Koop een beproefde BMW 320d van de eerste eigenaar

Auteur: , 48 Reacties

De definitie van duurzaam.

Leuk zo’n hybride, EV of waterstofauto, maar weet je wat pas echt duurzaam is? Tig jaar doorboenderen met dezelfde auto natuurlijk! Als iedereen een generatie (of twee) over zou slaan, zouden er veel minder grondstoffen aangesproken hoeven te worden voor het maken van auto’s. Het is maar de vraag of we in dat opzicht beter af zijn met weer een splinternieuwe net wat zuinigere auto voor de deur.

Gelukkig voor ’s lands dealerbedrijven, begint het bij de meeste mensen na een aantal jaar toch weer ‘te jeuken’. De drang naar vooruitgang, of simpelweg veranderende levensomstandigheden, bewegen klanten naar een glazen paleis om iets nieuws uit te zoeken. Een man die nu na bijna twintig jaar zijn E46 320d verkoopt, wist dat moment lang uit te stellen, maar met 490.000 kilometer achter de rug is hij nu toch bereid om afstand te doen van de Dreier. Daarvoor wenst hij overigens nog wel 2.500 Euro te ontvangen.

Dat roept uiteraard de vraag op: is het wat om zoiets te kopen? Wat is het ‘eerste eigenaar’ verhaal je waard? Voor hetzelfde geld vind je ongetwijfeld ook exemplaren met minder kilometers op de teller, maar de meesten daarvan zullen een wat ‘spannendere’ geschiedenis hebben. En potentieel ook wat roest op de spatborden, wat vrijwel standaard is op prelift E46jes (aankoopadvies). Vandaar waarschijnlijk dat de verkoper vooral foto’s van de cleane units op deze auto geschoten heeft. Deze blauwe drie in kwestie werd nieuw gekocht bij BMW Den Haag, is niet verspijkerd en heeft volgens de verkoper nooit ‘boenkerdeboenk muziek’ te horen gebracht via zijn speakers. Koop dan???



48 reacties

Toen zat het designbureau van BMW nog niet aan de LSD.
Volgens mijn info (finnik app), heeft dit kenteken al 5 eigenaren gehad, eigenaardig!
Heeft iemand duiding?
@christianjanssen: Dan is de eigenaar veel verhuisd..
@christianjanssen: De FinnikApp heeft het voor tal van handelaren en particulieren verziekt. Men waagt zich ineens expert met wat cijfertjes en tekens.

Vroeger was dat er niet. Ik reed naar een auto op basis van een foto van 2x3cm en wat afkortingen in de krant. Soms niet eens een foto.

“Zgan BMW 530i bj 96 onl. beurt. 45k km airco leer.”

Kwam ik aan, stond er een prachtige machine klaar, werkelijk een parel. Aantal eigenaren, ONK of rest-bpm. Dat kenden we allemaal niet. Was de auto niks, kocht ik het niet. Heb ook wel eens een minder exemplaar gekocht, ondanks dat mijn broer (automonteur bij BMW) er naar had gekeken. Gelukkig waren dat zaken die me weinig hebben gekost. Toen waren automonteurs trouwens nog echt monteurs en vervingen ze niet het ene onderdeel na het andere, omdat ze ‘oorzaken uit wilden sluiten’.


