere) 159. Geen lelijke auto maar niet de schoonheid van de voorgangers.
Ik kan me niet aam de indruk onttrekken dat men hier elkaar moed inpraat over een ten dode opgeschreven merk.
Deze auto ziet er gewoon goed uit, maar ik zie geen enkel stijlelement, wat de auto bovengemiddeld stijlvol, karaktervol, of onderscheidender maakt dan een BMW 3, Mazda 6, Mercedes C, of wat dan ook. Of het moet die 510pk QV zijn, die we niet zó vaak zullen gaan tegenkomen en niet meer dan een image maker is.
Het enige wat deze Giulia enigzins tot een traditionele Alfa maakt, is de achterwielaandrijving, maar dat is duidelijk nooit echt gemist gezien men zijn voorgangers met voorwielaandrijving ook al karaktervol vinden, met de Fiat Tempra-kloon als voorvader.
Wees eerlijk; Alfa heeft een enorm rijk (race)verleden, maar in dat opzicht is Alfa sinds de jaren ’90 met een 155 op basis van een Tipo, Giuletta / Bravo, Mito / Punto een schaamteloze marketingstunt, die “we” tegen beter weten in in stand proberen te houden… Alfa heeft tegenwoordig net zoveel karakter als een iPhone, Nespresso, of Audi en diep van binnen weten de meesten het ook; het heeft genen vergelijkbaar met Huawei, Philips, of Seat; pure marketing.
Deze auto zal voor Alfa maatstaven vast enigzins het tij doen keren, maar ik durf te wedden dat nog niet de helft van de aspirant-autokopers hier, daadwerkelijk voor deze auto zullen kiezen. Ik zou het erg jammer vinden als Alfa ter ziele zou gaan, maar de manier waarop deze auto op Spijker-wijze gehyped wordt, vrees ik het ergste…
@jetlag: Hear! Hear!

Now get ready for the shitstorm…
@Rick-dos:

Ik merk toch duidelijk een verschil tussen een A3 en een Giulietta.

Van de eerste word ik zwaar depressief, van de tweede vrolijk.
@karaya: Als je een keer in een Giulietta hebt gereden begrijp je dat er wel wat valt te zeggen voor het doordachte ontwerp van de Duitsers…
@pomoek:

Bij doordacht denk ik aan een wasmachine, niet aan een auto.

Maar waarschijnlijk heb jij andere prioriteiten als het op auto’s aankomt. Zal het goed doen bij ome Jan op verjaarsvisite.

Pomoek: “Mijn Audi is zo doordacht”
Ome Jan: “En dieselpowerrr! Diesels zijn tegenwoordig sneller dan benzine!”
Pomoek: “En zo’n lage afschrijving!”
Ome Jan: “Een kennis van een collega van me had zo’n Alfa gekocht. Nagelnieuw! Na drie weken de hele bodem doorgeroest!”
Pomoek: “Ze roesten in de folder!”
Ome Jan: “Koop nooit een Alfa jongen!”
@karaya: Ach lieverd waar moet ik beginnen? Hoe dan ook, ik hou het kort. Ik heb geen Duitse auto, heb nooit Duits gereden, ja op die lease polo na dan, maar dat was er een uit de leasepoule. Ik durf te zeggen dat ik een absolute Alfa Romeo fanboy ben, ik heb ook in Alfa Romeo’s gereden en in bezit gehad. Na de introductie van de 159 is het snel bergaf gegaan met dit mooie merk. De Giulietta is een afschuwelijke auto. Geloof me, ik heb er een geleased. Blij dat dat ding weg is. En dat zeg ik. Als een fanboy. En de Giulia is denk ik de laatste nagel in de doodskist. To litle to late. Geen onderscheidend design, geen goede prijs/kwaliteit verhouding, er is geen reden meer om een Alfa te kopen. Ja maar RWD dan! Hoezo, was het een probleem dat de 156 en de 147 FWD waren? Nee, niemand heeft daar een probleem mee. Maar ze wisten het bij Alfa niet meer. Het is op. Het merk is op sterven na dood. Als je daar blij van wordt, have it your way.
@karaya: En bedankt voor deze informatie. Weet niet wat ik er mee moet maar ik ga er van uit dat dat in de toekomst zich zal openbaren….
@jetlag: Het is dat ik geen Alfa mag leasen van de zaak (kansloos merken beleid).. anders had deze er absoluut gekomen!!
@ardonjr: koop je m toch… oh wacht… nlse burger..
@lekkaah: Voorlopig moet ik het nog maar doen met mijn eigen Alfa 147 (naast mijn lease Renault :/ )
@jetlag: ik weet t ook nog niet. Z’n smoel is in elk geval wel onmiskenbaar Alfa! Maar goed, ik vind de 156 ook een vrij kaal ding waar menig persoon hier het model ophemelt. Mooie lijnen, maar wat kaal. Dat zie ik hier wel terug in elk geval
@jetlag: ik ben het niet eens met jou argumenten waarom alfa de laatste jaren niks meer voorstelde. Dat de technische basis gelijk is aan andere auto’s betekent niet dat een alfa niet bijzonder kan zijn, het is tenslotte slechts een basis. Het bestaansrecht van alfa was de laatste jaren dat ze bijzonder mooie auto’s hadden, die ook nog ‘iets’ hadden als je erin reed. Het hoeft op papier niet bijzonder te zijn, als het dat in de praktijk maar wel is.