Nostalgie!!
@momo: Ja, dat waren nog eens tijden. Iedere donderdag een krantje als De Vondst kopen en dan maar hopen dat er zo’n pareltje verstopt stond in de kolommen. Je kwam nog eens ergens, en hield daar ook mooiere ervaringen en verhalen aan over dan aan het bekijken van 24 foto’s, het lezen van 4 paragrafen gezwollen proza en vervolgens door te klikken naar die ene auto die net 100 euro goedkoper is.
@vaakbenjetebang: tot voor een kwart eeuw geleden waren de ‘speurdertjes’ ook de enige plausibele reden om zonder gêne de driedubbeldikke zaterdag-Telegraaf te kopen. En dan op basis van je omcirkelde advertenties om half negen een rondje bellen, waarna je zo slim mogelijk een route voor een ‘rondje Nederland’ inplande, om zo twee, drie of misschien wel vier auto’s op één dag te kunnen bekijken.
@rrrobert: Mooie avonturen kon je dan hebben. Een halve dag onderweg naar Schubbenkuttenveen om daar dan een volkomen uitgewoond hok aan te treffen bij een ultieme tokkie avant la lettre zodat je zelfs zonder maar aan te bellen weer naar huis ging, of juist een onverwacht goede tot in de puntjes onderhouden auto van een oudere heer die het autorijden ging opgeven, waardoor je dan de rest van de dag daar doorbracht met ouwehoeren.
@momo: exact, het aantal eigenaren interesseert me nog steeds geen reet. Als er maar een nette auto met kloppende onderhoudsgegevens staat zal de rest me een rotzorg zijn.
@momo: waren prachtige tijden. In België hadden we de Koopjeskrant. Op zaterdag samen met mijn vader zoeken. Toen kon je ook nog echt koopjes vinden. Nu met het internet weet iedereen wel wat de waarde ongeveer is en denken ze allemaal goud in hun handen te hebben ( soms toch wel absurde vraagprijzen voor “full” option zonder leder, navi en elk andere belangrijke optie). En als je dan toch een goede deal vindt, zijn er al tig opkopers je voor.
@momo: sorry dat ik je moet onderbreken in je nostalgische avontuur, maar verzieken vind ik een groot woord. Door transparantie van zulke cijfers kan een verhaal van de verkoper minder plausibel worden gemaakt. Het feit dat je ziet hoeveel eigenaren een auto heeft gehad, wanneer een auto geïmporteerd is en op welke datum een tenaamstelling heeft plaatsgevonden is juist een goed iets in mijn ogen.
@koalaophetachterwiel: Ja, zeker, transparant en duidelijk. Zoals @christianjanssen via de Finnikapp te weten is gekomen dat die BMW 5 eigenaren heeft gehad, terwijl dat feitelijk niet juist is. Zo heb ik ook een keer een BMW e38 gehad met 2 deuren(!). De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dat exemplaar ingevoerd was. Het punt is dat men dat kenmerk als feit kan zien en daarop een keuze kan baseren.

Ik koop op basis van wat ik (en mensen die met mij meegaan) zie(n). Ingevoerd, schadeverleden, rest-bpm, aantal eigenaren…. boeit me niet.

Jou wel?
@momo: je komt niet erg geloofwaardig over als je zegt dat een schadeverleden je niets interesseert. Je koopt iets waar je hard voor gespaard hebt en neemt dan maar voor lief als er niet gezegd wordt dat een auto in de kreukels heeft gezeten. Nooit van dwaling gehoord ex art. 6:228 Burgerlijk Wetboek?
@christianjanssen: check ovi via rdw. Staat maar 1 eigenaar.
@christianjanssen: Volgens het RDW wel 1 eigenaar.
@pordon: Al is het wel weer vaag dat bij de RDW staat datum tenaamstelling 16-01-2009
@sidelo: dat klopt, je kan maar tot 9 a 10 jaar terug kijken meer niet. Het is zelfs zo dat als jij een auto in bezit hebt (5 eigenaren) en 10 jaar later nog steeds op je naam hebt staan, het veranderd naar 1 eigenaar. Zo is het mij ooit een keer verteld door iemand van de rdw.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Mijn vader kocht de huidige Touran in 2005 met 8000km op de teller, nagenoeg nieuw dus. Het is een 1.6 benzine met 101pk. Geen airco, wel een RNS510. Gewoon een 7-zitter, grijs van kleur en stoffen interieur. Lux? Nee. Snel? Nee. Zuinig? Nee. Kras/deukvrij? Nee. Doetie het nog? Owjazeker… Ik durf er zonder problemen mee naar Turkije op vakantie te gaan (wat hij al 2x heeft gedaan, 4x Bordeaux). Deze auto is zo fijn, zo goed in wat hij moet doen. We willen hem gewoon niet verkopen/weg doen. Zo betrouwbaar dat die is… KMstand? 248.000km. Vandaar ook trouwens mijn nickname VWTouran75, toen ik mij aanmeldde had ik nog geen eigen auto.
@VWTouran75: We? U mag meebeslissen over de verkoop van uw vader z’n auto?
@rikus: zure man
@olivier420: Excuses. Je hebt gelijk. Het slaaptekort door versgeperste baby komt mijn humeur niet ten goede. Sorry.
Toch wel uniek, 1 eigenaar en bijna 500k ervaring. Zo zag ik ook laatst een witte Honda Civic van ‘89 voorbij komen, 188.000km en 1 eigenaar sindsdien. Er komen soms nog leuke dingen voorbij!
Haha 2500 euro. 1000 eraf is al een stuk realistischer.
Hij ziet er keurig uit. Veel liever een auto met zo’n kilometerstand in deze staat dan een minder net exemplaar met een of 3 ton minder maar zonder kloppende historie.
Dikke tjoening ///M pook jonge…
Occasions die gefotografeerd zijn met de plassen water nog naast de auto, amper afgedroogd of zelfs bij de carwash sla ik consequent over
@kenner: op zich wel een geinig punt maar aan de andere kant; iedereen wast zijn auto toch voor verkoop? Of als je het andersom draait; als ‘ie van buiten vuil is en binnen de lege flesjes en Knopper-verpakkingen bij de proefrit om je hoofd suizen in een scherpe bocht dan laat je ‘m ook staan, no?
@jaapiyo: Niet iedereen. Toevallig twee weken geleden een auto gekocht waar de groene aanslag op de lak zat, en een serieuze stoflaag op het dashboard. Die auto was door de vorige eigenaars ingeruild, maar hebben die auto zelf waarschijnlijk nog nooit gewassen. Maar technisch wel enorm goed onderhouden. Dus ongewassen ingeruild, en ook het autobedrijf nam niet de moeite om hem te wassen voor verkoop. Nog nooit zoiets meegemaakt.
@rikus: mijn vorige auto had 2 jaar stilgestaan bij een handelaar. Het mos stond op de ramen. Voor een mooie prijs gekocht en 6 jaar zonder grote problemen mee gereden.
@kenner: Omdat ze niet de tijd nemen om te wachten tot de auto droog is? En de grond eronder ook?
@kenner: kweenie hoor, het gaat toch om de auto, en die heeft-ie netjes op de foto gezet met de details die er toe doen, goed van belichting, scherp en niet in de volle zon. En als ke die plassen dan zo belangrijk vindt, vrasg ik me af waarom het je niet opvalt dat alle klinkers in beeld nat zijn, waaruit je zou kunnen concluderen dat het zojuist geregend heeft – en dat die plassen dus niks met een wasbeurt te maken hebben.
@kenner: voor 2500 euro hoeven ze voor mij nog niet eens gewassen te worden.
@kenner:
Je bent een kenner, dat is me duidelijk.
Ik weet alleen nog niet waar je kenner van bent.
Auto’s alvast niet.
M-pook heel snel eruit pleuren en de originele pook erop schroeven samen met de originele wieldoppen en ik wil hem hebben!
@raoufff: op foto 1 staan lichtmetalen velgen… zullen die andere foto’s op winterbanden zijn misschien?…
De leeftijd en kilometerstand zijn de auto inderdaad niet af te zien! Mooi om
te zien dat iemand na 19 jaar en bijna 500k kilometers nog steeds niet bezuinigd op onderhoud.
Ik zou m wel durven kopen!
Hulde dat iemand zo lang één auto netjes in de vaart houdt. Dát is duurzaam bezig zijn inderdaad!
Ziet er erg net uit voor de kilometerstand. Lijkt ook goed te zijn onderhouden. Bij zo’n kilometerstand zul je wel af en toe kosten maken in verband met slijtage (koppeling, waterpomp e.d) ook bij een goed onderhouden auto. Ik vind het verder ook een nogal saaie uitvoering (kleur, interieur).
Ik ken 3 series die nog niet eens de helft hebben hebben gelopen en er veel slechter uit zien.
Mij lijkt €1000 wel het maximaal haalbare.
Mijn autotelex pro vertelt mij dat deze auto al 5 eigenaren heeft gehad, met datum van aanschaf en tijd van bezit erbij. Ook heeft de auto in 2015 met 373.000km al te koop gestaan. Denk toch dat er iets niet klopt aan het verhaal…
Mits goed onderhouden koopt de veelrijder hiermee voor netjes geld een heerlijke auto lijkt mij.
Ziet er op het eerste oog keurig uit. Alleen de gegevens van het RDW zeggen dat de eerste toelating 15-09-2000 is en de laatste tenaamstelling 16-01-2009. Hoezo eerste eigenaar dan…….?
Zelfs naar huidige maatstaven een mooi, tijdloos en kwalitatief goed dashboard. Wat ging dat erop achteruit bij de e90.
Benieuwd wat onze nieuw gekochte, eveneens perfect onderhouden, dieselende Yaris nog zou opleveren. Intussen is die ook al 402000km gepasseerd zonder centje pijn.
@tge1: niet meer dan 1000 euro.
Hmmm. Bij 360000km wilde de dealer nog ruim €2500 inruilwaarde geven. Maar goed, hij gaat toch niet weg. Het wagentje is simpelweg te goed.
Liever dat de vorige eigenaar boenkerdeboenk uit de speakers deed dan op de achterbank (mits goed gereinigd na afloop).
Tja, mooi gedaan?

Duurzaam? Ik zie het verschil niet met iemand die op 20 jaar 10 verschillende auto’s heeft gehad. Of 1 auto die op 20 jaar 10 eigenaars heeft gehad.
Duurzaam, dat is vegetarisch eten van lokale productie, niet onnodig vliegen, weinig en zuinig kilometers rijden, niet in een kasteel wonen met opwarming dmv kolenkachels, auto’s repareren ipv naar de schroot sturen etc.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).