Deze auto lijkt niet bijzonder, maar het totaal pakket kan dat wel zijn. Een fraaie auto met rwd en niet teveel gewicht. Combineer dat met fijne motoren, een speels weggedrag en een lager dan premium prijs en het kan uiteindelijk toch bijzonder zijn.

Voorlopig kunnen we alleen speculeren. Ik ben zelf geen die-hard alfa fan (heb er niet voor niks nog nooit een gehad) maar ik heb goede hoop dat dit een succes wordt.
@jetlag: dit is wat de gemiddelde aspirant koper het liefste ziet ( niet de gemiddelde reaguurder op AB die alleen roep hoe goed het design bij FCA vroeger was en ondertussen toch een fantasieloos VAG product kocht)
Wat zal de vanafprijs ongeveer zijn? Moet (of mag) een nieuwe leaseauto uitzoeken eind dit jaar. Dan is dit misschien wel de mooiste optie. Als de leasemaatschappijen hem tenminste met een redelijk leasebedrag per maand aanbieden wat in verhouding staat tot de aanschafprijs…
@gyor: Ik zou zelf naar BMW 3 serie prijzen kijken qua aanschaf, maar dan net ietsje minder… Maar ik verwacht dat leaseprijzen juist net wat hoger liggen dan van een 3 serie. Kan me niet anders voorstellen dan dat ze afschrijving op voorhand wat voorzichtiger gaan schatten…
@baasbas: Daar ben ik ook bang voor, wel een beetje dubbel altijd: Jammer als je een leaseauto kiest, leuk als je daarna een tweedehands alfa wilt kopen ;)
Ik word hier oprecht emotioneel van. Als de auto is wat het lijkt dan kan het de redding van een prachtig automerk zijn.
Nog altijd niet zeker van de koplampunits, de rest is prima. Wel stom dat die witte zo in de weg staat, ik wil de blauwe zien! ;)
Ziet er beter aan de QV maar tjonge, tjonge wat wordt het lastig een BMW 3 serie en deze Alfa uit elkaar te houden.
@mashell: Als daar oprecht moeite mee hebt, kun je altijd nog naar de bestuurder kijken. Is het een < 35 jarige met nektasje is het de BMW.
@Ilquadrifoglio: Of langs de Pearle
@mashell: En de Jag XE, lijkt wel alsof ze alledrie op hetzelfde platform staan…
Mooi.. wanneer kunnen we de configurator verwachten? Veel dichter bij dan dat zal ik er toch nooit kunnen komen
Het is lekker druk daar bij de stand. Maar hij is wel goed hoor. Maar gaat dit een verkooptopper worden in Nederland? Nee dat denk ik niet. Maar het zou wel leuk zijn voor het straatbeeld.
Hmm lijkt een amalgaam van BMW 3 serie en Mazda 6. Beide mooi maar van Alfa verwacht ik meer een eigen unieke stijl *pinkt traantje weg bij 75 styling*.
Nog steeds zeer mooi, als de afschrijving even flink zijn werk heeft gedaan zie ik mezelf wel rollen in zo’n Alfa. Vormt toch wel een mooie afwisseling tussen de dreiers en het welbekende duitse spul. Graag wel in een kleur buiten het ‘lease spectrum’ ;)
Mooie auto. Maar van zijkant heeft achterkant iets weg van een mazda.
@laraki: Dat is tegenwoordig een compliment, ook voor Alfa Romeo.
Over een paar jaar staan ze weer bij Milano te shinen omdat niemand ze wil. Wedden dat ik gelijk krijg zo gaat het altijd met Alfa Romeo, gebruikt niets meer waard.
@schellekens006:

Misschien moet je eens op Pebble Beach kijken.
@karaya: Mooi contrast inderdaad! De klassieke 8- en 6c’s behoren tot de duurste ter wereld.
@schellekens006: Helemaal niet zeker. Was voorheen ook zo voor Maserati. Check nu eens tweedhandsprijzen van de Ghibli… En er zijn er ook bij van meer dan twee jaar!
Komt voor mij te laat, ga morgen me alfa 159 omruilen voor een passat gte. Ik doe dit met pijn in me hart maar met bijtelling verschil van bijna 300,- netto per maand kon ik dit niet laten lopen. Krijg alleen nu een voorraad model van 29 december 2015.
@mars1985: Je had misschien beter die 300 euro erbij kunnen werken ^_^
@Jochempie: ja zal het vraagen aan mijn baas voor een maandelijke loonsverhoging van bijna 700 euro per maand 😂😂😂 oftewel iets iets van 13% of 14%. Mag al blij zijn dat ik de cao verhoging krijg in april. Dus ik denk dat ik het antwoord al weet.😉
@mars1985:

gecondoleerd.
@mars1985: Weet je wat? Dan leg je die 300 euro per maand die je aan bijtelling spaart lekker opzij en steek je dat geld over een paar jaar (of eerder, als je nog een leuk spaarcentje over hebt) in een klassieke Alfa Spider voor erbij.
@Edge: dan ben ik meer weg voor alfa 4c spider. Dat vind ik zoon mooie auto. 1 keer een rondje met de coupe gereden. Wat is dat gaaf. Alleen die 80.000 euro heb ik niet. Misschien over een jaar of 10 voor leuk prijsje en de kids groter zijn. En me vrouw (die alle auto’s als 4 wielen en stuur ziet) het ook goed natuurlijk.😉
@mars1985: Een 4C Spider ga je alleen niet redden met elke maand 300 euro opzij zetten.. dat zou dan eerder 3000 moeten worden als je hem binnen een redelijke termijn wilt bemachtigen.
@dikdraak: snap ik, daarom staat er ook over een jaar of 10 😉
@mars1985: ook gecondoleerd, mij is hetzelfde overkomen van 159 naar passat en nu sta ik heel vaak stil of verplaats me in vervangend vervoer
De Giulietta facelift is nu ook wat beter te plaatsen, die lijken nu iets meer op elkaar.
la bella machina!
Wat een verademing in vergelijking met de vele zwaar aangezette lijnen bij andere merken. Mooi en goed gestileerd.
Zijn de motoren nu zo hoogtoerig of valt dat wel mee in vergelijk met andere auto’s?
Met kleine velgen ziet het er niet uit
Valt tegen tot nu toe. Eerst meer foto’s zien. Beetje goedkoop zo.
Een 2 liter turbo met 200pk als basismotorisering. Doodgeboren kindje dit.
@riddertevoet: leg eens uit waarom ?
@ardonjr: Ik geloof je en je bent zeker niet de enige. Maar zo zijn er meerdere (lease)bedrijven met een vergelijkbare merkenbeleid. Met andere woorden, zakelijk gezien zouden meer mensen, die niet per se Alfist zijn, de stap durven wagen omdat het niet hun investering is die ze dreigen te zien verdampen.
Mensen die met hun hoofd ipv hart een auto privé moeten kopen, nemen “het risico” liever niet…
In ieder geval geen downsize motortjes. Al vraag ik mij af of dat benzine laten beginnen bij 200pk een slimme zet is.
Ben ik de enige met vragen bij de motoren? Een 2.2 diesel met 150pk. Dat lijkt me naar de huidige normen aan de lage kant. Niet dat ik meer pk’s wil maar er zijn concurenten met een 2 liter meer doen.
@w0ut: Vermogen is niet alles. FCA kennende zal de motor wel een verrukkelijke laufkultur hebben waar zelfs BMW met jaloerse ogen naar kijkt.
@w0ut: Ja, dacht ik ook meteen. Dit zijn toch niet de high output turbo motoren waarvan eerst sprake was. mijn (gechipte) tbi doet beter. 200pk bij 5000opm voorspelt weinig sportiviteit.
En 1.8 benzine en een 2.0 (of 1.9) diesel mocht wel…anders wordt het niet zo’n succes vrees ik…
Neem aan dat het motorenpalet wordt uitgebouwd.

Snap de paniek hier niet zo.
Mooie motoren denk ik. Niet van die afgeknepen meuk, meer zoals bij Mazda. Grotere slagvolumes, maar wel lage uitstoot. En motoren bouwen kunnen die Italianen wel.
Nette auto. Keurig. Beetje saai zelfs, maar nét genoeg flair. Misschien ook wel iets wat de doelgroep aanspreekt.

Ik weet nog wel toen de 156 uit kwam. Die auto sloeg in als een bom. Die styling, en leverbaar met superdiesels!! En het reed zo mooi, en de prijzen waren erg interessant.

Beetje het Cadillac ATS/Jaguar XE gevoel. Prima auto’s, leuke alternatieven. Maar ik ben benieuwd of dit wel een hit gaat worden. Hopelijk wel.
Is de diesel alleen met handbak?? Ook niet leuk:(
Waarom heeft deze tuner zo’n rare voorkant op een oude 3-serie geplakt? Nu kan er helemaal geen nummerplaat meer op.
Ik begrijp dat ze bij Alfa, gezien de (financiële) situatie, kiezen voor een brede doelgroep door de Giulia niet alleen voor liefhebbers van Italiaanse auto’s aantrekkelijk te maken, maar kom op. De front en het algehele silhouet lijkt mij echt te veel op BMW.
De lijn van de achterkant ( foto 11) vind ik prachtig. Hetzelfde lichtvoetige wat de 156 ook had. Een zwarte met dat mooie beige leer graag!
achteraan KIA, vooraan te rond, binnenin BMW E90 meets Alfa. spijtig, 159 was mooier
al dat gemouw over bmw styling: de Alfetta knik in het achterportier is gewoon weer terug!
Zwaar overschatte auto! Get ready for dissapointments.
Wanneer kan je ‘m kopen?
Het is gelukt, de normale Giulia staat in Geneve. Ik zeg niets meer en doe vanavond een gebedje voor het weer geheel tot leven komen van mijn geliefde merk. Op naar een half miljoen Alfa’s in 2020…
De markt van sportievere luxe middenklassers is een beetje verzadigd, het ging prima met de 3 serie, maar nu ook nog die jag en deze alfa erbij wordt het wat te veel denk ik. Ik vind deze alfa gewoon lelijk, net als de jag overigens. Als ik moest kiezen en het moest nieuw zijn nam ik een 3 serie of misschien een hele volle mazda 6. Als het niet nieuw hoeft kocht ik een 530d van een paar jaar oud
Juni in de showroom zegt Alfa Romeo NL
Slechts 180 pk uit een 2.2 diesel valt in België ook een beetje tegen met de verkeersbelasting. Als je dan toch een 2.2 liter moet inschrijven mag die best wat meer vermogen hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).